REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księga przychodów i rozchodów, Leasing

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Limity podatkowe 2013

Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone limity obrotów utracili możliwość korzystania w 2013 roku z niektórych ułatwień podatkowych. Te limity są sporo niższe niż rok wcześniej. Chodzi tu o małych podatników, ryczałtowców i stosujących księgę przychodów i rozchodów.

Wykup samochodu z leasingu a VAT

Właściciele leasingowanych samochodów osobowych będą mogli od transakcji wykupu dokonywanej po zakończeniu umowy leasingu odliczyć VAT tylko częściowo. Odliczenie całościowe przysługuje posiadaczom pojazdów ciężarowych.

Remanent, spis z natury lub inwentaryzacja 2015 / 2016

Przedsiębiorcy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, zobowiązani są przygotować na koniec każdego roku podatkowego spis z natury składników majątkowych, potocznie zwanego remanentem lub inwentaryzacją. Remanentowi podlegają poszczególne składniki majątku, które po spisaniu należy jeszcze wycenić. Szczególną uwagę warto zwrócić na stwierdzone niedobory lub nadwyżki.

Odliczenie VAT od samochodów zastępczych

Dealerowi samochodowemu (podatnikowi VAT) nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w pełnej wysokości przy nabyciu samochodów osobowych dla celów służbowych (samochody zastępcze lub do jazd próbnych). Tym samym podatnikowi nie przysługuje także prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu zakupu paliwa do napędu tych pojazdów.

KPiR 2013 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów (pkpir) będą mogli prowadzić w roku 2013 r. ci rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2012 r. uzyskali mniej niż 4.936.560,- zł (1.200.000,- euro x 4,1138 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

KPiR 2014 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów (pkpir) mogą prowadzić w roku 2014 r. ci rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2013 r. uzyskali mniej niż 5.059.560,- zł (1.200.000,- euro x 4,2163 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Paragony bez danych podatnika nie dokumentują kosztów podatkowych w pkpir

Zdaniem organów podatkowych paragony, bilety, bądź inne wydruki bez danych podatnika, nie spełniają definicji dowodów księgowych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nie można więc na ich podstawie ująć wydatków (nawet racjonalnych i gospodarczo uzasadnionych) jako kosztów podatkowych w prowadzonej przez przedsiębiorcę podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Błędy na paragonach z kasy fiskalnej a księgowanie w pkpir

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wystawianych paragonach, w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) nie ujmuje się korekt poszczególnych paragonów, a wartości wynikające z raportów dobowych, bądź ich zestawień, pomniejszone, bądź powiększone o sumę wartości korekt poszczególnych paragonów, wynikającą z odrębnej ewidencji, prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług. Jeżeli część z błędnie zarejestrowanych na kasie rejestrującej wpłat dotyczy środków pieniężnych nie stanowiących przychodu podatkowego (zaliczek na poczet wykonania przyszłych usług), ww. korekty będą miały również wpływ na kwoty wykazane uprzednio w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Używane rzeczy bez VAT

Jeżeli przedsiębiorca (podatnik VAT) sprzeda rzeczy, które używał przez co najmniej 6 miesięcy – transakcja nie będzie opodatkowana podatkiem VAT. Zwolnienie to będzie możliwe, jeżeli w momencie nabycia tej rzeczy przedsiębiorcy nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Wstępna opłata leasingowa może być jednorazowo zaliczona do kosztów

Ministerstwo Finansów, na skutek orzecznictwa sądów administracyjnych uznało, że wstępna opłata leasingowa powinna być zaliczana do kosztów podatkowych jednorazowo w momencie poniesienia, a nie proporcjonalnie do czasu trwania umowy leasingu.

Częstotliwość sporządzania spisu z natury przez podatników prowadzących kpir

Konieczność sporządzenia spisu z natury (remanentu) dla większości podatników prowadzących księgi przychodów i rozchodów przypada na dwa dni w roku - 1 stycznia (lub datę rozpoczęcia działalności w trakcie roku) i 31 grudnia. Niekiedy podatnicy prowadzący pkpir są zobowiązani dokonać spisu z natury także w trakcie roku.

Dokumentowanie wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie innych dowodów niż faktura VAT

Zasadniczym dowodem będącym podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (w skrócie PKPiR) jest faktura VAT, w tym m.in. faktura VAT marża, faktura VAT RR, faktura VAT MP, dokument celny, rachunek, faktura korygująca czy nota korygująca. Niekiedy zdarza się jednak, że nie ma możliwości udokumentowania wydatku jednym z powyższych dowodów.

Zakup towaru na aukcji internetowej - jak udokumentować w kpir?

Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której kupuję towary na aukcjach internetowych, zarówno od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Czy za udokumentowanie zakupu i podstawę księgowania w księdze przychodów i rozchodów mogę uznać dowody transakcji internetowej, dokumenty wykonanej płatności oraz oświadczenie, że zakup był dokonany w celach handlowych.

KPiR 2012 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów będą mogli prowadzić w roku 2012 r. ci rozliczający się wg skali lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2011 r. uzyskali mniej niż 5.293.440,- zł (1.200.000,- euro x 4,4112 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Księgi rachunkowe 2012 - limit przychodów dla podatników PIT

W roku 2012 r. pełną rachunkowość będą musieli prowadzić ci podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2011 r. uzyskali co najmniej 5.293.440,- zł (1.200.000,- euro x 4,4112 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Kiedy można odliczyć cały VAT przy nabyciu samochodów?

Jeżeli w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnik zakupi pojazd samochodowy będący pojazdem specjalnym w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym, to będzie mu przysługiwało prawo odliczenia całego podatku naliczonego z faktury dokumentującej jego nabycie.

Odliczanie VAT od kupionych i leasingowanych samochodów osobowych

Zakup bądź leasing samochodu osobowego w 2011 roku nie musi wcale oznaczać ograniczonego prawa do odliczenia podatku VAT. Jest bowiem tak, że przeznaczenie pojazdu oraz przedmiot prowadzonej działalności determinuje kwestie zakresu prawa do odliczenia podatku naliczonego. Konsekwencją jest również prawo bądź brak prawa do odliczenia VAT od paliwa zakupionego do napędu samochodów.

Odliczanie VAT od samochodów wziętych w leasing

Rodzaj prowadzonej działalności determinuje wybór samochodu, który najlepiej sprawdzi się przy realizowanych dostawach czy świadczonych usługach. Względy ekonomiczne zdecydować mogą nie tylko o tym na jaką markę samochodu zdecyduje się podatnik. Z punktu widzenia rachunku ekonomicznego korzystne się może bowiem wydać skorzystanie z możliwości leasingu pojazdu.

Jak numerować dowody księgowe w kpir?

Przepisy nie regulują szczegółowo sposobu numerowania dowodów księgowych ewidencjonowanych w kpir. W praktyce każdy podatnik ustala swój własny system numerowania. Jednak zdaniem fiskusa kolejne pozycje księgi powinny być numerowane po kolei, a numery nie mogą się powtarzać.

Jak małżonkowie powinni rozliczyć przychód ze sprzedaży papierów wartościowych?

Opodatkowanie przychodu ze sprzedaży papierów wartościowych przez małżonków, pomiędzy którymi istnieje ustawowa wspólność majątkowa, zostało wyjaśnione przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualne interpretacji podatkowej z 31 maja 2011 r. (nr IPPB1/415-273/11-2/EC).

Czy po wniesieniu przedsiębiorstwa aportem do spółki umowy leasingowe będą kontynuowane przez nabywcę?

Trwa spór podatników z organami podatkowymi odnośnie podatkowych skutków przenoszenia praw do umów leasingowych. Organy podatkowe twierdzą, że cesja umowy leasingu oznacza na gruncie przepisów podatkowych, że nabywca rozpoczyna nową umowę leasingu. Natomiast sądy coraz częściej przyznają rację podatnikom, że w takim przypadku umowa jest kontynuowana przez podmiot, który nabył do niej prawa.

Co grozi za brak ksiąg podatkowych i dokumentów podczas kontroli fiskusa?

Miałem w tym roku w firmie już 2 kontrole, pierwszą w styczniu przeprowadzoną przez urząd skarbowy i drugą kontrolę skarbową przeprowadzoną przez urząd kontroli skarbowej. Obie kontrole dotyczyły innego zakresu. W związku z tym mam pytanie, czy nie dostarczenie przeze mnie wszystkich żądanych dokumentów przez organ skutkuje jakąś sankcją?

Jak rozliczyć leasing od zagranicznego leasingodawcy?

Firma z siedzibą w Polsce leasinguje maszynę od zagranicznego przedsiębiorcy, którą wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności. Czy na korzystającym spoczywają obowiązki płatnika podatku u źródła oraz jak należy ustalić podstawę opodatkowania uwzględniając charakter umowy leasingu?

Kiedy ująć w kosztach pierwszą ratę leasingową?

Całą kwotę z pierwszej faktury wystawionej przez firmę leasingową tytułem spłaty pierwszej raty leasingowej spółka może zaliczyć jednorazowo w koszty uzyskania przychodów w dacie jej poniesienia.

Opłata wstępna w leasingu - ujęcie bilansowe i podatkowe

Opłata wstępna dotycząca przedmiotu leasingu zaliczana w koszty jednorazowo czy rozliczana przez okres trwania umowy leasingu – ujęcie bilansowe i podatkowe.

