REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Podatnik świadczy na rzecz osób prywatnych usługi naprawy komputerów. Czy może nie ewidencjonować za pomocą kasy fiskalnej tych usług, jeżeli klienci płacą wyłącznie kartami płatniczymi z wykorzystaniem posiadanego przez podatnika terminala?
Niedawno w prasie i mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja odnośnie skutków niezapewnienia obecności obrońcy przy różnego rodzaju czynności z udziałem podejrzanego w postępowaniu karnym. Waga udziału obrońcy dla zapewnienia praw osoby tylko podejrzanej, a tym bardziej już oskarżonej jest oczywistej nawet dla laików. To z czego jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, to fakt, że obecność zawodowego pełnomocnika może mieć kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.
Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.
Kiedy trzeba skorygować dane na fakturze, czy zawsze do tego potrzebna jest faktura korygująca. Czym faktura korygująca różni się od zwykłej faktury i jakie elementy musi zawierać, by kontrola podatkowa nie zakwestionowała prawidłowego księgowania.
REKLAMA
Premier Donald Tusk chce powołać superurząd do walki z szarą strefą - tak podaje "Dziennik Gazeta Prawna". Skoordynowanie działań zespołu złożonego z przedstawicieli kilku resortów ma, według założeń, m.in. pomóc typować podatników do kontroli.
Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.
Płatności bezgotówkowe przybierają najróżniejsze formy. Należności uiścić można przykładowo plastikową kartą płatniczą przy pomocy terminala (zbliżeniowo lub z użyciem kodu PIN) albo online z wykorzystaniem kodu CVV/CVC, jak również tradycyjnym lub szybkim przelewem bankowym albo za pomocą dostępnej na smartfony usługi BLIK. Jako że transakcje te siłą rzeczy podlegają rejestracji w systemach elektronicznych, pojawia się pytanie o konieczność równoczesnego ich ewidencjonowania na kasie rejestrującej (tzw. kasie fiskalnej). W interpretacji z 14 marca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) udzielił odpowiedzi na pytanie przedsiębiorcy świadczącego na rzecz turystów usługi krótkoterminowego zakwaterowania.
Ministerstwo Finansów chce wydłużyć terminy, w którym podatnicy poszkodowani w czasie powodzi muszą raportować zdarzenia dotyczące kas fiskalnych – wynika z projektów rozporządzeń, opublikowanych 26 września 2024 r. na stronach Rądowego Centrum Legislacji.
REKLAMA
Minister Finansów zapowiada dopłaty do 2 tys. zł do zakupu kas fiskalnych przez poszkodowanych przedsiębiorców. "Kasy fiskalne są niezbędne do tego, żeby wznowić działalność." - wyjaśnił minister finansów. Ponadto zdaniem Andrzeja Domańskiego limity 100 tys. zł na remont i 200 tys. zł na odbudowanie domu mogą być zmienione.
Minister Finansów przygotował projekt nowelizacji ustawy od VAT, która ma wejść w życie w 2025 roku. Zmiany dotyczą m.in. stawek obniżonych i mechanizmu odwrotnego obciążenia. Nastąpi też zniesienie obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi na rzecz zastępczego raportowania danych dotyczących transakcji płatniczych przez agentów rozliczeniowych.
Jakie zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych (kas rejestrujących) będą obowiązywać w 2025 i 2026 roku? Ministerstwo Finansów planuje pozostawić limit zwolnienia na dotychczasowym poziomie 20.000,- zł wartości sprzedaży. Natomiast pewne zmiany zajdą w katalogu czynności zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji w formie kas fiskalnych.
Przedsiębiorcy od lat zmagają się z kontrolami podatkowymi wszczynanymi przez urzędników skarbowych bez uprzedniego zawiadomienia. Czy wydany w kwietniu 2024 r. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie położy kres tej szkodliwej praktyce? Czy informacja o przeciwdziałaniu przestępstwu powinna być uzasadniona? Czy pomimo niedopuszczalności wniesienia sprzeciwu, przedsiębiorcy przysługuje prawo rozpoznania sprawy przez sąd administracyjny?
