REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kontrola podatkowa, Podmioty powiązane

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Weryfikacja cen transferowych - pominięcie transakcji i recharakteryzacja

Organy podatkowe uprawnione są do oszacowania dochodu podmiotów powiązanych wyłącznie poprzez korektę ceny, z drugiej strony wyposażone są w dwa instrumenty do przeprowadzenia weryfikacji cen transferowych, tj. pominięcie transakcji oraz recharakteryzacja.

Ustalanie korekt cen transferowych metodą marży transakcyjnej netto dla spółek dystrybucyjnych w grupie kapitałowej – aspekty praktyczne

Rozwój gospodarczy, procesy globalizacji i wzmacnianie pozycji największych grup kapitałowych na świecie przyczynia się do istotnego wzrostu udziału transakcji, które są dokonywane przez te grupy, w całkowitym handlu. Szczególnej uwadze administracji podatkowych podlegają obecnie warunki, na jakich podmioty funkcjonujące w dużych grupach kapitałowych realizują wzajemne transakcje, tj. transakcje wewnątrzgrupowe. Ceny towarów, usług, wartości niematerialnych lub prawnych w transakcjach wewnętrznych grup kapitałowych jako transakcje między podmiotami powiązanymi coraz częściej stają się punktem sporu między podatnikami a administracjami podatkowymi.

Zmiany rozporządzeń w sprawie cen transferowych dla celów CIT/PIT

Ministerstwo Finansów przypomina o wejściu w życie rozporządzeń zmieniających w sprawie cen transferowych dla celów CIT/PIT oraz obowiązywaniu nowych wzorów sprawozdania o realizacji uprzednich porozumień cenowych (APA).

Mniej kontroli podatkowych i celno-skarbowych

Rok 2019 był kolejnym, w którym Krajowa Administracja Skarbowa rzadziej kontrolowała podatników. Liczba kontroli celno-skarbowych spadła o 14,5%, a kontroli podatkowych o 11,6% w porównaniu do 2018 roku. Typowanie do kontroli opiera się na analizie ryzyka, do której wykorzystywane są zaawansowane narzędzia analityczne (BIG DATA). Kontrole podatkowe często zastępowane są czynnościami sprawdzającymi.

System ocen urzędników skarbowych od lutego 2020 r.

W lutym 2020 r. ruszy system ocen urzędników fiskusa, dzięki któremu resort finansów będzie badał profesjonalizm urzędników i ich stosunek do podatników - zapowiedział na konferencji prasowej 29 stycznia Tomasz Słaboszowski, wiceminister finansów, zastępca szefa KAS .

Wydatki na zarządzanie inwestycją a limitowanie kosztów CIT

Niektóre wydatki na zakup usług niematerialnych od podmiotów powiązanych podlegają limitowaniu w kosztach uzyskania przychodu na gruncie podatku CIT. Do takich wydatków zalicza się usługi doradcze, reklamowe, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń, badania rynku oraz świadczenia o podobnym charakterze.

Koszty usług niematerialnych zakupionych od podmiotów powiązanych a koszty w CIT

31 grudnia 2019 r. w odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów udzielił wyjaśnień odnośnie zasad odliczania na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) kosztów usług niematerialnych zakupionych od podmiotów powiązanych.

Zmiany rozporządzeń w zakresie cen transferowych

Ministerstwo Finansów przygotowało projekty rozporządzeń w zakresie wzorów sprawozdań z realizacji uprzednich porozumień cenowych (APA) oraz projekty zmian rozporządzeń w zakresie cen transferowych.

Ceny transferowe - obowiązki sprawozdawcze i dokumentacyjne

Wielkimi krokami zbliża się zamknięcie roku 2019. Podsumujmy zatem najważniejsze terminy w zakresie cen transferowych, tj. dotyczące obowiązków dokumentacyjnych oraz sprawozdawczych podatników, którzy realizują transakcje z podmiotami powiązanymi.

Organy podatkowe coraz częściej wymierzają kary porządkowe w maksymalnej wysokości

Profiskalna polityka, skuteczniejsze kontrole i dokładniejsza weryfikacja przedsiębiorców już teraz sprzyjają zwiększonej liczbie nakładanych kar porządkowych. Kolejne zmiany podatkowe planowane na 2020 r. mogą tylko nasilić ten trend. Organy podatkowe najczęściej wymierzają górną granice kary porządkowej, czyli 2800 zł, mimo wyraźnych wytycznych zdefiniowanych przez sądy.

