REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Asystent podatnika zakładającego firmę - nowa propozycja MF

Resort finansów planuje wprowadzenie nowej instytucji w urzędzie skarbowym, tzn. asystenta dla osób, które rozpoczynają działalność gospodarczą. Asystent taki miałby także pomagać podatnikom już prowadzącym działalność gospodarczą.

Jak usprawnić obieg dokumentów pracowniczych w firmie?

Jednym z najlepszych sposób na optymalizację obiegu dokumentów w przedsiębiorstwie, w dobie ogólnodostępnego Internetu, jest moduł WWW. Interfejs ten, z uwagi na podobieństwo do klasycznych stron internetowych, jest bardzo intuicyjny, może być dostępny z każdego miejsca oraz oferuje szereg praktycznych możliwości, oszczędzających czas, zarówno z perspektywy pracodawcy, jak i z punktu widzenia pracownika.

Zgłoszenie aktualizujące NIP-2 a miejsce prowadzenia działalności

Zmiana jak również dodanie dodatkowego miejsca prowadzenia działalności wymaga od podatnika zgłoszenia aktualizującego NIP – 2.

Kapitał przedsiębiorstwa i źródła jego pozyskiwania

Strategia finansowa przedsiębiorstwa powinna być ukierunkowana na pomnażanie jego wartości. Owa wartość zależy głównie od efektywnego wykorzystania posiadanych aktywów oraz od prowadzonej polityki pozyskiwania kapitałów. Wartość rynkowa przedsiębiorstwa jest maksymalna, gdy zachowana jest optymalna struktura kapitału. Celem niniejszego artykułu jest dokonanie charakterystyki kapitału. Szczególna uwaga została poświęcona jego źródłom, cechom i funkcjom oraz determinantom struktury kapitałowej.

REKLAMA

Minister finansów odpowiada na list otwarty ZPP do premiera

26 sierpnia 2014 r. Jacek Kapica, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów wystosował list do Cezarego Kaźmierczaka, Prezesa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w odpowiedzi na bardzo ostry w tonie list otwarty ZPP do premiera Donalda Tuska opublikowany 11 sierpnia bieżącego roku. Minister wskazuje m.in., że "Za każdym przypadkiem unikania opodatkowania musi iść adekwatna reakcja Państwa i za każdym razem będzie ona wiązała się z wyliczeniem należnych podatków od momentu rozpoczęcia nielegalnej działalności."

Ustawa o specjalnym podatku węglowodorowym - od 1 stycznia 2016 r.

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę o podatku węglowodorowym. Ustawa wprowadza specjalny podatek węglowodorowy oraz rozszerza zakres przedmiotowy podatku od wydobycia niektórych kopalin o wydobycie gazu ziemnego i ropy naftowej. Nowe regulacje wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.

Prowadzenie działalności gospodarczej przez obywateli Chin na terytorium RP

Zgodnie z obowiązującymi przepisami również cudzoziemcy spoza Unii Europejskiej, w tym obywatele Chińskiej Republiki Ludowej mogą prowadzić działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podjęcie takiej działalności regulowane jest m.in. przepisami ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 672 ze zm., dalej: „ustawa o swobodzie działalności gospodarczej”) oraz ustawy o cudzoziemcach z dnia 12 grudnia 2013 roku (Dz. U. z 2013 roku poz. 1650, dalej: „ustawa o cudzoziemcach”) a także umowami międzynarodowymi zawartymi pomiędzy Polską a Chinami.

List ostrzegawczy dotyczący oszustw w VAT w branży elektronicznej

Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Gospodarki wystosowało list ostrzegawczy, który skierowany jest do wszystkich podatników VAT dokonujących obrotu towarami z branży elektronicznej. List ostrzegawczy, dotyczący oszustw w podatku VAT, ma charakter wyłącznie informacyjny, co oznacza, że nie jest źródłem praw i obowiązków.

REKLAMA

Nowe przepisy tylko dwa razy w roku

Nowelizacje przepisów dotyczące działalności gospodarczej powinny wchodzić w życie tylko dwa razy w roku - 1 stycznia i 1 czerwca. Tak przynajmniej deklaruje rząd. Ale też dopuszcza wyjątki od tej zasady.

