REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Samochód w firmie, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wycofanie samochodu z działalności gospodarczej – skutki podatkowe

Samochód to jeden z podstawowych składników firmowego majątku. Zwykle po uznaniu go za środek trwały jest wpisywany do ewidencji środków trwałych i służy potrzebom wynikającym z prowadzonej działalności gospodarczej.

Odwrotne obciążenie w księgach rachunkowych

W przypadku odwrotnego obciążenia obowiązek zapłaty/rozliczenia podatku należnego z tytułu transakcji zostaje przeniesiony na nabywcę. Wywołuje to stosowne skutki ewidencyjne w księgach rachunkowych zarówno u sprzedawcy, jak i u nabywcy.

Samochody służbowe do celów prywatnych - zmiany w PIT od 2015 roku

Od 1 stycznia 2015 r. zmieni się obecny system rozliczania podatku dochodowego z tytułu użytkowania przez pracowników samochodów służbowych do celów prywatnych. Prezydent podpisał już ustawę z 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, która wprowadza system ryczałtowy dla określania wartości przychodu z tego tytułu.

Opłaty sądowe w kosztach podatkowych i rachunkowości - problemy

Przedsiębiorcy często są zmuszeni do występowania jako strona w postępowaniach sądowych. Procesy, których przedmiotem jest spór związany z działalnością gospodarczą, oznaczają dla tych przedsiębiorców duże wydatki. W opracowaniu przedstawiamy, czy i kiedy takie wydatki przedsiębiorcy mogą zaliczyć do kosztów podatkowych oraz jak powinny być one księgowane.

REKLAMA

Jak wprowadzać uproszczenia w rachunkowości dla jednostek mikro

Jednostki mikro mogą już za 2014 r. sporządzać sprawozdanie finansowe w wersji uproszczonej. Zastosowanie dopuszczonych ustawą o rachunkowości uproszczeń nie jest obowiązkowe. O tym, czy jednostka z nich skorzysta, decyduje jej organ zatwierdzający. Decyzję taką włącza się do przyjętych przez jednostkę zasad (polityki) rachunkowości. W artykule tym wskazujemy, jak decyzja taka może wyglądać.

Czym jest bilans i o jakich zasadach należy pamiętać podczas jego sporządzania? Część 1.

Bilans przedsiębiorstwa jest jednym z elementów sprawozdania finansowego. Informacje w nim zawarte mają charakter statyczny, ponieważ dotyczą sytuacji na wybrany dzień (w przeciwieństwie np. do rachunku wyników, w którym o dynamiczności danych świadczy to, że zarówno przychody, jak i koszty są ponoszone w pewnym okresie). Często bilans przyrównuje się do fotografii (obrazu) firmy na dzień jego sporządzenia.

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów aktywna w debatach europejskich

W dniu 17 września 2014 r. w Paryżu odbyła się konferencja Audit Policy Conference. Celem spotkania była wymiana informacji i poglądów na temat aktualnych regulacji dot. europejskiego rynku audytu i oczekiwanych zmian w systemach krajów UE. O rezultatach konferencji opowiada Krzysztof Burnos, członek Krajowej Rady Biegłych Rewidentów i przewodniczący Komisji ds. rozwoju usług biegłego rewidenta w sektorze MŚP.

Trudno odliczyć cały VAT od samochodów służbowych

Organy podatkowe nie zgadzają się na odliczenie przez podatników 100% VAT od samochodów służbowych, nawet jeżeli pracownicy płacą za prywatny użytek takich aut.

REKLAMA

Odliczenie 100% VAT od paliwa do samochodu – dojazdy do pracy

Czy można odliczyć 100% podatku naliczonego od nabycia paliwa w związku z dojazdem do pracy z miejsca zamieszkania do miejsca pracy, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą?

Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu operacyjnego - rozliczenie VAT

Użytkujemy samochód osobowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego. W czerwcu 2014 r. umowa się skończyła i wykupimy samochód z leasingu. Czy w sytuacji, gdy krótko po wykupie z leasingu zamierzamy sprzedać samochód, możliwe jest odliczenie całej kwoty podatku VAT z faktury wykupu?

Zmiany w ustawie o rachunkowości - uproszczenia dla małych firm

Trwają uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje publiczne projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ta ma wprowadzić do polskiego prawa zapisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, innych niż jednostki mikro.

