REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Gmina, VAT - podatek od towarów i usług

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Stawka VAT dla dostaw części do wyrobów medycznych - interpretacja ogólna MF

W dniu 29 grudnia 2015 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną (nr PT1.050.12.2015.ALX.572) w zakresie stawki VAT dla dostaw części, w tym części zamiennych, do wyrobów medycznych. Prezentujemy poniżej tę interpretację.

VAT w gminach 2016 – nie ma konieczności centralizacji rozliczeń

Wyrok TSUE z dnia 29 września 2015 r. C-276/14 nie rozstrzyga o konieczności jakiejś „centralizacji” rozliczenia VAT w gminach - uważa profesor Witold Modzelewski.

Podatnik VAT - definicja

Kto jest podatnikiem VAT? Co to znaczy „samodzielnie” wykonywać działalność gospodarczą „bez względu na cel i rezultat”? Problem ten wyjaśnia profesor Witold Modzelewski i nazywa go zmorą wszystkich podatników VAT.

Zmiany w ustawie o VAT w pierwszym kwartale 2016 r.

W pierwszym kwartale 2016 r. rząd zamierza przyjąć projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który ma na celu ograniczenie skali nadużyć w podatku VAT - tak wynika z opublikowanego wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Centralizacja rozliczeń w samorządach w zakresie podatku VAT od 1 stycznia 2017 r.

Ministerstwo Finansów zdecydowało o przeunięciu terminu obowiązkowej „centralizacji” rozliczeń w samorządach w zakresie podatku VAT z połowy 2016 r. na 1 stycznia 2017 r.

Podstawa opodatkowania VAT usług turystyki - interpretacja ogólna Ministra Finansów

Minister Finansów wydał 30 listopada 2015 r. interpretację ogólną w zakresie określania podstawy opodatkowania usług turystyki, podlegających szczególnej procedurze określonej w art. 119 ustawy o VAT. Zdaniem MF gdy w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu lub kwartale) wystąpią zarówno dodatnie jak i ujemne marże w odniesieniu do poszczególnych usług turystyki, podatnik przy wyliczaniu podstawy opodatkowania za ten okres z tytułu świadczenia usług turystyki ma prawo uwzględnienia również kwoty marż ujemnych. W przypadku, gdy tak wyliczona podstawa opodatkowania za dany okres rozliczeniowy jest wartością ujemną, brak jest możliwości do wykazania ujemnego podatku należnego.

Morawiecki: wzrost ściągalności VAT może wynieść 7-12 mld zł

Wzrost ściągalności VAT może wynieść, ostrożnie licząc, 7-12 mld zł rocznie - uważa minister rozwoju Mateusz Morawiecki. Jednym ze źródeł wpływów do budżetu ma być także aukcja na częstotliwości elektroniczne 800 mHz.

Podatek od nieruchomości od gruntów objętych obszarem rewitalizacji od 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. maksymalna wysokość stawki podatku od nieruchomości - od gruntów niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego – wynosi 3 zł od 1 m2 powierzchni.

Co trzeba zmienić w polskim systemie podatkowym - rozmowa z profesorem Witoldem Modzelewskim

O koniecznych zmianach w polskich podatkach, o „bermudzkim” trójkącie urzędowo-lobbystyczno-eksperckim, a także o potrzebie przywrócenia rangi przepisu prawa i jego bezpośredniego stosowania rozmawiamy z Witoldem Modzelewskim - profesorem dr hab. Uniwersytetu Warszawskiego, członkiem Narodowej Rady Rozwoju, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych, doradcą podatkowym nr 00001. Zdaniem profesora Modzelewskiego pogląd interpretacyjny władzy musi być wyjątkiem od zasady, że władza mówi do nas przepisem prawa. Władza musi nauczyć się szanować poglądy prawne obywateli, bo to oni przede wszystkim „stosują prawo podatkowe”.

Czy na pewno gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT?

