Kategorie

Księga przychodów i rozchodów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konieczność sporządzenia spisu z natury (remanentu) dla większości podatników prowadzących księgi przychodów i rozchodów przypada na dwa dni w roku - 1 stycznia (lub datę rozpoczęcia działalności w trakcie roku) i 31 grudnia. Niekiedy podatnicy prowadzący pkpir są zobowiązani dokonać spisu z natury także w trakcie roku.
Zasadniczym dowodem będącym podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (w skrócie PKPiR) jest faktura VAT, w tym m.in. faktura VAT marża, faktura VAT RR, faktura VAT MP, dokument celny, rachunek, faktura korygująca czy nota korygująca. Niekiedy zdarza się jednak, że nie ma możliwości udokumentowania wydatku jednym z powyższych dowodów.
Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której kupuję towary na aukcjach internetowych, zarówno od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Czy za udokumentowanie zakupu i podstawę księgowania w księdze przychodów i rozchodów mogę uznać dowody transakcji internetowej, dokumenty wykonanej płatności oraz oświadczenie, że zakup był dokonany w celach handlowych.
Podatkowe księgi przychodów i rozchodów będą mogli prowadzić w roku 2012 r. ci rozliczający się wg skali lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2011 r. uzyskali mniej niż 5.293.440,- zł (1.200.000,- euro x 4,4112 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.
W roku 2012 r. pełną rachunkowość będą musieli prowadzić ci podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2011 r. uzyskali co najmniej 5.293.440,- zł (1.200.000,- euro x 4,4112 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.
Przepisy nie regulują szczegółowo sposobu numerowania dowodów księgowych ewidencjonowanych w kpir. W praktyce każdy podatnik ustala swój własny system numerowania. Jednak zdaniem fiskusa kolejne pozycje księgi powinny być numerowane po kolei, a numery nie mogą się powtarzać.
Opodatkowanie przychodu ze sprzedaży papierów wartościowych przez małżonków, pomiędzy którymi istnieje ustawowa wspólność majątkowa, zostało wyjaśnione przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualne interpretacji podatkowej z 31 maja 2011 r. (nr IPPB1/415-273/11-2/EC).
Miałem w tym roku w firmie już 2 kontrole, pierwszą w styczniu przeprowadzoną przez urząd skarbowy i drugą kontrolę skarbową przeprowadzoną przez urząd kontroli skarbowej. Obie kontrole dotyczyły innego zakresu. W związku z tym mam pytanie, czy nie dostarczenie przeze mnie wszystkich żądanych dokumentów przez organ skutkuje jakąś sankcją?
Więcej niż jedną podatkową księgę przychodów i rozchodów może prowadzić ten przedsiębiorca, który prowadzi przedsiębiorstwo wielozakładowe. Czyli przykładowo ma kilka oddzielnych sklepów, zakładów produkcyjnych, czy punktów usługowych. Wtedy musi prowadzić odrębne księgi w każdym zakładzie albo prowadzić jedną księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba, pod warunkiem, że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży.
Zgodnie z ustawą o PIT podatkową księgę przychodów i rozchodów (zwaną dalej księgą lub kpir) mają obowiązek prowadzić wykonujące działalność gospodarczą osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie – jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży nie przekroczyły równowartości 1.200.000,- euro.
Prowadzę działalność gospodarczą w lokalu stanowiącym moją własność. W budynku funkcjonuje wspólnota mieszkaniowa. Opłaty za fundusz eksploatacyjny, fundusz remontowy, fundusz zarządzania, wodę, CO i śmieci ponoszę na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez tę wspólnotę. Czy taki dokument może stanowić podstawę księgowania tych wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
Na stronach internetowych Ministerstwa Finansów został umieszczony projekt rozporządzenia zmieniającego od 2011 roku rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14 ustawy o PIT, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość w złotówkach kwoty określonej w przepisach o rachunkowości (1.200.000 euro). Tak stanowi art. 24a ust. 4 ustawy o PIT.
W 2011 r. będzie musiał prowadzić pełną rachunkowość ten podatnik PIT (chodzi tu o osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie) który w 2010 r. osiągnął co najmniej 4.784.400,- zł (1.200.000,- euro x 3,9870 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.
Podstawowym przeznaczeniem towarów handlowych w ramach prowadzonej działalność gospodarczej jest ich dalsza odsprzedaż. Często zdarza się jednak, że firmy część zakupionego towaru przeznaczają na potrzeby wewnętrzne.
