Kategorie

Administracja podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sejmowa komisja finansów publicznych opowiedziała się we wtorek 7 lipca 2015 r. za przyjęciem większości z 24 poprawek senackich do ustawy o administracji podatkowej. Przewiduje ona, że rozpoczynający działalność przedsiębiorcy będą mogli korzystać z pomocy asystentów podatkowych.
Elektroniczna wymiana informacji między Ministerstwem Finansów (MF) a Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS), Ministerstwem Sprawiedliwości (MS) oraz Prokuraturą Generalną (PG) umożliwi ich nadzorowanym i podległym jednostkom pozyskiwanie informacji o wysokości dochodów podatników drogą elektroniczną.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że wraz z izbami skarbowymi uruchomiło nowe podmiotowe strony internetowe Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) izb i urzędów skarbowych. 416 nowych stron - 16 izb skarbowych, 380 urzędów skarbowych, 20 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych.
Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli izby celne i urzędy skarbowe, poza nielicznymi przypadkami, prawidłowo wykonywały wyroki sądów administracyjnych. NIK zwraca jednak uwagę, że w sytuacji gdy wyrok był korzystny dla organów podatkowych, jego wykonanie przebiegało sprawniej. Od 2013 r. gwałtownie rośnie liczba decyzji podatkowych uchylanych przez sądy administracyjne. Zdaniem NIK wynika to przede wszystkim z błędów po stronie organów podatkowych oraz niskiej jakości prawa.
Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej będą mogli korzystać z pomocy asystentów podatkowych - takie rozwiązanie zakłada ustawa o administracji podatkowej, o której w tym tygodniu debatował Senat. Wiceminister finansów Jacek Kapica podkreślał różnice między rolą asystenta i doradcy podatkowego.
Przedsiębiorcy zaczynający działalność będzie mogli korzystać z pomocy asystentów podatkowych - zakłada uchwalona przez Sejm 27 maja 2015 r. ustawa o administracji podatkowej, o której w środę 24 czerwca 2015 r. dyskutował Senat. Ostatecznie 25 czerwca Senat przegłosował 20 poprawek do tej ustawy. Wiceminister finansów Jacek Kapica podkreślał różnice między rolą asystenta a doradcy podatkowego. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r. z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 1 września 2015 r. oraz z dniem następującym po jej ogłoszeniu.
Resort finansów pracuje nad strategią, która ujednolici interpretacje podatkowe i usprawni rozliczanie podatników z fiskusem.
Resort finansów wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podatników i usprawnia internetową administrację podatkową. Załatwianie spraw w dowolnym urzędzie skarbowym czy osobisty asystent startującego mikroprzedsiębiorcy to najważniejsze zmiany jakie wprowadza rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej. Przepisy w zakresie obsługi i wsparcia w centrach obsługi zaczną obowiązywać już od 1 września 2015 r., cała ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
Administracja podatkowa konsekwentnie rozszerza katalog usług umożliwiających elektroniczną komunikację podatników z urzędem, w tym możliwość składania zeznań podatkowych w formie elektronicznej. Raport „System e-Deklaracje. Badanie preferencji podatników PIT w zakresie zeznań podatkowych. Edycja 2015" oraz nowy projekt cyfryzacji usług Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej (w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi Jednolitego Pliku Kontrolnego - CVP) to temat konferencji prasowej wiceministra finansów Jacka Kapicy oraz przedstawicieli PwC, która odbyła się 3 czerwca 2015 r. w Ministerstwie Finansów.
Zbyt pośpiesznie wykreślono z ordynacji przepisy o odpowiedzialności odszkodowawczej za błąd organu podatkowego. Osoby, które nie są dobrze zorientowane w przepisach prawa, zwłaszcza cywilnego, mogą mieć duży problem z odzyskaniem pieniędzy - twierdzi Dorota Szubielska, radca prawny, partner w kancelarii Chadbourne & Parke.
W 2016 roku czeka nas wiele zmian w urzędach skarbowych. Ministerstwo Finansów zapowiada lepszą obsługę podatników i jednolite interpretacje podatkowe. Natomiast na dodatkową pomoc asystenta podatnika będą mogły liczyć m.in. osoby rozpoczynające działalność gospodarczą.
