REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Interpretacje podatkowe, Podatnik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odwołanie od decyzji podatkowej – wzór, treść, podstawa prawna

Odwołanie od decyzji podatkowej. Jedną z kluczowych zasad postępowania administracyjnego jest zasada dwuinstancyjności, wyrażona wprost w art. 15 k.p.a., gdzie ustawodawca stwierdził, że postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Przechodząc na grunt przepisów stricte podatkowych, w art. 220 Ordynacji podatkowej ustawodawca potwierdził, że od decyzji organu podatkowego (decyzja pierwszej instancji) służy odwołanie. Istota tego rozwiązania polega na możliwości skorzystania z dwukrotnego rozpatrzenia tej samej sprawy i wydania rozstrzygnięcia przez dwa różne organy. Wiedząc o tym uprawnieniu strona, która nie zgadza się z treścią wydanej wobec niej decyzji podatkowej, może więc wnieść odwołanie. Jak prawidłowo przygotować taki dokument? Na co zwrócić uwagę? Gdzie szukać informacji oraz wskazówek?

Oczywista pomyłka na paragonie a korekta VAT

Oczywista pomyłka na paragonie a korekta VAT. Skoro wnioskodawca dokonał zaewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży, która faktycznie nie miała miejsca, to ma prawo do korekty wykazanych w deklaracji VAT-7 za miesiąc lipiec 2017 r. kwot dotyczących podstawy opodatkowania oraz podatku należnego. Takie stanowisko wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 stycznia 2021 r.

Czy interpretacje podatkowe mogą dotyczyć raportowania schematów podatkowych (MDR)?

MDR a interpretacje podatkowe. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odmawia wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych dotyczących raportowania schematów podatkowych. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 stycznia 2021 r. zakwestionował tę praktykę.

Sprzedaż wierzytelności w ramach umowy faktoringu a koszty podatkowe

Koszty przy zbyciu wierzytelności w ramach umowy faktoringu. 15 lutego 2021 roku Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej wydał interpretację ogólną w sprawie zasad ustalania wysokości kosztów uzyskania przychodu przy zbyciu wierzytelności własnych w ramach umowy faktoringu.

REKLAMA

Rozliczanie VAT transakcji kartami paliwowymi - interpretacja ogólna MF

Rozliczanie VAT kart paliwowych. Ministerstwo Finansów przygotowało interpretację ogólną wyjaśniającą jak prawidłowo kwalifikować dla celów VAT transakcje z wykorzystaniem kart paliwowych, realizowane w modelu trójstronnym. Dzięki niej ustalenie charakteru transakcji dla celów VAT stanie się prostsze. W zależności od okoliczności transakcji możemy mieć czynienia albo z dostawą towarów albo ze świadczeniem usług. Zastosowanie się przez podatnika do interpretacji ogólnej umożliwi ochronę jego rozliczeń podatkowych.

Odmowa wydania interpretacji indywidualnej

Odmowa wydania interpretacji indywidualnej. Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok w zakresie zasadności postanowienia w przedmiocie pozostawienia bez rozpatrzenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Kwota zmniejszająca podatek 2021

Kwota zmniejszająca podatek 2021. Którzy podatnicy mogą uwzględniać kwotę zmniejszającą podatek? Jaka jest jej wysokość w 2021 r.? Jak stosować kwotę zmniejszającą podatek w zeznaniu rocznym i przy obliczaniu zaliczek na podatek?

Przyjazny urząd skarbowy a ujawnienie informacji

Przyjazny urząd skarbowy a ujawnienie informacji. Coraz częściej wszelkie podejmowane względem obywateli działania organy państwa tłumaczą koniecznością zwiększenia ich bezpieczeństwa w czasie pandemii COVID-19. Ostatnio urzędnicy skarbówki zaczęli intensywnie dzwonić do podatników pod pretekstem szybszego i właśnie bezpieczniejszego załatwienia sprawy. Podatnicy powinni jednak podczas takich rozmów bardzo uważać.

REKLAMA

Umorzenie zaległości podatkowej a interes publiczny

Umorzenia zaległości podatkowej. W wyjątkowych sytuacjach podatnicy mogą wnioskować o umorzenie zaległości podatkowych. Czym jest takie umorzenie? I dlaczego zależy od interesu publicznego?