Od chwili podjęcia przez NSA w dniu 24 czerwca 2014 r. uchwały, w której arbitralnie stwierdzono, że jednostki budżetowe nie są (jakoby) podatnikami tego podatku, trwa i pogłębia się chaos w tym zakresie. Należy przypomnieć, że w ustnym uzasadnieniu do tej uchwały stwierdzono, że wszystkie jednostki budżetowe nie są podatnikami, bo (jakoby) nie prowadzą „samodzielne” działalności gospodarczej, o czym świadczy – zdaniem sądu – fakt, że nie dysponują swoim dochodem. W uzasadnieniu jednak stwierdzono, że tylko gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami, choć państwowe już są, mimo że również „nie dysponują swoim dochodem”, bo w sensie prawnofinansowym niczym się nie różnią.

Prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic: wzrost kwoty wolnej może być ogromnym problemem dla samorządów

Wzrost kwoty wolnej od podatku może być ogromnym problemem dla samorządów, gdyż udział w PIT to ich podstawowe źródło dochodów; może się okazać, że zwłaszcza w powiatach i województwach nie będzie pieniędzy nawet na wynagrodzenia pracowników - mówi prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic.

Zakłady budżetowe nie mogą być uznane za odrębnego od gminy podatnika VAT

Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę, w której wskazał, że gminne zakłady budżetowe nie mogą być uznane za odrębnego od gminy podatnika VAT gdyż nie spełniają one warunku samodzielności. W związku z powyższym, jak poinformowało Ministerstwo Finansów, gminne zakłady budżetowe objęte zostaną planowanym obowiązkowym „scentralizowaniem" rozliczeń w podatku VAT.

Prewspółczynnik odliczenia VAT naliczonego od 1 stycznia 2016 r.

Od 2016 r. gminy w swoich rozliczeniach VAT będą musiały uwzględniać działalność nieobjętą tym podatkiem. W efekcie odzyskają mniej podatku niż obecnie. Część doradców zwraca jednak uwagę, że po wyroku TSUE w sprawie gminy Wrocław obecne regulacje dotyczące prewspółczynnika trzeba zmienić

Centralna baza faktur i odwrócony VAT - receptami na lukę podatkową?

Centralna baza faktur i odwrócony VAT to m.in. recepty na ograniczenie luki VAT w Polsce - mówi PAP ekspert podatkowy Tomasz Michalik. Wskazuje, że skala wyłudzeń VAT jest ogromna w całej UE, więc systemowych zmian może dokonać Komisja Europejska, która "nie za wiele w tej sprawie robi".

Optymalizacja VAT - dzielenie lub łączenie usług

Umiejętne łączenie lub dzielenie świadczeń może się podatkowo opłacać. Będzie tak dopóty, dopóki będą obowiązywać różne stawki na różne usługi. Zasadniczo problem dotyczy dwóch kwestii. Po pierwsze, ustalenia, czy oferowane przez podatnika usługi są świadczeniem kompleksowym, do którego stosuje się jedną stawkę VAT, czy świadczeniami odrębnymi, opodatkowanymi według stawek dla nich właściwych. Nawet jednak, gdy usługa zostanie uznana za kompleksową, pojawia się druga wątpliwość – co jest świadczeniem głównym decydującym o stawce podatku dla całej usługi. Przedsiębiorcy albo więc dzielą usługi, albo je łączą, wybierając przy tym – jako dominujące – te, które są opodatkowane niższą stawką podatku. Nie zawsze udaje im się obronić to w urzędzie i w sądzie.

Projekt nowej ustawy o VAT autorstwa PiS

Proponowany przez PiS projekt nowej ustawy o VAT ma zarówno rozwiązania dobre, na które czekają podatnicy, jak i bardzo kontrowersyjne - uważają eksperci podatkowi. Ich zdaniem nie ma potrzeby pisania ustawy o VAT od nowa, szczególnie, że projekt w 70 proc. powiela obecne przepisy.

Mienie do sprzedaży wpływa na odliczenie VAT

Przy obliczaniu, ile odjąć podatku naliczonego, należy uwzględniać zbycie środków trwałych dokonywane w ramach zwykłej działalności gospodarczej podatnika – orzekł NSA.

Kiedy od darowizny należy rozliczyć VAT

Nieodpłatne prezenty, przekazywane przez jednego przedsiębiorcę drugiemu przedsiębiorcy, mogą podlegać opodatkowaniu od towarów i usług. Wystarczy, aby przy nabyciu takiego towaru istniało prawo do odliczenia podatku. Inne zasady dotyczą jednak próbek i prezentów o niskiej wartości.