Ministerstwo Finansów zapowiada, że po 20 czerwca będzie w stanie udostępnić nową usługę elektroniczną, tj. możliwość weryfikacji kontrahenta zarejestrowanego w zakresie podatku VAT. Zdaniem MF zapewni to bezpieczeństwo transakcji, bo podatnik będzie wiedział, że ma do czynienia z zarejestrowanym kontrahentem, zwiększy też pewność płacenia podatków.
Czy praktyka organów podatkowych, polegająca na gromadzeniu i przetwarzaniu danych osobowych zarówno stron, jak i ich pełnomocników, jest zgodna z obowiązującymi przepisami? Wątpliwości co do tego wyraził Prezes Naczelnej Rady Adwokackiej. Do jego stanowiska przychylił się również Minister Sprawiedliwości, który skierował wystąpienie w tej sprawie do Ministra Finansów.
Pod koniec lipca tego roku będzie gotowa strategia administracji podatkowej - poinformował w środę 3 czerwca 2015 r. na konferencji prasowej wiceminister finansów Jacek Kapica. Wskazał, że zostaną w niej wzięte pod uwagę rekomendacje Międzynarodowego Funduszu Walutowego.
Nowy system informatyczny ma rozpoznać, kto dzwoni na Krajową Informację Podatkową. Umożliwi to urzędnikom natychmiastowy dostęp do danych o tej osobie. Nowe rozwiązania mogą wejść w życie już niedługo. Resort finansów zakłada, że docelowo system pobierze nawet 10 mln próbek ich głosu i będzie uwierzytelniał nawet 500 dzwoniących osób jednocześnie. Dane będą przechowywane przez minimum 5 lat i w tym okresie zainteresowani mają mieć dostęp do wszystkich nagranych w tym czasie rozmów. Ministerstwo szacuje, że może chodzić nawet o 30 mln połączeń w pięcioletnim okresie.
Ministerstwo Finansów uruchomiło pilotażowy Krajowy Telefon Interwencyjny Informacji Podatkowej. Mogą z niego korzystać osoby, która chcą się poskarżyć na funkcjonowanie organów skarbowych albo na naruszenie przez urzędników przepisów podatkowych.
W odpowiedzi na zapytanie poselskie wiceminister finansów Janusz Cichoń przedstawił założenia nowego systemu kontroli podatników, który ma przede wszystkim uwzględniać potrzeby rzetelnych przedsiębiorców. Dodatkowo poinformował, że korzystne rozwiązania w tym zakresie zawierają Kierunkowe założenia nowej ordynacji podatkowej, przygotowane przez Komisję Kodyfikacyjną Ogólnego Prawa Podatkowego.
Osoby rozpoczynające działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z pomocy tzw. asystenta podatnika. To jedno z rozwiązań przewidzianych w ustawie o administracji podatkowej uchwalonej przez Sejm w środę 27 maja 2015 r.. Ma ona wejść w życie 1 stycznia 2016 r. z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 1 września 2015 r. oraz z dniem następującym po jej ogłoszeniu.
Usprawnienie komunikacji na linii urząd – obywatel przez stworzenie jednego miejsca w Internecie, gdzie informacje o sposobach załatwienia sprawy w urzędzie są opisane prosto i profesjonalnie, a także system telefoniczny „Informacja dla obywatela" oraz udoskonalenie korespondencji urzędowej to najważniejsze założenia projektu Obywatel. Rząd przyjął 26 maja 2015 r. uchwałę w sprawie przygotowania i wdrożenia tej inicjatywy.
Poprawa efektywności fiskusa i jego lepsze podejście do podatnika m.in. dzięki powołaniu asystentów podatnika dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą - to cele projektu ustawy o administracji podatkowej, którym zajmie się Sejm na posiedzeniu rozpoczynającym się 26 maja 2015 r.
Ministerstwo Finansów uruchomiło Krajowy Telefon Interwencyjny Administracji Podatkowej (KTI AP), który jest nową formą komunikacji, umożliwiającą podatnikom przekazywanie opinii i informacji na temat naruszeń przepisów prawa podatkowego oraz funkcjonowania Administracji Podatkowej.
Zaproponowana przez prezydenta zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika (in dubio pro tributario), po doprecyzowaniu, może znaleźć się w noweli Ordynacji podatkowej - mówi PAP szef MF Mateusz Szczurek. Projektem zmian w Ordynacji we wtorek 19 maja 2015 r. zajmie się rząd; w Sejmie są już projekty prezydenta i Senatu.