Zwolnienia z egzekucji administracyjnej

Zwolnienia z egzekucji administracyjnej. Postępowanie egzekucyjne w administracji jest jednym z najtrudniejszych z momentów, z którymi musi mierzyć się dłużnik-podatnik, dłużnik-płatnik, czy inni dłużnicy zalegający z tzw. należnościami publicznoprawnymi. Oprócz podatków w tym postępowaniu egzekwuje się także np. grzywny, kary nakładane przez organy administracyjne, czy składki na ubezpieczenia społeczne. W trakcie egzekucji administracyjnej z zasady nie ma już możliwości walki merytorycznej z podstawami swojego obciążenia finansowego. Nie oznacza to jednak, że nie ma żadnych praw. Jak podkreśla doktryna oraz orzecznictwo – nawet w ostatnim (egzekucyjnym) stadium ściągalności zobowiązań, dłużnik ma pewne prawa. Jednym z nich, są tak zwane zwolnienia z egzekucji administracyjnej. Czym są? Jak funkcjonują?

Nowy wzór wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-WS)

Wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej. Resort finansów określił nowy wzór wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-WS (wersja 3). Nowy wzór obowiązuje od 1 stycznia 2021 r.

Ulga podatkowa ze względu na sytuację majątkową podatnika

We wrześniu 2020 roku zapadło bardzo ciekawe rozstrzygnięcie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu. Sąd decydował o możliwości udzielenia ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych (umorzenie zaległości podatkowych), ze względu na sytuację indywidualną podatnika. Jako aktualną tezę tego wyroku wskazywane jest zdanie: "Wywiązanie się z obowiązków podatkowych nie może niweczyć innej zasady - uwzględnienia dobra rodziny i pomocy dla rodzin znajdujących się trudnej sytuacji materialnej." Czyżby czekało nas ocieplenie podejścia do podatników? Czy możliwe, że organy podatkowe pokażą bardziej „ludzkie oblicze”?

Podatek od nieruchomości. Polemika wokół statusu przedsiębiorcy przesyłowego i Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe

Określenie podatnika podatku od nieruchomości może nastręczać trudności porównywalne do tych, które wiążą się ze wskazaniem przedmiotu opodatkowania tym podatkiem. Sytuacja jest szczególnie nieprzejrzysta, gdy mówimy o podmiotach, które łączy umowa o ustanowienie służebności przesyłu.

Weryfikacja rozliczeń kontrahentów podczas kontroli podatkowej

W trakcie kontroli podatkowej przeprowadzanej u podatnika organy skarbowe mogą dokonać weryfikacji rozliczeń jego kontrahentów. W ten sposób poznają dokładny przebieg transakcji i mogą zweryfikować, czy obie jej strony wykazały ją poprawnie na potrzeby podatkowe.

Nowa usługa KAS dla podatników - umówienie wizyty w urzędzie skarbowym

W dniu 26 października br. w pięciu województwach rusza nowa usługa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) dla podatników - możliwość umówienia, np. przez internet, wizyty w urzędzie skarbowym. W listopadzie obejmie ona cały kraj - poinformowała rzeczniczka prasowa Krajowej Administracji Skarbowej Anita Wielanek.

Urna do składania dokumentów w urzędach skarbowych - problem z potwierdzeniem złożenia

Urny do składania dokumentów w urzędach skarbowych wprowadzono, żeby ułatwić kontakt w czasie lockdownu. Tak przekonuje Krajowa Administracja Skarbowa, ale eksperci odradzają korzystanie z tego rozwiązania. I ostrzegają, że w tym przypadku nie otrzymuje się potwierdzenia wpływu. A to może mieć już poważne konsekwencje karnoskarbowe. Z kolei KAS broni się, że do tej pory nie odnotowano sygnałów o istotnych nieprawidłowościach dot. funkcjonowania tej koncepcji.

Jeden urząd skarbowy dla największych podatników od 2021 roku

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić z początkiem 2021 roku zmiany dotyczące wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Obsługą firm o przychodach powyżej 50 mln euro zajmie się jeden urząd skarbowy o zasięgu krajowym - poinformował PAP dyrektor departamentu kluczowych podmiotów w MF Artur Gostomski. Pozostałe 19 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych ma się zajmować podmiotami, których przychody przekraczają 3 mln euro, ale nie przekraczają 50 mln euro rocznie. Natomiast wszystkie sprawy związane z poborem tzw. podatku u źródła od osób prawnych mają być przekazane lubelskiemu Wyspecjalizowanemu Urzędowi Skarbowemu.