Stawka VAT na sprzedaż posiłków na wynos

Sprzedaż gotowych posiłków – takich jak kebab, pizza czy frytki – może być objęta 5-proc. podatkiem VAT. Bo mamy tutaj do czynienia nie z usługami, ale z dostawą towarów. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji podatkowej z 18 września 2015 r.

Wyrok TSUE w sprawie rozliczeń VAT gmin i ich jednostek budżetowych - wyjaśnienia MF

Minister Finansów po wyroku TSUE rozstrzygającym, że to gminy a nie ich jednostki budżetowe są podatnikami VAT, deklaruje, że dostosowanie rozliczeń VAT gmin do tezy wyroku nastąpi „w przód". Samorządy mogą jednak, zgodnie z wyrokiem TSUE, podjąć decyzję o dokonaniu korekt rozliczeń (uwzględniając model „scentralizowany" - czyli, że to gmina rozlicza VAT jako podatnik) nieobjętych przedawnieniem. Ministerstwo wyjaśnia jednocześnie, że aby zachować zasadę neutralności VAT – korekty muszą zostać sporządzone w odniesieniu do całego poprzedniego 5 letniego okresu nieobjętego przedawnieniem. Nie będzie możliwe sporządzanie korekt wybiórczych, tj. tylko za wybrane przez samorządy okresy rozliczeniowe.

Czy urzędy skarbowe mają prawo do opóźniania zwrotu VAT?

Dla urzędów skarbowych podstawowym terminem na dokonanie weryfikacji zasadności zwrotu VAT jest okres 60. dni. W praktyce jednak przedsiębiorca nie dostaje zazwyczaj po tym terminie pieniędzy, ale termin ten jest przedłużany w drodze postanowienia wydanego przez organ podatkowy. Co do zasady urzędy skarbowe mają do tego prawo.

Wyrok TSUE z dnia 29 września 2015 jest katastrofą: trzeba będzie zwrócić ponad 30 mld zł

Ostatni wyrok TSUE uznający nie wiadomo dlaczego, że gminne jednostki budżetowe jakoby nie są podatnikami podatku od towarów i usług, jest przysłowiowym gwoździem do trumny tego podatku. Dlaczego? Bo podstawowa teza tego wyroku, że tylko gminy i miasta (osoby prawne) są podatnikami VAT-u, a podległe im jednostki budżetowe już nie, wymyślił zagraniczny biznes doradczy, jakże hołubiony przez władze III RP.

Przedłużanie terminu zwrotu VAT w wyniku kontroli krzyżowych

Urzędy skarbowe weryfikujące zasadność zwrotu VAT w toku czynności sprawdzających dość często stosują tzw. "kontrole krzyżowe". Z uwagi na to, że kontrole tego rodzaju trwają zazwyczaj o wiele dłużej niż wynosi termin przewidziany dla zwrotu VAT, organy podatkowe wydają postanowienie o przedłużeniu terminu zwrotu VAT z uwagi na prowadzoną weryfikację rozliczeń w toku kontroli krzyżowej. Jednakże zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych takie działanie organów podatkowych jest bezprawne, a postanowienie przedłużające termin zwrotu VAT na tej podstawie nie wywołuje skutków prawnych.

Mały podatnik VAT w 2016 r.

W 2016 r. małym podatnikiem VAT będzie podatnik, którego przychód ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku VAT) nie przekroczył w 2015 r. kwoty 5 092 000 zł. ( 1 200 000 euro przeliczone według średniego kursu ogłoszonego przez NBP, obowiązującego w dniu 1 października 2015 r., który wyniósł 4,2437 zł).

Gminy będą musiały rozliczać VAT swoich jednostek budżetowych

Samorządy czekają duże zmiany. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikiem VAT. To oznacza, że gminy będą musiały przejąć obowiązek rozliczenia podatkowego swoich zakładów budżetowych, będą mogły też same odliczać podatek. Gminy będą miały też szansę na odzyskanie podatku od prowadzonych inwestycji. Jeśli podejmą takie próby, skutki może odczuć budżet państwa.