Wprowadzenie klauzuli in dubio pro tributario będzie niedużym, ale istotnym krokiem w pozbywaniu się resztek kultury prawnej, gdzie człowiek jest nie tyle podmiotem, ile – zwłaszcza w zderzeniu z administracją państwa – przedmiotem stosunków prawnych. Tak twierdzi profesor Bogumił Brzeziński.
Polska administracja podatkowa słabo radzi sobie ze ściąganiem podatków. Wyniki ściągalności podatków są niższe niż w innych krajach w Europie. Tak wynika z raportu Międzynarodowego Funduszu Walutowego przygotowanego na zlecenie Ministerstwa Finansów. Część wniosków raportu dotyczących administracji podatkowej już zrealizowaliśmy - przekonuje wiceszef MF Jacek Kapica.
Od początku maja tego roku obowiązuje nowy wzór wezwania/zaproszenia do urzędu skarbowego. Nowy standard wzoru, jak zapewnia Ministerstwo Finansów, został opracowany z myślą o zapewnieniu podatnikom pełniejszej i bardziej przystępnej niż dotychczas informacji na temat wizyty w urzędzie skarbowym.
Projekt ustawy o administracji podatkowej został skierowany do dalszych prac w sejmowej komisji finansów publicznych. Nowe regulacje mają poprawić efektywność działania urzędów skarbowych, zmienić ich podejście do podatnika oraz zasady naboru oraz powołanie nowych stanowisk i instytucji.
Wprowadzenie instytucji asystenta podatnika, centrów obsługi podatników w urzędach skarbowych, czy jednego Biura Krajowej Informacji Podatkowej przewiduje projekt ustawy o administracji podatkowej, którym ma zająć się Sejm na najbliższym posiedzeniu.
Każdy zna pojęcie „raju podatkowego”, czyli państwa lub tylko terytorium o bardzo niskich, a przede wszystkich „przyjaznych” podatkach, co najczęściej również oznacza pełną dyskrecję miejscowych władz na temat majątku i dochodów „swoich” podatników. Gdy jest „raj” musi być również „piekło” podatkowe, które ma cechy przeciwstawne. A jak ocenić nasz kraj AD 2015 w tej sferze?
Na najbliższym posiedzeniu Sejmu odbędzie się pierwsze czytanie projektu ustawy o administracji podatkowej. Dzięki rozwiązaniom zawartym w projekcie podatnik uzyska nową, lepszą jakość usług świadczonych przez urzędy. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
Usprawnienie obsługi podatników poprzez utworzenie centrów obsługi zakłada projekt ustawy o administracji podatkowej przyjęty przez rząd. Dzięki zmianom podatnik będzie mógł załatwić sprawę w każdym urzędzie skarbowym, niezależnie od właściwości miejscowej
Od 1 kwietnia br., w wyniku wchodzącej w życie w tym dniu nowelizacji ustawy o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych, zostało wprowadzone tzw. "jednego okienka rozliczeniowe” w sprawach podatkowych i celnych.
Nowelizacja ustawy o urzędach i izbach skarbowych, która weszła w życie 1 kwietnia br. zakłada, że izba skarbowa i podległe jej urzędy skarbowe staną się jedną jednostką budżetową. Takie rozwiązanie ma poprawić wydajność administracji podatkowej.
Administracja ma wspierać podatników w samodzielnym, prawidłowym i dobrowolnym wypełnianiu obowiązków podatkowych - przewiduje przyjęty we wtorek 31 marca 2015 r. przez rząd projekt ustawy o administracji podatkowej.
Wprowadzenie instytucji asystenta podatnika, czy centrów obsługi w urzędach skarbowych - przewiduje projekt ustawy o administracji podatkowej, którym we wtorek 31 marca 2015 r. ma zająć się rząd.
Jacek Kapica, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w dniu 25 marca 2015 r. zatwierdził dokument "Koncentracja wyspecjalizowanych urzędów skarbowych na kluczowych podatnikach", przedstawiający koncepcję i kierunki zmian w organizacji wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Jest to kolejny krok w ramach realizacji nowego Systemu Obsługi i Wsparcia Podatnika.