Jak rozpoczyna się kontrola podatkowa – czynności kontrolne u podatnika czy w urzędzie?

Często się zdarza, że kontrolujący w dniu wszczęcia kontroli podatkowej podsuwają podatnikowi dwa oświadczenia do podpisania: oświadczenie o zgodzie na przeprowadzenie czynności kontrolnych w siedzibie urzędu oraz oświadczenie o rezygnacji z prawa do uczestnictwa w czynnościach kontrolnych. Czy trzeba (i czy warto) podpisać te oświadczenia?

Ustawa o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania

W Dzienniku Ustaw z 14 listopada 2019 r. opublikowana została ustawa z dnia 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych. Jakie regulacje zawiera nowa ustawa i od kiedy wejdą one w życie?

Strata a obowiązek przygotowania dokumentacji cen transferowych

Zgodnie z interpretacjami indywidualnymi opublikowanymi ostatnio przez KIS, podmioty powiązane ponoszące stratę podatkową w jednym źródle przychodów mogą nadal skorzystać ze zwolnienia z obowiązku przygotowania dokumentacji cen transferowych, o ile transakcja kontrolowana z podmiotem powiązanym dotyczy innego źródła przychodu, z którego osiągnięto dochód podatkowy. Czy to oznacza zwrot organów podatkowych ku korzystniejszemu dla podatników podejściu?

Usługa pośrednictwa a podatek u źródła

Każda usługa pośrednictwa powinna zostać zweryfikowana w świetle zawarcia w niej świadczeń pobocznych mających na celu wykonanie głównej usługi pośrednictwa. Pozwoli to na prawidłowe wykonanie obowiązku w podatku u źródła.

Jak przygotować się do kontroli cen transferowych

Przedstawiamy, jak krok po kroku podatnik powinien przygotować się do kontroli cen transferowych przeprowadzanych przez niego transakcji czy innych zdarzeń z udziałem podmiotów powiązanych.

Działalność w specjalnej strefie ekonomicznej a limit kosztów

Podatnicy nie mogą obecnie zaliczać do kosztów uzyskania przychodu wszystkich wskazanych w ustawie o CIT kosztów poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych. Muszą poddać je limitowaniu do kwoty 3 mln zł w roku podatkowym. Czy przy ustalaniu kosztów podlegających limitowaniu uwzględnia się koszty poniesione w związku z prowadzeniem działalności w specjalnej strefie ekonomicznej?

Kontrola podatkowa a kontrola celno-skarbowa – podobieństwa i różnice

Kontrola podatkowa to tryb weryfikacji rozliczeń podatkowych przez urzędy skarbowe, regulowany przez Ordynację podatkową. Kontrola celno-skarbowa jest natomiast stosunkowo nową instytucją, wprowadzoną 1 marca 2017 r. w ramach reformy Krajowej Administracji Skarbowej. Czym różnią się oba tryby kontroli i jakie są prawa kontrolowanego?

Usługi IT i licencje za korzystanie z oprogramowania a podatek u źródła

Płatności spółki na rzecz podmiotu powiązanego z tytułu usług wsparcia IT oraz licencji za korzystanie z oprogramowania komputerowego w świetle ustawy o CIT oraz polsko-niemieckiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem u źródła.

Usługa agencyjna a koszty w CIT

Umowa agencyjna jest powszechnie stosowana w ramach współpracy pomiędzy podmiotami powiązanymi. W ubiegłym roku wprowadzono przepisy ograniczające możliwości zaliczenia do kosztów kwot związanych z określonymi usługami i wartościami o charakterze niematerialnym i prawnym. W związku z tym pojawiła się wątpliwość, czy umowy agencyjne podlegają pod limitowanie kosztów w CIT.

Zarządzanie dostawami i zamówieniami a limit kosztów usług niematerialnych

Firma, która zleca zarządzanie zakupami surowców i opakowań spółce powiązanej, nie odliczy całości kosztów z tego tytułu. Inaczej byłoby w sytuacji wydatków bezpośrednio związanych z wytworzeniem lub nabyciem towaru czy usługi, co dałoby podstawę do wyłączenia obowiązku stosowania limitu.