Zasady przeprowadzania inwentaryzacji

Inwentaryzacja jest ważnym narzędziem kontroli oraz przeciwdziałania nieprawidłowościom w przedsiębiorstwie, stanowi także niezwykle istotny element rachunkowości jednostki. Celem inwentaryzacji jest ustalenie faktycznych stanów aktywów i pasywów, odpowiednie skorygowanie danych ewidencyjnych o powstałe różnice, tak aby dane te były zgodne ze stanem faktycznym, rozliczenie osób odpowiedzialnych materialnie za powierzony majątek oraz ocena stanu i przydatności posiadanych zasobów.

Informacja o cenach towarów i usług – zmiany od lipca 2014 r.

Od 25 lipca 2014 r. obowiązuje nowa ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług. Zamiarem ustawodawcy było dostosowanie przepisów prawa do zmieniającego się rynku. Dla sprzedawców i usługodawców wprowadzono udogodnienia, jak i zaostrzenia. W jakich kwestiach?

Po co przekształcenie? Czyli o sprzedaży działalności i zapewnieniu sukcesji firmy rodzinnej

Wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą bardzo często w rozmowie o tym, czy nie przekształcić się w spółkę pyta mnie „a po co?”. Faktycznie, pytanie to z punktu widzenia przedsiębiorcy zdaje się być bardzo istotne, o ile nie najistotniejsze.

Prawa i obowiązki przedsiębiorcy podlegającego kontroli

Organów uprawnionych do kontroli prowadzonej przez firmę działalności gospodarczej jest wiele, najczęściej kontrolującymi organami są Urząd Skarbowy, PIP, ZUS i Inspekcja Sanitarna. Warto wiec znać swoje prawa i powinności w przypadku zaistniałej kontroli.

Dofinansowanie z urzędu pracy – skutki podatkowe

Towary zakupione za dofinansowanie z urzędu pracy, które nie stanowią środków trwałych, przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów, obniżając dzięki temu podatek.

Wykorzystywanie baz danych osobowych w działalności gospodarczej

Zdaniem Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, coraz więcej Polaków interesuje się kwestiami w zakresie ochrony danych osobowych. Nic dziwnego, gdyż każda działalność gospodarcza nierozerwalnie wiąże się z korzystaniem z zasobów, zawierających dane osobowe klientów, partnerów czy współpracowników. Gromadzenie danych jeszcze szczególnie istotne w planowaniu działań e-marketingowych, a znajomość prawa w tym zakresie pozwala uniknąć wielu nieprzyjemności. Nawet pojedynczy e-mail czy telefon jest, zdaniem Inspektora, daną osobową, która podlega ochronie. Jednak dostęp do tych informacji nie oznacza swobody ich użycia.

Informowanie o cenach towarów i usług

Obowiązują nowe regulacje dotyczące informowania o cenach towarów i usług. Zmiany, które zawiera ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług, wprowadzają rozwiązania bardziej przyjazne przedsiębiorcy i klientowi, np. stosowanie wywieszek cenowych lub cenników elektronicznych.

Wydatki sfinansowane dotacją mogą być kosztem podatkowym

Osoba prowadząca działalność gospodarczą, która za środki dotacji z urzędu pracy kupi towar lub wyposażenie nie zaliczające się do środków trwałych - może zaliczyć takie wydatki do kosztów uzyskania przychodów.

Memy w kampaniach reklamowych a prawo autorskie

Memy są bardzo popularną formą wyrazu w Internecie. Przybierają zarówno postać krótkich filmów, obrazków, czy fotografii, które uzupełnia się o tekst. Powstają właściwie po każdym wydarzeniu np. memy z Balotellim po meczu Niemcy - Włochy na Euro 2012, a czasem w sposób zupełnie niezamierzony np. tzw. chytra baba z Radomia.

Jak sprawdzić wiarygodność płatniczą kontrahenta

Trwają uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje publiczne projektu założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych.

Składki ZUS osoby współpracującej z przedsiębiorcą

W sytuacji gdy przedsiębiorca przy prowadzeniu działalności jest wspierany przez np. jego matkę, żonę, czy dziecko, z którymi pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym, będą one podlegały pod inne niż zwykły pracownik ubezpieczenia społeczne. W świetle przepisów ubezpieczeniowych są tzw. współpracownikami.

Rekomendacja jako sposób promocji firmy

W jaki sposób skutecznie promować firmę? Jedni uważają, że najlepszą metodą jest reklama w Internecie – jest stosunkowo tania i pozwala szybko dotrzeć do klientów. Inni powiedzą, że trzeba przede wszystkim zatroszczyć się o PR – buduje on wizerunek ekspercki i zaufanie klientów. Są też tacy, którzy cały czas wierzą w tradycyjne metody – wpisy w katalogach, ulotki czy ogłoszenia w prasie. I trzeba powiedzieć, że w zdecydowanej większości wypadków te metody są bardzo pomocne. Jednak warto zastanowić się nad inną promocją. Skuteczną i nienachalną. Chodzi o rekomendacje.

