Kategorie

VAT

Kolejny projekt nowelizacji ustawy o VAT zakłada m.in. wprowadzenie zmian mających na celu implementację dyrektywy Rady (UE) 2017/2455. Pojawią się nowe regulacje w zakresie procedury szczególnej rozliczania VAT od usług elektronicznych w tzw. małym punkcie kompleksowej obsługi (Mini-One Stop Shop – MOSS). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
Niski wzrost dochodów budżetu z VAT od stycznia do kwietnia br., w porównaniu do dynamiki gospodarki, na razie nie powinien niepokoić – uważają ekonomiści, z którymi rozmawiała PAP. Jako przyczynę wskazują m.in. efekt bazy, czyli bardzo wysokie dochody z VAT w tym samym okresie zeszłego roku.
W rzeczywistości gospodarczej podatnicy często nie ograniczają prowadzonej działalności do transakcji krajowych, ale prowadzą ją również na arenie międzynarodowej. W tym celu dokonują transakcji sprzedaży towarów m.in. poza Unię Europejską. Często przedsiębiorstwa decydują się pobierać od kontrahentów zaliczki, będące niejako zabezpieczeniem realizacji zamówienia. Jak w takim razie prawidłowo opodatkować je podatkiem od towarów i usług?
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w ustawie o VAT dotyczący wykazu podmiotów niezarejestrowanych, wykreślonych oraz z przywróconą rejestracją. Nowe regulacje mają wejść w życie od 1 lipcu 2018 roku.
Jak wynika z orzeczeń sądów, w przypadku spraw dotyczących wyłudzeń w VAT organ podatkowy ma obowiązek dokładnego ustalenia stanu faktycznego oraz udowodnienia podatnikowi wzięcia udziału w oszustwie podatkowym. Brak obiektywnych przesłanek skutkuje niemożliwością ukarania podatnika.
Od 1 lipca 2018 r. obowiązek przesyłania JPK na żądanie skarbówki obejmie mikro, małych i średnich przedsiębiorców. To kolejny etap rewolucji związanej z JPK. Wielu przedsiębiorców nie ma jednak pojęcia, z czym się to dla nich wiąże i jakie obowiązki będą musieli spełnić.
Komisja Europejska przedstawiła propozycje, które mają pomóc Unii Europejskiej stworzyć system VAT odporny na oszustwa. Zmiany zrywają ze stosowaną praktyką, która pozwalała na to, by transakcja w państwie pochodzenia nie była opodatkowana.
Obszerna nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług jest przedmiotem nieustannych prac legislacyjnych. Planowane zmiany dotyczą m.in. doprecyzowania przesłanek wykreślenia podatników z rejestru VAT. Praktyka stosowania obecnie obowiązujących przepisów pokazała bowiem, że przesłanki wykreślenia nie zostały określone w sposób wystarczająco jasny, przez co budzą wątpliwości interpretacyjne.
Projektowana obecnie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług zakłada implementację definicji „bonu” na towary lub usługi. Pracodawcy proponują doprecyzowanie zaproponowanych regulacji, m.in. poprzez wskazanie, że bon dotyczy instrumentu wymienianego wyłącznie na towary lub usługi, a także, że uregulowania nie dotyczą bonów przekazywanych nieodpłatnie.
Ulga na złe długi dotyczy sprzedaży krajowej i wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Wierzyciel nie musi więc udowodnić nieściągalności wierzytelności, wystarczy samo jej uprawdopodobnienie. Ekspert Grant Thornton wyjaśnia jakie warunki należy spełnić, by móc skorzystać z ulgi na złe długi.
Dochowanie należytej staranności przez nabywców towarów w transakcjach krajowych to temat, który od dawna budzi wiele wątpliwości. Firmy obawiają się, że błąd może je wiele kosztować, w przypadku gdy organy udowodnią, że podatnik wiedział lub powinien był wiedzieć przy dochowaniu należytej staranności, że przez nabycie towaru weźmie udział w transakcji związanej z oszustwem w podatku VAT. W takiej sytuacji mogą mu one odmówić prawa do odliczenia podatku VAT.
Krajowa Rada Doradców Podatkowych przyjęła stanowisko w sprawie przygotowanej przez Ministerstwo Finansów „Metodyki w zakresie oceny dochowania należytej staranności przez nabywców towarów w transakcjach krajowych”.
Trybunał Sprawiedliwości UE odpowie na pytanie prejudycjalne NSA, czy obecny zakaz odliczania VAT od usług gastronomicznych i noclegowych nie narusza regulacji unijnych. Jeśli uzna, że zakaz jest dopuszczalny, to sytuacja przedsiębiorców z branży hotelarskiej i gastronomicznej nie tylko się nie poprawi, ale wręcz pogorszy. Opłacalne przestanie być wydawanie bonów na noclegi bądź wyżywienie – alarmuje jedna z organizacji branżowych w petycji do Ministerstwa Finansów. Apeluje, aby resort finansów nie czekał na werdykt unijnego trybunału i już dzisiaj przemyślał zmiany przepisów.