Wszczęcie kontroli podatkowej - procedura i praktyka

Większość osób prowadzących działalność gospodarczą ma świadomość tego, iż w każdej chwili mogą zjawić się w siedzibie firmy pracownicy urzędu skarbowego z niezapowiedzianą wizytą. Celem takiej niezapowiedzianej wizyty jest najczęściej wszczęcie kontroli podatkowej. Chciałbym w kilku zdaniach wskazać co dzieje się w momencie wszczęcia kontroli podatkowej i jak to wygląda z perspektywy urzędnika.

Większe wpływy do budżetu dzięki Krajowej Administracji Skarbowej

Dzięki pracy Krajowej Administracji Skarbowej rosną wpływy do budżetu państwa z tytułu rożnych należności podatkowych. KAS to także mniej przeprowadzanych kontroli podatkowych i celno-skarbowych.

Odsetki a podatek u źródła

Przepisy w zakresie podatku u źródła są bardzo szczegółowe i często sprawiają podatnikom wiele problemów. Z pomocą nie przychodzi także fiskus, który stwierdza, że bez wiedzy odnośnie do rzeczywistego beneficjenta odsetek płatnik nie ma prawa zastosować obniżonej stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Ceny transferowe – podatkowe metody weryfikacji

Prawo podatkowe oraz wytyczne OECD w sprawie cen transferowych formułuje pięć podstawowych metod ustalania cen transakcyjnych. Są one skupione w ramach dwóch kategorii, tj. metod tradycyjnych i metod zysku transakcyjnego.

Umowy o współdziałanie od 1 lipca 2020 r. - tylko dla wybranych firm

Od lipca 2020 r. największe firmy będą mogły podpisać z fiskusem umowy o współdziałanie. Ich rozliczenia będą pod ścisłą kontrolą szefa Krajowej Administracji Skarbowej. W zamian czekają korzyści.

Kontrole fiskalne w firmie - co warto wiedzieć?

Czynności kontrolne związane z opłacaniem podatków i składaniem deklaracji prowadzą urzędy skarbowe. Kontrole celno-skarbowe i urzędowe sprawdzenie to zadanie urzędu celno-skarbowego. Natomiast audyt i czynności audytowe (z wyjątkiem gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu UE) wykonuje izba administracji skarbowej. Co składa się na kontrole, kto, kiedy i gdzie przeprowadza kontrole fiskalne?

Compliance na linii przedsiębiorca-skarbówka

Co to jest compliance? Jak wpływa na relacje między administracją skarbową a przedsiębiorcami? I wreszcie, jak skutecznie dzięki compliance przygotować się do kontroli podatkowych i celno-skarbowych?

Po kontrolach w VAT nadszedł czas na kontrole w CIT

Obecnie coraz więcej wskazuje się o lukę w CIT, która w latach 2015-2017 mogła wynieść nawet 90 mld zł. Co to oznacza dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych? Czy trzeba się przygotować na więcej kontroli?

Limit kosztów usług niematerialnych a nazwa usługi

Sama okoliczność, że w nazwie danej usługi występuje sformułowanie „zarządzanie” czy „administrowanie” nie może przesądzać o tym, że ta usługa mieści się w katalogu usług niematerialnych, podlegających limitowaniu w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Takie stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.

Uproszczone uprzednie porozumienia cenowe (APA)

Ministerstwo Finansów, w celu uproszczenia procedury występowania o uprzednie porozumienie cenowe (APA), zamierza zmniejszyć wymogi dokumentacyjne w stosunku do wybranych rodzajów transakcji. Istostną zaletą uproszczonego APA ma być zakres informacji wymaganych we wniosku o wydanie uproszczonego APA, który będzie ograniczony i dostosowany do specyfiki transakcji.

Ceny transferowe - obowiązek sporządzenia dokumentacji lokalnej

Lokalną dokumentację cen transferowych należy sporządzać dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek VAT, przekracza w roku obrotowym określone progi dokumentacyjne.

Zwolnienia z obowiązku dokumentacyjnego w zakresie cen transferowych a rozliczanie straty

Jeśli żaden z krajowych podmiotów powiązanych nie ponosi straty finansowej na koniec danego roku podatkowego (a co najwyżej rozlicza stratę z lat ubiegłych), to - od 1 stycznia 2019 r. - nie trzeba dokumentować transakcji między nimi.