Opłata cukrowa od 1 stycznia 2021 r. – kto zapłaci i w jakiej wysokości?

Regulacje wprowadzające opłatę cukrową (zwaną także podatkiem od cukru lub podatkiem cukrowym) zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Którzy podatnicy będą zmuszeni ją uiszczać oraz w jakiej wysokości? Jakie sankcje przewidział ustawodawca za brak wpłaty w terminie opłaty cukrowej?

Samochód służbowy do celów prywatnych a przychód pracownika - interpretacja ogólna MF

11 września 2020 roku Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie zryczałtowanego przychodu pracownika związanego z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych. W tej interpretacji Minister przyznał m.in., że koszty paliwa finansowane przez pracodawcę, udostępniającego pracownikowi samochód służbowy do wykorzystywania do celów prywatnych, mieszczą się w zryczałtowanym przychodzie, o którym mowa w art. 12 ust. 2a ustawy PIT. Prezentujemy tę interpretację w całości.

Zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów do honorarium autorskiego - interpretacja ogólna MF

15 września 2020 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do honorarium autorskiego. Celem tej interpretacji jest wskazanie warunków, których spełnienie umożliwia zastosowanie, w tym przez płatnika podatku dochodowego (np. pracodawcę), 50% kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub rozporządzania przez twórców tymi prawami. Zdaniem Ministra dla potraktowania wynagrodzenia, jako honorarium i dla zastosowania wobec niego 50% kosztów uzyskania przychodów niezbędne jest: (1) powstanie utworu będącego przedmiotem prawa autorskiego, warunkujące korzystanie przez twórcę z praw autorskich i umożliwiające rozporządzanie majątkowym prawem autorskim do utworu, (2) dysponowanie obiektywnymi dowodami potwierdzającymi powstanie utworu będącego przedmiotem prawa autorskiego, (3) wyraźne wyodrębnienie honorarium od innych składników wynagrodzenia - warunek ten nie obejmuje wskazanych w interpretacji przypadków, w których 50% koszty uzyskania przychodów można stosować do całości wynagrodzenia twórcy. Prezentujemy w całości tę interpretację.

Nowy JPK_VAT z deklaracją od 1 października 2020 r. – przewodnik po zmianach

Nowy JPK_VAT, który obejmie część deklaracyjną i ewidencyjną, będą obowiązkowo składać wszyscy podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni za okresy od 1 października 2020 r. W tym przewodniku wskazujemy najważniejsze aspekty nowego pliku JPK_VAT, a w szczególności: terminy, dane, które powinny być ujęte w tym pliku, oznaczenia dostaw towarów i świadczenia usług za pomocą symboli GTU, zasady korygowania JPK_VAT, kary za naruszenie nowych obowiązków, przepisy, wytyczne i przykłady Ministerstwa Finansów.

Trwa pilotaż Programu Współdziałania. Nowe relacje pomiędzy dużymi podatnikami a KAS

Ministerstwo Finansów oraz Krajowa Administracja Skarbowa informują, że od 1 lipca 2020 r. przedsiębiorcy mogą aplikować do Programu Współdziałania, który jest nową formą relacji pomiędzy dużymi podatnikami a Krajową Administracją Skarbową.

Kto powinien płacić podatek od nieruchomości obciążonej służebnością przesyłu?

Z najnowszego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego wynika, że służebność przesyłu nie jest rozumiana jako posiadanie samoistne, dlatego przedsiębiorca przesyłowy nie jest uznawany za podatnika podatku od nieruchomości, w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Właściciel gruntu, na którym znajduje się taka infrastruktura, będzie więc w większości przypadków musiał uiszczać cały podatek od nieruchomości.

Zasady zastosowania 9% stawki podatku CIT

Podatnicy CIT są co do zasady opodatkowani 19% stawką podatku, jednak w określonych sytuacjach, po spełnieniu określonych warunków, mogą skorzystać z preferencji w postaci 9% stawki. Obniżona stawka CIT nie odnosi się do wszystkich podatników z uwagi na szereg kryteriów decydujących o jej zastosowaniu.