Rozliczenia w podatku u źródła (WHT) w ostatnich latach są obiektem wzmożonego zainteresowania organów podatkowych. Oprócz wszczynania kontroli podatkowych czy celno-skarbowych wobec płatników, organy dokonują bardziej dotkliwych i niekorzystnych działań, takich jak chociażby wszczynanie postępowań karnoskarbowych czy wydawanie decyzji zabezpieczających. Często te dodatkowe działania podejmowane są jedynie w celu zawieszenia biegu terminu przedawnienia i wydłużenia czasu na wydanie decyzji. Takie działania organów podlegają jednak kontroli sądowej, czego wyraz dał WSA w Warszawie w wyroku z 22 lutego 2024 r., sygn. III SA/Wa 2564/23.
Kontrola podatkowa, to oczywiście nic przyjemnego dla podatnika ale czasem się zdarza. Na taką okoliczność trzeba być przygotowanym. W szczególności warto wiedzieć, że taka kontrola z urzędu skarbowego powinna być w większości przypadków zapowiedziana z 7-dniowym wyprzedzeniem. Ale od tej zasady są niestety liczne wyjątki. Zobaczmy co na ten temat mówią przepisy.
TSUE w wyroku z 21 marca 2024 r. zapadłym w sprawie C‑606/22 orzekł, że wykazanie nadpłaty podatku VAT i dochodzenie jej zwrotu dopuszczalne jest również wtedy, gdy sprzedaż z zawyżoną stawką VATu odbywała się na rzecz konsumentów na podstawie paragonów z kas rejestrujących (fiskalnych), a więc nie wyłącznie wówczas, gdy wystawiano faktury. Naczelny Sąd Administracyjny - w oczekiwaniu na powyższe orzeczenie - zawiesił kilka prowadzonych postępowań. Po wyroku TSUE postępowania te zostały podjęte na nowo i oczekują na rozstrzygnięcia.
Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.
W związku z rosnącym zainteresowaniem organów podatkowych cenami transferowymi można zaobserwować zwiększoną liczbę kontroli w tym zakresie. Choć prowadzenie kontroli na podstawie i w granicach przepisów prawa stanowi obowiązek organów podatkowych, kontrolującym zdarzają się w tym zakresie nadużycia.
Posiadam kasę fiskalną z elektronicznym zapisem kopii. Nie będę już dokonywała sprzedaży na rzecz osób prywatnych (konsumentów - czyli osób nieprowadzących działalności gospodarczej). Moimi kontrahentami będą tylko hurtownie. Czy nadal muszę ewidencjonować sprzedaż na kasie? A może mogę z niej zrezygnować? Jak to zrobić?
Czy sprzedaż używanego, firmowego laptopa (niebędącego środkiem trwałym) pracownikowi jest zwolniona z obowiązku rejestracji w kasie fiskalnej? Czy może powinniśmy zaewidencjonować tę transakcję z uwagi na fakt, że jest to tzw. towar wrażliwy?
Minister Finansów wydał 24 listopada 2023 r. rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Rozporządzenie to weszło w życie 1 stycznia 2024 r. i określa od tego dnia zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (tzw. kas fiskalnych) oraz warunki korzystania ze zwolnienia.
Funkcjonariusze i pracownicy ze śląskiej KAS (Krajowa Administracja Skarbowa) przeprowadzili kontrole m.in. w klubach, pubach, restauracjach oraz w punktach sprzedaży zniczy. Przeszło 100 kontroli przeprowadzono na terenie woj. śląskiego. Łączna wartość wystawionych mandatów to ponad 123 tys. zł.
Gotowy jest już projekt rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku stosowania kas rejestrujących (kas fiskalnych) w 2024 roku. Nowe rozporządzenie ma powielić dotychczasowe rozwiązania przyjęte w zakresie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania. Niezmienny pozostanie też katalog czynności objętych obowiązkiem ewidencjonowania od pierwszej sprzedaży.