Definicja rzeczywistego właściciela w podatku u źródła

Kwestia definicji rzeczywistego właściciela na potrzeby podatku u źródła dotyczy określonych płatności na rzecz podmiotów zagranicznych, bez rozróżniania na podmioty powiązane i nie. Chociaż nie jest to temat nowy, wciąż budzi dużo kontrowersji i niejasności.

Usługi nabywane od podmiotów powiązanych - limit kosztów

Od początku 2018 r. obowiązują nowe regulacje dotyczące możliwości zaliczania do kosztów podatkowych nabycia usług niematerialnych od podmiotów powiązanych (art. 15e ustawy o CIT). Podstawowym celem tych przepisów było wprowadzenie ograniczenia (limitu kosztów) dla sztucznego przerzucania kosztów pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Kontrola podatkowa bez zawiadomienia

Urzędy skarbowe chętnie uzasadniają kontrole podatkowe koniecznością przeciwdziałania przestępstwom lub wykroczeniom skarbowym. To wyłącza przepisy Prawo przedsiębiorców chroniące kontrolowanych podatników - w tym np. obowiązek zawiadamiania o kontroli, posiadania upoważnienia do jej przeprowadzenia, czy zakaz prowadzenia kilku kontroli równoczesnych.

Ceny transferowe - uproszczone zasady rozliczeń (safe harbour)

Zmiany od 1 stycznia 2019 r. ustawodawca wprowadził uproszczenia w zasadach rozliczeń cen transferowych (tzw. safe harbour). Wprowadzenie instytucji safe harbour należy odczytywać jako pozytywną zmianę, zmniejszającą obciążenia dokumentacyjne związane z przygotowaniem analiz danych porównawczych.

Wzrasta skuteczność kontroli podatkowych

Urzędy skarbowe są coraz bardziej skuteczne i coraz lepiej przygotowane do prowadzenia kontroli podatkowych - wynika z raportu „Pod lupą fiskusa". Okazuje się jednocześnie, że większa skuteczność fiskusa nie idzie w parze z lepszym przygotowaniem przedsiębiorstw do kontroli.

Ceny transferowe - uproszczona procedura uprzedniego porozumienia cenowego

Ministerstwo Finansów poinformowało, że zamierza wprowadzić tzw. „uproszczoną procedurę uprzedniego porozumienia cenowego”. Prace nad tą procedurą są w toku. Przy czym wydłużony czas prac nad procedurą wynika z konieczności przeprowadzenia dodatkowych analiz, których celem jest opracowanie procedury, która będzie odpowiadała potrzebie jej wprowadzenia.

Opłaty za przeniesienie praw autorskich na rzecz podmiotu powiązanego a koszty podatkowe

Spółki zawierające różnego rodzaju transakcje z podmiotami powiązanymi mogą mieć wątpliwość, czy wydatki związane z tymi transakcjami mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Wątpliwości te wynikają z regulacji zawartej w art. 15e ustawy o PDOP przewidującej ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących niektórych usług, ponoszonych na rzecz podmiotów powiązanych.

Jak są typowani przedsiębiorcy do kontroli podatkowych i celno-skarbowych?

Narzędzia jakimi dysponują organy podatkowe powodują, że kontrole są coraz skuteczniejsze i mają coraz większy wymiar finansowy. Na przestrzeni ostatnich lat jest mniej kontroli przedsiębiorców, ale w ich wyniku znacznie zwiększyła się kwota stwierdzonych uszczupleń podatkowych. W praktyce oznacza to, że kontroli jest mniej, ale celniej trafiają w podmioty, które naruszają przepisy podatkowe. To z kolei przekłada się zwiększenie ustaleń podatkowych oraz lepszą efektywność kontroli (stosunek zaangażowanych środków na przeprowadzenie kontroli do kwoty stwierdzonych uszczupleń podatkowych).

Kontrola podatkowa - prawa i obowiązki kontrolowanego podatnika

Podczas kontroli podatkowej kontrolowany podatnik ma obowiązek zapewnienia osobom upoważnionym dostępu do akt, ksiąg i dokumentów związanych z przedmiotem kontroli. Kontrolowany ma też uprawnienia podczas kontroli - m.in. ma prawo do udziału w czynnościach kontrolnych, składania zastrzeżeń i wyjaśnień oraz wnoszenia sprzeciwu wobec czynności naruszających przepisy.