Poważne konsekwencje wyroku TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) rozstrzygnął wczoraj ostatecznie spór o status podatkowy jednostek organizacyjnych gminy. Zgodnie z przewidywaniami, TSUE potwierdził stanowisko NSA z uchwały wydanej 24 czerwca 2013 r., zgodnie z którym gmina wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jest jednym podatnikiem VAT.

TSUE: gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikiem VAT - orzekł we wtorek 29 września 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości UE. Zdaniem ekspertów to rewolucyjne orzeczenie - oznacza, że gminy muszą przejąć rozliczenia VAT swoich zakładów budżetowych, ale też same będą mogły odliczać podatek.

W jakim terminie można odliczyć VAT z faktury za dostęp do bazy czasopism

W dniu 8 maja 2015 r. otrzymałem fakturę wystawioną 5 maja 2015 r. na usługi dostępu do bazy INFORLEX od 15 maja 2015 r. do 15 lipca 2016 r. Termin płatności to 14 dni. W którym okresie wykażę podatek do odliczenia z tej faktury?

Kiedy mały podatnik, który płaci raty, odliczy VAT

Jestem małym podatnikiem rozliczającym się metodą kasową. Kupiłem na raty maszynę niezbędną do prowadzenia działalności gospodarczej. Kiedy będę miał prawo do odliczenia VAT od tego zakupu? Już po zapłaceniu pierwszej raty?

Czy pro forma wystawiona przed zapłatą daje prawo do odliczenia VAT

Sprzedawca wystawił nam fakturę pro forma, a nie typową fakturę zaliczkową. Czy możemy odliczyć od niej VAT, jeśli nie dokonaliśmy zapłaty?

Czy można odliczyć VAT z faktury za towary, które podatnik nabył po cenie niżej niż rynkowa

Nabyliśmy towary po cenie znacznie niższej niż rynkowa. Czy urząd skarbowy nie zakwestionuje nam prawa do odliczenia?

Czy można odliczyć VAT od wydatków związanych z ustaleniem prawa do dywidendy

Czy mamy prawo odliczania VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z ustaleniem prawa akcjonariusza do dywidendy, tj. usługi doradcze w zakresie wypłaty dywidendy, usługi świadczone przez dom maklerski, usługi kurierskie i pocztowe, a także koszty postępowań sądowych?

Czy podatnik prowadzący sprzedaż zwolnioną z VAT ma prawo do odliczania tego podatku

Prowadzę gabinet diagnostyczny. Kupiłem aparat USG. Ponieważ świadczę usługi medyczne zwolnione przedmiotowo z VAT, nie jestem też podatnikiem tego podatku. Czy mimo wszystko mogę odliczyć podatek od towarów i usług od zakupionego sprzętu?

Czy każdy ze współwłaścicieli ma prawo do odliczenia podatku

Razem ze wspólnikiem kupiliśmy maszynę niezbędną do prowadzenia działalności gospodarczej. Faktura została wystawiona na nazwisko moje i wspólnika. Który z nas ma prawo do odliczenia podatku VAT?

Czy wspólnota mieszkaniowa może odliczyć VAT od wydatków na remont kamienicy

Wspólnota mieszkaniowa nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wyremontowała dach kamienicy i dostała faktury od wykonawców. Czy wspólnota może w jakikolwiek sposób odliczyć VAT z tych faktur?

Czy podatnik musi mieć pozwolenie budowlane, żeby zachować prawo do odliczenia VAT

Nasza firma (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) buduje budynek gospodarczy na cudzym gruncie, który będzie wykorzystywany w naszej działalności. Inwestycja jest prowadzona na podstawie pozwolenia budowlanego wystawionego na właściciela tego gruntu. Czy mamy prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków?

Czy z duplikatów faktur można odliczać VAT

Firma otrzymała 10 duplikatów faktur wystawionych od stycznia do maja 2015 r. Faktury pierwotne nie dotarły do firmy. Czy możemy na zasadach ogólnych odliczyć VAT?

Czy można odliczyć VAT z faktury korygującej, gdy nie wskazano przyczyny jej wystawienia

Otrzymaliśmy trzy faktury korygujące bez podanej przyczyny ich wystawienia. Czy możemy je rozli­czyć, czy trzeba czekać na kolejną korektę? Po korekcie kwota VAT do odliczenia nam zdecydowanie wzrosła, dlatego zależy nam na jej rozliczeniu.

