REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

CIT - podatek dochodowy od osób prawnych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

CIT od spółek komandytowych - wykorzystanie spółki LLC z Wyoming w strukturze polskiej sp.k.

W Sejmie trwają obecnie prace nad przepisami pozwalającym objąć podatkiem CIT także spółki osobowe. To fatalna informacja dla wszystkich przedsiębiorców, którym transparentność podatkowa spółek komandytowych zapewniała optymalne i jednocześnie bezpieczne narzędzie do prowadzenia biznesu. Czy wykorzystanie spółki LLC z Wyoming w strukturze polskiej spółki komandytowej jest sposobem na uniknięcie podwójnego opodatkowania przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa prowadzonego biznesu? Zdecydowanie, tak!

Spółka komandytowa płatnikiem CIT, gdy nie złoży informacji o wspólnikach - nowa propozycja

Spółki komandytowe mogłyby być płatnikiem CIT w sytuacji, gdy nie złożą informacji o wspólnikach, bądź gdy ich wspólnikami są przedsiębiorcy z innych krajów - to propozycja zaprezentowana 21 października 2020 r. podczas konferencji on-line zorganizowanej przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.

CIT i PIT w 2021 roku - dużo zmian w projekcie nowelizacji

Spółkom komandytowym pozostawiony będzie wybór, czy stać się podatnikiem CIT od 1 stycznia 2021 r., czy dopiero od maja 2021 r. Definicja spółek nieruchomościowych będzie doprecyzowana. Ponadto z zerowego PIT dla młodych skorzystają również uczniowie i absolwenci. Takie poprawki wprowadziła na ubiegłotygodniowym posiedzeniu sejmowa komisja finansów publicznych. Chodzi o projekt nowelizacji ustaw o PIT, o CIT i o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, procedowany obecnie w Sejmie.

Kontrole podatkowe w nadchodzących miesiącach – co będą weryfikować organy podatkowe i jak przygotować firmę?

W najbliższym czasie należy spodziewać się wzmożonej aktywności ze strony organów skarbowych - kontrolujących będą interesować nie tylko przeszłe rozliczenia podatkowe, ale również prawidłowe wydatkowanie wsparcia finansowego przyznanego w ramach kolejnych Tarcz Antykryzysowych. Kierunek, w którym zmierza fiskus wskazują również planowane zmiany legislacyjne, wymierzone w zwalczanie transakcji i operacji służących sztucznej optymalizacji podatkowej. Z tego względu coraz więcej przedsiębiorców decyduje się zapewnić sobie profesjonalną asystę w relacjach z organami podatkowymi.

Czy trzeba pobierać WHT przy płatnościach za zagraniczne usługi hostingu?

W praktyce organów skarbowych dominuje ostatnio niekorzystne dla podatników stanowisko, zgodnie z którym płatności za usługi hostingu, również chmurowego, podlegają obowiązkowi poboru zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku u źródła - ang. Withholding Tax - WHT) . Podejście to nie znajduje jednak potwierdzenia w najnowszych orzeczeniach sądów administracyjnych. Jak wobec tego należy traktować nabycie zagranicznych usług IT tego rodzaju pod kątem podatku u źródła?

Kiedy trzeba pobrać podatek u źródła od należności wypłacanych przez zagraniczny zakład?

Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 15 kwietnia 2020 r. dotyczy obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku u źródła) od wypłaty niektórych należności dokonywanych przez zagraniczny zakład polskiego rezydenta na rzecz nierezydenta. Interpretacja ta rozwiała część wątpliwości podatników, które pojawiały się dotychczas w praktyce, ale spowodowała także nowe problemy.

Bony lub karty prepaid dla pracowników a podatek dochodowy

Wręczanie pracownikom bonów podarunkowych lub kart przedpłaconych, jest aktualnie szeroko rozpowszechnionym narzędziem motywacyjnym. Mogą być one nagrodą za osiągnięte wyniki, czy też prezentem okolicznościowym. W każdym razie jedne i drugie mogą powodować poprawę relacji pomiędzy pracodawcą a pracownikami, co w założeniu ma istotne znaczenie dla efektywności i wydajności wykonywanych przez tych drugich zadań. Jakie skutki w podatku dochodowym wywołuje przekazanie pracownikom bonów podarunkowych czy kart prepaid?

