REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Korekta deklaracji, Urząd skarbowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

IFK poleca: US dla dużych podatników powinien powstać w etapach

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy od przyszłego roku będzie obsługiwał prawie 4 tys. największych przedsiębiorstw z całej Polski - zdecydowało Ministerstwo Finansów. Konfederacja Lewiatan uważa, że utworzenie tzw. krajowego wyspecjalizowanego urzędu skarbowego należałoby rozłożyć na dwa lata.

Przedłużanie terminu zwrotu VAT w wyniku kontroli krzyżowych

Urzędy skarbowe weryfikujące zasadność zwrotu VAT w toku czynności sprawdzających dość często stosują tzw. "kontrole krzyżowe". Z uwagi na to, że kontrole tego rodzaju trwają zazwyczaj o wiele dłużej niż wynosi termin przewidziany dla zwrotu VAT, organy podatkowe wydają postanowienie o przedłużeniu terminu zwrotu VAT z uwagi na prowadzoną weryfikację rozliczeń w toku kontroli krzyżowej. Jednakże zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych takie działanie organów podatkowych jest bezprawne, a postanowienie przedłużające termin zwrotu VAT na tej podstawie nie wywołuje skutków prawnych.

Jeden urząd skarbowy dla bardzo dużych podatników od 2016 roku

Od 1 stycznia 2016 r. podmioty o przychodach powyżej 50 mln euro będą obsługiwane w jednym wyspecjalizowanym urzędzie skarbowym. Nowa jednostka o zasięgu krajowym z siedzibą w Warszawie zastąpi dotychczas działające wyspecjalizowane urzędy skarbowe. Ta ważna zmiana o organizacji Administracji Podatkowej (AP) oraz jej kontakcie z podatnikami była jednym z tematów konferencji z udziałem wiceministra finansów Jacka Kapicy, która odbyła się 2 października 2015 r. w I Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w Warszawie.

Jaki jest termin zawiadomienia o wyborze ustalania daty powstania przychodu z tytułu zaliczek

Czy jest jakiś termin na złożenie urzędowi skarbowemu zawiadomienia, że chcę korzystać z ułatwienia w postaci możliwości ujmowania zaliczek rejestrowanych na kasie fiskalnej jako przychody w momen­cie ich pobrania? Czy mogę się wycofać z takiego sposobu ustalania daty powstania przychodu w do­wolnym momencie?

REKLAMA

Pozostawienie ulepszeń w obcym środku trwałym - korekta VAT

Musimy opuścić wynajmowany lokal. Umowa najmu nie przewiduje możliwości zwrotu przez wynajmującego wydatków poniesionych przez najemcę na przystosowanie wynajmowanego pomieszczenia do potrzeb jego działalności gospodarczej. Tak więc pozostawiamy nakłady poczynione w opuszczanym lokalu bez prawa do wynagrodzenia z tego tytułu. Okres korekty jeszcze nie upłynął. Czy to powoduje konieczność korekty podatku naliczonego odliczonego od wydatków na ulepszenie cudzego składnika majątku trwałego?

Termin korekty deklaracji VAT - rzetelny podatnik ma ponad 5 lat

Niestaranny przedsiębiorca ma o rok mniej na korektę deklaracji VAT. Rzetelny może korygować dłużej – tyle, ile przewiduje ordynacja, czyli ponad 5 lat. Tak uznał 21 września 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny (w wyroku o sygn. akt I FSK 849/14). Stwierdził, że nie może być tak, iż organy najpierw utwierdzają podatnika w przekonaniu o braku prawa do odliczenia VAT, a następnie, gdy okaże się, że nie miały racji, ograniczają mu termin na korektę.

Zaokrąglanie proporcji - konsekwencje dla odliczania VAT

Prowadzimy sprzedaż mieszaną. Z wyliczenia proporcji wynika, że sprzedaż opodatkowana wynosi u nas 99,2%. Po zaokrągleniu wychodzi, że wskaźnik proporcji wyniesie 100%. Jednak kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu przekracza u nas 500 zł. Czy mimo wszystko mamy prawo do odliczenia całego VAT?

Czy VAT naliczony od opłat za wieczyste użytkowanie gruntu koryguje się tak samo jak za nabycie gruntu

Prowadzimy sprzedaż mieszaną i ustalamy proporcje. Kupiliśmy prawo wieczystego użytkowania gruntu (o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 000 zł). Czy tak jak w przypadku nabycia gruntu musimy dokonywać korekty podatku naliczonego przez 10 lat?