Podatek od nieruchomości od budynku lub budowli na cudzym gruncie - kto jest podatnikiem

NSA rok temu uznał, że podatek od nieruchomości w przypadku m.in. posadowienia budowli (np. reklamy lub wiatraka) na cudzej działce musi uiścić właściciel gruntu, ale w praktyce co gmina, to inne podejście. Chodzi o sytuacje, gdy kto inny jest właścicielem działki, a kto inny właścicielem budowli czy budynku, np. podatnicy dzierżawią lub wynajmują działkę i stawiają na niej tzw. totemy reklamowe (pylony z banerem reklamowym), lub innego rodzaju budowle (np. wiatraki) i budynki. Spory o to, kto jest podatnikiem i musi zapłacić gminie lub miastu podatek od nieruchomości, ciągną się od lat.

Konfiskata prewencyjna od 2021 r.

Zaledwie około 1% pochodzącego z przestępstwa mienia potrafią odzyskać organy ścigania. Wobec czego Ministerstwo Sprawiedliwości chce od 2021 r. roku zasilać budżet państwa pieniędzmi zajętymi także uczciwym podatnikom. Nowe przepisy o konfiskacie prewencyjnej umożliwią prokuratorom przejmowanie ich majątków bez prawomocnego wyroku.

Progi podatkowe w 2021 r.

Progi podatkowe 2021. Przypomnijmy, że ustawodawca wprowadził kilka zmiany w progach podatkowych (skali podatkowej PIT), tj. w ubiegłym roku obniżony został próg podatkowy do wysokości 17% (wcześniej 18%) dla dochodów z pracy do wysokości 85 528 zł. Nowością jest także zerowa stawka PIT dla podatników do 26. roku życia oraz wyższe pracownicze koszty uzyskania przychodu. Poza tym pojawiła się danina solidarnościowa dla najbogatszych (nazywana trzecim progiem podatkowym). Wszystkie te zmiany mają oczywiście zastosowanie również dla roku 2021. Polski Ład - jak zmienią się progi podatkowe?

Zarezerwuj wizytę w urzędzie skarbowym (online, telefonicznie lub osobiście)

Kolejne urzędy skarbowe wdrażają usługę „Rezerwacja wizyty w urzędzie skarbowym" opracowaną przez Izbę Administracji Skarbowej w Białymstoku. Ta usługa działa już w urzędach skarbowych województwa podlaskiego i wielkopolskiego. Do końca 2020 roku będzie można w ten sposób umówić się na wizytę w każdym urzędzie skarbowym w Polsce. Możliwość rezerwowania wizyt przez Internet ma przede wszystkim ułatwiać podatnikom załatwianie ich spraw. Dzięki wprowadzeniu zasady, że bezpośrednio w siedzibie urzędu obsługiwani są wyłącznie klienci umówieni, unika się kolejek co poprawia komfort obsługi, ale i bezpieczeństwo podatników. Aż 77 proc. pytanych o to podatników uważa, że wcześniejsza rezerwacja wizyty w urzędzie poprawia bezpieczeństwo związane z zagrożeniami COVID-19 oraz poprawia sprawność załatwienia sprawy w urzędzie skarbowym.

Ceny transferowe w interpretacjach podatkowych - lato 2020

Choć sezon wakacyjny 2020 r. nieubłaganie dobiega końca, w temacie cen transferowych dla podmiotów powiązanych nie był to leniwy okres. Nowe obowiązki sprawozdawcze, obligatoryjna analiza porównawcza, a także pandemia koronawirusa (która może wpływać na dotychczas ustalone warunki transakcji), zdecydowanie spowodowały, że poziom cen pomiędzy podmiotami powiązanymi jest tematem aktualnym i budzącym rosnące zainteresowanie organów podatkowych. Tylko bowiem w I półroczu 2020 r. Ministerstwo Finansów wyznaczyło do objęcia czynnościami kontrolnymi ze względu na ryzyko nieprawidłowości w obszarze cen transferowych i optymalizacji podatkowej 102 podmioty (podczas gdy za 2019 r. wytypowano ich 175, a w 2018 r. 166 podmiotów). Również wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS, organ podatkowy) interpretacje indywidualne pokazują, że przepisy w zakresie cen transferowych nadal budzą wątpliwości wśród podatników, a ich stosowanie w obliczu realnych przypadków nie jest proste.

Swobodna a dowolna ocena dowodów w sprawie podatkowej

Istotne jest, aby zasada swobodnej oceny dowodów w sprawie podatkowej nie przekształciła się w ocenę dowolną. W tym celu organ podatkowy jest normatywnie związany wieloma dyrektywami ogólnymi postępowania podatkowego. Musi przede wszystkim opierać się na wszechstronnie zebranym i ocenionym materiale dowodowym.