Rozliczenie podatkowe faktoringu pełnego przez faktoranta – przychody i koszty w CIT

Faktoring szeroko występuje w obrocie gospodarczym, jednak w dalszym ciągu sposób rozliczania przychodów i kosztów podatkowych budzi wątpliwości nie tylko podatników, ale i organów podatkowych i sądów, które prezentują różne stanowiska. Poniżej przedstawimy sposób rozliczenia w CIT faktoringu pełnego (tj. kiedy to faktor - np. bank - ponosi ryzyko niewypłacalności kontrahenta).

Ulga na robotyzację od 2021 roku - co już wiadomo o planowanych przepisach motywujących firmy do inwestycji?

„Więcej robotów w produkcji przemysłowej, zwiększenie wydajności produkcji i obniżenie jej kosztów, a także utrzymanie światowych trendów w polskiej gospodarce” – szumnie zapowiadana podatkowa ulga na robotyzację ma przynieść właśnie takie efekty, co zakomunikowało wspólnie Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii[1].

Limity przychodów uprawniające do 9% stawki CIT w 2021 r.

Status małego podatnika w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) w 2021 r. będą posiadali podatnicy, których przychody (wraz z kwotą należnego VAT) za 2020 r. nie przekroczą 9 031 000 zł (2 000 000 euro). Status małego podatnika CIT to jeden z warunków dających możliwość zastosowania 9% stawki CIT, drugim jest limit odnoszący się do przychodów bieżących (obecnie 1 200 000 euro). Prawdopodobnie już od 1 stycznia 2021 r. czekają nas jednak nowości w tym zakresie, o czym w artykule.

Obowiązek informowania o polityce podatkowej firmy od 2021 roku

Procedowana obecnie w Sejmie nowelizacja ustawy o CIT zakłada m.in. nałożenie na największych podatników obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii (polityce) podatkowej za każdy rok podatkowy.

CIT dla spółek komandytowych musi mieć minimum 12 miesięcy vacatio legis

Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) wskazuje, że sposób wprowadzenia CIT od spółek komandytowych – którego skutkiem będzie wzrost opodatkowania o 9% dla małych firm i o 19% dla większych – jest absolutnie nieakceptowalny w procesie stanowienia prawa, które dotyka kilkadziesiąt tysięcy polskich przedsiębiorców. Brak vacatio legis oraz istotnie ograniczony proces konsultacji sprawia, że po raz kolejny przedsiębiorcy otrzymują sygnał o niepewności otoczenia prawnego i nieprzewidywalności prowadzenia biznesu. Dlatego FPP postuluje, aby każda zmiana zmieniająca warunki finansowe prowadzenia działalności gospodarczej była wprowadzana z zachowaniem 12 miesięcznego vacatio legis – by przedsiębiorcy mogli przygotować się na zmiany.

Likwidacja spółki a CIT - podział majątku między wspólników

Podział majątku likwidowanej spółki pomiędzy jej wspólników jest czynnością o innym charakterze niż regulowanie zobowiązań. Tym samym, do takiej czynności, nie znajdą zastosowania przepisy, nakazujące rozpoznanie przychodu w przypadku regulowania zobowiązań przez wykonanie świadczenia niepieniężnego.

CIT dla spółek komandytowych to wyższe podatki dla 70 tys. firm

Wprowadzenie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) spółek komandytowych skutkować będzie istotnym wzrostem obciążenia podatkami dla prawie 73 tys. polskich firm. Taką tezę zaprezentowano w raporcie przygotowanym przez CRIDO, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz InfoCredit.

Czy zasiedzenie nieruchomości jest opodatkowane podatkiem dochodowym (PIT i CIT)?

Zgodnie z art. 172 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego, posiadacz nieruchomości niebędący jej właścicielem nabywa jej własność po 20 latach pozostawania nieprzerwanie posiadaczem samoistnym, z wyjątkiem sytuacji, w których uzyskał on posiadanie w złej wierze – w takim przypadku obowiązuje 30-letni okres zasiedzenia. Czy zasiedzenie nieruchomości prowadzi do wystąpienia obowiązku podatkowego w PIT i CIT?

