REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości, Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zawiadomienie o dobrowolnym prowadzeniu ksiąg rachunkowych do 31 stycznia 2017 r.

Zasadą jest, że co roku podatnicy, którzy zamierzają dobrowolnie prowadzić księgi rachunkowe od następnego roku, muszą do 31 grudnia zawiadomić o tym fakcie właściwy w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym urząd skarbowy. W związku z pracami nad podniesieniem kwoty granicznej wyznaczającej obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych z 1 200 000 euro na 2 000 000 euro – planuje się, że termin ten wyjątkowo zostanie wydłużony do 31 stycznia 2017 r.

Wysokie kary za fałszywe faktury VAT nie obejmą drobnych firm

Od 3 do 15 lat pozbawienia wolności będzie groziło za wystawienie fałszywej faktury o wartości powyżej 5 mln zł, a od 5 do 15 lub 25 lat więzienia – jeżeli ta suma przekracza 10 mln zł. Wiceminister sprawiedliwości Michał Wójcik uspokaja jednak, że te wysokie kary za wystawienie fałszywych faktur nie dotkną drobnych firm.

Samofakturowanie - kiedy jest dopuszczalne

Faktury są najczęściej wystawiane przez sprzedawców. Przepisy dopuszczają jednak możliwość wystawiania faktur przez nabywców towarów i usług. Nie wszystkie podmioty biorące udział w obrocie towarami i usługami mogą wystawiać akceptowalne przez przepisy faktury w ramach samofakturowania. Z reguły problem tkwi w statusie nabywcy, ale też rodzaju transakcji, którą taka faktura miałaby dokumentować. Warto zapoznać się z tymi zasadami, aby nie popełniać błędów i zawierać umowy o samofakturowanie tylko z podmiotami, którym przepisy prawa umożliwiają taką czynność.

Zmiany w ustawie o rachunkowości dotyczące raportowanie informacji niefinansowych

Przygotowana przez rząd nowelizacja ustawy o rachunkowości wprowadza rozbudowane wymogi raportowania informacji niefinansowych w odniesieniu do dużych jednostek zainteresowania publicznego. Nowe regulacje będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

Zasady ustalania stanu aktywów na dzień bilansowy

Konieczność weryfikacji stanu faktycznego aktywów z zapisami ksiąg rachunkowych na dzień kończący rok obrotowy (dzień bilansowy) wynika z przepisów bilansowych. Jednak w praktyce prace spisowe w przypadku części składników rozplanowuje się w czasie.

Nowe obowiązki przedsiębiorców w zakresie CSR - nowelizacja ustawy o rachunkowości

15 listopada 2016 r. rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, który przewiduje nowe obowiązki sprawozdawcze w zakresie tzw. społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CSR). Nowe przepisy (przede wszystkim wymóg ujawniania w sprawozdaniu z działalności informacji z zakresu CSR) mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., a pierwsze obowiązkowe ujawnienie informacji niefinansowych nastąpić ma w 2018 roku. Ponadto projektowana nowelizacja ma umożliwić przenoszenie treści dowodów księgowych na informatyczne nośniki danych w dowolnym momencie.

Jak ująć odpis aktualizujący w ewidencji księgowej

Zgodnie przepisami zawartymi w ustawie o rachunkowości jednostka dokona odpisów aktualizujących należności, które są przeterminowane powyżej sześciu miesięcy. W jaki sposób prawidłowo ująć odpis w ewidencji księgowej?

Jak ująć w księgach zmianę wartości posiadanych towarów

Inwentaryzacja magazynów i sklepów należących do firmy wykazała posiadanie partii towarów, która ze względu na zmianę mody i upodobania klientów pozostała niesprzedana. Co mamy zrobić, jeśli będziemy mogli je sprzedać poniżej kosztów zakupu? Jak wykazać w księgach rachunkowych zmianę wartości posiadanych towarów?

