Kategorie

CIT - podatek dochodowy od osób prawnych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W Ministerstwie Finansów trwają prace legislacyjne nad wydaniem rozporządzeń dotyczących poboru podatku u źródła w tym procedury WHT refund. Zgodnie z planem powinny one wejść w życie 1 stycznia 2021 r.
Ulga B+R, czyli ulga badawczo-rozwojowa jest obecnie najatrakcyjniejszą formą wsparcia przedsiębiorców, którzy zajmują się badaniami naukowymi i działaniami rozwojowymi. Z całą pewnością może być doskonałą zachętą do rozwijania swojej firmy, szukania rozwiązań i realizowania następnych projektów. Czym jest działalność badawczo-rozwojowa? Kto może korzystać z ulgi? Czym są koszty kwalifikowane? Jak skorzystać z ulgi?
Od 2021 roku najwięksi podatnicy CIT będą musieli publikować na swoich stronach internetowych informację o realizowanej strategii podatkowej. Taki nowy obowiązek wynika z nowelizacji ustawy o CIT opublikowanej 30 listopada 2020 r. w Dzienniku Ustaw (poz. 2123). Czym jest strategia podatkowa? Czy mamy dowolność w kształtowaniu strategii podatkowej?
Zmiany w CIT 2021 - co trzeba wiedzieć? Od 2021 roku podatników podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) czekają liczne zmiany. Spółki komandytowe i niektóre spółki jawne staną się podatnikami CIT. Wprowadzony zostanie obowiązek sporządzania sprawozdań ze strategii podatkowej, ryczałt od dochodów spółek kapitałowych (tzw. estoński CIT) i szereg innych zmian.
Możliwe jest łączne obliczanie wyniku na działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie zezwoleń SSE oraz decyzji o wsparciu. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 8 października 2020 r. (sygn. I SA/Rz 340/20).
Prezydent Andrzej Duda podpisał uchwalone przez Sejm w sobotę 28 listopada 2020 r. dwie nowelizacje ustaw o podatkach dochodowych - poinformowała w niedzielę 29 listopada Kancelaria Prezydenta. Wprowadzają one m.in. tzw. estoński CIT oraz obejmują CIT-em spółki komandytowe.
Zwolnienie z podatku od dochodów osiąganych z tytułu dostaw towarów i usług lub budowy infrastruktury na rzecz stacjonujących w Polsce sił zbrojnych USA przewiduje projekt rozporządzenia MF. Na mocy umowy z 15 sierpnia 2020 r. pomiędzy rządami Polski a USA z takiego podatku zwolnieni są zagraniczni wykonawcy kontraktowi.
25‒27 listopada 2020 r. odbędzie się 18. posiedzenie Senatu. Zaplanowano na nim m.in. rozpatrzenie ustawy wprowadzającej objęcie podatkiem CIT spółek komandytowych. 23 listopada 2020 r. w Senacie odbyła się konferencja online „O sprawiedliwy system podatkowy – rozwiązania dla spółek komandytowych”, poświęcona zaproponowanemu przez rząd opodatkowaniu CIT-em spółek komandytowych. "Myślimy, czy może warto byłoby jednak wprowadzić zapis inaczej traktujący firmy mikro, małe i średnie, żeby pozostawić ten system podatkowy dla tych spółek na dotychczasowych zasadach" - poinformował przewodniczący senackiej komisji budżetu i finansów publicznych Kazimierz Kleina.
Wszystkie nowo zawiązywane spółki jawne, w których choć jeden wspólnik będzie osobą prawną, będą płacić CIT. Bo nie zdołają w żaden sposób spełnić warunku przewidzianego przez ustawodawcę. Spółka jawna powstaje dopiero z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego i wtedy też zaczyna się jej rok obrotowy. Nie jest więc możliwe, aby jeszcze przed początkiem roku obrotowego złożyła fiskusowi informację o swoich wspólnikach. A tylko to ma być warunkiem zachowania prawa do podatkowej transparentności, czyli opodatkowania dochodu jedynie na poziomie wspólników (tak jak dziś). Ale proces legislacyjny nowelizacji jeszcze się nie zakończył - eksperci podatkowy liczą na zmiany i poprawki.