Estoński CIT dla spółek o przychodach do 100 mln zł

Rada Ministrów przyjęła 28 września 2020 r. projekt nowelizacji ustawy o CIT, zakładający wprowadzenie od 1 stycznia 2021 r. możliwości rozliczania się firm za pomocą tzw. estońskiego CIT. Próg przychodów, poniżej którego można będzie korzystać z tego rozwiązania, to 100 mln zł rocznie.

Opodatkowanie CIT spółek komandytowych i jawnych – czy projektowane zmiany są zasadne?

Zgodnie z opublikowanym w dniu 16 września 2020 r. projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegać będą spółki komandytowe mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Ponadto podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych będą niektóre spółki jawne – jeżeli jej wspólnikami nie będą wyłącznie osoby fizyczne i zarazem nie zostaną ujawnione osoby osiągające zyski z tej spółki (dodatkowe obowiązki sprawozdawcze).

Ministerstwo Rozwoju sugeruje odłożenie opodatkowania spółek komandytowych

Ministerstwo Rozwoju chce rozważenia możliwości odłożenia w czasie opodatkowania spółek komandytowych - napisał resort w opinii do projektu ustawy.

Ulga na robotyzację od 2021 r. - jakie korzyści w przypadku leasingu?

Wprowadzenie ulgi na robotyzację od 1 stycznia 2021 roku ma spowodować m.in., że będzie więcej robotów w produkcji przemysłowej, zwiększy się wydajności produkcji i zostaną obniżone jej koszty. Będzie można odliczyć 50 proc. kosztów poniesionych na inwestycje w robotyzację, niezależnie od wielkości i rodzaju branży. Nową ulgę będzie można powiązać z finansowaniem urządzenia bądź maszyny poprzez leasing.

Ulga na robotyzację i automatyzację najpóźniej w połowie 2021 roku

Ministerstwo Finansów chce, by ulga na robotyzację i automatyzację w podatkach dochodowych (CIT i PIT) produkcji weszła w życie w drugim kwartale przyszłego roku, najpóźniej w połowie 2021 r. - poinformował PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Jak duże spółki będą mogły płacić "estoński" CIT od 2021 roku?

Rozważamy podniesienie progu przychodowego, do którego będzie można stosować estoński CIT, powyżej 50 mln zł, a informacja w tej sprawie będzie podana wkrótce - powiedział premier Mateusz Morawiecki, otwierając w środę Kongres Impact'20 Connected Edition.

Jak dokonywać odpisów amortyzacyjnych metodą degresywną?

Amortyzacja degresywna opiera się na założeniu, że wartość środka trwałego na potrzeby amortyzacji spada szybciej w pierwszych latach jego używania niż w latach kolejnych. A zatem, metoda degresywna amortyzacji charakteryzuje się tym, iż dla każdego roku podatkowego występuje inna podstawa dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

Duże zmiany w podatkach dochodowych od 2021 roku – jakie zmiany w CIT i PIT wynikają z projektu z września 2020 r.?

Pierwotnie zapowiedz projektu ustawy UD126 (nowelizacja ustaw PIT, CIT i kilku innych) w wypunktowanych hasłach spowodowała duże zaniepokojenie u podatników. Okazało się jednak, że warunki w przypadku spółek komandytowych i ulgi abolicyjnej będą nieco łagodniejsze niż zapowiadano w pierwszych komunikatach. Z drugiej strony opodatkowaniem CIT objęte mają być również spółki jawne, co pokazuje, że oficjalne uzasadnienie zmian (walka z agresywną optymalizacją) należy „między bajki” włożyć.

Zwolnienie z CIT dochodu z nowej inwestycji wspartej pomocą publiczną

Zwolnieniu z CIT podlega cały dochód osiągnięty w ramach takiej działalności gospodarczej, gdzie dotychczasową inwestycję wspiera innowacja lub nowa inwestycja dotycząca pierwotnej inwestycji, związana ściśle decyzją co do tych samych kodów PKWiU i tego samego miejsca, które jest określone w decyzji o wsparciu. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 3 września 2020 r. (sygn. I SA/Gl 1228/19).

Ulga na działalność badawczo-rozwojową - wydatki na ekspertyzy, opinie i usługi doradcze

W świetle art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT wydatki poniesione przez spółkę na zakup ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, świadczonych lub wykonywanych przez podmioty inne niż jednostki naukowe w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki, nie mogą zostać uznane za koszty kwalifikowane. Za koszty kwalifikowane w rozumieniu ustawy o CIT mogą być bowiem uznane tylko i wyłącznie te wydatki, które zostały poniesione na zakup ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych od jednostek naukowych.