Przedsiębiorcy często wykorzystują na potrzeby działalności gospodarczej swój prywatny samochód osobowy. Mają obowiązek wówczas prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, tzw. „kilometrówkę”. Tylko wtedy wydatki poniesione z tytułu używania takiego samochodu mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Przedsiębiorca prowadząc działalność gospodarczą ma prawo na potrzeby tej działalności wynająć samochód osobowy od osoby fizycznej na podstawie umowy najmu. Rodzi się pytanie czy taki wydatek podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Przychodem z najmu przez wynajmującego nie są ponoszone przez najemcę koszty związane z przedmiotem najmu (opłaty czynszowo-eksploatacyjne np. za energię elektryczną, ogrzewanie, ciepłą i zimną wodę), jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia.
Podatkową księgę przychodów i rozchodów zakłada się na dzień 1 stycznia. Dwudziestodniowy termin do zawiadomienia w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika upływa zatem 21 stycznia.
Niejednokrotnie dokonujemy różnych drobnych zakupów ale niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej (np. książek literatury fachowej) za pomocą karty kredytowej. Za dowód dokonania takiej operacji służy nam zestawienie operacji karty kredytowej. Czy taki dokument wystarczy do zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów?
Gdy sprzedawca nie ma możliwości wystawienia faktury VAT i nie chce wystawić zwykłego rachunku - dokumentem potwierdzającym zakup może być odpowiednio sporządzony przez nabywcę dowód wewnętrzny.
Zdarzają się sytuację, gdy podatnik nie ma innej możliwości jak udokumentowanie zakupionych towarów dokumentami (dowodami) wewnętrznymi zawierającymi nadany numer porządkowy, datę, wyszczególniony asortyment, jego ilość i cenę oraz podpis.
Niejednokrotnie w związku z ubezpieczeniem majątku firmy przedsiębiorca zawiera z ubezpieczycielem umowy - polisy, na których ubezpieczyciel wskazuje kwotę składki ubezpieczeniowej do zapłaty. Często kwota ta jest podana w wartości ogółem oraz w rozbiciu na raty. Czy w takiej sytuacji dowodem, na podstawie którego zostanie zaksięgowany koszt ubezpieczenia majątku będzie polisa ubezpieczeniowa, w dacie jej wystawienia, obejmująca kwotę całej składki ubezpieczeniowej?  A może dowód zapłaty raty składki ubezpieczeniowej, w dacie jej zapłaty?
Prowadzimy podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zgodnie z objaśnieniami do księgi w kolumnie 13 należy ewidencjonować m.in. wynagrodzenia wypłacane z tytułu umów zleceń i o dzieło. Ostatnio zakupiliśmy i wdrożyliśmy nowe oprogramowanie do komputerowego prowadzenia pkpir. Nasz dostawca oprogramowania poinformował nas, że za pomocą tego programu księguje się nie każdy rachunek z umów zleceń (bądź o dzieło) z osobna, lecz sumę tych rachunków w formie jednego dowodu wewnętrznego, który zawiera ich listę z kwotami brutto oraz numerami rachunków. Czy takie postępowanie jest prawidłowe i zgodne z rozporządzeniem MF w sprawie prowadzenia pkpir?
Zgodnie z treścią art. 193 § 1 ordynacji podatkowej księgi podatkowe prowadzone rzetelnie i w sposób niewadliwy stanowią dowód tego, co wynika z zawartych w nich zapisów. Oznacza to, że ksiąg podatkowych jako dowodu w postępowaniu podatkowym nie można zastępować innymi środkami dowodowymi w celu ustalenia okoliczności faktycznych mających odzwierciedlenie w zawartych w księgach zapisach - dopóki nie zostanie stwierdzona nierzetelność lub wadliwość tych ksiąg.
Czasem przedsiębiorca dokonując sprzedaży nie będzie posiadał faktur, tylko umowy kupna-sprzedaży. Czy takie dokumenty można uznać za dowody uprawniające do zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów w przypadku prowadzenia księgi przychodów i rozchodów?
Zajmuję się sprzedażą używanych samochodów sprowadzanych z krajów Unii Europejskiej. Jak prawidłowo ewidencjonować zakup tych aut w księdze przychodów i rozchodów? Jak wycenić wartość tych samochodów w remanencie?
Zgodnie z § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podatnik jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób niewadliwy
Jeżeli rozpoczynasz działalność i zakładasz księgę przychodów i rozchodów – musisz powiadomić o tym urząd skarbowy.
Jeżeli podatnik otrzymał fakturę w terminie późniejszym niż widniejąca na niej data wystawienia, a w między czasie dokonał już innych zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (lub też podsumował miesiąc, w którym faktura została wystawiona) - powinien dokonać jej wpisu w pkpir w dniu faktycznego otrzymania faktury.
