REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Likwidacja, Ustawa o rachunkowości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Główne zasady w rachunkowości

Każda jednostka ma obowiązek stosować przyjęte przez siebie zasady rachunkowości, które rzetelnie i jasno przedstawiają sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy. W tym celu przedsiębiorstwa powinny przestrzegać ogólnych zasad rachunkowości.

Elementy składowe sprawozdania finansowego

Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego.

Dokumenty w księgowości

Istotą dokumentów księgowych jest pisemne utrwalenie zdarzeń zachodzących w procesach gospodarczych firmy, które są przedmiotem ewidencji księgowej. Od poprawności ich sporządzenia zależy wiarygodność informacji przekazanych do działu księgowego.

Sprzedaż majątku firmy po likwidacji działalności gospodarczej – rozliczenie VAT

Czynny płatnik podatku VAT, który chce zlikwidować działalność gospodarczą, powinien dopełnić obowiązku związanego z rozliczeniem tego podatku. Według przepisów ustawy o VAT, podatnik ma obowiązek sporządzenia spisu z natury, w którym wykaże wszelkie posiadane na dzień likwidacji działalności towary, od których przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Likwidacja certyfikatu księgowego - zmiany w ustawie o rachunkowości

Likwidacja certyfikatu księgowego już niedługo stanie się faktem. Sejm uchwalił ustawę o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, czyli tzw. drugą ustawę deregulacyjną, która zmniejsza lub likwiduje ograniczenia w dostępie do 91 profesji: 82 technicznych i 9 finansowych. Deregulacja zmienia ustawę o rachunkowości w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, uchyla w szczególności cały zestaw przepisów dotyczących certyfikatu księgowego, tj. art. 76b-76g ustawy o rachunkowości.

Składniki majątku otrzymane w związku z likwidacją spółki a PIT

Czy majątek likwidowanej spółki (spółki jawnej, partnerskiej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej) otrzymany przez wspólnika podlega opodatkowaniu PIT?

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych

Czy podatnik, który posiada obywatelstwo polskie lecz jego miejscem zamieszkania stałego znajduje się w Niemczech, jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości?

Sprawozdanie finansowe w trakcie likwidacji spółki

Przygotowywanie sprawozdania finansowego spółki z o.o. w likwidacji wiąże się z zastosowaniem nieco odmiennych zasad niż w przypadku sprawozdań spółki, która kontynuuje działalność. Różnice dotyczą m.in. metody wyceny aktywów i pasywów, prezentacji kapitałów, polityki dotyczącej rezerw.

Remanent w firmie po likwidacji działalności gospodarczej

Przedsiębiorca, który likwiduje działalność gospodarczą, zobligowany jest do zakończenia prowadzonej dokumentacji oraz rozliczenia się z urzędem skarbowym. W przypadku podatku dochodowego - rozliczenia dokonuje się w ramach zeznania rocznego, natomiast rozliczenia podatku VAT - w ostatniej składanej deklaracji VAT-7 (VAT-7K).

Rozliczenia podatkowe przy likwidacji firmy

Po złożeniu odpowiedniego formularza CEIDG rozpoczynają się kolejne etapu procesu likwidacyjnego. Jeśli firma była czynnym płatnikiem VAT, to zgodnie z prawem musi dopełnić kilka niezbędnych procedur. Jak wyglądają poszczególne etapy rozliczeń podatkowych przy likwidacji firmy?

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r.

Limit zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. wynosi 5 059 560 zł, tzn. tyle wynosi limit przychodów, którego osiągnięcie w 2013 r. zobowiązuje do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. Kwotę limitu prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2014 r. wylicza się na podstawie średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP 30 września 2013 r.

Korekta VAT naliczonego po zakończeniu działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy, będący podatnikami VAT mają wątpliwości dotyczące rozliczenia VAT w momencie zakończenia (likwidacji) działalności gospodarczej. W szczególności chodzi o możliwość korekty wcześniej złożonych deklaracji VAT-7 i odzyskania VAT naliczonego.

