REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kpir, Biuro rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. III. Odczytywanie papierowych faktur, czyli jak przyspieszyć wprowadzanie faktur do programu księgowego

Jak wspomóc tradycyjny obieg dokumentów w firmie i tym samym podnieść efektywność pracowników działu księgowego? Odpowiedzią na to pytanie jest aplikacja do odczytywania skanów papierowych faktur, która już niedługo będzie nieodłącznym narzędziem pracy każdego księgowego. To kolejny krok ku nowoczesności, porównywany do przejścia z papierowych ksiąg na systemy księgowe.

Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów zamiast ksiąg - zmiany w ustawie o rachunkowości

W wyniku zmian, które przewiduje rządowy projekt noweli ustawy o rachunkowości, małe przedsiębiorstwa zaoszczędzą na prowadzeniu rachunkowości. W sumie może to być nawet ponad 61 mln zł. Według Ministerstwa Finansów "przełomem" będzie wprowadzenie możliwości prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, zamiast ksiąg rachunkowych przez małe organizacje pozarządowe. Ze zwolnienia będą wyłączone niektóre jednostki, np. te, które nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. II. Skuteczna komunikacja Księgowego z Klientem

Jak sprawić, aby przepływ informacji między Księgowym a Klientem spełniał oczekiwania obu stron? Kiedy Klient uzna, że dostał wystarczającą porcję informacji o swojej firmie? A kiedy Księgowy będzie w stanie je dostarczyć? Stworzenie warunków do sprawnej komunikacji stanowi drugi krok do optymalizacji pracy w księgowości.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. I. Właściwa organizacja i podział pracy

Analiza zadań pracowników – praca z dokumentami księgowymi rozłożona na czynniki pierwsze.

REKLAMA

IFK poleca: Księgowi jednak bez kas rejestrujących

Minister finansów 9 kwietnia 2015 r. wydał interpretację ogólną, w której potwierdził, że księgowi, biura rachunkowe, osoby, które prowadzą księgi, ewidencje, wypełniają deklaracje, mogą korzystać ze zwolnienia z VAT ze względu na wysokość obrotu.

Kasy fiskalne w biurach rachunkowych

Biuro rachunkowe nie musi ewidencjonować sprzedaży kasą rejestrującą, jeśli sporadycznie wypełnia podatnikom zeznanie za 2014 r. Tak uznał minister finansów w interpretacji ogólnej. Od początku 2015 roku organy podatkowe inaczej interpretowały przepisy.

Doradztwo podatkowe w biurze rachunkowym a obowiązek instalacji kasy rejestrującej

Obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązuje obecnie wszystkie czynności doradztwa podatkowego niezależnie od tego przez jaki podmiot są świadczone. A zatem również biuro rachunkowe, które świadczy usługi w zakresie doradztwa podatkowe na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zobowiązane jest od 1 marca 2015 r. do stosowania kasy rejestrującej.

Księga przychodów i rozchodów - zakładanie i prowadzenie

Mali podatnicy, którzy rozliczają się z podatku dochodowego na zasadach ogólnych (skala podatkowa) lub liniowo, nie muszą od razu prowadzić pełnych ksiąg rachunkowych.

REKLAMA

Dokumentacja na potrzeby pkpir

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga, aby stanowiła dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych, określa rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Rozporządzenie precyzuje również jakie rodzaje dowodów mogą być podstawą zapisów w księdze podatkowej.

Minimalna suma gwarancyjna OC dla usługowego prowadzenia ksiąg

Od 19 stycznia 2015 r. obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące minimalnej sumy gwarancyjnej OC dla przedsiębiorców usługowo prowadzących księgi rachunkowe. Jakie zmiany zaszły w związku z nowymi przepisami?

Remanent (spis z natury) na koniec 2014 roku

Na koniec każdego roku podatkowego podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do książki przychodów i rozchodów spisu z natury (remanentu końcowego) towarów handlowych, materiałów podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów. W remanencie na koniec roku nie ujmujemy środków trwałych i wyposażenia. W firmie, która nie ma na stanie towarów handlowych – a tak się często zdarza w branżach związanych z usługami – wartość remanentu wynosi 0 zł i też powinna być wpisana do księgi.