Czy do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć wartość faktycznie zapłaconego materiału określonego na fakturze jako zero? Podatnik importuje materiały a za zamówiony towar podatnik dokonał zapłaty zaliczkowej, co udokumentował wyciągiem z rachunku bankowego. Następnie, po kilku miesiącach podatnik otrzymał towar, na który został wystawiony dokument SAD oraz fakturę od kontrahenta z wartością zero za towar.
Czy można zaewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów raport dobowy sporządzony po północy, obejmujący przychód uzyskany w dniu poprzednim?
Czy zakup prasy może być traktowany jako zakup materiału biurowego i może być udokumentowany paragonem zgodnie z § 14 rozporządzenia kpir ?
Czy koszty uzyskania przychodu dotyczące diet z tytułu podróży służbowej mogą być udokumentowane:drukami rozliczeniowymi diet dotyczącymi wyjazdów zagranicznych potwierdzonymi imienną pieczątką prowadzonej działalności gospodarczej,tarczami tahograficznymi pojazdu?
Czy wystawienie dowodu wewnętrznego dokumentującego przekazanie ryb z własnego połowu do sklepu jest podstawą zaksięgowania ich jako towary handlowe?
Czy zakup od ludności mebli, przedmiotów dekoracyjnych i codziennego użytku może być udokumentowany dowodem wewnętrznym i na jego podstawie zaewidencjonowany w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów?
Czy skup złomu (koszty zakupu) od osób fizycznych należy dokumentować dowodami imiennymi zakupu? Jak prawidłowo i rzetelnie należy ewidencjonować skup złomu od osób fizycznych?
Wydatki poniesione na zakup płodów rolnych od rolników indywidualnych i działkowców mogą być udokumentowane dowodami wewnętrznymi, pod warunkiem, że dowody te zawierają wszystkie niezbędne opisane poniżej elementy i dotyczą zakupu wyłącznie tych towarów, które wymieniono w § 14 rozporządzenia w sprawie kpir.
Czy dowodem do zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów może być zestawienie opłat za autostrady?
Jak księgować w księdze przychodów i rozchodów faktury wystawione za przeprowadzane szkolenia przy równoczesnym ewidencjonowaniu obrotu bezrachunkowego za pomocą kas rejestrujących?
Jaką formę powinien przybrać dokument, który stanowiłby udokumentowanie i potwierdzenie uzyskania przychodu dla potrzeb prawidłowego prowadzenia ewidencji przychodów w kpir w przypadku, gdy uzyskane należności w zamian za wykonanie usługi stanowią przychód w momencie faktycznego wykonania usługi, w sytuacji, gdy wcześniej wystawiono fakturę zaliczkową na wykonanie przedmiotowych usług?
Czy wydatki poniesione na zakup towarów handlowych (importowanych) oraz koszty uboczne zakupu należy ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dacie otrzymywania towaru?
Co należy wprowadzić do podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako zakup - INVOICE, który jest dokumentem wprowadzeniowym na skład (dopóki nie będzie dopuszczenia do obrotu), czy częściowe wyprowadzenie ze składu celnego na podstawie dokumentu celnego SAD?
Czy podatnicy mają prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów danego okresu rozliczeniowego wydatki dotyczące zakupu towarów oraz materiałów podstawowych, udokumentowane fakturami VAT lub dowodem przyjęcia, które to wydatki podlegają niezwłocznie zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
Czy na skup butelek i makulatury od drobnych zbieraczy należy wystawiać rachunki, czy z uwagi na niewielkie ilości zakupu, może być wystawiony jeden dowód wewnętrzny? Czy dowód wewnętrzny może stanowić podstawę zapisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
Przepisy prawa podatkowego nie stanowią o konieczności wystawiania polecenia służbowego, aby zwrócone wydatki zleceniobiorcom można było uznać za koszty uzyskania przychodu.
Czy koszty delegacji: diety, noclegi pracownika są kosztem uzyskania przychodu z działalności oraz czy należy rozliczać każdy wyjazd i potwierdzać jego pobyt na druku delegacji?
W jaki sposób należy dokumentować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakupy dokonywane przez podatników podatku VAT od rolników ryczałtowych?
Dowodem umożliwiającym udokumentowanie wydatku poniesionego na zakup ziemi, kamienia, piasku od rolników może być rachunek wystawiony przez sprzedającego albo umowa kupna - sprzedaży zawarta między sprzedającym a kupującym.
Zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów dokonuje się w tzw. kolumnach. Warto zapoznać się z objaśnieniami do pkpir, które wskazują jakie zdarzenia księguje się w poszczególnych kolumnach.