REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracodawca, Spółka akcyjna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dlaczego wizerunek pracodawcy ma znaczenie - 5 głównych powodów

Działania PR i marketingowe wielu firm przypominają dyscyplinę sportu. Jeśli działasz na konkurencyjnym rynku, walczysz zarówno o pozycję, jak i uznanie oraz najlepszych pracowników. Każdy krok, który stawiasz, a czasem unikasz, buduje Twoją reputację.

Odpowiedzialność członka zarządu spółki akcyjnej wobec wierzycieli

Przy porównywaniu spółki akcyjnej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jako istotną różnicę zwykło podawać się brak odpowiedzialności członków zarządu spółki akcyjnej wobec wierzycieli spółki niewypłacalnej. W spółce z o.o. taka odpowiedzialność istnieje przede wszystkim w oparciu o art. 299 k.s.h., który swojego odpowiednika nie znajduje w przepisach o spółce akcyjnej. Czy jednak rzeczywiście członkowie zarządu spółki akcyjnej nie mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności przez wierzycieli spółki?

Zatrudnienie tymczasowe, outsourcing pracowniczy, leasing pracowniczy

W obecnych czasach korzystanie z alternatywnych form zatrudnienia jest coraz bardziej popularne. Wynika to w szczególności ze zmiennego zapotrzebowania pracodawców na pracę. Warto więc umieć rozróżnić poszczególne formy zatrudnienia, aby świadomie i zgodnie z prawem z nich korzystać.

Nowe zasady dotyczące sezonowego zatrudniania cudzoziemców od 1 stycznia 2018 r.

Na początku 2018 r. zaczną obowiązywać nowe zasady dotyczące sezonowego zatrudniania cudzoziemców. Pracodawcy będą mieli m.in. obowiązek informowania urzędów np. o wszelkich zmianach dotyczących przebiegu zatrudnienia cudzoziemców. Obawy przed wprowadzanymi zmianami wyrażają urzędy pracy i pracodawcy.

Opodatkowanie odpraw wypłacanych pracownikom

Ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych nie korzystają odprawy pieniężne wypłacone przez pracodawcę na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Oznacza to, że podatnik musi zapłacić podatek od takiej odprawy.

Dofinansowanie okularów dla pracownika przez pracodawcę a podatki

Długie godziny przed ekranem monitora niejednokrotnie skutkują powstawaniem i pogłębianiem wad wzroku. W związku z tym, gdy praca wykonywana jest przed komputerem, okulary dla pracownika może sfinansować pracodawca. Jakie warunki muszą zostać spełnione, by móc otrzymać dofinansowanie do okularów? Jak dofinansowanie okularów dla pracownika wygląda z punktu widzenia podatkowego?

Od 1 stycznia 2019 r. zostanie skrócony okres przechowywania akt pracowniczych

Obecne przepisy przewidują obowiązek prowadzenia dokumentów pracowniczych przez okres 50 lat. Proponowane zmiany skracają ten termin do 10 lat. Projekt ustawy zakłada także zmiany w zakresie formy prowadzenia akt oraz wypłaty wynagrodzeń dla pracowników. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

Minimalne wynagrodzenie w 2018 r. – od strony pracownika i pracodawcy

Przepisy prawa pracy gwarantują pracownikom otrzymywanie wynagrodzenia minimalnego. Wysokość takiego wynagrodzenia na każdy kolejny rok ogłaszana jest w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” w terminie do 15 września. Od 1 stycznia 2018 r. wyniesie ono 2100 zł brutto. Jakie skutki pociąga za sobą wzrost minimalnego wynagrodzenia po stronie pracownika, a jakie po stronie pracodawcy?

Nocleg dla oddelegowanego pracownika bez PIT

Fiskusowi nie należy się PIT od noclegów zapewnianych oddelegowanym szeregowym pracownikom budowy. Pracodawca ponosi takie wydatki wyłącznie w swoim interesie, a to wyklucza powstanie przychodu pod stronie pracownika – wynika z wyroku WSA w Warszawie.