W ostatnich dniach października Sejm uchwalił nowelizację ustawy o CIT wprowadzającą do polskiego systemu podatkowego ryczałt od dochodów spółek kapitałowych – czyli tzw. estoński CIT. Podstawowym założeniem estońskiego CIT jest odroczenie opodatkowania podatkiem dochodowym aż do momentu wypłaty zysku. Niestety, zaproponowane przez Ministerstwo Finansów rozwiązania tylko z nazwy przypominają estoński CIT, a w praktyce mogą okazać dla podatników nieatrakcyjne.
Od 1 maja 2021 roku spółki komandytowe mają zostać objęte opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT). Jak wskazują eksperci, część firm działających aktualnie w formie spółki komandytowej zastanawia się nad przekształceniem np. w spółkę jawną lub spółkę z o.o. Powstają w związku z tym wątpliwości, czy takie przekształcenie nie zostanie potraktowane przez organy podatkowe jako optymalizacja podatkowa? Czy taka zmiana formy prowadzenia biznesu nie będzie podlegała pod przepisy o schematach podatkowych (MDR) albo klauzulę obejścia przepisów prawa podatkowego? Jakie skutki wywoła przekształcenie spółki komandytowej? Czy w takim przypadku trzeba będzie zwracać np. wsparcie finansowe z Tarczy Finansowej PFR?
W najbliższych trzech miesiącach każda złotówka przeznaczona na wsparcie ochrony zdrowia i szkolnictwa będzie podwójnie odliczona od dochodu - poinformował PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski. MF pracuje też nad przedłużeniem stawki 0 proc. VAT na darowizny laptopów do szkół w czasie pandemii.
Resort finansów chce umożliwić skorzystanie z estońskiego CIT przez spółdzielnie. Planuje się, że ta forma opodatkowania będzie spółdzielniom umożliwiona od początku 2022 r.
Jeżeli żadna ze stron dokumentowanej transakcji nie poniosła straty podatkowej, to można uniknąć obowiązku przygotowania dokumentacji podatkowej. Chodzi jednak o stratę z tego źródła przychodów, do którego zalicza się transakcję podlegającą obowiązkowi dokumentacyjnemu.
Obowiązek sporządzania i publikowania (podania do wiadomości publicznej) informacji o realizowanej strategii podatkowej zawarty jest w nowym projekcie nowelizacji ustawy o CIT, nad którym trwają obecnie prace legislacyjne w Sejmie. Obowiązek ten ma wejść w życie od początku 2021 roku i objąć największych podatników.
W Sejmie trwają obecnie prace nad przepisami pozwalającym objąć podatkiem CIT także spółki osobowe. To fatalna informacja dla wszystkich przedsiębiorców, którym transparentność podatkowa spółek komandytowych zapewniała optymalne i jednocześnie bezpieczne narzędzie do prowadzenia biznesu. Czy wykorzystanie spółki LLC z Wyoming w strukturze polskiej spółki komandytowej jest sposobem na uniknięcie podwójnego opodatkowania przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa prowadzonego biznesu? Zdecydowanie, tak!
Spółki komandytowe mogłyby być płatnikiem CIT w sytuacji, gdy nie złożą informacji o wspólnikach, bądź gdy ich wspólnikami są przedsiębiorcy z innych krajów - to propozycja zaprezentowana 21 października 2020 r. podczas konferencji on-line zorganizowanej przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.
Spółkom komandytowym pozostawiony będzie wybór, czy stać się podatnikiem CIT od 1 stycznia 2021 r., czy dopiero od maja 2021 r. Definicja spółek nieruchomościowych będzie doprecyzowana. Ponadto z zerowego PIT dla młodych skorzystają również uczniowie i absolwenci. Takie poprawki wprowadziła na ubiegłotygodniowym posiedzeniu sejmowa komisja finansów publicznych. Chodzi o projekt nowelizacji ustaw o PIT, o CIT i o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, procedowany obecnie w Sejmie.
W najbliższym czasie należy spodziewać się wzmożonej aktywności ze strony organów skarbowych - kontrolujących będą interesować nie tylko przeszłe rozliczenia podatkowe, ale również prawidłowe wydatkowanie wsparcia finansowego przyznanego w ramach kolejnych Tarcz Antykryzysowych. Kierunek, w którym zmierza fiskus wskazują również planowane zmiany legislacyjne, wymierzone w zwalczanie transakcji i operacji służących sztucznej optymalizacji podatkowej. Z tego względu coraz więcej przedsiębiorców decyduje się zapewnić sobie profesjonalną asystę w relacjach z organami podatkowymi.