REKLAMA

Nowe przestępstwa fakturowe w Kodeksie karnym – nowe obowiązki podatników VAT

Wiemy, że wspólnotowa „harmonizacja” i nasze, liberalne „upraszczanie” podatku od towarów i usług doprowadziły do upowszechnienia przestępstw, w tym zwłaszcza związanych z fakturowaniem. Formy tych zachowań są już powszechnie znane i nie ograniczają się tylko do tzw. karuzeli podatkowych.

Zmiany w ustawie o rachunkowości oraz ustawie o KRS

Ministerstwo Finansów poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) został przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów.

Centralny Rejestr Faktur - co oznacza dla przedsiębiorców?

Centralny Rejestr Faktur będzie narzędziem do kontroli przedsiębiorców, ich działalności gospodarczej oraz zawieranych transakcji z dokładnością do każdej otrzymanej czy wystawionej faktury. Rejestr ma być bazą faktur, a zatem przedsiębiorcy będą mieli kolejny obowiązek wobec fiskusa, czyli obowiązek przesyłania każdej faktury, w czasie rzeczywistym, do centralnej bazy administracji rządowej.

Zgoda kontrahenta na stosowanie faktury elektronicznej

Przedsiębiorca chce zacząć stosować faktury elektroniczne w rozliczeniach ze swoim kontrahentem. Jak w takie sytuacji wygląda kwestii wyrażenia zgody kontrahenta na stosowanie faktury w postaci elektronicznej?

Jak prowadzić ewidencję dotacji otrzymanych ze środków unijnych

Jednostka podpisała w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego umowę o dofinansowanie zakupu środków trwałych w wysokości 50 proc. kwoty wydatków kosztów kwalifikowanych. Na czym polega obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji zdarzeń związanych z realizacją projektu dotowanego ze środków unijnych?

Błędy popełnianie podczas inwentaryzacji

Jakie błędy w praktyce pojawiają się przy przeprowadzaniu inwentaryzacji? Przykładowo, jeden z popełnianych błędów dotyczy sytuacji, gdy firmy chcą sobie ułatwić pracę, drukując stan magazynowy.

Nowelizacja Kodeksu karnego skarbowego od 1 stycznia 2017 r.

Projekt zmian w zakresie ustawy Kodeks karny skarbowy przewiduje wprowadzenie nowych przepisów zarówno w części ogólnej, jak i szczególnej. Nowelizacja zakłada m. in. modyfikację instytucji nadzwyczajnego obostrzenia kary oraz zmiany związane z równolegle nowelizowanymi przepisami w ustawie o podatku VAT.

Inwentaryzację za 2016 r. należy zakończyć do 15 stycznia 2017 r.

Inwentaryzacja aktywów i pasywów powinna być przeprowadzona na ostatni dzień roku obrotowego. Fakt, że należy ją przeprowadzić na ten dzień, nie oznacza, że czynności inwentaryzacyjne należy wykonać tego dnia. Dlatego termin ten uznaje się za dotrzymany, jeżeli inwentaryzację rozpoczyna się nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego, a kończy 15 stycznia następnego roku. W przypadku jednostek, których rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy, inwentaryzację za 2016 r. można było rozpocząć 1 października 2016 r. i należy ją zakończyć do 15 stycznia 2017 r.

Kiedy powstaje obowiązek korekty VAT w przypadku wydania weksla

Wydanie weksla stanowi uregulowanie należności, w myśl przepisów ustawy o VAT, a tym samym, podatnik wystawiając i wręczając wierzycielowi weksel własny, przed upływem terminu, po upływie którego byłby zobowiązany do korekty podatku VAT, nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu zakupu składników majątkowych.

25 lat więzienia za fałszywe faktury VAT warte 10 mln zł

Minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro chce, żeby fałszowanie faktur VAT przekraczających kwotę 10 mln zł było zagrożone karą 25 lat więzienia. Zgodnie z projektem w tej sprawie, który niedawno został przyjęty przez rząd, kara 25 lat miałaby być orzekana za fałszowanie faktur, które przekraczają 5 mln zł.