Podczas Konferencji „Dwa lata uszczelniania podatku od towarów i usług – doświadczenia i refleksje”, która odbyła się 17 maja 2018 r. na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego dr Andrzej Dmowski dokonał analizy dotyczącej rozszerzenia grona podmiotów odpowiedzialnych za zobowiązania podatkowe w przypadku podatku VAT.
W tej chwili nie ma planu obniżenia podatku VAT - powiedział szef gabinetu politycznego premiera Marek Suski. Dodał jednak, że podatek VAT zostanie obniżony wtedy, kiedy gospodarka będzie się na tyle rozwijała, że będzie to można zrobić.
Metoda podzielnej płatności (MPP), czyli inaczej split payment, to kolejny instrument w rękach fiskusa w walce z wyłudzeniami podatku VAT. Stosowanie go jest na razie fakultatywne, a przedsiębiorcy którzy zdecydują się na ten rodzaj odprowadzania podatku od wartości dodanej mogą liczyć na korzyści w postaci zwrotu VAT na rachunek VAT w terminie 25 dni od daty złożenia rozliczenia, bez dodatkowych warunków czy obniżenie podatku od zapłaty w przypadku kiedy przedsiębiorca opłaci VAT przed ustawowym terminem zapłaty.
Coraz bardziej popularną formą świętowania różnego rodzaju okazji, np. urodzin, andrzejek, karnawału, jest organizacja imprezy okolicznościowej w wynajętym lokalu, szczególnie w przypadku zamkniętych imprez dla dzieci. Miejsca ukierunkowane na zabawę najmłodszych oferują różne atrakcje, jak sala zabaw, występy artystyczne (magik, klaun, przedstawienia) czy malowanie twarzy. Takie usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Kwestia opodatkowania opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłat za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach budzi liczne kontrowersje. Organy podatkowe nadal stoją na stanowisku, że ww. opłaty podlegają opodatkowaniu VAT.
Z końcem marca środowisko inwestorów obiegła informacja o działaniach fiskusa zmierzających do pozyskania danych klientów giełd, które pośredniczą w handlu wirtualnymi walutami opartymi na technologii blockchain. Resort finansów postanowił więc stworzyć rejestr podatników inwestujących w bitcoina i inne kryptowaluty.
Jednym ze sposobów likwidacji przedsiębiorstwa jest jego sprzedaż. Właściciele najczęściej dokonują sprzedaży swojej firmy w całości, lecz istnieją przypadki, w których sprzedawana jest tylko jej część lub poszczególne składniki majątku odrębnie. Jak prawidłowo rozliczyć te poszczególne przypadki? Jakie konsekwencje na gruncie podatku VAT powoduje sprzedaż przedsiębiorstwa?
Ministerstwo Finansów opracowało nowy wzór formularza VAT-12, czyli skróconej deklaracji dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu. Zmiana ma na celu dostosowanie deklaracji do mechanizmu podzielonej płatności (tzw. split payment).
Podatnicy wystawiający faktury korygujące in minus mają prawo dokonać obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego pod warunkiem posiadania potwierdzenia otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej. W przypadku papierowych faktur korygujących za potwierdzenie odbioru uznaje się najczęściej zwrotkę pocztową. U podatników często powstają natomiast wątpliwości odnośnie sposobów potwierdzenia korekty, gdy sprzedawca wystawi fakturę korygującą w formie elektronicznej.
W obrocie gospodarczym transakcje z użyciem kryptowalut nie są czymś nowym. I mimo tego, że od pojawienia się bitcoina upłynęło już ponad 8 lat, fiskus nadal w jego sprawach zachowuje się jak schizofrenik, kłócąc się sam ze sobą.
Zdaniem przedsiębiorców klauzula pewności prawa nie stanowi tak skutecznego narzędzia, jakim miała być w pierwotnym założeniu. Zwracają oni uwagę, że obronie praw przedsiębiorców służą też inne instrumenty, takie jak klauzula in dubio pro tributario, czy też szereg zasad generalnych wprowadzanych w ramach Prawa przedsiębiorców, jak choćby rozstrzyganie wątpliwości faktycznych na ich korzyść, czy zasada „co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone”.
Wprowadzony w tym roku system STIR pozwolił administracji skarbowej namierzyć około 5 tys. podmiotów wysokiego ryzyka - powiedział dyrektor Departamentu Nadzoru nad Kontrolami w Ministerstwie Finansów Przemysław Krawczyk. Niewykluczone, że część z nich powołano do wyłudzenia VAT.