REKLAMA

VAT naliczony przy zakupie środka trwałego - od kiedy liczyć początek okresu korekty

Kupiliśmy środek trwały na koniec 2013 r. Jednak do użytkowania oddaliśmy go dopiero w styczniu 2014 r. Czy dokonując korekty kwoty podatku naliczonego za 2013 r. powinniśmy uwzględnić także wydatki związane z tym środkiem trwałym?

Inwestycje w obcym środku trwałym - okres korekty VAT naliczonego

Dokonaliśmy sporych, bo przekraczających 200 000 zł, inwestycji w obcym środku trwałym (budynku). Czy okres korekty podatku naliczonego, tak jak w przypadku nieruchomości, wynosi w tym przypadku 10 lat?

Korekta VAT po zakończeniu działalności gospodarczej

Kilka miesięcy temu, tj. w marcu 2014 r., zakończyłem prowadzenie działalności gospodarczej. Sporządziłem spis z natury i złożyłem druk VAT-Z. Obecnie, porządkując dokumenty, odnalazłem jeszcze dwie faktury, które wpłynęły do mojej firmy 29 marca 2014 r. Przez przeoczenie nie zostały ujęte w rejestrze zakupów ani w deklaracji VAT-7. Czy mimo zakończenia działalności gospodarczej oraz wykreślenia mnie z rejestru podatników VAT czynnych mógłbym złożyć korektę deklaracji VAT-7 za marzec 2014 r. i powiększyć kwotę podatku naliczonego?

Czy dłużnik w stanie upadłości musi korygować odliczony VAT

Czy dłużnik, który jest w stanie upadłości, musi korygować odliczony VAT, gdy minęło 150 dni od upływu terminu płatności?

Kiedy skorygować odliczony VAT, jeśli faktura pierwotna zaginęła

Jako spółka dokonaliśmy krajowego nabycia towarów w styczniu 2014 r. Odliczenia podatku na podstawie otrzymanej faktury dokonaliśmy zgodnie z obowiązującymi przepisami w rozliczeniu za styczeń 2014 r. W lutym 2014 r. okazało się, że zaginęła faktura, na podstawie której dokonano odliczenia. Wystąpiliśmy do sprzedawcy o duplikat faktury, który otrzymaliśmy w marcu 2014 r. Czy mamy to jakoś skorygować?

Czy zmiana przeznaczenia towarów spowoduje korektę odliczonego VAT

Kupiliśmy towary na potrzeby prowadzonej przez nas działalności handlowej. Odliczyliśmy od tych zakupów VAT należny. Zastanawiamy się teraz, czy nie zmienić statusu z podatnika VAT czynnego na zwolnionego. Czy taka zmiana będzie wymagała korekty VAT w odniesieniu do wcześniej dokonanych zakupów?

Czy należy skorygować VAT, gdy podatnik zaniechał wytworzenia środka trwałego

Kupiliśmy części, z których mieliśmy złożyć komputer. Miał być on zakwalifikowany do środków trwałych, w związku z czym odliczyliśmy VAT od zakupionych części. Jednak nie dokończyliśmy montażu i w efekcie komputer nie został złożony. Czy w takiej sytuacji powinniśmy dokonać korekty wcześniej odliczonego VAT?

Czy utylizacja towarów, od których wcześniej odliczono VAT, powoduje obowiązek korekty podatku odliczonego

Kupiliśmy artykuły chemii gospodarczej do naszego sklepy. Oczywiście odliczyliśmy VAT od tych zakupów. Nie wszystkie produkty udało nam się sprzedać. Ponieważ minął termin ich przydatności do użytku, musieliśmy je zutylizować. Czy powinniśmy też dokonać korekty VAT odliczonego od zniszczonych towarów?

Czy niedobory niezawinione przez podatnika powodują obowiązek korekty odliczonego VAT

Mieliśmy włamanie do sklepu. Ukradziono nam sporo towarów, od których odliczyliśmy VAT. Mamy protokół z policji potwierdzający, jakie towary zostały skradzione. Czy w tej sytuacji musimy zrobić korektę odliczonego VAT?

Czy zmiana przeznaczenia lokalu spowoduje korektę odliczonego podatku VAT

Czy w związku ze zmianą przeznaczenia lokalu użytkowego z prywatnego najmu na prowadzoną w nim działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług kosmetycznych i fryzjerskich, będę musiała dokonać korekty podatku odliczonego przy zakupie lokalu usługowego?