Akcje wszystkich spółek akcyjnych będą podlegały dematerializacji

Wygląda na to, że wkrótce doczekamy się upadku tradycyjnie rozumianego papieru wartościowego, tj. dokumentu, który ucieleśnia w sobie określone prawa. Zaproponowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt zmian kodeksu spółek handlowych zakłada zakaz wydawania dokumentów. Zasadą ma się stać dematerializacja. W praktyce oznaczać to będzie, że system obrotu akcjami wszystkich spółek akcyjnych będzie zbliżony do systemu dotyczącego spółek giełdowych. Wygląda na to, że cyfrowa rewolucja wkracza do spółek na dobre.

Pracownicy chorują - pracodawcy ponoszą koszty

W 2016 roku polscy pracownicy spędzili na zwolnieniu lekarskim łącznie 220 milionów dni. Koszty z tym związane, ponoszone zarówno przez ZUS, jak i samych pracodawców, są liczone w miliardach złotych. Dzięki inwestycji w efektywną opiekę medyczną można je znacznie obniżyć, nawet o 11,8 mld zł – wynika z raportu „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2012–2016” opracowanego przez Medicover Polska.

Jak rozwiązywać spory zbiorowe w zakładzie pracy?

Rozwiązywanie sporów zbiorowych stanowi wyzwanie dla pracodawców, którzy w sytuacji zaistnienia sporu muszą porozumieć się z pracownikami w celu załagodzenia zaistniałych konfliktów. Spór zbiorowy przebiega w kilku etapach, zaś każdy z etapów charakteryzuje się zupełnie innymi cechami, o których należy pamiętać podejmując się jakichkolwiek działań.

Świadczenia pracownicze do kwoty 2 280 zł bez PIT

Pracodawcy proponują zmiany w ustawie o PIT mające na celu zwiększenie dostępności pozapłacowych świadczeń pracowniczych, które służą poprawie i utrzymaniu dobrego stanu zdrowia pracowników. Projekt przepisów dyskutowany będzie na Zespole Prawa Pracy Rady Dialogu Społecznego. Ich zdaniem wartość świadczeń przekazywanych pracownikom powinna być zwolniona z PIT do kwoty 2 280 zł rocznie.

Jak zgłosić zmianę adresu i siedziby spółki?

Zmiana adresu spółki lub jej siedziby pociągają za sobą konieczność dokonania odpowiedniego zgłoszenia w sądzie rejestrowym czy też urzędzie skarbowym. Jakie konkretnie formalności się z tym wiążą oraz jakie formularze służą do aktualizacji danych spółki?

Outsourcing pracowniczy – korzyści i ryzyka

Outsourcing pracowniczy jest narzędziem coraz częściej wykorzystywanym przez pracodawców w celu zmniejszenia liczby etatów w zakładzie pracy lub przesunięcia obowiązków związanych z obsługą kadrowo-płacową pracowników na inny podmiot. Należy jednak pamiętać, że nieprawidłowo przeprowadzony outsourcing może zostać zakwestionowany przez organy nadzoru - najczęściej ZUS lub Państwową Inspekcję Pracy – a w konsekwencji rodzić odpowiedzialność finansową po stronie pracodawcy.

Ilość dni urlopu wypoczynkowego przysługujących pracownikowi

Pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę przysługuje urlop wypoczynkowy w zakresie określonym zapisami Kodeksu pracy. Długość urlopu uzależniona jest od okresu zatrudnienia danego pracownika, czyli od jego stażu pracy.