Kiedy przedsiębiorca może prowadzić więcej niż jedną pkpir?

Więcej niż jedną podatkową księgę przychodów i rozchodów może prowadzić ten przedsiębiorca, który prowadzi przedsiębiorstwo wielozakładowe. Czyli przykładowo ma kilka oddzielnych sklepów, zakładów produkcyjnych, czy punktów usługowych. Wtedy musi prowadzić odrębne księgi w każdym zakładzie albo prowadzić jedną księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba, pod warunkiem, że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży.

Jak dokumentować w kpir nieodpłatne nabycie towarów?

Czy można zaksięgować koszt w kpir na podstawie noty obciążeniowej?

Prowadzę działalność gospodarczą w lokalu stanowiącym moją własność. W budynku funkcjonuje wspólnota mieszkaniowa. Opłaty za fundusz eksploatacyjny, fundusz remontowy, fundusz zarządzania, wodę, CO i śmieci ponoszę na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez tę wspólnotę. Czy taki dokument może stanowić podstawę księgowania tych wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Trybunał Sprawiedliwości UE wyda wyrok w sprawie VAT od refakturowania ubezpieczenia przy umowie leasingu

Refakturowanie ubezpieczenia, to temat kontrowersyjny. W uchwale 7 sędziów z 8 listopada 2010 r. (sygn. I FPS 3/10) NSA uznał, że podmiot świadczący usługi leasingu powinien włączyć do podstawy opodatkowania VAT tych usług koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu. Ale okazuje się, że NSA ma nadal wątpliwości.

Kontrola skarbowa w firmach leasingowych

Rozliczenie rat leasingowych, gdy przedmiot leasingu jest wynajmowany

Czy wydatki poniesione na zapłatę rat leasingowych z tytułu zawartej umowy leasingu, jeśli przedmiot umowy leasingu jest odpłatnie odnajmowany na terytorium kraju trzeciego, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Od 2011 roku podatkowa księga przychodów i rozchodów dostosowana do PKWiU 2008


Na stronach internetowych Ministerstwa Finansów został umieszczony projekt rozporządzenia zmieniającego od 2011 roku rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Czy koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu trzeba refakturować na leasingobiorcę

W uchwale 7 sędziów z 8 listopada 2010 r. (sygn. I FPS 3/10) Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że podmiot świadczący usługi leasingu powinien włączyć do podstawy opodatkowania VAT tych usług koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu. Znaczenie tej uchwały komentuje Marcin Chomiuk, dyrektor w dziale prawno - podatkowym PricewaterhouseCoopers.

Czy samochód wykupiony po zakończeniu leasingu jest używany i można go sprzedać bez VAT

Okres użytkowania samochodu na podstawie umowy leasingu nie może być liczony do limitu półrocznego, o którym mowa ww. art. 43 ust. 2 ustawy o VAT (zwolnienie z VAT dla towarów używanych). Leasingobiorca użytkując samochód na podstawie umowy leasingu nie nabył w tym czasie prawa do rozporządzania nim jak właściciel. Samochód wykupiony po zakończeniu umowy leasingu przez leasingobiorcę nie spełnia definicji towaru używanego. Dopiero po upływie 6 miesięcy jego użytkowania od momentu jego wykupu będzie go można sprzedać bez VAT, jako towar używany.

Którzy podatnicy PIT powinni prowadzić pełną księgowość w 2011 roku

Czy do limitu obrotów trzeba liczyć przychody ze sprzedaży środków trwałych

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14 ustawy o PIT, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość w złotówkach kwoty określonej w przepisach o rachunkowości (1.200.000 euro). Tak stanowi art. 24a ust. 4 ustawy o PIT.

Jak rozliczyć w pkpir towar handlowy przekazany na potrzeby wewnętrzne firmy

Podstawowym przeznaczeniem towarów handlowych w ramach prowadzonej działalność gospodarczej jest ich dalsza odsprzedaż. Często zdarza się jednak, że firmy część zakupionego towaru przeznaczają na potrzeby wewnętrzne.

Jak ewidencjonować przebieg pojazdu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

Przedsiębiorcy często wykorzystują na potrzeby działalności gospodarczej swój prywatny samochód osobowy. Mają obowiązek wówczas prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, tzw. „kilometrówkę”. Tylko wtedy wydatki poniesione z tytułu używania takiego samochodu mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatek poniesiony na wynajęcie samochodu osobowego

Przedsiębiorca prowadząc działalność gospodarczą ma prawo na potrzeby tej działalności wynająć samochód osobowy od osoby fizycznej na podstawie umowy najmu. Rodzi się pytanie czy taki wydatek podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Co jest przychodem podlegającym opodatkowaniu ryczałtem od najmu

Przychodem z najmu przez wynajmującego nie są ponoszone przez najemcę koszty związane z przedmiotem najmu (opłaty czynszowo-eksploatacyjne np. za energię elektryczną, ogrzewanie, ciepłą i zimną wodę), jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia.