Nowelizacja ustawy o rachunkowości - obowiązek raportowania niefinansowego

W najbliższym czasie rząd zajmie się projektem nowelizacji ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym na niektóre firmy ma zostać nałożony od 1 stycznia 2017 r. obowiązek raportowania niefinansowego. Taką informację przekazało Ministerstwo Finansów podczas konferencji poświęconej skutecznemu budowaniu wartości spółek, która odbyła się 19 września 2016 r.

Termin wystawienia faktury VAT do paragonu

Podatnicy VAT na żądanie nabywcy towaru lub usługi mają obowiązek wystawienia faktury. Nabywca powinien jednak zgłosić taką potrzebę w terminie określonym w ustawie o podatku od towarów i usług.

Jak ująć leasing zwrotny w księgach rachunkowych

Jesteśmy spółką akcyjną zajmującą się produkcją profili okiennych. Zamierzamy zawrzeć umowę leasingu zwrotnego na posiadane maszyny. W ewidencji księgowej zawarta umowa będzie zakwalifikowana jako leasing finansowy. W jaki sposób ująć operacje związane ze sprzedażą maszyny i ponownym jej przyjęciem do ewidencji księgowej?

Jak dokumentować wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

W praktyce gospodarczej uzyskanie opieczętowanego i opatrzonego podpisami zarówno przewoźnika, jak i nabywcy listu przewozowego, potwierdzającego dostawę towaru do nabywcy, jest w wielu przypadkach znacznie utrudnione. Minister Finansów w wydanej interpretacji potwierdził, że dopuszczalne są również inne sposoby i formy dokumentowania dostawy, w tym m.in. dokumentowanie dostawy oświadczeniem odbiorcy towaru i w formie skanu przesyłanym mailem do dostawcy towaru.

Ewidencja księgowa materiałów w przerobie

Ewidencję księgową materiałów w przerobie warto prowadzić na wyodrębnionym koncie. Powinno ono wykazywać saldo debetowe. Trzeba przy tym stosować ujęcie ilościowo-wartościowe, według miejsc przerobu, asortymentów i poszczególnych partii, w sposób umożliwiający prawidłowe ich rozliczenie.

Rejestr zakupów w VAT - zmiany 2017

Od 2017 r. wchodzą w życie nowe zasady prowadzenia ewidencji VAT (także w zakresie rejestru zakupów) i wiele wskazuje na to, że u części podatników wymuszą modyfikację dotychczas stosowanych zasad. Nie przez przypadek zbiegło się to w czasie z wprowadzeniem obowiązków w zakresie jednolitego pliku kontrolnego dla naprawdę dużej grupy podatników. Nowe zasady u niektórych podatników mogą bowiem powodować konieczność wprowadzenia dużych zmian w zasadach prowadzenia rejestrów podatkowych na potrzeby podatku od towarów i usług.

Jak sporządzić uproszczone sprawozdanie finansowe

Ustawa o rachunkowości daje możliwość sporządzania uproszczonego sprawozdania finansowego dla określonego rodzaju jednostek. Dzięki zastosowaniu uproszczeń przedsiębiorcy mogą zaoszczędzić czas oraz ułatwić sobie prowadzenie biznesu. Podajemy wskazówki pomocne do prawidłowego przygotowania uproszczonego sprawozdania finansowego.

Faktury zakupu nie będą przekazywane w formacie JPK

Podmioty, które prowadzą księgi podatkowe z użyciem programów komputerowych, nie mają obowiązku przesyłania faktur VAT dokumentujących zakup w formacie JPK. Taki obowiązek (przekazywania plików zgodnych z formatem JPK_FA) dotyczy wyłącznie faktur sprzedaży.

Jaki jest średni czas oczekiwania na zapłatę faktury

Średni czas oczekiwania na zapłatę faktury wynosi obecnie 3 miesiące. To 17 dni krócej niż w I kwartale tego roku – wynika z badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”. Odsetek przeterminowanych faktur spadł do 20,8 proc., w dalszym ciągu jednak z problemem tym walczy wiele firm.

Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 - do sprawozdań finansowych od 2017 r.