Faktyczne połączenie urzędów i izb skarbowych od dnia 1 kwietnia 2015 r. stawia pod znakiem zapytania sens prac nad nową Ordynacją podatkową – pisze profesor Witold Modzelewski.
Wsparcie i ochrona uczciwych podatników, szybka i wiarygodna informacja podatkowa oraz aktywniejsze zwalczanie przestępstw podatkowych – to główne cele zmian wprowadzanych przez polską administrację podatkową.
Działania Administracji Podatkowej od dłuższego już czasu zmierzają do zmiany podejścia i nastawienia podatnika do klienta. W tym właśnie celu powstał projekt systemu obsługi i wsparcia podatnika. Jednym z jego głównych zadań jest zapewnienie każdemu podatnikowi dobrej obsługi w każdym urzędzie skarbowym w warunkach jednolitego stosowania prawa podatkowego. Projekt ustawy o Administracji Podatkowej wprowadzającej ramy prawne dla tego Systemu jest w końcowej fazie uzgodnień międzyresortowych i jeszcze w marcu 2015 r. powinien trafić do Sejmu.
Zmiana podejścia do podatnika jako klienta administracji podatkowej, jego wsparcie w prowadzeniu działalności gospodarczej i ograniczanie działań wobec podatników prawidłowo wypełniających obowiązki podatkowe - to główne wątki spotkania przedstawicieli kierownictwa Ministerstwa Finansów z szefami największych organizacji samorządu gospodarczego w Polsce, które odbyło się 9 marca 2015 r.
Cel to zbieranie podatków w sposób jak najmniej inwazyjny i jak najmniej zaburzający działalność gospodarczą - deklaruje szef MF Mateusz Szczurek. Przedstawiciele biznesu zaproszeni do MF chwalą plany zmian dot. administracji podatkowej, zastrzegając, że kluczowa będzie praktyka.
Z dniem 1 kwietnia br. wchodzi w życie nowelizacja Ustawy o urzędach i izbach skarbowych. Zasadniczym celem zmian jest zwiększenie wsparcia i ochrony uczciwych podatników, szybka i wiarygodna informacja podatkowa oraz aktywniejsze zwalczanie przestępstw podatkowych.
Resort finansów liczy, że w marcu rząd przyjmie projekt ustawy o administracji podatkowej - poinformował PAP wiceminister finansów Jacek Kapica. Zaznaczył, że proponowane przez MF regulacje nie budzą wątpliwości merytorycznych, są dopracowywane legislacyjnie. Większość nowych przepisów ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
Eksperci z Fundacji Batorego zarzucili MF, że łamie Regulamin pracy rządu i źle prowadzi konsultacje społeczne ustawy o Administracji Podatkowej, m.in. dając na nie za mało czasu. Ministerstwo odpowiada, że można było poprosić o przedłużenie terminu.
Kancelaria Prezydenta przygotuje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej, która wprowadzi zasadę, iż w razie wątpliwości wszystkie kwestie należy rozstrzygać na korzyść podatnika (in dubio pro tributario) - zapowiedział w środę 22 października 2014 r. prezydent Bronisław Komorowski podczas Polskiego Kongresu Gospodarczego.
Segmentacja podatników na wzór bankowego “scoringu”; dostępna dla urzędników i podatników baza wiedzy podatkowej, czy “asystent” dla początkujących przedsiębiorców to propozycje z nowej ustawy, która zmieni filozofię działania skarbówki - mówi PAP wiceminister finansów Jacek Kapica. Portal Podatkowy będzie rozwijany o funkcje edukacyjne i e-learningowe.
W dniu 7 października 2014 r. podpisana została umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA. Znaczenie tej umowy dla polskich podatników i polskiego systemu podatkowego wyjaśnia Ministerstwo Finansów:
Ministerstwo Finansów uruchomiło 18 sierpnia 2014 r. Portal Podatkowy. To pierwszy etap wdrażanego nowego systemu teleinformatycznego administracji podatkowej, wspierającego podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych.
Właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ustala się przede wszystkim według miejsca zamieszkania osoby fizycznej - o ile mieszka na stałe w Polsce (rezydent). Natomiast jeżeli osoba fizyczna nie ma miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nierezydent) właściwość miejscową w zakresie PIT ustala się wg miejsca pobytu tej osoby.