Odliczenie VAT od zakupu paliwa opłaconego kartą paliwową

Jako firma transportowa posiadamy flotę samochodów użytkowanych w działalności gospodarczej na podstawie umów leasingowych. Aby uprościć rozliczanie transakcji zakupu paliwa do tych samochodów, korzystamy z kart paliwowych wydanych przez leasingodawcę, które uprawniają naszych kierowców do bezgotówkowego zakupu towarów (najczęściej paliwa) na stacjach paliwowych danego koncernu paliwowego. Czy ze zbiorczych faktur za paliwo wystawionych przez leasingodawcę mamy prawo odliczyć podatek naliczony?

Sprzedaż używanego w firmie samochodu – rozliczenie VAT marża

Podatnicy, którzy sprzedają swoje samochody firmowe (przy nabyciu których nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego) mają wątpliwości, czy w takim przypadku mogą zastosować korzystne opodatkowanie VAT na zasadzie marży. Organy podatkowe i Ministerstwo Finansów przyznają, że taka możliwość istnieje.

Ewidencja księgowa bezpłatnie otrzymanych przez szkołę podręczników

Rok szkolny 2014/2015 to pierwszy rok, w którym uczniowie pierwszych klas otrzymali od Ministerstwa Edukacji Narodowej bezpłatne podręczniki. Zgodnie z wytycznymi MEN, podręczniki i materiały ćwiczeniowe należy przyjąć na stan biblioteki. Podręczniki, które mają być wykorzystane przez 3 lata, MEN wycenił na kwotę 4,34 zł. W niniejszym tekście odpowiemy na kilka podstawowych pytań, związanych z ewidencją księgową otrzymanych podręczników.

Opłaty sądowe w kosztach podatkowych i rachunkowości

Przedsiębiorcy często są zmuszeni do występowania jako strona w postępowaniach sądowych. Procesy, których przedmiotem jest spór związany z działalnością gospodarczą, oznaczają dla tych przedsiębiorców duże wydatki. W opracowaniu przedstawiamy, czy i kiedy takie wydatki przedsiębiorcy mogą zaliczyć do kosztów podatkowych oraz jak powinny być one księgowane.

Badania techniczne samochodu a odliczenie VAT – zmiana stanowiska MF

W wydanej 17 września 2014 r. odpowiedzi na interpelację poselską nr 28072 MF stwierdził, że przeprowadzenie badania technicznego samochodu dostawczego i uzyskanie wpisu w dowodzie rejestracyjnym jest warunkiem skorzystania z prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego. Badania muszą być przeprowadzone do dnia złożenie deklaracji, w której podatnik odlicza VAT.

Stanowisko głównego księgowego w jednostce budżetowej - wymagania

Jakie wymogi musi spełniać osoba ubiegająca się o stanowisko głównego księgowego w jednostce budżetowej? Jakie wykształcenie musi posiadać oraz jaki wymiar praktyki zawodowej jest konieczny?

Dodatkowe badania techniczne samochodów a odliczenie VAT - wyjaśnienia MF

Poseł Kongresu Nowej Prawicy Przemysław Wipler wniósł do ministra finansów interpelację w sprawie dodatkowych badań technicznych pojazdów. Jego główna wątpliwość dotyczyła dodatkowego badaniu technicznego „samochodu z jednym rzędem siedzeń”, który w momencie zakupu i poprzedniego przeglądu spełniał kryteria pełnego odliczenia VAT od zakupu, eksploatacji i zakupu paliw. W celu potwierdzenia spełniania tych samych kryteriów musiał przejść dodatkowe badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów w przeciągu 3 miesięcy od wejścia nowelizacji ustawy o VAT.

KONGRES BRANŻOWY Zamknięcie roku 2014 w zakładach ubezpieczeń

W dniach 9-10 grudnia 2014 r. w Warszawie odbędzie się KONGRES BRANŻOWY Zamknięcie roku 2014 w zakładach ubezpieczeń oraz wyzwania rachunkowe i podatkowe stojące przed instytucjami finansowymi w przyszłych latach. Kongres organizuje Akademia Biznesu MDDP. Infor.pl jest patronem medialnym tego Kongresu.

Odliczenie VAT od wydatków na paliwo do samochodu ciężarowego używanego do celów „mieszanych”

Czy w związku z nowelizacją ustawy o VAT od 1 kwietnia 2014 r. mam prawo do odliczenia 50% VAT od paliwa do samochodu wykorzystywanego do celów „mieszanych”? W dowodzie rejestracyjnym tego pojazdu mam wpisane następujące dane: samochód ciężarowy, podrodzaj: VAN, dwa rzędy siedzeń, dopuszczalna ładowność: 675 kg, liczba miejsc: 5, brak badania technicznego, auto z 2010 r.

