W ubiegłym roku, w następstwie przeprowadzonego postępowania podatkowego obejmującego prawidłowość rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych za 2001 r., naczelnik urzędu skarbowego w wydanej decyzji zakwestionował prawidłowość ustalania przeze mnie wartości początkowej poddanych amortyzacji środków trwałych. Decyzja ta została utrzymana w mocy przez dyrektora izby skarbowej. Na decyzję dyrektora izby skarbowej złożyłem skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Urząd skarbowy tymczasem, nie czekając na wyrok sądu, wszczął postępowanie podatkowe za rok 2002, ponownie kwestionując wartość dokonanych przeze mnie odpisów amortyzacyjnych (stanowi to konsekwencję zmniejszenia wartości początkowej środków trwałych dokonanego w postępowaniu dotyczącym roku 2001). Czy w mojej sprawie naczelnik urzędu postąpił słusznie? Czy nie powinien poczekać na zakończenie sprawy przed WSA (od rozstrzygnięcia sądu uzależniona jest prawidłowość moich rozliczeń za dalsze lata)?
Jesteśmy firmą produkcyjną, która produkuje i obrabia części do silników okrętowych. W większości jest to sprzedaż eksportowa do Norwegii, stawka VAT wynosi 0 proc. W marcu Czesi sprzedali odlewy Norwegom, a przesłali je nam na zlecenie Norwegów. Norwegowie zlecili nam obróbkę tych odlewów. Po obróbce odlewy pojadą do Norwegii. Dokumenty, jakie posiadamy, to faksowa Proforma Invoice z Czech na odlewy (Norwegowie jako kupujący, my jako odbiorcy i CMR z Czech). Po zakończonej obróbce wyślemy odlewy do Norwegii. Za obróbkę wystawimy fakturę ze stawką VAT 22 proc. Jaki dokument należy wystawić na te odlewy w dniu odprawy celnej? Jak postąpić, gdy powierzone odlewy są od producenta krajowego? Za jaki miesiąc należy ująć podatek należny w rejestrze sprzedaży?