Czy brak polskiego VAT UE na fakturze od unijnego dostawcy wyklucza odliczenie z tytułu WNT

Nabyliśmy w czerwcu towar od kontrahenta z Francji. Na otrzymanej fakturze jest jednak tylko jego francuski VAT UE. Kontrahent nie podał naszego VAT UE. Czy w takim przypadku możemy odliczyć VAT z tytułu WNT?

Odliczenie VAT od wydatków związanych z organizacją wypoczynku dla pracowników

Sfinansowaliśmy wczasy dla najuboższych pracowników i ich rodzin. 80% sfinansowaliśmy z ZFŚS a resztę pracownicy pokryli sami. Sami także zamawiali określony rodzaj wypoczynku. Czy mimo to możemy odliczyć VAT od tych zakupów?

Czy z tytułu nabycia biletów na koncert, które pracodawca dofinansował w 50%, może odliczyć VAT

Dofinansowaliśmy w 50% ze środków ZFŚS zakup dla pracowników biletów na koncert. Pozostałą część kosztu biletów ponoszą pracownicy. Czy możemy odliczyć VAT z tytułu zakupu tych biletów?

Odliczenie VAT z faktury za organizację zabawy dla dzieci pracowników

Firmy zewnętrzne organizowały zabawę karnawałową dla dzieci naszych pracowników. Wydatki do­tyczyły: cateringu, organizacji imprezy, transportu, wynajmu sali, zakupu gadżetów, zabezpieczenia medycznego (faktura z pogotowia ratunkowego). Organizacja zabawy karnawałowej była pokryta ze środków z ZFŚS. Czy mamy prawo odliczyć VAT?

Jak podstawę opodatkowania powinien ustalić ośrodek kultury

Jesteśmy Gminnym Ośrodkiem Kultury. Prowadzimy zajęcia warsztatowe mające na celu rozwój ta­lentów dzieci i młodzieży z terenu gminy. Należą do nich także zajęcia plastyczne prowadzone przez pracownika z dziećmi w różnych grupach wiekowych. Z racji dużego zainteresowania tymi zajęciami powstały grupy obejmujące dużą liczbę dzieci. Z tego powodu ilości materiałów plastycznych zaku­pionych przez nas z budżetu są niewystarczające. Dlatego zaproponowaliśmy, żeby rodzice dzieci przekazali w formie artykułów plastycznych rzeczowy wkład własny do zajęć (przyjmowanie takich wpłat jest dopuszczalne na podstawie statutu). Uzgodniliśmy, że rodzice będą uiszczać składkę w wy­sokości 5 zł za miesiąc, w którym dziecko bierze udział w zajęciach, a nasza placówka za zebrane pieniądze zrobi zakupy potrzebnych artykułów w hurtowni. Wszystkie te artykuły są wydawane do zużycia przez dzieci uczestniczące w zajęciach. Zajęcia prowadzone są przez Wnioskodawcę bezpłat­nie. Koszty związane z zatrudnieniem pracownika prowadzącego zajęcia i wszystkie opłaty związane z utrzymaniem lokalu, w którym prowadzimy działalność, pokrywamy z dotacji podmiotowej. Czy po­wyższe wpłaty rodziców powinniśmy uwzględniać w podstawie opodatkowania?

Jak ustalić podstawę opodatkowania czynności wniesienia aportem prawa do znaku towarowego

Zamierzam wnieść do spółki aportem prawa własności intelektualnej w postaci praw ochronnych do znaku towarowego, praw do jego uzyskania, a także praw ochronnych do wzorów przemysłowych i użytkowych oraz praw do ich uzyskania. Co powinno stanowić podstawę opodatkowania tej transakcji na potrzeby VAT?

Jak ustalić podstawę opodatkowania usługi doradczej

Na potrzeby prowadzonej działalności nabywamy usługi doradcze od konsultantów zewnętrznych. W związku z wykonywaniem tych usług, ponoszą oni koszty dodatkowe, takie jak koszty przejazdów, spotkań służbowych z naszymi klientami, koszty podróży, itp. Koszty te są ponoszone przez konsul­tantów zewnętrznych w ich własnym imieniu i na ich rachunek. Obciążając nas tymi kosztami, konsul­tanci wystawiają odrębną fakturę, w której uwzględniają opodatkowanie sumy kosztów dodatkowych w związku ze świadczoną usługą doradczą na takich samych zasadach jak usługa główna. Czy takie postępowanie jest prawidłowe?