W praktyce organów skarbowych dominuje ostatnio niekorzystne dla podatników stanowisko, zgodnie z którym płatności za usługi hostingu, również chmurowego, podlegają obowiązkowi poboru zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku u źródła - ang. Withholding Tax - WHT) . Podejście to nie znajduje jednak potwierdzenia w najnowszych orzeczeniach sądów administracyjnych. Jak wobec tego należy traktować nabycie zagranicznych usług IT tego rodzaju pod kątem podatku u źródła?
Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 15 kwietnia 2020 r. dotyczy obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku u źródła) od wypłaty niektórych należności dokonywanych przez zagraniczny zakład polskiego rezydenta na rzecz nierezydenta. Interpretacja ta rozwiała część wątpliwości podatników, które pojawiały się dotychczas w praktyce, ale spowodowała także nowe problemy.
Wręczanie pracownikom bonów podarunkowych lub kart przedpłaconych, jest aktualnie szeroko rozpowszechnionym narzędziem motywacyjnym. Mogą być one nagrodą za osiągnięte wyniki, czy też prezentem okolicznościowym. W każdym razie jedne i drugie mogą powodować poprawę relacji pomiędzy pracodawcą a pracownikami, co w założeniu ma istotne znaczenie dla efektywności i wydajności wykonywanych przez tych drugich zadań. Jakie skutki w podatku dochodowym wywołuje przekazanie pracownikom bonów podarunkowych czy kart prepaid?
Faktoring szeroko występuje w obrocie gospodarczym, jednak w dalszym ciągu sposób rozliczania przychodów i kosztów podatkowych budzi wątpliwości nie tylko podatników, ale i organów podatkowych i sądów, które prezentują różne stanowiska. Poniżej przedstawimy sposób rozliczenia w CIT faktoringu pełnego (tj. kiedy to faktor - np. bank - ponosi ryzyko niewypłacalności kontrahenta).
„Więcej robotów w produkcji przemysłowej, zwiększenie wydajności produkcji i obniżenie jej kosztów, a także utrzymanie światowych trendów w polskiej gospodarce” – szumnie zapowiadana podatkowa ulga na robotyzację ma przynieść właśnie takie efekty, co zakomunikowało wspólnie Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii[1].
Status małego podatnika w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) w 2021 r. będą posiadali podatnicy, których przychody (wraz z kwotą należnego VAT) za 2020 r. nie przekroczą 9 031 000 zł (2 000 000 euro). Status małego podatnika CIT to jeden z warunków dających możliwość zastosowania 9% stawki CIT, drugim jest limit odnoszący się do przychodów bieżących (obecnie 1 200 000 euro). Prawdopodobnie już od 1 stycznia 2021 r. czekają nas jednak nowości w tym zakresie, o czym w artykule.
Procedowana obecnie w Sejmie nowelizacja ustawy o CIT zakłada m.in. nałożenie na największych podatników obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii (polityce) podatkowej za każdy rok podatkowy.
Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) wskazuje, że sposób wprowadzenia CIT od spółek komandytowych – którego skutkiem będzie wzrost opodatkowania o 9% dla małych firm i o 19% dla większych – jest absolutnie nieakceptowalny w procesie stanowienia prawa, które dotyka kilkadziesiąt tysięcy polskich przedsiębiorców. Brak vacatio legis oraz istotnie ograniczony proces konsultacji sprawia, że po raz kolejny przedsiębiorcy otrzymują sygnał o niepewności otoczenia prawnego i nieprzewidywalności prowadzenia biznesu. Dlatego FPP postuluje, aby każda zmiana zmieniająca warunki finansowe prowadzenia działalności gospodarczej była wprowadzana z zachowaniem 12 miesięcznego vacatio legis – by przedsiębiorcy mogli przygotować się na zmiany.
Podział majątku likwidowanej spółki pomiędzy jej wspólników jest czynnością o innym charakterze niż regulowanie zobowiązań. Tym samym, do takiej czynności, nie znajdą zastosowania przepisy, nakazujące rozpoznanie przychodu w przypadku regulowania zobowiązań przez wykonanie świadczenia niepieniężnego.