Kiedy ująć w pkpir zakup materiałów i towarów handlowych

Kiedy w księdze przychodów i rozchodów ująć fakturę na zakup materiałów lub towarów handlowych, jeżeli fakturę tę otrzymano wcześniej, niż ww. materiały/towary? Czy z dokonaniem wpisu należy poczekać do momentu otrzymania materiałów/towarów? W którym miesiącu zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów – w miesiącu wystawienia faktury, czy otrzymania materiałów/towar (gdy miesiące te są inne)? Czy ma znaczenie, czy miesiąc, w którym wystawiono fakturę, jest już „zamknięty”? Powyższe rodzi wątpliwości zwłaszcza w związku z istniejącą od 1 stycznia 2014 r. możliwością wystawiania faktur 30 dni przed dokonaniem dostawy towarów.

Kontrola ksiąg w biurze rachunkowym

Zdaniem resortu gospodarki należy dokonać zmian w Ordynacji podatkowej, które umożliwią przeprowadzanie kontroli , za obopólną zgodą kontrolowanego i biura rachunkowego, również w miejscu przechowywania dokumentów lub w miejscu prowadzenia ksiąg przedsiębiorcy, bez konieczności zapewniania dostępu do nich w swojej siedzibie.

Przejście z pkpir na księgi rachunkowe

Większość małych podmiotów gospodarczych prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli jednak ich obroty w danym roku przekroczą limit 1 200 000 euro w przeliczeniu na PLN, wtedy mają obowiązek przejść od następnego roku obrotowego na księgi rachunkowe.

KPiR 2015 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów (pkpir) mogą prowadzić w roku 2015 r. ci rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2014 r. uzyskali mniej niż 5.010.600,- zł (1.200.000,- euro x 4,1755 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów – druk

Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów służy bieżącej ewidencji operacji gospodarczych w uproszczonej formie, czyli w systemie księgowości pojedynczej. Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (t.j. Dz.U. 2014 poz. 1037).

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych a certyfikat księgowy

Zgodnie z tzw. drugą ustawą deregulacyjną, usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych może obecnie wykonywać każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, wykazuje niekaralność za ściśle określony katalog przestępstw, a także posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Co zatem stanie się z certyfikatami księgowymi?

Czy biuro rachunkowe może wystąpić o interpretację podatkową dla klienta

Biuro rachunkowego nie może we własnym imieniu wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej rozliczeń klienta. Natomiast złożenie wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie klienta możliwe jest w ramach udzielonego przez niego pełnomocnictwa.

Otwarty dostęp do zawodu doradcy podatkowego, biegłego rewidenta, usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

Od 10 sierpnia 2014 r. obowiązuje większość przepisów ustawy z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. z 2014 r., poz. 768). Ustawa stanowi drugi etap otwierania dostępu do zawodów regulowanych (m.in. doradcy podatkowego, biegłego rewidenta, usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych). Na mocy ustawy zmniejszono ograniczenia w dostępie do wykonywania 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych. Przedstawiamy najistotniejsze zmiany przewidziane w ustawie w odniesieniu do wybranych profesji. Osoby zainteresowane pozostałym zakresem deregulacji, zachęcamy do lektury całej ustawy.

Prowadzenie i przechowywanie ksiąg rachunkowych

Ustawa o rachunkowości nakłada na jednostki prowadzące działalność gospodarczą obowiązek sporządzenia zasad (polityki) rachunkowości, w których należy określić sposób prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych.

Ubezpieczenie OC biur rachunkowych

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad nowym rozporządzeniem w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Tłumaczenie dokumentów księgowych

Międzynarodowe firmy to również obcojęzyczni pracownicy, którzy nierzadko, w zależności od zajmowanego stanowiska, chcą mieć wgląd do rożnych ewidencji, najchętniej we własnym języku, a przynajmniej w języku angielskim. Warto zatem zadbać o możliwość łatwego i szybkiego tłumaczenia dokumentacji księgowej/kadrowej na dowolny język używany w firmie.