Opublikowany został Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 „Umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi". Nowy standard będzie miał zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

Dowody księgowe będące podstawą zapisów w księgach rachunkowych

Podstawą zapisu w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzający fakt dokonania operacji gospodarczych. Jakiego rodzaju mogą to być dokumenty, jakie dane powinny zawierać, a także jak można je korygować?

Zmiany w ustawie o rachunkowości w 2017 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w ustawie o rachunkowości, które będą obejmowały m.in. rozszerzenie zakresu informacji niefinansowych, wprowadzenie możliwości stosowania przez jednostki sektora finansów publicznych uproszczonych zasad rachunkowości w ewidencji umów leasingu. Zmiany będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się 1 stycznia 2017 r.

Faktura wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego - jak rozliczyć VAT

Wystawienie faktury przed dokonaniem dostawy towarów, wykonaniem usług bądź otrzymaniem zaliczki jest dopuszczalne. Ustawodawca wprowadził jednak ścisłe ramy czasowe, w których faktura powinna być sporządzona. Naruszenie tych terminów i przedwczesne wystawienie faktury może wiązać się z poważnymi konsekwencjami zarówno dla sprzedawcy, jak i dla nabywcy. W takich przypadkach warto zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza że interpretacje organów podatkowych w tym zakresie nie są jednolite.

Limit przychodów do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2017 r.

Obecnie obowiązujący limit przychodów, po przekroczeniu którego pojawia się konieczność prowadzenia ksiąg rachunkowych, wynosi 1,2 mln euro. Od 1 stycznia 2017 r. limit ten miałby wzrosnąć do 2 mln euro.

Zasady dotyczące otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych

Podmioty zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych zobligowane są do otwierania bądź zamykania ksiąg rachunkowych według określonych w ustawie o rachunkowości zasad. W niniejszym artykule przybliżamy te zasady.

Pusta faktura VAT i skutki jej wystawienia

Pusta faktura to dokument, który nie odzwierciedla stanu faktycznego zdarzenia gospodarczego, oznacza fikcyjną dostawę towarów lub usług. Nawet w przypadku gdy VAT wykazany na takiej fakturze zostanie zaewidencjonowany w rejestrze sprzedaży, uwzględniony w deklaracji VAT-7 (lub VAT-7K) i zapłacony – organ podatkowy (który ujawni tego rodzaju nieprawidłowość) wyda decyzję korygującą rozliczenie.

Wniosek o zwrot akcyzy od paliwa rolniczego do końca sierpnia

Wzór wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej uprawnieni do tego podatnicy mogą składać w dwóch terminach w roku - w miesiącu lutym i sierpniu. Obecnie, w terminie do 31 sierpnia 2016 r., należy złożyć wniosek wraz z fakturami zakupu oleju napędowego za okres od 1 lutego do 31 lipca 2016 r.

Ewidencja księgowa sprzedaży towarów na raty

Sprzedaż towarów na raty ewidencjonuje się na koncie „Rozrachunki z odbiorcami”. W analityce tego konta wskazane jest wyszczególnić konta imienne nabywców towarów. Jeśli zaś umowa przewiduje obowiązek zapłaty odsetek, to powinny być one zaliczane do przychodów finansowych sprzedawcy.

Potwierdzenie odbioru elektronicznej faktury korygującej

Według ustawy o VAT możliwość skorygowania obrotu na skutek wystawienia faktury korygującej in minus, wymaga uzyskania od kontrahenta potwierdzenia odbioru faktury przez nabywcę. Tradycyjnie potwierdzenie to przybiera formę zwrotki pocztowej. W dzisiejszych czasach organy skarbowe zdają się jednak akceptować fakt zmian w obrocie gospodarczym i dopuszczają także szereg innych możliwości potwierdzenia odbioru takiej faktury.

MF: Faktury zakupu nie będą przekazywane w formacie JPK

Ministerstwo Finansów poinformowało 28 lipca 2016 r. w krótkim komunikacie, że podmioty, które prowadzą księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, nie będą miały obowiązku przesyłania faktur VAT dokumentujących zakup w formacie JPK.