Co zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne decyzji podatkowej?

Uzasadnienie faktyczne decyzji podatkowej zawiera w szczególności wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, którym dał wiarę, oraz przyczyn, dla których innym dowodom odmówił wiarygodności. Natomiast uzasadnienie prawne zawiera wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji podatkowej z przytoczeniem przepisów prawa.

Krajowa Administracja Skarbowa uruchamia program „Klient w centrum uwagi KAS”

Krajowa Administracja Skarbowa uruchamia program „Klient w centrum uwagi KAS” - poinformowała szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska. Przewidziano m.in. rozbudowę usług elektronicznych, np. wizytę w urzędzie skarbowym będzie można umówić przez system e-rezerwacje.

Interpretacje podatkowe dot. schematów podatkowych

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 8 kwietnia 2020 r. uznał, że przepisy dotyczące schematów podatkowych mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Zdaniem Sądu organ powinien udzielić interpretacji jeżeli wniosek dotyczy przepisów prawa podatkowego materialnego w zakresie obowiązków nałożonych mocą ustawy podatkowej na podatnika. Nie znajdzie w tym przypadku zastosowania art. 14b § 2a Ordynacji podatkowej, bowiem nie można uznać, że przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną były przepisy prawa podatkowego regulujące właściwość oraz uprawnienia i obowiązki organów podatkowych.

Jakie uprawnienia ma podatnik w ramach kontroli podatkowej

Zgodnie z prawem, podatnik powinien zostać wcześniej poinformowany o zamiarze przeprowadzenia kontroli podatkowej, poprzez doręczenie formalnego zawiadomienia w określonym terminie. W niektórych jednak przypadkach możliwa jest kontrola bez uprzedniego doręczenia zawiadomienia. Kontrolę podatkową przeprowadza się na podstawie upoważnienia wydanego przez właściwy organ. Zatem nie każdy urzędnik może przeprowadzić kontrolę, lecz jedynie ten, który ma do tego upoważnienie. Co jeszcze warto wiedzieć?

Polskie interpretacje podatkowe nie chronią w innych państwach UE

Polska nie przystąpiła do pilotażowej inicjatywy Komisji Europejskiej, czyli transgranicznych interpretacji indywidualnych w zakresie VAT. Cenę za to płacą właśnie krajowi podatnicy VAT.

Jak złożyć zażalenie od postanowienia w sprawie podatkowej

W czasie trwania postępowania podatkowego organy podatkowe mogą wydawać różnego rodzaju postanowienia. Mogą mieć one charakter porządkujący postępowanie, dotyczący np. decyzji organu odnośnie określonych zdarzeń w ramach postępowania. Taki rozstrzygnięcia organu mogą być zaskarżane, co daje wyraz zasadzie dwuinstancyjności postępowania. Na postanowienia organu służy specjalny środek zaskarżenia – zażalenie.

Jak usprawiedliwić niestawiennictwo świadka w postępowaniu podatkowym

Stawienie się przed organem podatkowym osoby prawidłowo wezwanej jest jej obowiązkiem, zarówno prawnym, jak i społecznym. Czy w związku z tym stawiennictwo świadka w postępowaniu podatkowym, mimo że obowiązkowe, może być usprawiedliwione, a jeśli tak, to w jaki sposób?

Bon turystyczny dla wszystkich płacących podatki?

Bonem turystycznym powinni zostać objęci wszyscy Polacy płacący podatki, niezależnie od dochodu. Takie rozwiązanie zaproponował Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz w piśmie skierowanym do wicepremier Jadwigi Emilewicz.

Tarcza antykryzysowa 4.0 - będzie można odliczyć więcej darowizn

Tarcza antykryzysowa 4.0 zawiera nowe ułatwienia podatkowe. Więcej darowizn będzie można odliczyć od podstawy obliczania podatku dochodowego. Będzie to dotyczyć m.in. darowizn przekazanych na rzecz domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, czy domów pomocy społecznej. Od podatku będzie można odliczyć także darowizny rzeczowe w formie komputerów (zdatnych do użytku i nie starszych niż 3 lata), przekazanych od 1 stycznia do 30 września 2020 r., m.in. placówkom oświatowym.