Spółki komandytowe nie będą służyć do optymalizacji podatkowej

Spółki komandytowe nie będą dłużej służyć jako narzędzie do optymalizacji podatkowej - przekazało PAP Ministerstwo Finansów w reakcji na artykuł "Rzeczpospolitej", która napisała m.in. o tym, że w tym roku mogą zniknąć spółki komandytowe, które rząd chce dodatkowo obciążyć daniną.

Podatki 2021 - zmiany w PIT, CIT i ryczałcie

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o PIT, ustawy o CIT, ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym, ustawy o rachunkowości i kilku innych ustaw. Zaprojektowane przepisy mają na celu w szczególności uszczelnienie systemu podatkowego. Do najważniejszych zmian należą z pewnością jest objęcie spółki komandytowej opodatkowaniem CIT , obowiązek publikowania strategii podatkowej przez wielkie koncerny oraz ograniczenie ulgi abolicyjnej. Dla wielu firm pakiet oznaczać będzie zmniejszenie wysokości opodatkowania oraz otwarcie możliwości korzystania z uproszczonego, ryczałtowego rozliczenia podatku. Więcej firm skorzysta z obniżonej stawki 9% CIT oraz z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Spółki komandytowe i jawne opodatkowane CIT od 2021 roku

Od 1 stycznia 2021 r. podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) staną się spółki komandytowe i niektóre spółki jawne.

CIT 2021 – wdrożenie w Polsce „estońskiego CIT”

Po ogłoszeniu w czerwcu 2020 r. przez Prezesa Rady Ministrów planów wprowadzenia zmian podatkowych pod nazwą „Estoński CIT” przyszła pora na konkretne propozycje. Na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Finansów zamieszczono projekt ustawy. Nowe przepisy miałby wyjść w życie z początkiem 2021 roku.

Ulga na robotyzację w podatkach dochodowych od 2021 roku - limit, rodzaje kosztów kwalifikowanych

Więcej robotów w produkcji przemysłowej, zwiększenie wydajności produkcji i obniżenie jej kosztów, a także utrzymanie światowych trendów w polskiej gospodarce - takie m.in. mają być efekty ulgi na robotyzację, którą przygotowują Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju. Przedsiębiorcy będą mogli dodatkowo odliczyć 50 proc. kosztów poniesionych na inwestycje w robotyzację, niezależnie od wielkości i rodzaju branży. Odliczenie dotyczyć będzie także leasingu oraz szkoleń dla pracowników obsługujących roboty. Projekt ustawy w tej sprawie już jesienią trafi do Sejmu i powinien wejść w życie 1 stycznia 2021 r.

CIT od spółek komandytowych - Rzecznik MŚP jest przeciw

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw negatywnie ocenia pomysł objęcia spółek komandytowych CIT-em - wynika komunikatu biura Rzecznika MŚP z 11 września 2020 r. Według niego, może to prowadzić do podwójnego opodatkowania takich spółek i zwiększenia ich obciążeń podatkowych.

CIT od spółek komandytowych od 2021 roku - projekt nowelizacji za kilka dni

Projekt obejmujący CIT-em spółki komandytowe oraz zwiększający dostępność opodatkowania ryczałtem w ciągu kilku dni zostanie opublikowany - informuje PAP dyrektor departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów Aleksander Łożykowski.

Estoński CIT w Polsce – fakty i mity

Od czerwca 2020 r., tj. od momentu zaprezentowania założeń wdrożenia w Polsce estońskiej metody rozliczenia CIT, narosło wokół niej wiele nieporozumień. Autorzy (Jan Sarnowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów i Aleksander Łożykowski, Dyrektor Departamentu Podatków Dochodowych w Ministerstwie Finansów) przywołali argumentację stojącą w kontrze do najczęściej powtarzanych w przestrzeni publicznej mitów dotyczących projektowanej regulacji. Szczególnie istotne znaczenie mają w tym procesie szersze tło ekonomiczne omawianego rozwiązania, moment cyklu koniunkturalnego, w którym jest ona wdrażana, oraz doświadczenie płynące z ponad 20 lat stosowania tego mechanizmu w innych krajach Europy.

