Kategorie

Księga przychodów i rozchodów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pytanie: Czy z tytułu usługi dzierżawy środka trwałego podatnik powinien wystawić fakturę VAT jako firma i zaksięgować przychód w kolumnie 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako pozostałe przychody?
Pytanie: Podatnik prowadzi kilka działalności (trzy formy) jak powinien dokumentować zapisy w kpir ?
Pytanie: Czy adwokat świadczący pomoc prawną z urzędu powinien wpisywać do księgi przychodów i rozchodów faktury VAT, wystawiane Sądom za te usługi?
Pytanie: Jak zaksięgować poniesione wydatki na firmę, jeżeli zostaną one zwrócone w późniejszym terminie dotacją środków Europejskiego Funduszu Społecznego w postaci transzy środków pieniężnych?
Pytanie: W której kolumnie podatkowej książki przychodów i rozchodów podatnik powinien umieścić usługi transportowe przeznaczone do dalszej odsprzedaży?
Pytanie: W której kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (10 czy 14), należy ewidencjonować wydatki poniesione na zakup prawa do domeny internetowej?
Pytanie: Podatnik materiały budowlane nabywa na firmę i zalicza w koszty uzyskania przychodu. Jak powinien ewidencjonować zakupy w kpir?
Pytanie: Czy podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów może rozliczać się co miesiąc różnicami remanentowymi?
Pytanie: Czy pomniejszenie wartości raportu miesięcznego z kasy fiskalnej o wartość transakcji wprowadzonych na podstawie faktur VAT jest prawidłowe pod względem dokonywania zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
Podatkową księgę przychodów i rozchodów często powadzą osoby, które po raz pierwszy rozpoczęły działalność gospodarczą. Osoby te często mają możliwość otrzymania wsparcia finansowego w początkowym okresie prowadzenia działalności gospodarczej. Szczególnie korzystną interpretację przepisów podatkowych organy podatkowe przyjmują w odniesieniu do kwalifikacji podatkowej wsparcia dla osób bezrobotnych w postaci jednorazowych środków przyznanych bezrobotnemu – wydatki finansowe przez przedsiębiorcę mogą być uznane za koszt podatkowy.
Przepis art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Przepis ten rodzi problemy interpretacyjne. Nie wiadomo, czy reprezentacją jest zakup każdej usługi gastronomicznej czy tylko takiej, która jest reprezentacyjna.
Czy wydatki poniesione przez dzierżawcę nieruchomości na opłacenie podatku od nieruchomości, udokumentowane pokwitowaniem wystawionym na nazwisko właściciela nieruchomości można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Jak dokumentować zakup towarów używanych pochodzenia polskiego i przywiezionych z Niemiec w celu ich odsprzedaży?
Zamierzam prowadzić działalność gospodarczą polegającą głównie na kupnie-sprzedaży towarów za pomocą aukcji internetowych w kraju i zagranicą. Interesuje mnie czy dowodami księgowymi mogą być wydruki z komputera potwierdzające zakup danego przedmiotu na aukcji, oraz deklaracja SAD bez faktury zakupu?
Czy jako następca prawny po zmarłym ojcu, mam prawo do księgowania w koszty uzyskania przychodów faktur, do których wystawiam noty korygujące?
Z jaką datą, należy księgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakup towarów handlowych? Czy z datą wystawienia faktury przez dostawcę, czy też z datą otrzymania faktury i towaru?
Nabyłem w 2010 r. grunty w celu odsprzedaży z zyskiem. Grunty planuję sprzedać w 2011 r. Jak ująć zakup w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
Czy opłaty związane z intensywnym kursem języka angielskiego mogą być zaliczone w kosztów uzyskania przychodu, a jeżeli tak, czy dokumentem stanowiącym podstawę do ich zaliczenia może być rachunek, a nie faktura VAT?
W jaki sposób dokumentować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakupy dokonywane przez podatników podatku VAT od rolników ryczałtowych?
Jak udokumentować sytuację, kiedy to sprzedając klientowi usługę remontowo-budowlaną (np. wymiana stolarki okiennej lub drzwiowej w budynku mieszkalnym), wszelkie użyte do tego materiały jak: okna, pianki montażowe, listwy, itp. na fakturze zostaną ujęte jako element usługi. Czy na zużyte do wykonania prac remontowo-budowlanych materiały należy wystawiać dokument WZ?
Z jaką datą należy zaewidencjonować w kolumnie „16” podatkowej księgi przychodów i rozchodów fakt wniesienia aportu w postaci gruntu, czy z datą zawarcia umowy spółki, czy z datą sporządzenia aktu notarialnego?
Jak powinno wyglądać prawidłowe udokumentowanie i księgowanie w księdze przychodów i rozchodów w sytuacji gdy dostawca zagraniczny wystawia fakturę za towar?
Przedsiębiorca otrzymuje zlecenie. Znajduje podwykonawcę. Jak ująć w podatkowej księdze przychodów wszystkie operacje, których pojawią się przy tej okazji?
Początkujący przedsiębiorca składa druk EDG-1, dopełnia wszystkich formalności w gminie, urzędzie skarbowym, ZUS. Przed datą rozpoczęcia działalności gospodarczej ponosi też wydatki. Czy można je wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
Podstawa opodatkowania jest ustalana na podstawie dokumentacji prowadzonej przez podatnika i innych dokumentów, które zawierają dane niezbędne do jej ustalenia. Gdy dokumentacji tej brakuje albo też jest ona niekompletna, organy podatkowe zastosują instytucję oszacowania podstawy opodatkowania. Jest to możliwe także wtedy, gdy podatkowa księga przychodów i rozchodów zostanie uznana za nierzetelną.