Jak poprawić na fakturze błędną datę sprzedaży

Jeśli wystawiliśmy fakturę ze złą datą sprzedaży, to w jaki sposób możemy to skorygować: fakturą korygującą czy notą korygującą?

50 centrów obsługi do dyspozycji podatnika

Od jednego do kilku na województwo – tyle zostało uruchomionych centrów obsługi, w których można załatwić sprawy związane z podatkami bez względu na to, skąd jest podatnik. Najwięcej, bo aż 9 takich miejsc, jest w woj. wielkopolskim.

Zwrot nadpłaconych składek zdrowotnych - nie trzeba korygować zeznań podatkowych

To rzadkość, ale zdarza się, że przedsiębiorca nadpłacił składki zdrowotne a potem udało mu się je odzyskać. Na szczęście ten zwrot nie oznacza konieczności składania korekt poprzednich zeznań podatkowych, bo odzyskaną kwotę dopisuje się do należnego podatku za rok, w którym zwrot nastąpił.

Sprawy podatkowe i ZUS-owskie załatw w dowolnym urzędzie skarbowym

Fiskus od 1 września 2015 r. posługuje się nowym narzędziem administracji podatkowej, jakim jest Centralny Rejestr Danych Podatkowych. To duże ułatwienie dla podatnika, który może teraz załatwiać formalności w dowolnym urzędzie skarbowym na terenie całego kraju.

Rozliczenie w barterze – konieczna faktura!

Rozliczając się w barterze, nie można jedynie wymienić się towarem lub usługami. Taką transakcję również trzeba zaksięgować. Jak zrobić to prawidłowo?

Obowiązek poinformowania organów podatkowych o operacjach optymalizacyjnych

W naszym systemie podatkowym powinny pojawić się przepisy, które obligowałyby podatników w pewnych sytuacjach do zgłoszenia administracji podatkowej stosowania legalnych metod uzyskiwania oszczędności podatkowych (tzw. optymalizacji podatkowej). Tak twierdzi profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych, prezentując jednocześnie istotne elementy tych unormowań.

Koniec korekty kosztów z powodu niezapłacenia faktur

Przepisy mające przeciwdziałać zatorom płatniczym w podatku dochodowym zostaną zlikwidowane. Nie oznacza to jednak, że zawsze będzie można odliczyć niezapłacone faktury.

Dzień zmiany wykorzystania samochodu a rozliczenie VAT

Regulacje na gruncie VAT nie określają precyzyjnie, co należy rozumieć przez „zmianę wykorzystywania pojazdu samochodowego”, niemniej jednak pojęcia tego ustawodawca używa zasadniczo w kontekście związku pojazdów samochodowych z prowadzoną działalnością. W tym względzie przepisy dotyczące VAT określają, że pojazdy samochodowe mogą być wykorzystywane wyłącznie w celach prowadzonej działalności gospodarczej, lub do celów mieszanych, tj. zarówno do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą jak też do innych celów, na przykład prywatnych potrzeb pracowników.

Od 2016 roku koniec z obowiązkową korektą kosztów w przypadku braku zapłaty

Dobra informacja dla przedsiębiorców i służb finansowo-księgowych. Z dniem 1 stycznia 2016 roku znikają przepisy regulujące obowiązek korygowania kosztów uzyskania przychodów w przypadku niedochowania terminu płatności.

IFK poleca: Jak załatwić sprawę urzędową

Jak wyrobić dziecku paszport? Jak zameldować się czasowo? Jak sprawdzić, ile mamy na koncie punktów karnych? Odpowiedzi na te i inne pytania można znaleźć na portalu www.obywatel.gov.pl. Na stronie znajdują się 82 karty opisujące prostym językiem najpopularniejsze usługi administracji publicznej dla obywatela.

Dowody zgłaszane przez podatnika w postępowaniu podatkowym

Kiedy fiskus wszczyna w naszej sprawie postępowanie podatkowe, nie musimy pozostawać bierni. Podatnik ma prawo przedstawić własne dowody. Organ podatkowy z kolei nie uwzględni tylko tych, które będą powielały wykazane już tezy.