Kredyt dla księgowych

Deutsche Bank Polska przygotował specjalną ofertę dla grup zawodowych – kredyt inwestycyjny dla „Profesjonalistów”. Nowy produkt, skierowany jest do reprezentantów takich profesji jak: lekarz, dentysta, biegły rewident, księgowy, prawnik i weterynarz, którzy potrzebują środków finansowych na rozwój działalności gospodarczej.

Firma jako współczesne pole walki

Lider nie ingeruje w to, jak pracownik ma realizować swoje zadania, ale wtedy, kiedy sytuacja staje się kryzysowa, a pracownicy nie radzą sobie ze stresem i zagrożeniami – tłumaczy gen. Roman Polko, dwukrotny dowódca elitarnej jednostki specjalnej GROM.

Ministerstwo Sprawiedliwości przeciwstawia się szantażowi konsumenckiemu

Gruntowna reforma rejestru niedozwolonych klauzul umownych a także eliminacja patologii polegającej na wyszukiwaniu niedozwolonych klauzul umownych, a następnie masowym składaniu pozwów do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przez organizacje quasi konsumenckie oraz prawników – taki cel stanowi fundament zaproponowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości zmian. Projektowana nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego ma ostatecznie zakończyć proceder „szantażowania” przedsiębiorców złożeniem pozwów z tytułu klauzul niedozwolonych, z którego to procederu powyższe podmioty uczyniły sobie źródło zarobkowania.

Wyższe ulgi podatkowe dla firm w strefach ekonomicznych

Specjalne strefy ekonomiczne (SSE) będą przyciągać coraz więcej małych i średnich firm - uważa Ministerstwo Gospodarki. Już teraz w wielu strefach ekonomicznych mogą one liczyć na lepsze warunki niż duże podmioty – zarówno na wyższe ulgi podatkowe, jak i krótszy wymagany okres utrzymywania zatrudnienia.

Czwarta ustawa deregulacyjna uchwalona przez Sejm

Ponad 40 ułatwień w prowadzeniu własnej firmy, w tym zniesienie zbędnych obowiązków biurokratycznych w prawie gospodarczym, to główne cele projektu ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, przygotowanego w Ministerstwie Gospodarki we współpracy z organizacjami reprezentującymi przedsiębiorców i innymi resortami. 14 lipca 2014 r. projekt został skierowany do I czytania na posiedzeniu Sejmu. 23 października 2014 r. Sejm uchwalił tę ustawę.

Niższa produktywność pracowników w wyniku natłoku informacji

Pracownicy przytłoczeni zbyt dużą ilością informacji są mniej produktywni - tak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Trendy HR 2014 – jak przyciągnąć i utrzymać pracowników w XXI wieku ”.

Zezwolenie na pobyt czasowy w celu prowadzenia działalności gospodarczej

Obowiązująca od dnia 1 maja 2014 roku ustawa z dnia 12 grudnia 2013 roku o cudzoziemcach (Dz. U. z 2013 roku poz. 1650, dalej: „ustawa o cudzoziemcach”) wprowadziła wiele zmian w stosunku do dotychczas obowiązującej ustawy z dnia 13 czerwca 2003 roku o cudzoziemcach (tekst jednolity Dz. U. z 2011 roku nr 264, poz. 1573 ze zm.). Obecnie cudzoziemiec przebywający w Polsce może starać się m.in. o uzyskanie zezwolenia na pobyt czasowy w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Większe kary dla przedsiębiorców za zmowy cenowe

Zmiany w Ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, które wchodzą w życie od stycznia 2015 r., przewidują większe restrykcje dla przedsiębiorców zaangażowanych w nielegalne zmowy cenowe. Po nowelizacji kary będą nakładane bezpośrednio na osoby odpowiedzialne za powstanie zmowy, a nie na całą spółkę. Wzrosną też uprawnienia UOKiK-u w zakresie kontroli koncentracji rynku i wydawania ostrzeżeń publicznych.

Zawieszenie działalności w trakcie urlopu

Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników, którzy planują dłuższy urlop, mogą rozważyć zawieszenie firmy w trakcie jego trwania. Dzięki zawieszeniu działalności na okres urlopu mogą zaoszczędzić nawet tysiąc złotych w skali miesiąca.