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych - zmiany w OC

Resort finansów przygotował projekt zmian dotyczący obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Zmiany w ubezpieczeniu OC związane są z deregulacją zawodu księgowego, która wchodzi w życie w sierpniu tego roku.

Certyfikat księgowy po deregulacji nadal zachowuje swoją ważność

Po deregulacji zawodu księgowego, która weszła w życie 10 sierpnia 2014 r., osoby posiadające certyfikaty księgowe czy też świadectwa kwalifikacyjne, wydane na podstawie dotychczasowych przepisów, mogą się nimi nadal posługiwać w celu potwierdzania kwalifikacji zawodowych.

Praca w biurze rachunkowym bez uprawnień

Od 10 sierpnia 2014 roku wejdą w życie ułatwienia w dostępie do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. W biurach rachunkowych będą mogły pracować osoby bez żadnych uprawnień, wystarczy, że będą miały pełną zdolność do czynności prawnych i przedstawią zaświadczenie o niekaralności.

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT

Podatnicy prowadzący biuro rachunkowe mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT, jeśli roczne dochody nie przekraczają 150 000 zł oraz w ramach prowadzonej działalności nie świadczą usług prawniczych oraz w zakresie doradztwa.

Biuro rachunkowe czy własna księgowość?

Pytanie zawarte w tytule zadaje sobie zapewne wielu przedsiębiorców - szczególnie na początku działalności lub gdy firma jest niewielka. Jeżeli jednak myśli się o rozwoju, to czy nie warto przekazać obsługę księgową podmiotowi zewnętrznemu, takiemu jak biuro rachunkowe czy kancelaria podatkowa. Zawsze dobrze jest rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”.

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

Podstawą świadczenia usług klientom przez każde biuro księgowe powinna być pisemna umowa. Umowa biura rachunkowego z klientem określa nie tylko zakres usług i wysokość wynagrodzenia, ale także wzajemne prawa i obowiązki, tryb zmiany zasad współpracy oraz sposób i termin jej zakończenia.

Jakie dokumenty mogą być podstawą zapisów w pkpir

Na podstawie dowodu wewnętrznego tzw. WZ, podatnik nie można dokonać ujęcia kosztów w pkpir, ponieważ taki dokument nie będzie zawierał wszystkich elementów zawartych w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów niezbędnych do uznania go za dowód księgowy, czyli podpisów osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczej.

Koszty straty w towarach w kpir

Spółka jawna jest importerem części samochodowych. Prowadzi księgę przychodów i rozchodów (kpir). Na koniec roku spółka dokonuje likwidacji fizycznej zalegających części. Czy spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów straty wynikłe z zalegających w magazynie części zamiennych, które są fizycznie likwidowane?

Jak poprawiać błędy w KPiR?

Księga Przychodów i Rozchodów to jeden z najpopularniejszych sposobów prowadzenia księgowości w polskich firmach, który opiera się na prostej tabeli zawierającej wszystkie wydatki i przychody firmy. Przepisy szczegółowo określają jak KPiR musi być prowadzona, aby była uznana za rzetelną. Spełnienie tego kryterium zależy m.in. od poprawiania błędów, które mogą się pojawić podczas prowadzenia księgi. W jaki sposób tego dokonać?

Możliwość prowadzenia pkpir przez osoby z innego kraju UE

Czy osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa polskiego (pochodząca z jednego kraju UE), która założyła działalność gospodarczą w Polsce, jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, czy też może prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (pkpir)?

Jak udokumentować w pkpir zakup zużytych opon

Podatnik zamierza prowadzić działalność gospodarczą, która polega na sprzedaży używanych opon samochodowych zakładom zajmującym się bieżnikowaniem opon, bądź przerabianiem na inne wyroby. Czy w przypadku założenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), zakup zużytych opon od osób fizycznych nieprowadzących działalności można dokumentować dowodami wewnętrznymi?

Obowiązek zgłoszenia pkpir

Podatnicy osiągający przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkowani na zasadach ogólnych, zobowiązani są założyć podatkową księgę przychodów i rozchodów (pkpir), a w razie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży - również tę ewidencję, na dzień 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.