Wprowadzenie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) spółek komandytowych skutkować będzie istotnym wzrostem obciążenia podatkami dla prawie 73 tys. polskich firm. Taką tezę zaprezentowano w raporcie przygotowanym przez CRIDO, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz InfoCredit.
Zgodnie z art. 172 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego, posiadacz nieruchomości niebędący jej właścicielem nabywa jej własność po 20 latach pozostawania nieprzerwanie posiadaczem samoistnym, z wyjątkiem sytuacji, w których uzyskał on posiadanie w złej wierze – w takim przypadku obowiązuje 30-letni okres zasiedzenia. Czy zasiedzenie nieruchomości prowadzi do wystąpienia obowiązku podatkowego w PIT i CIT?
Rada Ministrów przyjęła 28 września 2020 r. projekt nowelizacji ustawy o CIT, zakładający wprowadzenie od 1 stycznia 2021 r. możliwości rozliczania się firm za pomocą tzw. estońskiego CIT. Próg przychodów, poniżej którego można będzie korzystać z tego rozwiązania, to 100 mln zł rocznie.
Zgodnie z opublikowanym w dniu 16 września 2020 r. projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegać będą spółki komandytowe mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Ponadto podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych będą niektóre spółki jawne – jeżeli jej wspólnikami nie będą wyłącznie osoby fizyczne i zarazem nie zostaną ujawnione osoby osiągające zyski z tej spółki (dodatkowe obowiązki sprawozdawcze).
Ministerstwo Rozwoju chce rozważenia możliwości odłożenia w czasie opodatkowania spółek komandytowych - napisał resort w opinii do projektu ustawy.
Wprowadzenie ulgi na robotyzację od 1 stycznia 2021 roku ma spowodować m.in., że będzie więcej robotów w produkcji przemysłowej, zwiększy się wydajności produkcji i zostaną obniżone jej koszty. Będzie można odliczyć 50 proc. kosztów poniesionych na inwestycje w robotyzację, niezależnie od wielkości i rodzaju branży. Nową ulgę będzie można powiązać z finansowaniem urządzenia bądź maszyny poprzez leasing.
Ministerstwo Finansów chce, by ulga na robotyzację i automatyzację w podatkach dochodowych (CIT i PIT) produkcji weszła w życie w drugim kwartale przyszłego roku, najpóźniej w połowie 2021 r. - poinformował PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski.
Rozważamy podniesienie progu przychodowego, do którego będzie można stosować estoński CIT, powyżej 50 mln zł, a informacja w tej sprawie będzie podana wkrótce - powiedział premier Mateusz Morawiecki, otwierając w środę Kongres Impact'20 Connected Edition.
Amortyzacja degresywna opiera się na założeniu, że wartość środka trwałego na potrzeby amortyzacji spada szybciej w pierwszych latach jego używania niż w latach kolejnych. A zatem, metoda degresywna amortyzacji charakteryzuje się tym, iż dla każdego roku podatkowego występuje inna podstawa dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
Pierwotnie zapowiedz projektu ustawy UD126 (nowelizacja ustaw PIT, CIT i kilku innych) w wypunktowanych hasłach spowodowała duże zaniepokojenie u podatników. Okazało się jednak, że warunki w przypadku spółek komandytowych i ulgi abolicyjnej będą nieco łagodniejsze niż zapowiadano w pierwszych komunikatach. Z drugiej strony opodatkowaniem CIT objęte mają być również spółki jawne, co pokazuje, że oficjalne uzasadnienie zmian (walka z agresywną optymalizacją) należy „między bajki” włożyć.
Zwolnieniu z CIT podlega cały dochód osiągnięty w ramach takiej działalności gospodarczej, gdzie dotychczasową inwestycję wspiera innowacja lub nowa inwestycja dotycząca pierwotnej inwestycji, związana ściśle decyzją co do tych samych kodów PKWiU i tego samego miejsca, które jest określone w decyzji o wsparciu. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 3 września 2020 r. (sygn. I SA/Gl 1228/19).
W świetle art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT wydatki poniesione przez spółkę na zakup ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, świadczonych lub wykonywanych przez podmioty inne niż jednostki naukowe w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki, nie mogą zostać uznane za koszty kwalifikowane. Za koszty kwalifikowane w rozumieniu ustawy o CIT mogą być bowiem uznane tylko i wyłącznie te wydatki, które zostały poniesione na zakup ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych od jednostek naukowych.
