Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki pracodawcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych muszą tworzyć pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 osób na dzień 1 stycznia. Pracodawcy, którzy nie chcą tworzyć funduszu mogą z niego zrezygnować. Forma rezygnacji zależy od tego czy w zakładzie pracy obowiązuje układ zborowy pracy czy regulamin wynagradzania.
Zawarcie umowy o pracę w ustnej formie nie prowadzi do uznania, iż umowa takowa nie została zawarta. Umowa o pracę może być skutecznie zawarta ustnie lub nawet w sposób dorozumiany.
Podczas kontroli PIP w firmach najwięcej problemów dotyczy umów o pracę - mówiła w Sejmie w piątek Główny Inspektor Pracy Iwona Hickiewicz. W jej ocenie należy tak zmienić prawo, by Inspekcja mogła skutecznie egzekwować zawarcie z pracownikiem umowy o pracę.
Od 1 stycznia 2015 r. nowy pracodawca nie będzie musiał kierować osoby przyjmowanej do pracy na wstępne badania lekarskie, jeżeli osoba ta przedstawi orzeczenie lekarskie odnoszące się do stanowiska pracy u poprzedniego pracodawcy. Warunkiem jest jednak, by na poprzednim stanowisku pracy występowały czynniki środowiska pracy takie same jak u nowego pracodawcy, a poziom tych czynników w środowisku pracy był co najmniej taki jak na nowym stanowisku pracy.
Pracodawca naruszający zasady wypłaty wynagrodzenia naraża się na odpowiedzialność odszkodowawczą. Przepisy przewidują także inne sankcje w takiej sytuacji.
Płaca korzysta ze szczególnej ochrony prawnej. Odpowiednikiem praw pracownika w tym zakresie jest ciążący na pracodawcy obowiązek prawidłowej wypłaty wynagrodzenia. Obowiązek ten został dość szeroko unormowany. Obejmuje on przede wszystkim wypłatę wynagrodzenia w odpowiedniej wysokości i formie, we właściwym terminie i miejscu.
Od 26 lipca 2014 r. wzmocniona została ochrona roszczeń pracowników w przypadku niewypłacalności przedsiębiorcy, którego upadłość ogłosił sąd zagraniczny. Zmiana wynika z wchodzącej właśnie w życie nowelizacji ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy.
Od 10 lipca 2014 r. pracownicy niepełnosprawni w stopniu umiarkowanym i znacznym muszą pracować krócej, tj. zamiast dotychczasowych 8 godzin na dobę i 40 godzin na tydzień tylko 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. W związku z tą zmianą przepisów pracodawcy muszą im przekazać informację o zmianie warunków zatrudnienia w zakresie norm czasu pracy, a także zmienić umowy o pracę, jeżeli były w niej ustalone dotychczasowe normy czasu pracy.
Urlop wypoczynkowy z poprzedniego roku powinien zostać udzielony pracownikowi najpóźniej do końca września. Roszczenia o udzielenie urlopu wypoczynkowego przedawniają się z upływem 3 lat, licząc od roku, w którym urlop był już zaległy.
Pracownikom, którym kończy się umowa o pracę lub którym wręczono wypowiedzenie przysługuje ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Warto wiedzieć w jaki sposób oblicza się ten ekwiwalent.
Przepisy nakładają na pracodawcę obowiązek zniwelowania negatywnych skutków, jakie niesie ze sobą praca w upale. Jeżeli więc temperatura przekroczy dopuszczalną normę, musi zapewnić pracownikom dostęp do zimnych napojów. W niektórych przypadkach pracownik może odstąpić od wykonywania pracy, a jeśli dojdzie do sporów na tym tle, sprawę rozstrzygnie sąd pracy. Za nieprzestrzeganie przepisów Państwowa Inspekcja Pracy może nałożyć na pracodawcę karę lub skierować sprawę do sądu.
31 maja mija termin, w którym pracodawcy mają obowiązek przekazać na rachunek bankowy pierwszą część naliczonych odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. W tym roku termin ten wypada w sobotę.
Pracodawcy chętniej będą zatrudniać osoby bezrobotne do 30 roku życia oraz w wieku 50+. Korzystne zmiany w tym zakresie wprowadza dla nich nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która przewiduje różne formy wsparcia w ramach pomocy de minimis.
Do 31 maja 2014 r. pracodawcy, którzy tworzą zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, muszą wpłacić co najmniej 75% równowartości odpisu podstawowego na ten fundusz. Kwotę tę pracodawca przekazuje na rachunek bankowy funduszu świadczeń socjalnych.
Na efektywność pracy wpływ ma również kolor pomieszczeń, w których pracujemy - świadczą o tym badania przeprowadzone w ramach projektu Kolorowa Polska.