Jak obliczyć termin zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu pkpir

Podatkową księgę przychodów i rozchodów zakłada się na dzień 1 stycznia. Dwudziestodniowy termin do zawiadomienia w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika upływa zatem 21 stycznia.

Jak udokumentować w kpir wydatki dokonane za pomocą karty kredytowej

Niejednokrotnie dokonujemy różnych drobnych zakupów ale niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej (np. książek literatury fachowej) za pomocą karty kredytowej. Za dowód dokonania takiej operacji służy nam zestawienie operacji karty kredytowej. Czy taki dokument wystarczy do zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów?

Jak dokumentować zakup towarów na targowiskach

Gdy sprzedawca nie ma możliwości wystawienia faktury VAT i nie chce wystawić zwykłego rachunku - dokumentem potwierdzającym zakup może być odpowiednio sporządzony przez nabywcę dowód wewnętrzny.

Dowody wewnętrzne jako podstawa zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów

Zdarzają się sytuację, gdy podatnik nie ma innej możliwości jak udokumentowanie zakupionych towarów dokumentami (dowodami) wewnętrznymi zawierającymi nadany numer porządkowy, datę, wyszczególniony asortyment, jego ilość i cenę oraz podpis.

Jak zaksięgować w kpir koszty ubezpieczenia majątku

Niejednokrotnie w związku z ubezpieczeniem majątku firmy przedsiębiorca zawiera z ubezpieczycielem umowy - polisy, na których ubezpieczyciel wskazuje kwotę składki ubezpieczeniowej do zapłaty. Często kwota ta jest podana w wartości ogółem oraz w rozbiciu na raty.

Czy w takiej sytuacji dowodem, na podstawie którego zostanie zaksięgowany koszt ubezpieczenia majątku będzie polisa ubezpieczeniowa, w dacie jej wystawienia, obejmująca kwotę całej składki ubezpieczeniowej?  A może dowód zapłaty raty składki ubezpieczeniowej, w dacie jej zapłaty?

Czy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów można księgować zbiorczo rachunki z umów zlecenia i o dzieło

Prowadzimy podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zgodnie z objaśnieniami do księgi w kolumnie 13 należy ewidencjonować m.in. wynagrodzenia wypłacane z tytułu umów zleceń i o dzieło. Ostatnio zakupiliśmy i wdrożyliśmy nowe oprogramowanie do komputerowego prowadzenia pkpir.
Nasz dostawca oprogramowania poinformował nas, że za pomocą tego programu księguje się nie każdy rachunek z umów zleceń (bądź o dzieło) z osobna, lecz sumę tych rachunków w formie jednego dowodu wewnętrznego, który zawiera ich listę z kwotami brutto oraz numerami rachunków. Czy takie postępowanie jest prawidłowe i zgodne z rozporządzeniem MF w sprawie prowadzenia pkpir?

Jak nierzetelność ksiąg podatkowych wpływa na postępowanie podatkowe

Zgodnie z treścią art. 193 § 1 ordynacji podatkowej księgi podatkowe prowadzone rzetelnie i w sposób niewadliwy stanowią dowód tego, co wynika z zawartych w nich zapisów. Oznacza to, że ksiąg podatkowych jako dowodu w postępowaniu podatkowym nie można zastępować innymi środkami dowodowymi w celu ustalenia okoliczności faktycznych mających odzwierciedlenie w zawartych w księgach zapisach - dopóki nie zostanie stwierdzona nierzetelność lub wadliwość tych ksiąg.

Czy wydruki komputerowe mogą być dowodem zakupu towarów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu

Czasem przedsiębiorca dokonując sprzedaży nie będzie posiadał faktur, tylko umowy kupna-sprzedaży. Czy takie dokumenty można uznać za dowody uprawniające do zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów w przypadku prowadzenia księgi przychodów i rozchodów?

Jak ewidencjonować w kpir zakup używanych samochodów z zagranicy

Zajmuję się sprzedażą używanych samochodów sprowadzanych z krajów Unii Europejskiej. Jak prawidłowo ewidencjonować zakup tych aut w księdze przychodów i rozchodów? Jak wycenić wartość tych samochodów w remanencie?

Rzetelność zapisów w kpir a zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów

Zgodnie z § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podatnik jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób niewadliwy

REKLAMA