Komisji śledczej do spraw wyłudzeń podatku VAT powinna wyjaśnić, kto odpowiada za przepisy prawne, umożliwiające wyłudzanie, czy można było wcześniej lukę VAT ograniczyć, a jeśli tak, dlaczego tego nie zrobiono - takie m.in. zadania eksperci i politycy, stawiają przed komisją śledczą.
Niewykluczone, że wyrok Sądu Najwyższego USA wpłynie na sposób opodatkowania technologicznych firm w Unii Europejskiej. Przypomnijmy, że w marcu tego roku Komisja Europejska zaproponowała przejściowe rozwiązanie, by firmy technologiczne płaciły 3 proc. od przychodów brutto osiągniętych w unijnym państwie, w którym działają.
Wiceminister finansów Paweł Gruza poinformował, że resort finansów zakończył pierwszy etap reformy systemu podatkowego eliminując najgorsze przestępstwa VAT i zaczyna pracę nad doszlifowaniem systemu, upraszczaniem skomplikowanej legislacji dotyczącej stawek VAT.
Ministerstwo Finansów przygotowało objaśnienia podatkowe dotyczące zasad stosowania ustawy o STIR, czyli przepisów wprowadzonych ustawą z dnia 24 listopada 2017 roku o zmianie niektórych przepisów ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych. Ustawa o STIR ma na celu ograniczenie luki w podatku VAT spowodowanej wyłudzeniami. Prezentujemy pierwszą część treść tych objaśnień.
Zdaniem Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej podatnik zachowuje prawo do odliczenia VAT, gdy prawo to powstało, nawet jeśli ów podatnik z przyczyn niezależnych od jego woli nie mógł wykorzystać towarów lub usług stanowiących podstawę odliczenia. W związku z tym do odmowy odliczenia nie wystarczy, aby nieruchomość pozostała niezajęta po rozwiązaniu umowy najmu, której była przedmiotem, z powodu okoliczności niezależnych od woli jej właściciela.
W przypadku wydania nakazu zapłaty na podstawie faktury, która nie dokumentuje rzeczywistych zdarzeń gospodarczych (czyli pustej faktury), osoba ją wystawiająca może dopuścić się popełnienia tzw. „oszustwa procesowego”.
Zgodnie z przepisami prawo do zwrotu VAT przy transakcji nabycia towarów i usług jest fundamentalnym uprawnieniem podatnika, wynikającym z zasady neutralności tego podatku. Na zwrot urząd skarbowy ma z reguły 60 dni, liczonych od dnia złożenia deklaracji przez podatnika, może jednak ten termin przedłużać w nieskończoność. W praktyce niejednokrotnie z 60 dni robi się kilka lat.
Nie ma możliwości naprawy ustawy o CIT poprzez kolejne nowelizacje, musimy napisać ją od nowa – powiedział Paweł Gruza, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Poinformował także o planach powołania instytucji Rzecznika Praw Podatnika oraz kolejnych zmianach uszczelniających VAT.
Firmy przywożące do Polski produkty podobne do tradycyjnych paliw, ale przeznaczone np. do wytwarzania smarów, wyrobów chemii budowlanej czy kosmetyków, będą musiały płacić VAT w ciągu pięciu dni. W praktyce oznacza to rozszerzenie pakietu paliwowego na prawie 2 tys. podmiotów.
Niejednokrotnie podatnicy jeszcze przed dostawą towarów lub wyświadczaniem usług wystawiają faktury. Zdarza się także, że umówione wynagrodzenie dotyczące planowanego świadczenia nie zostaje uiszczone w terminie wskazanym na uprzednio wystawionej fakturze. Takie przypadki mogą wpływać na uznanie danej faktury jako wystawionej przedwcześnie, a tym samym z naruszeniem ustawy o VAT.
Zwolnienie z obowiązku opodatkowania sprzedaży ma zastosowanie do podatników prowadzących działalność na małą skalę na terenie kraju. Limitowanie zwolnienia nie dotyczy tylko podatników VAT będących osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi, ale także osób fizycznych.
W dniu 29 marca 2019 r. Wielka Brytania wyjdzie z Unii Europejskiej. Brexit obejmie swym zasięgiem również Gibraltar, który jest terytorium zależnym korony brytyjskiej. Czy dla zakładanych tak chętnie spółek będzie to miało jakiekolwiek znaczenie? Czy ulegną zmianie zasady opodatkowania?
Obowiązek składnia pliku JPK-VAT obejmuje obecnie już wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od wielkości firmy. Nie wszyscy jednak korzystali wcześniej z elektronicznych deklaracji, a zatem pojawia się tutaj aspekt techniczny, który dla części osób może być pierwszą trudnością. Pierwszą, ponieważ osobną sprawą jest podpisywanie JPK VAT, przed wysyłką do Ministerstwa Finansów. Aktualnie można dokonać tego na trzy różne sposoby.