PIT od samochodów służbowych w 2015 roku

W Sejmie odbyło się 21 października 2014 r. drugie czytanie ustawy, wprowadzającą zryczałtowany podatek od prywatnego użytku służbowych aut. Po uchwaleniu nowych przepisów konieczne będzie jednak jeszcze zdefiniowanie, czy za prywatny użytek można uznać dojazd pracownika służbowym autem do miejsca pracy. Interpretacje podatkowe w tej sprawie są rozbieżne.

Odliczenie VAT od usług przechowywania opon

Posiadamy samochody służbowe, które są wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. W związku z tym, ponosimy wydatki związane z ich eksploatacją. Po 1 kwietnia 2014 r. otrzymaliśmy faktury zakupu za wymianę opon oraz ich przechowywanie. VAT związany z wymianą opon jest odliczany w wysokości 50%, natomiast nasze wątpliwości dotyczą przechowywania opon. Czy usługę przechowywania opon należy traktować jako usługę łącznie z wymianą opon jako koszty eksploatacyjne i odliczać VAT w wysokości 50%, czy należy potraktować przechowywanie opon jako odrębną usługę magazynowania i odliczać VAT w wysokości 100%, gdyż nie jest to usługa związana z eksploatacją samochodu?

Ryczałtowe stawki podatku od prywatnego użytku samochodów służbowych w 2015 r.

Sejm zajmuje się ustawą o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, która zakłada m.in. wprowadzenie ryczałtowych stawek podatku od prywatnego użytku samochodów służbowych. Nowe przepisy mają wejść w życie od 1 stycznia 2015 roku.

GPS do samochodu służbowego – jak rozliczyć podatkowo

Firmy posiadające samochody służbowe często wyposażają je w urządzenia nawigacyjne GPS. Urządzenia te są obecnie wykorzystywane nie tylko do wskazywania trasy w celu szybkiego dotarcia do celu, ale także do nadzorowania przemieszczania się pojazdów i kontroli pracy pracowników. Jak prawidłowo rozliczyć zakup GPS do samochodu służbowego?

Remont czy ulepszenie środka trwałego – różnice podatkowe i ewidencja księgowa

Rozróżnienie pojęć „remont” i „ulepszenie środka trwałego” ma szczególne znaczenie pod względem podatkowym oraz ewidencji księgowej. Nieprawidłowe określenie charakteru poniesionych nakładów może doprowadzić do zaniżenia lub zawyżenia wartości początkowej środka trwałego, a w efekcie zawyżenia lub zaniżenia kosztów.

Sprzedaż samochodu w systemie VAT-marża

Spółka zakupiła używany samochód osobowy w systemie VAT-marża. Wprowadzono ten pojazd do ewidencji środków trwałych. Do dziś wykorzystywany jest w działalności opodatkowanej jako środek trwały. Spółka zamierza sprzedać ten samochód innej firmie, za cenę równą cenie zakupu (marża wyniosłaby 0,00 zł). Czy spółka może dokonać sprzedaży w systemie VAT-marża? Skoro marża wyniesie 0,00 zł, to czy faktycznie nie zostanie naliczony podatek VAT?

Duże spółki opublikują raporty pozafinansowe - zmiany w rachunkowości

Unia Europejska wprowadza kolejne zmian w ustawie o rachunkowości. Od 2017 r. duże spółki giełdowe będą musiały publikować raporty pozafinasowe.

Czy ograniczenie w odliczaniu 50% VAT dotyczy najmu miejsc parkingowych dla klientów

Firma wykorzystuje samochody do celów „mieszanych” oraz wyłącznie do działalności. Wynajmujemy miejsca parkingowe na terenie biurowca dla własnych samochodów oraz dla naszych klientów. Na każde miejsce otrzymujemy osobną fakturę. Jak w tej sytuacji odliczać VAT? Czy 50% odliczamy tylko od miejsc służbowych, a od pozostałych miejsc możemy odliczyć 100%? Czy od wszystkich powinniśmy odliczyć 50%?