Problem masowych powództw o uznanie postanowienia wzorca umowy za niedozwolone - część II

Z pewnością wielu przedsiębiorców prowadzących handel w Internecie słyszało lub wręcz spotkało się osobiście ze zjawiskiem powództw wytaczanych przez osoby fizyczne lub organizacje reprezentujące interesy konsumentów o uznanie postanowień wzorców umownych za niedozwolone. Sposób działania tych podmiotów jest zazwyczaj bardzo podobny; w pierwszej kolejności wyszukują w regulaminach sklepów internetowych postanowienia identyczne lub podobne z postanowieniami wpisanymi do rejestru klauzul abuzywnych prowadzonego przez Prezesa UOKiK. W pierwszej części artykułu skupiłem się na przedstawieniu pojęcia tzw. rozszerzonej skuteczności wyroku w sprawach o uznanie postanowienia wzorca umownego za niedozwolony. Rozumienie tego mechanizmu ma kluczowe znaczenie dla problemu masowego wytaczania powództw o klauzule abuzywne co będzie przedmiotem niniejszej części artykułu.

Zawieszenie działalności gospodarczej – obowiązki wobec ZUS

W przypadku gdy płatnik planuje np. dłuższe wakacje lub ma problemy finansowe, może zawiesić prowadzenie działalności gospodarczej. Przedsiębiorca może zawiesić działalność, pod warunkiem że nie zatrudnia pracowników. Przerwa w prowadzeniu działalności nie może być krótsza niż 1 miesiąc i dłuższa niż 24 miesiące.

Katalog Praw Przedsiębiorców - w przypadku kontroli przez Inspekcję Ochrony Środowiska

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców publikuje pierwszy zeszyt Katalogu Praw Przedsiębiorców, który poświęcony jest tematyce kontroli podmiotów korzystających ze środowiska, a więc przedsiębiorstw produkcyjnych, które mogą być kontrolowane przez Inspekcję Ochrony Środowiska.

Wznowienie działalności gospodarczej – poradnik krok po kroku

Aby wznowić działalność gospodarczą należy złożyć w Urzędzie Miasta formularz formularzu CEIDG-1. Właściciel firmy nie musi o tym informować dodatkowo Urzędu Skarbowego ani ZUS-u, ponieważ urząd miasta lub gminy po otrzymaniu wniosku CEIDG-1 zawierającego informację o wznowieniu działalności gospodarczej przekazuje wszystkie wiadomości do odpowiednich instytucji. Zgłoszenie informacji o wznowieniu wykonywania działalności nie wiąże się z żadnymi opłatami.

Prowadzenie działalności gospodarczej a małżeństwo

W przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej majątek firmowy niejednokrotnie miesza się z majątkiem prywatnym przedsiębiorcy, natomiast sprawy służbowe łączą się ze sprawami domowymi. Często również, w prowadzenie firmy zaangażowany jest współmałżonek przedsiębiorcy, a w działalności wykorzystywane są elementy wspólnego majątku. Oto kilka ważnych kwestii, które powinni znać „zaobrączkowani” przedsiębiorcy.

Uproszczenie i elektronizacja procedur administracyjnych w 2015 r.

Resort gospodarki pracuje nad uproszczeniem i elektronizacją procedur administracyjnych. Proponowane zmiany zakładają, że dokumenty, które mocą ustaw zostaną ujednolicone w skali całego kraju, będą mogły być składane przez internet. Według przedsiębiorców najbardziej przydatną formą deregulacji jest właśnie elektronizacja procedur, dzięki której nie muszą załatwiać spraw osobiście w urzędzie. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od stycznia 2015 r.

Podatek dochodowy dla rolników pod znakiem zapytania

Wicemarszałek Sejmu Eugeniusz Grzeszczak z PSL jest przekonany, że wprowadzenie podatku dochodowego dla rolników odsunie się w czasie. W radiowej Trójce polityk pytany był o stopień realizacji zapowiedzi premiera z 2011 roku w sprawie objęcia rolnikami rachunkowością podatkową.

Działalność rolnicza nie podlega podatkowi PIT

Jeżeli działalność spełnia określone warunki, które pozwalają uznać ją za działalność rolniczą, wtedy zgodnie z ustawą o PIT taka działalność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Przykładowo, hodowla ślimaków kwalifikuje się jako działalność rolnicza, która nie podlega PIT.