Spółki komandytowe nie będą dłużej służyć jako narzędzie do optymalizacji podatkowej - przekazało PAP Ministerstwo Finansów w reakcji na artykuł "Rzeczpospolitej", która napisała m.in. o tym, że w tym roku mogą zniknąć spółki komandytowe, które rząd chce dodatkowo obciążyć daniną.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o PIT, ustawy o CIT, ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym, ustawy o rachunkowości i kilku innych ustaw. Zaprojektowane przepisy mają na celu w szczególności uszczelnienie systemu podatkowego. Do najważniejszych zmian należą z pewnością jest objęcie spółki komandytowej opodatkowaniem CIT , obowiązek publikowania strategii podatkowej przez wielkie koncerny oraz ograniczenie ulgi abolicyjnej. Dla wielu firm pakiet oznaczać będzie zmniejszenie wysokości opodatkowania oraz otwarcie możliwości korzystania z uproszczonego, ryczałtowego rozliczenia podatku. Więcej firm skorzysta z obniżonej stawki 9% CIT oraz z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Od 1 stycznia 2021 r. podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) staną się spółki komandytowe i niektóre spółki jawne.
Po ogłoszeniu w czerwcu 2020 r. przez Prezesa Rady Ministrów planów wprowadzenia zmian podatkowych pod nazwą „Estoński CIT” przyszła pora na konkretne propozycje. Na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Finansów zamieszczono projekt ustawy. Nowe przepisy miałby wyjść w życie z początkiem 2021 roku.
Więcej robotów w produkcji przemysłowej, zwiększenie wydajności produkcji i obniżenie jej kosztów, a także utrzymanie światowych trendów w polskiej gospodarce - takie m.in. mają być efekty ulgi na robotyzację, którą przygotowują Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju. Przedsiębiorcy będą mogli dodatkowo odliczyć 50 proc. kosztów poniesionych na inwestycje w robotyzację, niezależnie od wielkości i rodzaju branży. Odliczenie dotyczyć będzie także leasingu oraz szkoleń dla pracowników obsługujących roboty. Projekt ustawy w tej sprawie już jesienią trafi do Sejmu i powinien wejść w życie 1 stycznia 2021 r.
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw negatywnie ocenia pomysł objęcia spółek komandytowych CIT-em - wynika komunikatu biura Rzecznika MŚP z 11 września 2020 r. Według niego, może to prowadzić do podwójnego opodatkowania takich spółek i zwiększenia ich obciążeń podatkowych.
Projekt obejmujący CIT-em spółki komandytowe oraz zwiększający dostępność opodatkowania ryczałtem w ciągu kilku dni zostanie opublikowany - informuje PAP dyrektor departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów Aleksander Łożykowski.
Od czerwca 2020 r., tj. od momentu zaprezentowania założeń wdrożenia w Polsce estońskiej metody rozliczenia CIT, narosło wokół niej wiele nieporozumień. Autorzy (Jan Sarnowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów i Aleksander Łożykowski, Dyrektor Departamentu Podatków Dochodowych w Ministerstwie Finansów) przywołali argumentację stojącą w kontrze do najczęściej powtarzanych w przestrzeni publicznej mitów dotyczących projektowanej regulacji. Szczególnie istotne znaczenie mają w tym procesie szersze tło ekonomiczne omawianego rozwiązania, moment cyklu koniunkturalnego, w którym jest ona wdrażana, oraz doświadczenie płynące z ponad 20 lat stosowania tego mechanizmu w innych krajach Europy.
Podatnicy CIT są co do zasady opodatkowani 19% stawką podatku, jednak w określonych sytuacjach, po spełnieniu określonych warunków, mogą skorzystać z preferencji w postaci 9% stawki. Obniżona stawka CIT nie odnosi się do wszystkich podatników z uwagi na szereg kryteriów decydujących o jej zastosowaniu.
Podwyższenie limitu przychodów (z 1,2 mln euro do 2 mln euro) uprawniających do korzystania z obniżonej 9-proc. stawki podatku CIT - zakłada projekt ustawy resortu finansów. Ministerstwo Finansów chce powiązać wysokość płaconego przez duże firmy podatku z miejscem uzyskiwania dochodu.