Czy od kosztów przesyłki części samochodowych należy odliczyć 50% VAT naliczonego

W sklepie internetowym zakupiłem części do samochodu osobowego używanego w działalności gospodarczej. Od 1 kwietnia 2014 r. od wydatków związkach z tym samochodem odliczam 50% VAT naliczonego. Czy ograniczenie odliczenia VAT dotyczy tylko zakupionych części do samochodu? Czy od kosztów przesyłki naliczonych przez sprzedawcę też należy odliczyć 50% VAT naliczonego?

Amortyzacja samochodu używanego do celów mieszanych

Czy przedsiębiorca, który zadeklaruje do celów odliczeń podatku VAT (w wysokości 50%) używanie samochodu osobowego do celów mieszanych, może dokonywać, i w jakiej wysokości, odpisów amortyzacyjnych związanych z wprowadzeniem tego pojazdu do ewidencji środków trwałych?

Zmiany w ustawie o rachunkowości – uproszczone sprawozdania finansowe

Zmiany w ustawie o rachunkowości, które obowiązują od 5 września br., wprowadzają do ustawy definicję pojęcia jednostek mikro oraz dają możliwość sporządzania uproszczonych sprawozdań finansowych przez te podmioty.

Limity podatkowe na 2015 rok

W oparciu o kursy euro na dzień 1 października i na 30 września br. ustala się wiele limitów podatkowych istotnych dla prowadzących działalność gospodarczą, które będą obowiązywać w 2015 roku.

Jednostki mikro mogą skorzystać z uproszczeń w sprawozdawczości już za 2014 r.

Obowiązująca od 5 września 2014 r. nowelizacja ustawy o rachunkowości przewiduje możliwość sporządzenia przez jednostki mikro uproszczonego sprawozdania finansowego już za 2014 r. Uproszczenie to dotyczy nie tylko firm kontynuujących działalność ale także tych, które rozpoczęły ją w 2014 r.

Uproszczenie sprawozdań finansowych małych firm od lipca 2015 r.

Ministerstwo Finansów planuje uproszczenie sprawozdań finansowych małych firm. Resort przygotował odpowiedni projekt zmian w ustawie o rachunkowości, który właśnie został przesłany do konsultacji społecznych.

Inwentaryzacja a amortyzacja środków trwałych

Inwentaryzacja ma na celu wykazanie w księgach rachunkowych najbardziej realnego stanu aktywów i pasywów. Amortyzacja natomiast odzwierciedla utratę wartości aktywów w czasie. Przyjrzyjmy się jakie zależności występują pomiędzy tymi dwoma procesami.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r.

Limit przychodów netto zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r. wynosi 5 010 600 zł. Po osiągnięcie tej kwota przychodów w 2014 r. podmioty zobowiązane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r.

Nowy tytuł zawodowy księgowych

W odpowiedzi na niedawną deregulację zawodu księgowego i likwidację certyfikatu księgowego Ministerstwa Finansów, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce wprowadza tytuł zawodowy „Certyfikowanego eksperta usług księgowych”.

VII coroczna konferencja "Akcja Bilans"

W dniach 26-28 października 2014 r. w Warszawie odbędzie się VII coroczna Konferencja "Akcja Bilans". Przedmiotem Konferencji będą m.in. zasady przygotowywania rocznych sprawozdań finansowych za 2014 rok, zamknięcie roku obrotowego, zagadnienia dotyczące środków trwałych oraz inne praktyczne aspekty rachunkowe i podatkowe związane ze sprawozdaniem finansowym. Konferencję organizuje Akademia Biznesu MDDP.

Nowelizacja ustawy o rachunkowości - uproszczone sprawozdania finansowe

Nowe przepisy ustawy o rachunkowości, które weszły w życie 5 września 2014 r., upraszczają sprawozdawczość finansową wielu podmiotów, w tym mikrofirm.

Inwentaryzacja za 2014 rok - czynności przygotowawcze

Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji wynika z art. 26–27 ustawy o rachunkowości. Inwentaryzacja, tj. okresowe ustalanie lub sprawdzanie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, jest elementem rachunkowości jednostki, za którą odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Odpowiedzialność za spis z natury ponosi osoba, której ta czynność została powierzona, ale tylko w tym zakresie.