Ministerstwo Finansów konsultuje zasady Programu Współdziałania

Na Portalu Podatkowym podatki.gov.pl opublikowano projekty dokumentów z konsultacji dot. zasad funkcjonowania Programu Współdziałania. Do 26 maja 2020 r. można przesyłać uwagi i sugestie do dokumentów.

Klasyfikacja PKWiU w postępowaniu o wydanie interpretacji podatkowej

Czy klasyfikacja PKWiU dokonana przez podatnika we wniosku o indywidualną interpretację powinna być zaliczana do opisu stanu faktycznego, czy raczej stanowi element interpretacji prawa i organ powinien ją przeanalizować, a następnie odnieść się do niej w toku interpretacyjnym?

Stałe miejsce prowadzenia działalności dla celów VAT - zaplecze personalne i techniczne

Wykorzystanie posiadanej w Polsce infrastruktury technicznej oraz personelu do wykonywania prowadzonej działalności gospodarczej w sposób zorganizowany oraz ciągły, kwalifikuje aktywność spółki niemieckiej na terytorium kraju jako stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce w rozumieniu przepisów art. 28b ust. 2 ustawy o VAT.

Zapłata VAT do urzędu skarbowego w czasie koronawirusa

Ani w ustawie o VAT, ani w innych ustawach podatkowych nie przewidziano zmiany zasad płacenia należnych podatków w związku z epidemią koronawirusa. Podatnik, który nie jest w stanie uregulować należnego VAT, może skorzystać z ogólnych reguł przewidzianych w Ordynacji podatkowej.

Ulga termomodernizacyjna - koszty zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej

W ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu podlegają wydatki m.in. na zakup instalacji fotowoltaicznej wraz z montażem. Ustawodawca wprowadził kilka warunków, które decydują o tym, czy podatnik ma prawo do odliczenia - jednym z nich jest konieczność bycia właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Prezentujemy kilka wybranych problemów związanych z odliczeniem kosztów instalacji fotowoltaicznej.

Podatnicy mogą zgłaszać pomysły dotyczące koronawirusa

W Głosie Podatnika dodana została kategoria „Koronawirus”, dzięki której podatnicy mogą zgłaszać swoje pomysły i propozycje, jak chronić naszą gospodarkę przed koronawirusem.

Znaczenie orzecznictwa w procesie interpretacji przepisów prawa podatkowego

Doniosłe znaczenie orzecznictwa sądowego w interpretacjach podatkowych potwierdza Ordynacja podatkowa, która daje możliwość zmiany wydanej interpretacji w razie stwierdzenia jej nieprawidłowości w szczególności z orzecznictwem sądów. W związku z tym za niedopuszczalne trzeba uznać sytuacje, w których to organy podatkowe dokonują wybiórczej analizy stanowiska podatnika w procesie wydawania rozstrzygnięć, czego jednym z przejawów jest problem pomijania argumentacji wynikającej z orzecznictwa.

Kiedy podatnik nie otrzyma indywidualnej interpretacji podatkowej

Zmniejsza się nie tylko liczba interpretacji indywidualnych, lecz także ich zakres tematyczny. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odmawia wydania interpretacji, gdy pytanie dotyczy schematów podatkowych albo gdy zachodzi podejrzenie unikania opodatkowania.

Mniej kontroli podatkowych i celno-skarbowych

Rok 2019 był kolejnym, w którym Krajowa Administracja Skarbowa rzadziej kontrolowała podatników. Liczba kontroli celno-skarbowych spadła o 14,5%, a kontroli podatkowych o 11,6% w porównaniu do 2018 roku. Typowanie do kontroli opiera się na analizie ryzyka, do której wykorzystywane są zaawansowane narzędzia analityczne (BIG DATA). Kontrole podatkowe często zastępowane są czynnościami sprawdzającymi.

Instytucja utrwalonej praktyki interpretacyjnej organów KAS

Na gruncie Ordynacji podatkowej od blisko trzech lat obowiązuje instytucja utrwalonej praktyki interpretacyjnej organów Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Jakie są założenia tej instytucji i jaki jest jej walor ochronny w procesie stosowania przepisów prawa podatkowego w przedsiębiorstwie?

Zawieszenie a przerwanie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego

Czas trwania terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego może zostać wydłużony na skutek zawieszenia lub przerwania biegu terminu przedawnienia. Przy czym, różnicą są nie tylko przesłanki powodujące powstanie tych sytuacji, ale także sposób liczenia terminu po ich ustąpieniu.

REKLAMA