Czy uwzględnić skonto w podstawie opodatkowania

Zamierzamy na wystawianych przez siebie fakturach dla pewnej grupy klientów uwzględniać skonto w wysokości 2%, w przypadku zapłaty przez klienta za daną fakturę w terminie 14 dni od jej wy­stawienia. Na wystawionych na rzecz tych klientów fakturach widoczne będą: kwota netto, brutto oraz wartość podatku VAT już po uwzględnieniu skonta, z zaznaczeniem jego wysokości na fakturze. Traktujemy bowiem skonto jako rabat udzielany już w momencie sprzedaży i dlatego o jego wartość pomniejszamy należność z faktury. Czy postępujemy prawidłowo? Nadmieniamy, że będziemy kory­gować podstawę opodatkowania, przywracając ją do pierwotnej wysokości w razie, gdy klient nie skorzysta ze skonta.

Jak wystawić fakturę za sprzęt przeciwpożarowy finansowany przez gminę

Gmina zapłaciła za sprzęt przeciwpożarowy zakupiony przez naszą jednostkę straży pożarnej. Na fakturze dostawca wpisał jako nabywcę sprzętu naszą jednostkę i dodatkowo wpisał obok dane gminy, oznaczając ją w treści faktury jako płatnika (czyli podmiot, który opłaci należność za tę fakturę). Czy równoczesne zamieszczenie danych gminy i naszej jednostki na fakturze jest dopuszczalne i czy nie spowoduje to ryzyka zakwestionowania poprawności faktury ze względu na potencjalny zarzut niejednoznacznego określenia stron tej transakcji dla celów VAT?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zaliczkach

W artykule znajdziesz odpowiedzi na następujące pytania: Jak ustalić podstawę opodatkowania, gdy zaliczka została wpłacona na poczet towarów opodatkowanych różnymi stawkami? Czy kwota otrzymana z tytułu sprzedaży voucherów stanowi zaliczkę podlegającą VAT? Jak ustalić podstawę opodatkowania zaliczki w procedurze VAT marża? Czy należy naliczyć VAT, gdy zadatek zatrzymano jako rekompensatę

Jakie dotacje należy uwzględnić w podstawie opodatkowania

Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym gminy - ośrodkiem sportu i rekreacji. Otrzy­mujemy od gminy dotację do prowadzonej działalności. Otrzymana dotacja nie będzie mieć bez­pośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Wysokość otrzymanej dotacji wskazana jest jako stawka do 1 m2 powierzchni poszczególnych obiektów. W chwili obecnej obiekty, do których przyznawana jest dotacja funkcjonują, z tym że ze względu na ich przeznaczenie niektóre z nich są wykorzystywane okresowo (kąpielisko, boiska). Czy dotację tę powinniśmy uwzględniać w pod­stawie opodatkowania VAT?

Czy rekompensata otrzymana od gminy na pokrycie kosztów wchodzi do podstawy opodatkowania

Jesteśmy gminną spółką z o.o. Jesteśmy zobowiązani świadczyć usługi publiczne w zakresie lokal­nego transportu zbiorowego. Gmina przekazuje nam rekompensatę na pokrycie strat poniesionych w związku ze świadczeniem usług publicznych, wyliczaną na podstawie danych z poprzedniego roku. Jest ona korygowana na koniec każdego roku - wtedy do wyliczenia faktycznie należnej rekompensa­ty przyjmuje się wartość rzeczywiście poniesionych kosztów i uzyskanych wpływów. Rekompensata w żaden sposób nie jest odnoszona do ceny jednostkowej świadczonych przez nas usług przewozo­wych. Ma ona jedynie za zadanie wyrównywać nam stratę poniesioną w związku ze świadczeniem usług publicznych. Czy ta rekompensata otrzymywana od gminy zwiększa nam podstawę opodatko­wania podatkiem VAT?

REKLAMA