Organ podatkowy będzie mógł rekalkulować ceny transferowe

Poza istotnymi zmianami w cenach transferowych, które zostały wprowadzone do ustaw podatkowych Ministerstwo Finansów zaproponowało szereg przepisów wykonawczych, które mają doprecyzować pewne instytucje charakterystyczne dla przedmiotu cen transferowych wskazywane również w wytycznych OECD. Jedno z rozporządzeń zakłada, że organ podatkowy będzie mógł rekalkulować ceny transferowe w przypadku trudnych do wyceny wartości niematerialnych.

Fiskus odpytuje młode pary

Wiceminister finansów Paweł Cybulski 13 grudnia 2018 r. poinformował w odpowiedzi na interpelację poselską, że Krajowa Administracja Skarbowa wysłała 585 wezwań do nowożeńców z pytaniami dot. organizacji wesel - wynika z odpowiedzi

Ceny transferowe - rekomendacje dotyczące analiz porównawczych i opisów zgodności

Forum Cen Transferowych przygotowało rekomendacje dotyczące analiz porównawczych oraz opisów zgodności w zakresie cen transferowych. Planowana jest kontynuacja dotychczasowych prac m.in. w zakresie metod weryfikacji cen transferowych oraz restrukturyzacji.

Usługi informatyczne od podmiotu powiązanego a limit kosztów uzyskania przychodu

Usługi informatyczne nie podlegają ograniczeniu zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na usługi świadczone przez podmioty powiązane. Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 sierpnia 2018 r., 0111-KDIB1-3.4010.295.2018.2.JKT.

Ceny transferowe - zniesienie obowiązku dokumentacji do umowy spółki osobowej

Od 2019 r. obowiązkowi dokumentacyjnemu w zakresie cen transferowych nie będą podlegały umowy spółek osobowych. Nie oznacza to jednak, jak zauważa ekspert Grant Thornton, braku możliwości weryfikacji przez organy podatkowe „rynkowości” ustalonej struktury udziału w zyskach spółek osobowych, zawiązanych przez podmioty powiązane.

Objaśnienia podatkowe w zakresie cen transferowych - wcześniej konsultacje

Minister Finansów zapowiedział wydanie objaśnień podatkowych odnośnie najnowszych zmian przepisów w zakresie cen transferowych. W tym celu Minister rozpoczął 16 listopada 2018 r. publiczne konsultacje podatkowe, by zebrać od podatników i wszystkich podmiotów zainteresowanych tym tematem wnioski i uwagi na potrzeby wydania wiążących objaśnień podatkowych w odniesieniu do nowych regulacji w obszarze cen transferowych. Opinie, wnioski i uwagi w tym zakresie można przesyłać mailem do Ministerstwa Finansów do 15 stycznia 2019 r.. Planowane są też dwa spotkania konsultacyjne.

Żarówka bez paragonu - naczelnik wycofa apelację

Izba skarbowa w Olsztynie poinformowała, że naczelnik US w Bartoszycach wycofa apelację od wyroku Sądu Rejonowego w Bartoszycach w sprawie mechanika, który wymienił żarówkę w samochodzie nie wydając paragonu fiskalnego.

Usługi na rzecz podmiotów powiązanych a koszty

Od początku tego roku obowiązują przepisy ograniczające możliwość uwzględniania w kosztach uzyskania przychodów usług wykonywanych na rzecz podmiotów powiązanych lub podmiotów mających miejsce zamieszkania bądź siedzibę na terytorium stosującym szkodliwą konkurencję podatkową. Wraz z pojawieniem się nowych regulacji pojawiły się również wątpliwości odnośnie do tego, które koszty i jakie dokładnie usługi wchodzą w zakres ograniczenia.

Fiskus skontroluje firmy budowlane, restauracje i mechaników samochodowych

"Stop szarej strefie" to najnowsza akcja Krajowej Administracji Skarbowej. Skarbówka szczególnie przyjrzy się podatnikom w branży budowlanej, gastronomicznej i motoryzacyjnej (naprawa pojazdów). Paweł Cybulski, wiceminister finansów i zastępca szefa KAS informuje, że od 25 października 2018 r. podatnicy z tych branż otrzymają pisma z organów podatkowych przypominające o obowiązkach podatkowych, zagrożeniu związanym z szarą strefą i możliwości korekty podatku z własnej inicjatywy. Po ok. 2 tygodniach rozpoczną się kontrole.

REKLAMA