Nowe zasady zawierania umów konsumenckich w 2015 r.

Ustawa o prawach konsumenta, podpisana niedawno przez prezydenta, reguluje zasady zawierania umów konsumenckich w lokalu oraz poza lokalem przedsiębiorstwa, jak również obowiązki informacyjne wobec klientów i procedurę odstąpienia od umowy. Zmiany zaczną obowiązywać w 2015 r.

Szybsze uzyskanie numerów REGON i NIP

Posłowie przyjęli rządowy projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw. Nowe regulacje, które wejdą w życie 1 grudnia 2014 r., przyspieszą proces rozpoczynania działalności gospodarczej dzięki skróceniu czasu oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP.

Zbiórki publiczne 2014 - mniej formalności dla organizatorów

Od 18 lipca 2014 r. organizacja zbiórek publicznych będzie tańsza. Zniknie opłata skarbowa od pozwolenia i konieczność zamieszczania sprawozdania ze zbiórki w prasie. Organizowanie zbiórek publicznych nie będzie też wymagało już uzyskania pozwolenia.

Spadkobierca może odliczyć straty spadkodawcy

Spadkobierca dziedziczący firmę i kontynuujący jej działalność ma prawo do odliczenia od dochodu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej strat z lat ubiegłych wykazanych w zeznaniach podatkowych spadkodawcy.

Kiedy sprzedaż składników majątku stanowi przychód z działalności gospodarczej

Przychód uzyskany z odpłatnego zbycia użytkowania wieczystego nieruchomości wykorzystywanej przez podatnika na potrzeby działalności gospodarczej, ale nieujętej w ewidencji środków trwałych, nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej.

Ułatwienia w zakładaniu i prowadzenie działalności w formie spółek

Testy wypłacalności oraz udziały beznominałowe w spółkach z o.o., jak również możliwość zakładania spółek jawnych i komandytowych przez Internet – takie rozwiązania zawiera przyjęty przez rząd projekt zmian w Kodeksie spółek handlowych.

Odliczenie VAT przy zawieszonej działalności

W przypadku gdy działalność gospodarcza jest zawieszona, przedsiębiorca nadal ma możliwość odliczania VAT od zakupów na standardowych zasadach, ale jedynie od stałych wydatków – na przykład z faktur za abonament za telefon czy najem lokalu pod działalność. W przypadku nowych firmowych zakupów przedsiębiorca już nie odliczy VAT.

Udział w kursach, szkoleniach i sympozjach a koszty podatkowe

Wydatki poniesione przez przedsiębiorcę w związku z udziałem w szkoleniach i sympozjach (także koszty dojazdu) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej o ile ich tematyka ma związek z tą działalnością.

Problem masowych powództw o uznanie postanowienia wzorca umowy za niedozwolone - część I

Z pewnością wielu przedsiębiorców prowadzących handel w Internecie słyszało lub wręcz spotkało się osobiście ze zjawiskiem powództw wytaczanych przez osoby fizyczne lub organizacje reprezentujące interesy konsumentów o uznanie postanowień wzorców umownych za niedozwolone. Sposób działania tych podmiotów jest zazwyczaj bardzo podobny – w pierwszej kolejności wyszukują w regulaminach sklepów internetowych postanowienia identyczne lub podobne z postanowieniami wpisanymi do rejestru klauzul abuzywnych prowadzonego przez Prezesa UOKiK.

Sprzedaż produktów rolnych na małą skalę - zmiany w PIT

Projekt zmian ustawy o PIT oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, autorstwa PSL, zakłada, iż sprzedaż na małą skalę przetworzonych przez rolników produktów, m.in. dżemu, konfitur, chleba z gospodarstw agroturystycznych i krojonych warzyw, nie będzie wymagać prowadzenia działalności gospodarczej.

Uproszczone sprawozdania finansowe jednostek mikro od 2015 r.

Od 2015 r. jednostki typu mikro otrzymają możliwość sporządzania znacznie skróconych sprawozdań finansowych - takie rozwiązanie przewiduje uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o rachunkowości.

Ułatwienia w wykonywaniu działalności gospodarczej w 2015 r.

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Nowe rozwiązania mają usprawnić funkcjonowanie głównie małych i średnich firm. Korzyści dla przedsiębiorców mają wynieść ok. 0,9 mld zł już w pierwszym, pełnym roku obowiązywania ustawy. Zmiany zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2015 r.

REKLAMA