Już kilkaset firm w Polsce, od maja 2022 roku wystawia miesięcznie miliony elektronicznych dokumentów fiskalnych, jakimi są eparagony. Jest to możliwe dzięki nowelizacji ustawy o VAT z marca 2020 roku. Według badań firmy Deloitte aż 70 procent Polaków chce korzystać z eparagonów. Cenią oni przede wszystkim trwałość dokumentów i wygodę, kładąc również nacisk na bezpieczeństwo danych. Jednocześnie korzyści dla przedsiębiorców oraz uniwersalność rozwiązania sprawiają, że baza klientów i partnerów dynamicznie rośnie, upowszechniając nowy standard rynkowy. Pionierem usługi jest Platforma Detalistów, twórca HUB-u eparagony.pl, który jest rozwijany już od pięciu lat.
Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Resort finansów przygotował tekst jednolity tego rozporządzenia.
W odpowiedzi na pytanie redakcji portalu infor.pl Ministerstwo Finansów poinformowało, że zamierza uruchomić HUB paragonowy od 15 września 2023 r. natomiast dystrybucja przygotowanej przez resort finansów nowej wersji aplikacji e-Paragony w sklepach (Google Play Store i Apple Store) rozpocznie się 14 września br. Pierwsze kasy rejestrujące z funkcjonalnością wysyłania paragonów do HUBa paragonowego pojawią się w sprzedaży od października 2023 r. Dopiero wtedy nabywcy towarów i usług otrzymujący paragony fiskalne w formie elektronicznej (e-paragony) będą mogli wykorzystać w praktyce nowe funkcjonalności aplikacji i samego HUBa.
W niniejszym artykule omówimy możliwości zachowania terminu wyznaczonego przez organ na przedłożenie tłumaczeń uwierzytelnionych (przysięgłych) dokumentów. Jak przyspieszyć tłumaczenia dokumentów obcojęzycznych w trakcie kontroli podatkowej?
Na uzasadnione żądanie organu, należy przetłumaczyć obcojęzyczny dokument na język polski. Tłumaczenie takie powinno być wiarygodne, zatem - jak uznaje się w doktrynie oraz orzecznictwie – sporządzone przez tłumacza przysięgłego. Zgodnie z wyraźnym uregulowaniem ordynacji podatkowej oraz ustawy o KAS, koszty takich tłumaczeń pokrywa przedsiębiorca. Wielu przedsiębiorców stoi przed wyzwaniem zminimalizowania kosztów tłumaczeń przysięgłych, które niejednokrotnie mogą – w przypadku obszernych dokumentów – wynosić nawet do kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Podatnicy prowadzący sprzedaż wyłącznie przez internet mogą nie rejestrować sprzedaży wysyłkowej na kasie fiskalnej (rejestrującej) jeżeli zapłaty za konkretne transakcje przychodzą przelewem. Ale czy odbiór w sklepie towaru zamówionego online jest nadal sprzedażą wysyłkową? I czy w takim przypadku również można nie stosować kasy fiskalnej?
Kasy rejestrujące zostały skonstruowane w sposób, który uniemożliwia jakąkolwiek ingerencję w ich pamięć fiskalną. To oznacza, że danych wprowadzonych przez podatnika do kasy nie można zmodyfikować. W trakcie prowadzania działalności u podatników pojawia się natomiast często potrzeba skorygowania sprzedaży zarówno z powodu dokonania oczywistych pomyłek popełnionych w trakcie rejestrowania czy też uznania zwrotów i reklamacji. W tym celu konieczne jest prowadzenie odrębnych ewidencji zwrotów i reklamacji oraz oczywistych pomyłek.
Co sprawia, że urząd skarbowy kontroluje danego podatnika? Czym kieruje się fiskus wybierając podatników do kontroli podatkowej? Jak minimalizować ryzyko kontroli? Jak przygotować się do kontroli podatkowej?
REKLAMA