Już za kilka tygodni podatnicy VAT będą musieli zmierzyć się z nowym mechanizmem podzielonej płatności, który wprowadza znowelizowana ustawa o podatku VAT. Mechanizm split payment ma pomóc w uszczelnianiu poboru podatku od towarów i usług. Jak działa system podzielonej płatności, co się zmienia i jak przygotować firmę do nowych regulacji opowiada Gabriela Dulik, Product Owner, Controlling i Finanse w BPSC.
Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego podatnik ma prawo wybrać opodatkowanie VAT sprzedaży nieruchomości używanej do działalności gospodarczej. Sąd podkreślił, że organ podatkowy niewłaściwie zastosował wobec niektórych nieruchomości przepisy ustawy o VAT, co uniemożliwiło rezygnację ze zwolnienia i opodatkowania transakcji, otwierające prawo do odliczenia VAT.
Z przeprowadzonego badania wynika, że Split Payment, czyli mechanizm podzielonej płatności jako nowe rozwiązanie prawne jest najgorzej oceniane przez księgowych. Aż 59% uznało je za największe utrudnienie prawne dla przedsiębiorców w 2018 r. Natomiast najlepiej oceniane przez księgowych są ulga na start oraz możliwość prowadzenia działalności gospodarczej bez rejestracji.
Zdaniem sądów nie można na siłę doszukiwać się zamiaru oszustwa po stronie podatnika, tj. nie można stosować sankcji automatycznie i zbiorczo wobec wszystkich podmiotów łańcucha transakcji tylko dlatego, że na którymś etapie doszło do nadużycia w podatku VAT. Warunkiem jest jednak to, że przedsiębiorca nie wiedział lub nie mógł wiedzieć o nieprawidłowości po stronie innego podmiotu.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej obejmuje odsprzedaż pakietów sportowych dla pracowników firmy. Pracodawca, jak wyjaśnia ekspert Grant Thornton, ma możliwość korzystania ze zwolnienia z ewidencji takiej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na mocy przepisów rozporządzenia w sprawie zwolnień.
Kończymy tworzenie narzędzi uszczelniających VAT. W ostatnim kroku odejdziemy od trzech rejestrów podatników na rzecz jednego. Będą w nim zintegrowane informacje dotyczące rachunku bankowego, zarejestrowania, wyrejestrowania i statusu podatnika - mówi Wojciech Śliż, dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w Ministerstwie Finansów.
Obniżenie od 1 lipca 2018 r. stawek VAT do 22 proc. i 7 proc. - takie rozwiązanie przewiduje projekt ustawy przygotowany przez Nowoczesną. Projekt zostanie złożony w 4 kwietnia w Sejmie - poinformowali na konferencji prasowej posłowie Jerzy Meysztowicz i Marek Sowa.
Zgodnie z propozycją Ministerstwa Rozwoju i Finansów najprawdopodobniej jeszcze w 2018 roku w podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) oraz w podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) zostanie wprowadzona nowa ulga – ulga na złe długi, której mechanizm funkcjonuje już w podatku od towarów i usług (ustawa o VAT).
Madera, która jest jednym z regionów Portugalii, zachęca do siebie osoby myślące o zmianie rezydencji podatkowej. Ta wyspa, znajdująca się na Oceanie Atlantyckim, ze względu na swoją bogatą historię i oddalenie od reszty państwa ma status regionu autonomicznego, dzięki czemu ma m.in. własny, bardzo korzystny dla podatników system podatkowy. Jakie są tam aktualne możliwości uzyskania rezydencji podatkowej?
Fiskus idzie na wojnę z firmami, które nie odprowadzają VAT do budżetu i dzięki temu oferują tańszą elektronikę. Zgodnie bowiem z projektowanymi przepisami od 1 lipca 2018 r. ze zwolnienia z VAT dla najmniejszych przedsiębiorców (z obrotami do 200 tys. zł wartości sprzedaży) nie będą mogli już korzystać podatnicy, którzy handlują w internecie m.in. elektroniką.
Dokonując zakupu towarów często nie zastanawiamy się nad tym jaką drogę przebywa ten towar zanim trafi do ostatecznego odbiorcy, czyli nas zwykłych konsumentów. Jednak w przypadku przedsiębiorstw niezwykle ważne jest dokładne określenie tej drogi. Po dokładnym przeanalizowaniu otrzymanych dokumentów zakupu oraz dokumentów przewozowych może okazać się, że braliśmy udział w transakcji łańcuchowej.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 5 stycznia 2018 r. (0115-KDIT1-2.4012.800.2017.1.AJ) potwierdził, że w związku z nabyciem usług cateringowych Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.