Likwidacja działalności gospodarczej – skutki w PIT i pkpir

Eksperci Krajowej Informacji Podatkowej wyjaśniają jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorcy opodatkowanym PIT na zasadach ogólnych według skali podatkowej i prowadzącym podatkową księgę przychodów i rozchodów, który zamierza zlikwidować działalność gospodarczą.

Likwidacja firmy - obowiązki podatkowe

Wykonanie zobowiązań, zapłata należności czy szereg administracyjnych obowiązków to tylko część zadań, jakie czekają przedsiębiorcę likwidującego działalność gospodarczą. Przepisy podatkowe dodatkowo zobowiązują zamykającego działalność do szczegółowego uporządkowania dokumentacji oraz wskazują, jak zarządzić majątkiem firmy.

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości. Wersja aktualna od 2020-03-31 do 2021-02-28

Likwidowana spółka nie płaci CIT od przekazania majątku na rzecz udziałowca

Przekazanie majątku na rzecz udziałowca jest neutralne na gruncie CIT po stronie likwidowanej spółki. Likwidacja spółki następuje zgodnie z przepisami KSH i będące jego konsekwencją przekazanie wspólnikowi majątku nie powoduje przyrostu aktywów spółki likwidowanej. Nie powstanie więc z tego tytułu przysporzenie po jej stronie, w konsekwencji nie można rozpoznać przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT.

Usługi likwidacji szkód wykonywane w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń – kiedy podlegają opodatkowaniu VAT

Obowiązek opodatkowania VAT usług dotyczących wstępnej likwidacji szkód, likwidacji szkód majątkowych oraz komunikacyjnych, wykonywanych na rzecz i w imieniu zakładu ubezpieczeń, zależy przede wszystkim od określenia, czy dana usługa jest usługą ubezpieczeniową lub stanowi odrębną całość, która jest niezbędna i właściwa dla świadczenia usługi ubezpieczenia.

PIT od sprzedaży nieruchomości po likwidacji działalności gospodarczej

Podatnik prowadził działalność gospodarczą, ramach której wykorzystywał wybudowany na własnym gruncie budynek. Nieruchomości zostały wpisane do ewidencji środków trwałych i dokonywano od nich odpisów amortyzacyjnych. W związku z likwidacją działalności zamierza sprzedać nieruchomość. Jakie konsekwencje w podatku dochodowym rodzi sprzedaż nieruchomości po likwidacji działalności gospodarczej?

Samochód w likwidacyjnym spisie z natury

Czynny podatnik VAT wykorzystywał w prowadzonej działalności gospodarczej samochód osobowy, przy nabyciu którego (w sierpniu 2011 r.) przysługiwało mu ograniczone prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 60%, nie więcej niż 6.000 zł. Obecnie (w listopadzie 2011 r.) - podatnik likwiduje działalność gospodarczą. Czy w spisie z natury, o którym mowa w art. 14 ustawy o VAT należy uwzględnić przedmiotowy samochód?

Jak ująć podatek odroczony w księgach rachunkowych

Na obciążenie podatkowe wykazane w rachunku zysków i strat składa się zarówno część bieżąca, jak i część odroczona podatku dochodowego. W związku z przejściowymi różnicami między wykazywaną w księgach rachunkowych wartością aktywów i pasywów a ich wartością podatkową oraz stratą podatkową możliwą do odliczenia w przyszłości należy tworzyć rezerwę i ustalić aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Wymaga to ustalenia wartości bilansowej i podatkowej aktywów i zobowiązań.

Sprawozdanie finansowe - kiedy podlega obowiązkowemu badaniu

Ustawa o rachunkowości wskazuje podmioty, które obligatoryjnie muszą poddać swoje roczne sprawozdania finansowe badaniu przez biegłego rewidenta.

Jak zaewidencjonować likwidację środka trwałego

W ewidencji środków trwałych prowadzonej przez naszą firmę znajdują się środki trwałe, których stan uniemożliwia ich dalszą eksploatację. Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację tych środków trwałych? Jak zaewidencjonować to zdarzenie w księgach rachunkowych?

Likwidacja działalności gospodarczej opodatkowanej w formie zryczałtowanej

Przy likwidacji działalności opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przedsiębiorca zobowiązany jest do sporządzenia remanentu likwidacyjnego (spisu z natury).