Zasady zastosowania 9% stawki podatku CIT

Podatnicy CIT są co do zasady opodatkowani 19% stawką podatku, jednak w określonych sytuacjach, po spełnieniu określonych warunków, mogą skorzystać z preferencji w postaci 9% stawki. Obniżona stawka CIT nie odnosi się do wszystkich podatników z uwagi na szereg kryteriów decydujących o jej zastosowaniu.

Prawo do 9-proc. stawki CIT - limit przychodów wzrośnie do 2 mln euro

Podwyższenie limitu przychodów (z 1,2 mln euro do 2 mln euro) uprawniających do korzystania z obniżonej 9-proc. stawki podatku CIT - zakłada projekt ustawy resortu finansów. Ministerstwo Finansów chce powiązać wysokość płaconego przez duże firmy podatku z miejscem uzyskiwania dochodu.

Ulga na robotyzację w PIT i CIT od 2021 roku

- Podatnicy PIT i CIT, którzy będą chcieli zautomatyzować stanowisko pracy, będą mogli skorzystać z nowej preferencji podatkowej i odliczyć dodatkowo 50 proc. kosztów kwalifikowanych - mówi w wywiadzie dla DGP Krzysztof Mazur, wiceminister rozwoju.

Zmiany w PIT, CIT i ryczałcie od 2021 roku - nowe limity podatkowe, uszczelnianie przepisów

W Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów został opublikowany projekt ustawy zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw. Wśród proponowanych zmian jest m.in. podwyższenie obecnego limitu uprawniającego do korzystania przez przedsiębiorców - osób fizycznych z opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego z 250 tys. euro do 2 mln euro oraz podwyższenie limitu przychodów z bieżącego roku podatkowego z 1,2 mln euro do 2 mln euro uprawniających do korzystania z obniżonej 9% stawki podatku CIT. Nowe przepisy mają wejść w życie z początkiem 2021 roku.

Największym płatnikiem CIT jest grupa podatkowa banku PKO BP

Prawie 25 mld zł z CIT zapłacili w 2019 r. podatnicy, którzy uzyskali ponad 50 mln euro przychodów. Podatkowe Grupy Kapitałowe zapłaciły ponad 5 mld zł CIT. Najwięcej - 1,375 mld zł - grupa podatkowa banku PKO BP. Ministerstwo Finansów opublikowało dane o największych płatnikach CIT w 2019 r.

Zmiany w PIT i CIT dla przedsiębiorców w 2021 roku

Polityka fiskalna ma potencjał prorozwojowy - mówił wiceminister rozwoju Marek Niedużak podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Jednym z impulsów rozwoju będzie ulga na robotyzację - dodał. Planowana jest też przebudowa systemu opodatkowania działalności gospodarczej. "Chcemy, żeby podatnik prowadzący jednoosobową, utrzymujący siebie i rodzinę, docelowo rozliczał się poprzez ryczałt od przychodów ewidencjonowanych" - powiedział Jan Sarnowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

Jak ustalać wartość świadczeń częściowo odpłatnych w CIT?

Na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) przychodem są również wartości rzeczy, praw, a także innych świadczeń otrzymanych częściowo odpłatnie. Wartość takich świadczeń określa się poprzez odniesienie się do różnicy w wartości rynkowej rzeczy, praw lub świadczeń nabytych przez podatnika a ponoszoną odpłatnością.

Sprzedaż niezamortyzowanego środka trwałego finansowanego lub współfinasowanego dotacją – rozliczenie CIT

Kosztem uzyskania przychodów ze sprzedaży środka trwałego sfinansowanego lub wspófinansowanego z dotacji, jest wartość, która odpowiada wydatkom poniesionym na jego zakup, pomniejszona o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych, obejmującą zarówno odpisy zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jak i odpisy amortyzacyjne niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.

Podmioty powiązane na gruncie podatku dochodowego

Przepisy dotyczące wyznaczania cen transferowych oraz sposobu ich dokumentacji dotyczą krajowych i zagranicznych podmiotów powiązanych. W przeszłości o powiązaniach pomiędzy podmiotami decydowały głównie powiązania kapitałowe. Od 2018 r. znaczenia nabrały także inne kryteria, które mają różną postać. W związku z tym, rozpoczynając współpracę z kontrahentem, w pierwszej kolejności powinno się ustalić, czy jest to podmiot powiązany i w konsekwencji określić specjalne warunki transakcji oparte o przepisy o cenach transferowych.