Jak funkcjonują nowe przepisy dot. pracy tymczasowej

Obowiązujące od czerwca 2017 r. nowe regulacje dotyczące tymczasowego zatrudnienia sprawiają problemy dostosowawcze agencjom pracy tymczasowej. Ograniczenie okresu, w jakim dany pracownik tymczasowy może pracować dla jednej firmy, wprowadzenie większej ochrony pracownic w ciąży i zmiany w sposobie wypłacania wynagrodzenia urlopowego mogą sprawić, że część agencji przestanie istnieć. Eksperci zmiany oceniają pozytywnie. Część z nieuczciwych agencji zrezygnuje z tej działalności, a pracownicy tymczasowi zostali objęci większą ochroną – wskazuje dr Magdalena Rycak z Uczelni Łazarskiego.

Zatrudnianie cudzoziemców - obowiązek podatkowy w PIT

Obecnie zatrudnianie cudzoziemców jest jednym z popularniejszych sposobów pozyskiwania pracowników, szczególnie do prac sezonowych, ale również do realizacji specjalistycznych projektów. Trudno sobie dzisiaj wyobrazić, aby takie gałęzie gospodarki jak rolnictwo, budownictwo, usługi związane z utrzymaniem czystości, gastronomia, ale także IT mogły prawidłowo funkcjonować, rozwijać się bez pracy cudzoziemców. W kontekście warto mieć na uwadze, że zatrudnianie cudzoziemców ma swoje konsekwencje podatkowe.

Pracownik nie ma obowiązku posiadania konta w banku

Pracodawca nie ma prawa wymagać od pracownika, aby ten założył konto bankowe dla potrzeb wypłaty wynagrodzenia. Jeżeli pracodawca żąda tego od pracownika, to narusza przepisy prawa pracy. W takiej sytuacji pracownik może zgłosić sprawę Państwowej Inspekcji Pracy i ubiegać się o odszkodowanie. W wyjątkowych sytuacjach za uporczywość grozi szefowi nawet sprawa karna.

Wypowiedzenie umowy o pracę z powodu naruszenia zasad współżycia społecznego

Przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego oddziałuje nie tylko na efektywność pracy, ale także na atmosferę jaka panuje w zakładzie. W związku z tym nieprzestrzeganie zasad współżycia społecznego oraz brak porozumienia pomiędzy pracownikami przy realizacji obowiązków może stać się przyczyną uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę.

Jakie wymogi formalne musi spełniać wypowiedzenie umowy o pracę?

Jakie warunki musi spełnić oraz jakich formalności musi dochować zarówno pracownik, jak i pracodawca, w celu prawidłowego zakończenia stosunku pracy w drodze wypowiedzenia?

Większa ochrona roszczeń pracowników od 5 września 2017 r.

5 września 2017 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Zmiany rozszerzają ochronę roszczeń pracowników i przyspieszają udzielanie pomocy finansowej.

Zmiany w kodeksie spółek handlowych od lipca 2018 r. - dematerializacja akcji

Na etapie opiniowania w rządowym centrum legislacyjnym znajduję się projekt nowelizacji kodeksu spółek handlowych (KSH) opracowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Zakłada on obligatoryjną dematerializcję zarówno akcji imiennych, jak i na okaziciela. powyższe zmiany mogą być niemałą rewolucją dla akcjonariatu spółek prywatnych. Czym w praktyce skutkować będzie planowana zmiana?

Lean Management – szacunek dla ludzi i ich pracy

Rozwój firmy pociąga za sobą konieczność rozbudowy struktury organizacyjnej i personalnej, nowe wyzwania komunikacyjne, konieczność zdefiniowania w tym kontekście kryteriów jakości pracy oraz zakresu odpowiedzialności poszczególnych osób za podjęte działania. Firmy często inwestują środki w zakup systemów informatycznych, nie zdając sobie sprawy, że proces pracy można usprawniać bez ponoszenia tego rodzaju kosztów. Zastosowanie zasad standaryzacji procesu zgodnych z filozofią Lean Management stwarza możliwość znacznej oszczędności kosztów (nawet do 80%), czasu pracy i minimalizuje możliwość popełniania błędów w trakcie jej wykonywania. Każdy kolejny etap realizowany tą metodą przynosi bardzo wymierne korzyści.

