Od 2017 roku wchodzi w życie wiele nowych przepisów prawa gospodarczego mających wpływ na funkcjonowanie firm. Chodzi m.in. o likwidację resortu skarbu, wprowadzenie klauzuli pewności prawa, możliwy stanie się zakaz obrotu materiałem genetycznie modyfikowanym. nastąpi podwyższenie cen energii elektrycznej, zliberalizowany będzie rynku gazu, wchodzą w życie ważne zmiany w podatkach VAT, PIT i CIT, zniesiony został obowiązek uzyskiwania pozwoleń na wycinkę drzew na działce.
Przyzwyczailiśmy się już, że wraz z nadejściem nowego roku ustawodawca funduje nam szereg zmian w przepisach podatkowych, które w mniej lub bardziej znaczący sposób rzutują na dalsze funkcjonowanie naszego przedsiębiorstwa. Najwięcej kontrowersji budzą nowe regulacje w zakresie podatku VAT, a tym bardziej tak rozległe nowelizacje, jakie weszły w życie wraz z nadejściem nowego 2017 roku. Zazwyczaj krytykujemy wówczas nowe niekorzystne dla nas rozwiązania. Spróbujmy jednak przyjrzeć się zmianom w skali globalnej – zwłaszcza tym, których celem jest uszczelnienie systemu i walka z wyłudzeniami podatku VAT.
Relatywnie krótka praktyka stosowania JPK zdążyła wzbudzić szereg wątpliwości, które spędzają sen z powiek podatnikom. Narzędzie mające w założeniu usprawnić i przyśpieszyć pracę organów podatkowych, a co się z tym wiąże ułatwić życie kontrolowanym, zdaje się być wysoko problematyczne. Pomimo bowiem odpowiedzi, które zostały zamieszczone na stronie resortu finansów, wciąż pozostają pewne niedopowiedzenia, wskazując na niekompletność regulacji w tym względzie (brak dalekowzroczności ustawodawcy).
Minister Rozwoju i Finansów wydał 27 grudnia 2016 roku rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług, obowiązujących w 2017 roku. W tym rozporządzeniu znalazły się wzory deklaracji VAT-7, VAT-7K, VAT-8, VAT-9M. Wzory te będą stosowane od rozliczenia za styczeń 2017 r. a w przypadku VAT-7K od rozliczenia za pierwszy kwartał 2017 roku. Warto zauważyć, że wzory (oprócz jednego), to te same wersje deklaracji, które obowiązywały przed 1 stycznia 2017 roku.
Przygotowując na rok 2017 r. nowelizację ustawy o VAT, która ma uszczelnić system poboru tego podatku (przynosząc budżetowi zyski rzędu 3,4 mld zł rocznie), zapomniano, że system ten należałoby nie tylko uszczelnić, ale także uprościć. W przeciwnym wypadku nawet najkorzystniejsze plany poprawy kondycji stanu finansów państwa mogą spalić na panewce.
Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się z kontrahentami w formie gotówkowej muszą wiedzieć, że od 1 stycznia 2017 roku limit transakcji, które można przeprowadzać bez korzystania z rachunku płatniczego (np. rachunku bankowego), zostanie zmniejszony z obecnych 15 tys. euro do 15 tys. złotych. Przekroczenie tego limitu skutkuje brakiem możliwości zaliczenia takiego "gotówkowego" wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast nadal będzie możliwe regulowanie zobowiązań, także w kwocie przekraczającej 15 tys. zł w drodze kompensaty, nettingu lub stosowanie transakcji barterowych, albo innych niż płatność form regulowania zobowiązania, bez sankcji w postaci braku możliwości zaliczenia takich wydatków do kosztów uzyskania przychodu.