Ustawa o administracji podatkowej podpisana przez Prezydenta

Uruchomienie instytucji asystenta podatnika czy centrów obsługi podatników przewiduje podpisana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego ustawa o administracji podatkowej. Z wyjątkiem nielicznych przepisów ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

W Dzień Skarbowości MF przedstawi strategię administracji podatkowej

W najbliższy piątek (31 lipca 2015 r.), czyli w "Dzień Skarbowości", Ministerstwo Finansów ogłosi strategię administracji podatkowej - poinformowała we wtorek PAP rzeczniczka prasowa resortu Wiesława Dróżdż. Nie przekazała PAP szczegółów, które mają się znaleźć w dokumencie.

Nowe strony internetowe urzędów kontroli skarbowej

Urzędy kontroli skarbowej od 13 lipca br. posiadają nowe podmiotowe strony internetowe Biuletynu Informacji Publicznej (BIP). Wprowadzone zmiany dotyczą m.in. nowej szaty graficznej i jednolitej struktury stron UKS-ów w całym kraju.

IFK poleca: Nieuregulowanie niedopłaty z PIT grozi zajęciem majątku

O zaległość podatkową fiskus będzie się upominać – przez telefon, mail lub śląc wezwania na piśmie. Do zaległości podatkowych należy też kwota nieuregulowanego rocznego PIT-a za 2014 r. Dłużnym podatnikom od maja liczy się odsetki. Najbardziej upartym w niereagowaniu na wezwania do zapłaty grozi wszczęcie postępowania egzekucyjnego.

Odsetki karne powinny być przypisane do należności głównej

Urzędy skarbowe uparcie każą podatnikom zaliczać odsetki karne do kategorii przychodów z innych źródeł. W przypadku jednak gdy podatnicy kierują sprawy do sądu, fiskus regularnie przegrywa. Sądy orzekają bowiem, że odsetki powinny przypisane do tego samego źródła co należność główna. Nadszedł więc czas, by Minister Finansów uregulował ten problem, publikując interpretację ogólną, która bierze pod uwagę linię orzecznictwa sądowego.

Jak fiskus radzi sobie z zagranicznymi firmami?

Najwyższa Izba Kontroli (NIK) oraz Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) opublikowały niedawno raporty o wpływach z podatku dochodowego od firm z udziałem kapitału zagranicznego. Co z nich wynika?

Ustawa o administracji podatkowej - komisja poparła poprawki Senatu

Sejmowa komisja finansów publicznych opowiedziała się we wtorek 7 lipca 2015 r. za przyjęciem większości z 24 poprawek senackich do ustawy o administracji podatkowej. Przewiduje ona, że rozpoczynający działalność przedsiębiorcy będą mogli korzystać z pomocy asystentów podatkowych.

Zasady składania wniosków o interpretacje podatkowe od 1 lipca 2015 r.

Od początku lipca br. zmianie ulegają zasady wydawania interpretacji indywidualnych prawa podatkowego w zakresie właściwości miejscowych organów wydających interpretacje oraz wzory wniosków o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Od tej daty wszystkie wnioski powinny być sporządzane zgodnie z nowym wzorem formularza oraz kierowane do Dyrektora Izby Skarbowej właściwego nie tylko ze względu na siedzibę wnioskodawcy ale również właściwego rzeczowo.

Nowe strony internetowe urzędów skarbowych

Ministerstwo Finansów poinformowało, że wraz z izbami skarbowymi uruchomiło nowe podmiotowe strony internetowe Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) izb i urzędów skarbowych. 416 nowych stron - 16 izb skarbowych, 380 urzędów skarbowych, 20 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych.

Senat debatuje nad nową ustawą o administracji podatkowej

Przedsiębiorcy zaczynający działalność będzie mogli korzystać z pomocy asystentów podatkowych - zakłada uchwalona przez Sejm 27 maja 2015 r. ustawa o administracji podatkowej, o której w środę 24 czerwca 2015 r. dyskutował Senat. Ostatecznie 25 czerwca Senat przegłosował 20 poprawek do tej ustawy. Wiceminister finansów Jacek Kapica podkreślał różnice między rolą asystenta a doradcy podatkowego. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r. z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 1 września 2015 r. oraz z dniem następującym po jej ogłoszeniu.

Nowy system obsługi i wsparcia podatnika w urzędach skarbowych w 2016 r.

W 2016 roku czeka nas wiele zmian w urzędach skarbowych. Ministerstwo Finansów zapowiada lepszą obsługę podatników i jednolite interpretacje podatkowe. Natomiast na dodatkową pomoc asystenta podatnika będą mogły liczyć m.in. osoby rozpoczynające działalność gospodarczą.

