Firma dokonująca zakupu samochodu, który będzie wykorzystywany wyłącznie w celach gospodarczych musi prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, ustalić regulamin wewnętrzny zakazujący korzystania z pojazdu w celach prywatnych oraz złożyć w terminie VAT-26. Dopiero po dokonaniu tych czynności może odliczyć 100% VAT. W przypadku natomiast, gdy nie dotrzyma terminu złożenia informacji VAT-26, poda informacje niezgodne ze stanem rzeczywistym lub dokona odliczenia niezgodnego z przepisami, podlega stosownej karze na gruncie Kodeksu karnego skarbowego.
Podatnicy, którym grozi odpowiedzialność karna skarbowa, mogą się od niej uwolnić, składając tzw. czynny żal. Czynny żal to zawiadomienie właściwego organu o popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia skarbowego. Złożony prawidłowo, uwalnia od kary za nie. Jeżeli zatem podatnik np. nie złoży w terminie deklaracji podatkowej, to przekazanie czynnego żalu do urzędu skarbowego uchroni go przed zapłatą kary finansowej.
Trybunał Konstytucyjny uznał, że pociągnięcie do odpowiedzialności za przestępstwo skarbowe, na podstawie art. 62 § 2 k.k.s., osoby fizycznej, wobec której, za ten sam czyn, tj. wystawienie nierzetelnej (fikcyjnej) faktury, zastosowano obowiązek zapłaty podatku na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, nie stanowi naruszenia zasady ne bis in idem, czyli zakazu podwójnego karania.
Sąd Najwyższy w dniu 18 grudnia 2013 r. podjął uchwałę w składzie siedmiu sędziów (sygn. akt I KZP 19/13), w której stwierdził, że przedmiotem czynności przestępstwa określonego w art. 299 § 1 k.k. są wymienione w tym przepisie "środki płatnicze, instrumenty finansowe, papiery wartościowe, wartości dewizowe, prawa majątkowe lub inne mienie ruchome lub nieruchomości" pochodzące bezpośrednio lub pośrednio z popełnienia czynu zabronionego: sprawcą przestępstwa może być również sprawca czynu zabronionego, w tym oszustwa, z którego popełnieniem związana jest korzyść w postaci odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług.
Decyzją Rady Polityki Pieniężnej z 8 maja 2013 r., od 9 maja 2013 r. stopa oprocentowania kredytu lombardowego NBP spada do poziomu 4,50%, w związku z czym stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosić będzie od tego dnia 11% (od 7 marca 2013 r. było to 11,50%). Obniżone odsetki wynoszą od 9 maja 8,25%. To szósta z kolei obniżka stóp NBP i jednocześnie stawki odsetek podatkowych w ostatnich siedmiu miesiącach.
Decyzją Rady Polityki Pieniężnej z 5 czerwca 2013 r., od 6 czerwca 2013 r. stopa oprocentowania kredytu lombardowego NBP spada do poziomu 4,25%, w związku z czym stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosić będzie od tego dnia 10,50% (od 9 maja 2013 r. było to 11%). Obniżone odsetki wynoszą od 6 czerwca 7,88%. To siódma z kolei obniżka stóp NBP i jednocześnie stawki odsetek podatkowych w ostatnich ośmiu miesiącach.
Decyzją Rady Polityki Pieniężnej z 3 lipca 2013 r., od 4 lipca 2013 r. stopa oprocentowania kredytu lombardowego NBP spada do poziomu 4,00%, w związku z czym stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosić będzie od tego dnia 10,00% (od 6 czerwca 2013 r. było to 10,5%). Obniżone odsetki wynoszą od 4 lipca 7,50%. To ósma z kolei obniżka stóp NBP i jednocześnie stawki odsetek podatkowych w ostatnich dziewięciu miesiącach.
Decyzją Rady Polityki Pieniężnej z 6 marca 2013 r., od 7 marca 2013 r. stopa oprocentowania kredytu lombardowego NBP spada do poziomu 4,75%, w związku z czym stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosić będzie od tego dnia 11,5% (od 7 lutego 2013 r. było to 12,50%). Obniżone odsetki wynoszą od 7 marca 8,63%. To piąta z kolei obniżka stóp NBP i jednocześnie stawki odsetek podatkowych w ostatnich pięciu miesiącach.