Formalna prawidłowość dokumentów będących podstawą wpisu w pkpir to za mało, aby firma miała gwarancję, że nie zostanie przeciwko niej wykorzystana instytucja nierzetelności podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Prawdziwość dokumentów albo zapisów w pkpir mogą podważyć np. zeznania świadków.
Czy można zakupiony towar handlowy udokumentować umową kupna - sprzedaży lub dowodem wewnętrznym wpisując jako sprzedającego targowisko lub giełdę?
Czy wydatki poniesione na zakup działki gruntu przeznaczonej pod budowę mieszkań przeznaczonych na sprzedaż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej można zaksięgować jako towar w rubryce 10 księgi (zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu), zaś opłaty notarialne, podatek od czynności cywilnoprawnych oraz opłatę sądową w rubryce 11 księgi (koszty uboczne zakupu)?
Wyjeżdżając służbowo za granicę wymieniam waluty w kantorze. Czy dowód sprzedaży z kantoru może uznany być za dowód księgowy na podstawie którego dokonam rozliczenia różnic kursowych?
Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której wynajmuję lokal. Właściciel lokalu nie jest uprawniony do wystawiania faktur VAT. W jaki sposób najemca powinien udokumentować poniesienie wydatków?
Prowadzę działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych, której przedmiotem jest produkcja sprzętu oświetleniowego i lamp elektrycznych. Z jakim dniem powinienem dokonać wyceny poniesionych kosztów w walucie obcej?
Czy na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej mogę stosować wydruki z kas fiskalnych z krajów UE, jako podstawę do dokonania zapisów w książce przychodów i rozchodów?
Czy wyciąg z karty płatniczej jest wystarczającym dokumentem księgowym do potwierdzenia dokonania transakcji?
Prowadzę działalność gospodarczą obejmującą naukę jazdy konnej i rekreację. Posiadam 3 konie własne i 4 użyczone nieodpłatnie, nie chcę traktować koni jako majątku firmy, natomiast korzystam z nich do uzyskania przychodu z jazd. W jaki sposób wpisywać koszty związane z wyżywieniem, utrzymaniem oraz leczeniem koni i w oparciu o jakie dokumenty? W oparciu o jakie dokumenty wpisywać przychód z jazdy konnej do kpir?
Jak powinno wyglądać dokumentowanie wydatków w kpir z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych prywatnego samochodu osobowego w ramach spółki cywilnej?
Jak postąpić w sytuacji gdy zniszczeniu uległa dokumentacja firmy obejmująca: księgę przychodów i rozchodów, faktury, rachunki, rolki z kas fiskalnych?
Jak zaksięgować przychód osiągany ze sprzedaży oprogramowania wraz z licencją, w sytuacji gdy sprzedaż jest prowadzona przez wyspecjalizowaną firmę pośredniczącą i następuje poprzez stronę internetową, a dokumentem potwierdzającym dokonaną sprzedaż jest zestawienie płatności w postaci raportu za dany okres?
Czy materiał biurowy zakupiony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (np. segregator) jest materiałem w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. i w związku z pkt 10 załącznika nr 2 ww. rozporządzenia podlega wpisowi do kolumny dziesiątej księgi?
Czy istnieje obowiązku księgowania po stronie zakupów (tj. w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów) przyjęcia towarów do lombardu pod zastaw pożyczki lub w chwili niezwrócenia pożyczki przez klienta?
Czy cenę zakupu traktuje się jako kwotę zapłaconą dostawcy przeliczoną według kursu euro na dzień zakupu oraz kwotę akcyzy zapłaconej po sprowadzeniu samochodu do Polski?
Czy w spisie z natury należy wykazać koszty opracowania projektu (tzn. wymienione wyżej faktury i rachunki od podmiotów, wypłacone lub postawione do dyspozycji wynagrodzenia dla osób z którymi zawarta została umowa zlecenia lub umowa o dzieło), który na dzień sporządzenia spisu nie został jeszcze odsprzedany, ponieważ nie jest zakończony?
Proszę o udzielenie informacji odnośnie ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (w której kolumnie) zakupu materiałów zużytych przy świadczeniu usług fryzjersko-kosmetycznych.
Materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości.
Czy na podstawie faktury proforma można zaewidencjonować w kpir zakup towarów?
Prowadzę firmę handlową składającą się z kilku sklepów w różnych miejscowościach. Jak księgować przesunięcie towaru między tymi sklepami?
Prowadzona przeze mnie działalność gospodarcza opodatkowana jest na zasadach ogólnych na podstawie księgi przychodów i rozchodów. Jednocześnie prowadzę rejestr na potrzeby podatku od towarów i usług. Czy w związku z tym mogę w księdze przychodów i rozchodów księgować w odpowiednich kolumnach ponoszone przeze mnie wydatki zbiorczo raz w miesiącu na podstawie zestawienia wydatków (wydruku komputerowego) wynikających z rejestru VAT-owskiego?
Zdarza się, że materiał lub towar handlowy, którego zakup - zgodnie z przepisami rozporządzenia - dokumentowany jest fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury.
Prawidłowe zaksięgowanie faktur nie wyłącza zarzutu nierzetelności podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Organy podatkowe mogą bowiem wykazać, że za fakturą nie stoi rzeczywiście zakupiona usługa, towar, czy materiał.
Nota księgowa nie może stanowić samodzielnej podstawy do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego na gruncie podatku od towarów i usług. Dokonując rozliczeń z tytułu świadczonych przez siebie usług podatnik powinien posługiwać się fakturą VAT jako podatnik podatku od towarów i usług.
Jak należy udokumentować w księdze podatkowej transakcję polegającą na wypłacie kontrahentom (nabywcom) premii pieniężnej, której wysokość uzależniona jest od wysokości obrotów?