Zwrot wysłanego do pracownika PIT-11

Jeśli wysłany PIT-11 do pracownika wróci do pracodawcy, to przedsiębiorca nie musi po raz kolejny wysłać deklaracji pocztą ani ponawiać wielokrotnie tych czynności w sytuacji zwrotu dokumentu od pracownika.

Przekształcanie spółek a PCC

Zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z 15 maja 2017 r. opodatkowaniu PCC podlegają czynności prawne zmiany umowy spółki, polegające na przekształceniu spółki akcyjnej w spółkę jawną. Konsekwencje tej uchwały, także w odniesieniu do przekształceń innego rodzaju spółek handlowych, omawia Monika Wolska-Bryńska, radca prawny z Mariański Group.

Podatkowa grupa kapitałowa - zmiany od 1 stycznia 2018 r.

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić zmiany w ustawie o CIT. Dotyczą one m.in. modyfikacji przepisów regulujących funkcjonowanie podatkowych grup kapitałowych. Nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2018 r.

Programy motywacyjne dla pracowników to unikanie opodatkowania PIT?

Szef Krajowej Administracji Skarbowej poinformował 1 sierpnia 2017 r., że zwrócił uwagę na liczne wnioski o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych w zakresie skutków podatkowych tworzonych przez pracodawców programów motywacyjnych dla swoich pracowników z użyciem różnych instrumentów finansowych. W opinii Szefa KAS odnośnie części istnieje możliwość zastosowania przepisów o przeciwdziałaniu unikania opodatkowania.

Nowe zasady zatrudniania obcokrajowców w Polsce od czerwca 2017 roku

Obowiązująca od 1 czerwca 2017 roku nowelizacja ustawy o promocji zatrudniania i instytucji rynku pracy wprowadziła bardzo ważne zmiany w prawnych zasadach m.in. pracy sezonowej oraz pracy krótkoterminowej obcokrajowców w Polsce. Co ważne, w ten sposób obowiązuje nowe prawo imigracji pracowniczej w kontekście obywateli państw spoza UE i EOG.

O co nie można pytać podczas rozmowy kwalifikacyjnej

Czy planuje pani dzieci? Na kogo pan głosował? Pali pan papierosy? To pytania, których pracodawca nie może zadać. Dlaczego? Bo łamie prawo.

Zakłócanie urlopu wypoczynkowego przez pracodawcę

Czy pracodawca może wymagać od pracownika pozostawania w kontakcie mailowym lub gotowości świadczenia pracy podczas urlopu wypoczynkowego? W jakich sytuacjach i w jaki sposób pracodawca może odwołać pracownika z urlopu? Wyjaśnia dr Katarzyna Pfeifer-Chomiczewska, prawnik w Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych.

Kontynuacja umów o pracę po śmierci przedsiębiorcy od 2018 roku

W przygotowanym przez Ministra Rozwoju i Finansów projekcie ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej znajdują się przepisy zmieniające kodeks pracy, przewidujące kontynuację zawartych stosunków pracy po śmierci przedsiębiorcy-pracodawcy. Cała ustawa o zarządzie sukcesyjnym, jak również zmiany w kodeksie pracy mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.

Digitalizacja papierów wartościowych, czyli zmiany w prawie spółek

Rząd przygotował projekt ustawy wprowadzającej zmiany w Kodeksie spółek handlowych, które dotkną akcjonariuszy spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych. Proponowana jest digitalizacji papierów wartościowych w celu uniemożliwienia anonimizacji akcjonariatu spółek.