Sankcje z tytułu niezgłoszenia zmiany miejsca używania kasy rejestrującej

Zgłoszenie zmiany miejsca używania kasy rejestrującej jest obowiązkiem każdego podatnika wykorzystującego kasy w swojej działalności. Termin na złożenie wniosku z informacją o zmianie miejsca używania kasy powinien być złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dokonanej zmiany. Jeżeli nie dojdzie do zgłoszenia bądź podatnik spóźni się z takim wnioskiem nie podlega odpowiedzialności karno skarbowej.

Dane osobowe pełnomocników podatników podlegają ochronie

Czy praktyka organów podatkowych, polegająca na gromadzeniu i przetwarzaniu danych osobowych zarówno stron, jak i ich pełnomocników, jest zgodna z obowiązującymi przepisami? Wątpliwości co do tego wyraził Prezes Naczelnej Rady Adwokackiej. Do jego stanowiska przychylił się również Minister Sprawiedliwości, który skierował wystąpienie w tej sprawie do Ministra Finansów.

Telefoniczne skargi na fiskusa

Ministerstwo Finansów uruchomiło pilotażowy Krajowy Telefon Interwencyjny Informacji Podatkowej. Mogą z niego korzystać osoby, która chcą się poskarżyć na funkcjonowanie organów skarbowych albo na naruszenie przez urzędników przepisów podatkowych.

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

Zbycie środka trwałego przez osobę fizyczną w okresie amortyzacji powoduje konieczność uporządkowania ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jakie skutki wywołuje sprzedaż środka trwałego na gruncie podatku dochodowego, podatku VAT czy ewidencji księgowej?

Potrącenie a obowiązek korekty (zmniejszenia) kosztów podatkowych

Potrącenie wierzytelności przez podatników w odpowiednim terminie (przed upływem terminów ustawowych nakazujących dokonanie korekty kosztów podatkowych) daje możliwość wyłączenia obowiązku dokonywania korekty (zmniejszenia) kosztów, o której mowa w art. 15b ustawy o CIT.

Szybszy zwrot nadpłaty dla rodzin wielodzietnych

W ubiegłym roku Ministerstwo Finansów zadeklarowało możliwość szybszego zwrotu nadpłaconego podatku dochodowego od osób fizycznych dla rodzin wielodzietnych (posiadaczy Karty Dużej Rodziny) - w terminie 30 dni, a nie w terminie 3 miesięcy (przy rozliczeniu drogą elektroniczną). Czy rzeczywiście, mimo braku regulacji prawnych w tym zakresie, zwrot nadpłaty w krótszym terminie jest realizowany?

Allegro pod lupą fiskusa

Handel w internecie jest prężnie rozwijającą się sferą, generującą rokrocznie ogromne zyski dla prowadzących transakcje w wirtualnej przestrzeni. Wyniki badań Milward Brown pokazują, iż Allegro było w 2014 roku jednym z najczęściej odwiedzanych portali, a jego działalność wiąże się z obrotem 10 mld złotych w skali roku. W związku z tym na myśl nasuwa się kilka pytań związanych z rozliczaniem transakcji z fiskusem. Kto i kiedy musi się rozliczyć z działalności na Allegro? Jakie są konsekwencje braku rozliczenia?

Krajowy Telefon Interwencyjny Administracji Podatkowej (KTI AP)

Ministerstwo Finansów uruchomiło Krajowy Telefon Interwencyjny Administracji Podatkowej (KTI AP), który jest nową formą komunikacji, umożliwiającą podatnikom przekazywanie opinii i informacji na temat naruszeń przepisów prawa podatkowego oraz funkcjonowania Administracji Podatkowej.

Przelewy między członkami rodziny – jak mieć spokój od fiskusa

Wspierasz dorosłe dziecko przelewami na „ekstrasy”? Pożyczasz siostrze w kryzysowej sytuacji? Uważaj, bo możesz sprowadzić na siebie Urząd Skarbowy.

Brak należytej staranności pozbawia prawa do odliczenia VAT

Przedsiębiorca winien jest wykazać się szczególną ostrożnością przy prowadzeniu interesów (zawieraniu transakcji z kontrahentami), ponieważ w sytuacji, w której doszłoby do przestępstwa lub nadużycia, nawet bez jego wiedzy, może utracić prawo do odliczenia VAT.

REKLAMA