Ułatwienia w sporządzaniu sprawozdań finansowych dla jednostek mikro

W ostatnich latach instytucje unijne podjęły wysiłki w celu uproszczenia zasad dotyczących prowadzenia rachunkowości. Dnia 18 grudnia 2008 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie wymogów rachunkowości dotyczących małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności mikroprzedsiębiorstw, w której uznał, że dotychczasowe przepisy unijne dotyczące zasad rachunkowości „są często bardzo uciążliwe dla małych i średnich przedsiębiorstw, a w szczególności dla mikroprzedsiębiorstw”. W efekcie kilkuletnich prac w dniu 26 czerwca 2013 r. została przyjęta Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2013/34/UE implementowana w polskim porządku prawnym ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości. Nowe przepisy weszły w życie dnia 5 września 2014 r.

Moment powstania obowiązku podatkowego przy dostawie samochodu

Jeżeli wystawienie faktury będzie dawało nabywcy możliwość zarejestrowania samochodu, to tym samym będzie mu dawało prawo do dysponowania tym towarem jak właściciel. W konsekwencji obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży nie będzie powstawał z dniem odbioru samochodu przez nabywcę, ale z chwilą postawienia go do jego dyspozycji

Księgowy zastąpi doradcę podatkowego przy świadczeniu większości usług

Od 10 sierpnia 2014 r. nie obowiązuje większość ograniczeń dotyczących podejmowania i wykonywania zawodu doradcy podatkowego oraz czynności doradztwa podatkowego. Obecnie przepisy ustawy o doradztwie podatkowym są mniej restrykcyjne. Zmiana jest wynikiem deregulacji wprowadzonej przez ustawę z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz.U. z 2014 r. poz. 768).

Jak obliczać odsetki od zaległości podatkowych

Od 4 lipca 2013 r. zmianie uległa stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Wysokość tej stawki wynika z wysokości stopy kredytu lombardowego, która jest ogłaszana przez Radę Polityki Pieniężnej (RPP). W określonych przypadkach można też stosować stawkę obniżoną do 75%.

Rozliczenie szkolenia BHP w księgach rachunkowych

Szkolenie BHP w księgach rachunkowych. Firmy przy zatrudnianiu pracowników mają obowiązek przeprowadzić dla nich szkolenie BHP. Pojawia się zatem pytanie, jak prawidłowo zapisać koszty tego szkolenia w księgach rachunkowych. Czy koszty szkolenia BHP można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Jak rozliczyć koszty delegacji zagranicznych?

W firmach często pojawia się potrzeba wysłania pracownika w podróż służbową. Pojawia się zatem pytanie, jak powinno wyglądać rozliczenie podróży pracownika, zwłaszcza tych zagranicznych.

Samochód służbowy na wakacjach

Zmieniająca się kultura biznesu wpływa na zmianę spojrzenia na korzystanie z samochodów służbowych w celach prywatnych. Pojmowanie takich pojazdów jedynie jako narzędzi pracy ewoluuje i obecnie co raz częściej traktuje się je jako dodatkową formę wynagrodzenia pracownika.

Wydatki za złożenie sprawozdania finansowego

Nakłady, jakie są ponoszone na ogłoszenie sprawozdania finansowego powinny być ujęte w tym roku, w którym zostały poniesione i zaliczone do kosztów działalności operacyjnej. Co jednak w sytuacji, gdy sprawozdanie zostało złożone do Krajowego Rejestru Sądowego, a wpłaty do spółki trafiły później.

Rozliczenie zwrotu dotacji do środka trwałego w księgach rachunkowych

Spółki mogą otrzymywać dotacje na zakup środka trwałego. Czasem zdarza się jednak, że jednostka musi zwrócić otrzymaną dotację ze względu na niespełnienie kryteriów np.: merytorycznych. Jak w takim przypadku dokonać prawidłowego księgowania zwrotu dotacji i jakie skutki podatkowe niesie za sobą to zdarzenie?

Czy różnica między amortyzacją bilansową i podatkową zawsze powoduje powstanie odroczonego podatku dochodowego?

Firmy stosujące Międzynarodowe Standardy Rachunkowości są zobowiązane do wyceny majątku według wartości rynkowej, od której naliczana jest amortyzacja bilansowa. Z drugiej strony amortyzacja podatkowa biegnie swoim tokiem zgodnie z wartością, po jakiej swego czasu środki trwałe zostały nabyte. Pojawia się zatem pytanie czy z tytułu różnicy w wartości amortyzacji środków trwałych powstaną różnice przejściowe czy trwałe a także czy od ujawnionej różnicy w wartości netto środków trwałych należy ustalić rezerwę lub aktywo z tytułu podatku odroczonego.

REKLAMA