Jakie są obowiązki pracodawcy podczas upałów

Jak wynika z regulacji dotyczących prawa pracy, gdy temperatury sięgają określonych poziomów, pracodawcy muszą nieodpłatnie zapewnić pracownikom dostęp do zimnych napojów. Wskazane jest także wydłużenie pracownikom przerwy tak, by w najgorętszym okresie dnia nie przebywali na słońcu. Jeżeli pracodawca nie zapewnia odpowiednich warunków do pracy, to pracownicy mogą odmówić wykonywania obowiązków. Za zaniedbania w tym zakresie grozi grzywna w wysokości od 1 tys. do nawet 30 tys. zł.

Czy pracodawca może przetwarzać dane osobowe pracowników na podstawie ich zgody?

Każdy pracodawca przetwarza w trakcie trwania stosunku zatrudnienia dane osobowe swoich pracowników. Przetwarzanie takie polega przede wszytkim na gromadzeniu danych w celu prawidłowego i rzetelnego prowadzenia akt osobowych pracownika oraz wykonywania innych obowiązków pracodawcy, w tym jego obowiązków jako płatnika danin publicznoprawnych. Czy jednak pracodawca może przetwarzać dane osobowe pracownika, inne niż wymienione w art. 22(1) Kodeksu pracy, na podstawie wyrażonej przez niego zgody?

Zalegający z podatkami przedsiębiorca nie zatrudni cudzoziemca

Zmiany dotyczące rynku pracy, które wejdą w życie w 2018 r., ułatwią przedsiębiorcom pozyskiwanie pracowników cudzoziemskich. Zatrudnienie cudzoziemca nie będzie jednak możliwe, gdy pracodawca nie dopełnia obowiązków związanych z prowadzeniem działalności tzn. unika podatków, zalega z odprowadzeniem, lub nie opłaca należnych składek związanych z pracą cudzoziemca.

Rezydencja podatkowa osoby prawnej w Polsce i w Wielkiej Brytanii

Zasady i skutki podatkowe posiadania rezydencji podatkowej osoby prawnej w Polsce i Wielkiej Brytanii oraz zalecenia praktyczne w celu utrzymania brytyjskiej rezydencji podatkowej omawia Paweł Krok, Tax Advisor w Ltdconsulting.pl.

Sprzedaż akcji uprzywilejowanych - koszty uzyskania przychodów

Celem ustawodawcy nie jest podwójne opodatkowanie przychodów na moment objęcia (nabycia) i na moment późniejszego zbycia akcji w V Inc. Wobec tego bank będzie uprawniony na moment przyszłego zbycia akcji serii C „preffered stock” V Inc. do rozpoznania kosztu uzyskania przychodu w wartości uprzednio rozpoznanego przychodu podatkowego na objęciu akcji serii C „preffered stock” V Inc.

Wykaz prac szkodliwych dla zdrowia kobiet - nowe rozporządzenie

Od 1 maja 2017 roku obowiązuje nowe rozporządzenie z dnia 3 kwietnia 2017 roku w sprawie wykazu prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią. Jakie zmiany zostały wprowadzone, i jak dalece mogą one wpłynąć na działalność pracodawców?

Ewidencja pracowników tymczasowych – kary za błędy nawet do 30 tysięcy złotych

Od 1 czerwca 2017 roku obowiązuje nowelizacja ustawy o pracy tymczasowej. Pracodawcy mają od tej daty nowe obowiązki dotyczące ewidencji okresu pracy. Brak dostosowania się do nowych przepisów może skutkować nałożeniem dotkliwych kar - nawet do 30 tys. złotych. W tej sytuacji pomocna może być współpraca pracodawców z agencjami pracy tymczasowej.

Zasady opodatkowania dywidend

Zgodnie z rygorem polskich ustaw podatkowych oraz z postanowieniami wielu umów międzynarodowych o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska, dywidendy podlegają obowiązkowi podatkowemu. W jaki sposób należy dokonywać rozliczeń dywidend? Kiedy można skorzystać ze zwolnienia?