Ceny transferowe w interpretacjach podatkowych - lato 2020

Choć sezon wakacyjny 2020 r. nieubłaganie dobiega końca, w temacie cen transferowych dla podmiotów powiązanych nie był to leniwy okres. Nowe obowiązki sprawozdawcze, obligatoryjna analiza porównawcza, a także pandemia koronawirusa (która może wpływać na dotychczas ustalone warunki transakcji), zdecydowanie spowodowały, że poziom cen pomiędzy podmiotami powiązanymi jest tematem aktualnym i budzącym rosnące zainteresowanie organów podatkowych. Tylko bowiem w I półroczu 2020 r. Ministerstwo Finansów wyznaczyło do objęcia czynnościami kontrolnymi ze względu na ryzyko nieprawidłowości w obszarze cen transferowych i optymalizacji podatkowej 102 podmioty (podczas gdy za 2019 r. wytypowano ich 175, a w 2018 r. 166 podmiotów). Również wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS, organ podatkowy) interpretacje indywidualne pokazują, że przepisy w zakresie cen transferowych nadal budzą wątpliwości wśród podatników, a ich stosowanie w obliczu realnych przypadków nie jest proste.

Wypłata dywidendy a dokumentacja cen transferowych - wyjaśnienia Ministra Finansów

22 sierpnia 2020 r. Minister Finansów udzielił odpowiedzi na interpelację poselską nr 9368 w sprawie braku konieczności dokumentowania wypłaty dywidendy podmiotowi powiązanemu. Zdaniem Ministra wypłata dywidendy nie mieści się w definicji transakcji kontrolowanej, a zatem nie podlega obowiązkowi sporządzenia (lokalnej) dokumentacji cen transferowych.

Estoński CIT w Polsce - opublikowano projekt nowelizacji

12 sierpnia 2020 r. opublikowany został na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, który dotyczy wprowadzenia od 2021 roku tzw. estońskiego CIT do polskiego systemu podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie rozpoczęły się uzgodnienia międzyresortowe, konsultacje publiczne i opiniowanie tego projektu.

Kara umowna może być kosztem uzyskania przychodów - w jakich przypadkach

W wyroku z 2 lipca 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach zgodził się ze stanowiskiem podatnika w przedmiocie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kar umownych. Wyrok ten stanowi przykład przełamania dotychczasowej negatywnej linii orzeczniczej, uniemożliwiającej zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów jakichkolwiek kar umownych. PwC reprezentowało podatnika w trakcie sporu.

"Estoński CIT" w Polsce od 2021 roku - zasady, warunki, definicja inwestycji

- System estoński, który będzie w Polsce obowiązywał już od 2021 r., traktujemy jak pilotaż. Niewykluczone jednak, że w kolejnym kroku rozszerzymy możliwość jego stosowania na kolejne podmioty - mówi w rozmowie z DGP Jan Sarnowski, wiceminister finansów.

Projekt "estońskiego CIT" Rada Ministrów przyjmie w III kwartale 2020 r.

Projekt wprowadzający tzw. estoński CIT rząd planuje przyjąć w III kwartale tego roku - wynika z opublikowanego na stronie KPRM wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Projekt znajduje się w prekonsultacjach zorganizowanych przez resort finansów. Wprowadzamy estoński CIT, aby ułatwić życie przedsiębiorcom, więc ich głos ma dla nas decydujące znaczenie - zapewnia PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski. Pracodawcy RP obawiają się, że nowy podatek pozostanie "estoński" tylko z nazwy. Nowelizacja wprowadzająca te zmiany ma wejść w życie 1 stycznia 2021 r.

Jakie podatki muszą być płacone przy użyciu mikrorachunku podatkowego

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie określenia rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego. Aktualnie trwają uzgodnienia międzyresortowe i opiniowanie tego projektu. Rozporządzenie ma wejść w życie niezwłocznie, tj. z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Estoński CIT w prekonsultacjach

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 31 lipca 2020 r. nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw trafiła do prekonsultacji. Przepisy o estońskim CIT mają wejść w życie na początku 2021 r.

REKLAMA