Nie tylko pracownicy, ale również pracodawcy mają określone obowiązku wynikające ze stosunku pracy. Zakres tych obowiązków regulują odpowiedzenie przepisy Kodeksu pracy. Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy w związku z zatrudnieniem pracownika?
Stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe ustala się na cały rok składkowy. Obecny, nowy rok rozpoczął się 1 kwietnia 2014 r. i trwać będzie do końca marca 2015 r.
Nowelizacja ustawy Kodeks pracy, która weszła w życie 4 marca 2014 r. rozszerzyła katalog przypadków, w których praca w niedzielę i święta jest dozwolona. W te dni dozwolona będzie również praca polegająca na świadczeniu usług odbieranych poza Polską, jeśli dla odbiorcy tych usług niedziela i polskie dni świąteczne są dniami pracy. Chodzi o pracę wykonywaną przy użyciu środków komunikacji elektronicznej lub urządzeń telekomunikacyjnych.
Przepisy o elastycznym czasie pracy weszła w życie 23 sierpnia 2013 r. I choć wiele przedsiębiorstw pozytywnie przyjęło nowe rozwiązania, to wśród pracowników wzbudzają one nadal spore wątpliwości. Zgodnie z nowelizacją wprowadzenie zmian czasu pracy może się odbywać tylko w porozumieniu ze związkami zawodowymi. Ale co w przypadku mniejszych firm, w których nie ma związków zawodowych ani innej reprezentacji pracowników?
21 krajów UE posiada regulacje dotyczące wynagrodzenia minimalnego obowiązujące na poziomie krajowym. Polska w tym gronie zajmuje 12 pozycję pod względem nominalnej wartości płacy minimalnej. Najwyższa stawkę wynagrodzenia minimalnego ma Luksemburgu, która wynosi 1 874 euro.
Podmioty zajmujące się świadczeniem opieki zdrowotnej, w świetle nowych przepisów, zobowiązane są najpóźniej do 28 lutego 2014 r. złożyć raport BHP.
Coraz więcej firm zmuszonych jest do zakupu okularów korekcyjnych dla swoich pracowników. W wyniku wątpliwości związanych z częściową refundacją szkieł korekcyjnych przez pracodawcę, specjaliści postulują do Ministerstwa Finansów o wydanie interpretacji ogólnej dotyczącej VAT-u naliczanego od okularów dla pracownika.
Umowa agencyjna jest powszechnie wykorzystywana przez przedsiębiorców, którzy zorganizowali swoją działalność w formie sieci przedstawicieli handlowych. Jakie są uprawnienia agenta w przypadku rozwiązania umowy agencyjnej?
Stosowanie przez pracodawców zabezpieczenia w postaci weksli in blanco w stosunkach pracy będzie zakazane - tak zakłada projekt nowelizacji Kodeksu pracy w tej sprawie, który został przygotowany w Sejmie.
Zakres elementów, które powinny znaleźć się w umowie o pracę określa Kodeks pracy. Brak nawet jednego z tych elementów w umowie o pracę może stanowić duży problem zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy Jakie są podstawowe elementy umowy o pracę?
Dokonanie wpisu do CEIDG, czyli elektronicznej ewidencji przedsiębiorców, to czynność warunkująca założenie firmy, zaś w toku prowadzenia działalności trzeba zadbać o to, by wpis do CEIDG był zawsze aktualny. W związku z tym, każda zmiana danych wymaga aktualizacji - zgłoszenia do CEIDG trzeba dokonać samodzielnie.
Przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę powoduje kontynuację stosunków pracy. Powstaje pytanie jakie skutki takie przejście ma dla obowiązków byłego jak i nowego pracodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).
Zdaniem organów podatkowych ani zapłata odszkodowania pracownikowi (np. za naruszenie przepisów o rozwiązywaniu umów o pracę), ani koszty sądowe związane ze sporem z byłym pracownikiem nie są kosztem uzyskania przychodu dla pracodawcy. Na szczęście sądy administracyjne są nieco innego zdania.
Po wydaniu przez pełen skład Izby Finansowej NSA w dniu 24 października 2011 r. uchwały, zgodnie z którą pakiety medyczne udostępniane pracownikowi przez pracodawcę powinny być opodatkowane PIT, organy podatkowe i sądy dość jednogłośnie przyjęły ten pogląd. Jednak nie wszystkie elementy pakietów generują u pracowników przychód do opodatkowania. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną, w której wskazał, które świadczenia są wolne od PIT.
W związku z utratą płynności finansowej jednostka wypłaciła wynagrodzenia pracownikom z dwumiesięcznym opóźnieniem (wypłaty za luty i marzec 2008 r. pracownicy otrzymali w kwietniu). Czy należy wypłacić tym osobom odsetki za zwłokę, a jeżeli tak, to jak je naliczyć i zaksięgować? Czy odsetki takie podlegają opodatkowaniu?