Jak ująć w księgach rachunkowych działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej

Otrzymaną pomoc publiczną przedsiębiorstwo powinno wykazać w księgach rachunkowych. Natomiast inwestycje realizowane na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej powinny być rozliczane według zasady memoriałowej.

Więcej podmiotów uprawnionych do uproszczonej księgowości od 2017 r.

Do Sejmu trafił poselski projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości. Przewiduje on poszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do korzystania z tzw. księgowości uproszczonej. Zmiany miałyby zacząć obowiązywać już od 2017 r.

Nagrody z zysku w księgach rachunkowych i podatku dochodowym

Nagrody z zysku są inaczej rozliczane w rachunkowości niż w podatku dochodowym. Ich wypłata za poprzedni rok w bieżącym okresie nie wpłynie na pogorszenie aktualnego wyniku finansowego. A ponadto przyczyni się do zmniejszenia podstawy opodatkowania.

Wyższy limit przychodów dla pkpir od 1 stycznia 2017 r.

Od 2017 r. limit przychodów, do którego podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych mogą prowadzić podatkowe księgi przychodów i rozchodów (pkpir) zostanie podniesiony z obecnych 1.200.000 euro do 2.000.000 euro.

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych kredyt inwestycyjny

Spółka zamierza zaciągnąć kredyt inwestycyjny. Rozważane są opcje, czy w walucie zagranicznej, czy w polskich złotych. Jak będzie przebiegała ewidencja księgowa takiego kredytu?

Czy procedurą zawieszenia poboru akcyzy objęte są oleje smarowe

W przypadku dokonywania eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 spółka ma prawo do objęcia ich na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy. A zatem, jeżeli zostaną spełnione warunki określone przepisami ustawy o podatku akcyzowym, z obowiązku podatkowego z tytułu wyprowadzenia olejów smarowych ze składu podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych emitentów

Z dniem 30 czerwca 2016 r. weszły w życie zmiany dotyczące zakresu informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych i skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych, wymaganych w prospektach emisyjnych dla emitentów z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dla których właściwe są polskie zasady rachunkowości i którzy zamierzają ubiegać się lub ubiegają się o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym.

Wydanie towaru na próbę w księgach rachunkowych

Firma zastanawia się nad wprowadzeniem sprzedaży na próbę. Ma nadzieję, że będzie wtedy większa sprzedaż, gdyż nabywca może się przekonać, czy rzecz jest dla niego odpowiednia. Jakich zapisów powinna dokonać w księgach rachunkowych?

Jak zaksięgować koszty ponoszone na założenie plantacji

Została założona spółka z o.o., która będzie prowadziła działalność w zakresie uprawy drzew stanowiących biomasę dla elektrowni. Będą to plantacje wierzby energetycznej i topoli. W jaki sposób zaksięgować ponoszone koszty na założenie plantacji? Jako spółka z o.o. jesteśmy zobowiązani do prowadzenia pełnej księgowości.

W jakich przypadkach można anulować fakturę

Przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie regulują zasad dotyczących anulowania wystawionych faktur. W praktyce anulowanie faktur może jednak zostać przeprowadzone w wyjątkowych przypadkach. Anulować można m.in. faktury, które nie zostały wprowadzone do obrotu.

Niepodpisane sprawozdanie nie może zostać zatwierdzone

30 czerwca 2016 r. mija termin zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok 2015 dla jednostek, których rok obrotowy skończył się 31 grudnia 2015 r. Brak podpisania sprawozdania finansowego przez wszystkich członków zarządu jest sygnałem dla organu zatwierdzającego to sprawozdanie, że nie powinno ono zostać zatwierdzone do chwili usunięcia tego braku. Jeśli jednak uchwała o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego zostanie podjęta, to może zostać ona skutecznie zaskarżona.

Podatnicy VAT mogą wybrać język, w jakim wypełnią faktury - wyrok TSUE

Obowiązek wystawiania faktur międzynarodowych w jednym określonym języku narusza prawo UE i ogranicza swobodny przepływ towarów w Unii Europejskiej. Tak orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 21 czerwca 2016 r.

REKLAMA