Jakie obowiązki podatkowe wiążą się z likwidacją spółki z o.o.?

W znaczeniu prawnym likwidacja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością polega na tym, że taka spółka prawa handlowego przestaje być samodzielnym uczestnikiem obrotu gospodarczego prowadzonego między przedsiębiorcami i dodatkowo prowadzi do utraty osobowości prawnej.

Prawidłowa likwidacja zestawu komputerowego bez drukarki

Jesteśmy jednostką państwową. Komisja powołana do oceny przydatności składników majątkowych zaliczyła pewien zestaw komputerowy do likwidacji, ale z wyłączeniem drukarki, która należała do tego zestawu. Problem w tym, że cały zestaw był wprowadzony na konto 011 w jednej wartości. Na podstawie jakiego dokumentu dokonać likwidacji? Jaką wartość należy zdjąć z konta 011, skoro drukarka będzie wykorzystywana dalej? Czy drukarka ma zostać na koncie 011, czy może należy ją przenieść na konto 013 albo na ilościówkę? Nadmieniam, że sprzęt ten jest w 100% umorzony.

Likwidacja spółki z o.o. na podstawie decyzji wspólników

Czy proces likwidacji spółki z o.o. musi być zgłoszony w KRS? Czy może wystarczy sporządzić protokół likwidacji już po sprzedaży materiału i wykazać dwa konta "Rachunek bankowy" i "Kapitał własny". Spółka nie ma środków trwałych, spłaciła wszystkie swoje zobowiązania, nie ma też należności. Bez zgłoszenia do KRS procedura byłaby krótsza.

Jak prawidłowo przeprowadzić likwidację środków trwałych

Środki trwałe używane są w każdym profilu działalności, ale największe znaczenie mają w jednostkach prowadzących działalność wytwórczą. Z biegiem czasu ulegają one zużyciu lub zniszczeniu. W związku z brakiem celowości dalszego używania jednostka powinna dokonać likwidacji środka trwałego.

Komu przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków

Jak należy ująć w księgach rachunkowych wynagrodzenie za terminowe wpłacanie podatków i wykonywanie zadań związanych z ustalaniem oraz wypłatą świadczeń z ubezpieczenia chorobowego?

Jak ustalić zmianę stanu produktów

Jak należy ustalać zmianę stanu produktów? Na czym polega zamknięcie kręgu kosztowego?

Rozliczenia międzyokresowe czynne i bierne na przełomie roku

Jak prawidłowo zarachować w księgach faktury na koszty pośrednie, np. czynsz, telefony, obsługę prawną? Faktury są wystawione w starym roku obrotowym, a płacone w nowym. Czy księgowanie poprzez konta rozliczeń międzyokresowych jest prawidłowe, czy też fakturę należy zarachować na właściwym koncie kosztów operacyjnych w dniu poniesienia?

Rozliczenia międzyokresowe kosztów

Zasadą jest, że wszystkie podmioty ustalają koszty przypadające na dany okres sprawozdawczy, również niektóre jednostki sfery finansów publicznych. Ewidencję kosztów prostych w tych jednostkach prowadzi się na koncie 400 - Koszty według rodzajów. Służy ono do ewidencji kosztów prostych w układzie rodzajowym oraz rozliczeń kosztów i zmiany ich stanu. Aby uzyskać kompletne dane o faktycznych kosztach poniesionych w okresie sprawozdawczym, należy poniesione koszty, na które jeszcze nie otrzymano dokumentu, wystawić własny dowód księgowy, np. polecenie księgowania, i na jego podstawie ująć w ewidencji kosztów tego okresu, którego dotyczy, jako dostawy niefakturowane.

Jak rozliczyć koszty produkcji

Sposób ewidencji i rozliczenia kosztów produkcji zależy od wielkości przedsiębiorstwa produkcyjnego. Ustawa o rachunkowości wymaga dostosowania rozwiązań ewidencji i rachunku kosztów do potrzeb jednostki. Dlatego koszty rozliczamy albo tylko na kontach zaspołu 4, albo również na kontach zespołu 5.

REKLAMA