Odwołanie z urlopu - czy pracownik musi przekazać dane do kontaktu?

Odwołanie z urlopu może nastąpić w szczególnych przypadkach i wiąże się z koniecznością pokrycia przez pracodawcę kosztów, które pracownik poniesie w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu. Jak jednak dotrzeć do pracownika z informacją o potrzebie przerwania urlopu? Czy pracodawca ma prawo zobowiązać go do podania informacji umożliwiających nawiązanie kontaktu w celu przerwania urlopu?

Okresowe powierzenie pracownikowi wykonywania innej pracy

Przepisy dopuszczają możliwość czasowego powierzenia pracownikowi innej pracy niż określona w umowie o pracę. W przypadku gdy pracodawca zdecyduje się na czasowe powierzenie innej pracy z pominięciem zasad wynikających z prawa pracy, pracownik ma prawo powstrzymać się z podjęciem nowych obowiązków.

Zasady zatrudniania pracowników tymczasowych – bezpieczniej dla pracowników i przedsiębiorców

W dniu 10 maja br. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o pracownikach tymczasowych. Nowe regulacje w wielu obszarach wyrównują ochronę pracowników tymczasowych i osób zatrudnionych na umowę o pracę. Część zmian ma wejść w życie od 1 czerwca 2017 r. Jak nowelizacja wpłynie na rynek pracy?

Jak chronić majątek firmy przed wierzycielami

Prowadzenie firmy oznacza nieustanną pracę w celu niezagrożonego prosperowania na rynku. Wielokrotnie w celu uniknięcia upadłości, przedsiębiorcy inwestują w swoje firmy dorobek całego życia i często wszystkie swoje oszczędności. Polski system prawny w głównej mierze zakłada jednak pierwszeństwo ochrony samych wierzycieli przed niewypłacalnymi dłużnikami i w tym celu przewiduje wiele możliwości skutecznego zabezpieczenia ich interesów. W jaki sposób przedsiębiorcy mogą zabezpieczyć siebie oraz firmę przed utratą majątku?

Świadczenia sfinansowane z ZFŚS - składki i podatek

Pracodawcy oferują swoim pracownikom, najczęściej w okresie przedświątecznym, dodatkowe świadczenia pieniężne lub rzeczowe. Jakie są podstawowe zasady, dotyczące opłacania składek i odprowadzania podatków od świadczeń dla pracowników finansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS)?

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania - odmowa wydania opinii zabezpieczającej

Minister rozwoju i finansów po raz pierwszy odmówił wydania opinii zabezpieczającej przed zastosowaniem klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Stwierdził, że spółka chciała sztucznie podzielić transakcję.

Czy można znaleźć pracę lub pracownika na Facebooku?

Zdaniem ekspertów rynku pracy serwisy społecznościowe coraz częściej wspomagają procesy rekrutacyjne i kontakt pracowników z pracodawcami. Serwisy społecznościowe jak np. Facebook pomagają pracodawcom i rekruterom poznać kandydata do pracy od innej strony niż zawodowa. Jeżeli potrafimy świadomie i umiejętnie zarządzać swoim wizerunkiem w sieci, to zwiększamy prawdopodobieństwo, że wymarzona praca sama nas znajdzie.

Rozszerzenie prawa koalicji związkowej

Projekt przygotowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Jego głównym celem ma być rozszerzenie prawa koalicji związkowej na osoby samozatrudnione oraz pracujące na umowach cywilnoprawnych. Nowela zawiera jednak szereg regulacji, które już teraz budzą wątpliwości, a ich wejście w życie może wprowadzić chaos i konflikty w zakładach pracy.

Pracodawcy będą inwestować w jakość pracy

W Polsce praca wymaga jeszcze wielu inwestycji - w jakość, demokratyzację stosunków pracy, jakość kultury organizacyjnej, humanizację. Wśród krajów OECD nie wypadamy pod tym względem najlepiej.

REKLAMA