Jak rozliczyć w pkpir zakup działki budowlanej

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie budowy budynków mieszkalnych na sprzedaż. Jeszcze w tym roku zamierzam kupić aktem notarialnym działkę budowlaną. W związku z prowadzoną działalnością na działce tej planuję wybudować domy mieszkalne do sprzedaży. Czy działkę mogę wprowadzić do księgi przychodów i rozchodów jako towar handlowy?

Przychód z organizacji koncertu w pkpir

Kiedy należy ująć w pkpir przychód z tytułu organizacji koncertu? Czy w dniu sprzedaży biletu, czy może dopiero w dniu odbycia się koncertu?

Przejście z pkpir na pełną księgowość

Ostatni kwartał roku to dobra chwila na to, by zastanowić się czy w firmie może powstać obowiązek przejścia z uproszczonej księgowości na pełną księgowość. Jak prawidłowo dokonać przejścia z pkpir na pełną księgowość?

Jak ująć w pkpir fakturę korygującą

W czerwcu 2013 r. wystawiłam fakturę sprzedaży z błędnym numerem. Błąd ten skorygowałam fakturą korygującą z sierpnia 2013 r. Jak taką fakturę korygującą ująć w pkpir?

Czy można zaliczyć do kosztów wydatek poniesiony na zakup towaru, który nie dotarł do nabywcy

Moja firma zamówiła towar u producenta chińskiego. Nastąpiła wpłata 30% zaliczki na podstawie faktury pro forma na poczet zamówienia. Kolejna wpłata 70% należności do producenta chińskiego nastąpiła po załadunku towaru na statek na podstawie otrzymanego i potwierdzonego dokumentu z frachtu B/L oraz wystawionej przez producenta faktury VAT. Płatność nastąpiła w walucie USD. Towar nie doszedł, producent okazał się oszustem. W jaki sposób ująć w pkpir wartość zapłaconej kwoty?

Jak zaksięgować notę odsetkową w pkpir

Jak ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) notę odsetkową za prąd, jeżeli nota nie ma daty wystawienia? Zawiera jedynie termin płatności. Czy w takim przypadku należy wystawić dowód wewnętrzny?

Czynsz z umowy najmu w pkpir

Jak wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) czynsz otrzymany przed terminem wynikającym z umowy najmu?

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 3)

Przedstawiamy trzecią część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 2)

Przedstawiamy drugą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)

Przedstawiamy pierwszą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Seminarium dla biur rachunkowych "Controlling dla MŚP - koszty pod kontrolą"

Zapraszamy na bezpłatne seminarium “Controlling dla MŚP – koszty pod kontrolą”, które odbędzie się 4 czerwca br. w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Seminarium skierowane jest do kadry menadżerskiej, księgowych oraz biur rachunkowych. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z najnowszymi wyzwaniami związanymi z controllingiem finansowym w małych i średnich przedsiębiorstwach.

PKPiR 2013 - zmiany zasad prowadzenia

Od 11 maja 2013 r. obowiązują zmiany w przepisach dotyczących prowadzenia PKPiR. Nowe zasady uwzględniają konieczność korygowania kosztów w związku z nieterminowym regulowaniem zobowiązań, zmianę oznaczeń faktur oraz poszerzenie katalogu dowodów księgowych.

Jak wpisać do pkpir odsetki od kredytu obrotowego

Jak należy zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) prowadzonej metodą uproszczoną odsetki od wykorzystanej kwoty kredytu obrotowego naliczone i pobrane przez bank w ostatnim dniu miesiąca?

Zmiany w PKPiR oraz ewidencji przychodów

Opublikowane zostały akty wykonawcze dotyczące zasad prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) oraz obowiązków związanych z prowadzeniem ewidencji przychodów w podatku dochodowym.

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia z VAT

Jeżeli biuro rachunkowe, świadczące kompleksowe usługi rachunkowo-księgowe, nie będzie wykonywać usług o charakterze doradczym ani nie będzie udzielać porad prawnych, to może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

Prowadzenie PKPiR powierzyć biuru rachunkowemu?

Prowadzenie PKPiR można zlecić albo prowadzić ją samodzielnie (ręcznie bądź komputerowo).

REKLAMA