REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dotacje, VAT - rozliczanie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Obowiązek podatkowy w przypadku zapłaty zagranicznemu kontrahentowi zaliczki na poczet dostawy towarów z montażem

Niemiecki kontrahent wystawił nam w kwietniu 2014 r. fakturę zaliczkową na poczet dostawy maszyny, która będzie montowana w naszym zakładzie. Zaliczkę wpłaciliśmy na początku maja 2014 r. na podstawie otrzymanej faktury. W czerwcu 2014 r. maszyna została dostarczona i zamontowana. Wtedy dostawca wystawił nam fakturę końcową. Kiedy powinniśmy opodatkować zapłaconą zaliczkę?

Przemieszczeniu towaru do magazynu położonego w innym kraju UE

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy przemieszczeniu własnego towaru do magazynu położonego w innym kraju Unii Europejskiej?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu WDT

Czy w WDT obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury, czy otrzymanie zaliczki w WDT wpływa na powstanie obowiązku, a także kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu WDT udokumentowanych fakturą zbiorczą?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy u komisanta, jeżeli wydaje towar osobie trzeciej

24 kwietnia 2015 r. klient wstawił do mojego komisu samochód. Sprzedałem go 30 czerwca 2015 r. Wystawiłem fakturę 3 lipca 2015 r. Kiedy powstał u mnie obowiązek podatkowy: 30 czerwca 2015 r. czy 3 lipca 2015 r.?

REKLAMA

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet za zaliczeniem pocztowym, gdy płatność następuje za pomocą systemów płatności internetowej, a także w przypadku, gdy płatność następuje przed wysłaniem towaru?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu pierwszej opłaty za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i opłat rocznych

Nasza gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego oddajemy grunty w użytkowanie wieczyste poprzez zawarcie umowy w formie aktu notarialnego. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu oddania nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste w stosunku do pierwszej opłaty i opłat rocznych, o których jest mowa w art. 71 ustawy o gospodarce nieruchomościami?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od zbycia spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego

Zbywamy spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Akt notarialny podpiszemy na początku lipca 2014 r., ale klucze do lokalu przekazaliśmy 24 czerwca 2014 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy?

Czy powstaje obowiązek podatkowy w związku z zaliczeniem wadium na poczet ceny zakupu nieruchomości

Rozstrzygnęliśmy przetarg na zakup nieruchomości. Wpłacone przez zwycięskiego oferenta wadium, zgodnie z warunkami przetargu, zostało zaliczone na poczet ceny jej zakupu. Czy w związku z tym powinniśmy kwotę wadium potraktować jak zaliczkę dla celów VAT?

REKLAMA

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży budynku wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu

Zamierzamy dokonać sprzedaży nieruchomości składającej się z działki zabudowanej budynkiem handlowo-usługowym. Budynek stanowi naszą własność i został wybudowany w roku 1984. Nieruchomość jest w wieczystym użytkowaniu. Nieruchomość była w przeszłości wynajmowana przez nas różnym podmiotom. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT w odniesieniu do sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz sprzedaży budynku? Czy będzie to ten sam moment zarówno dla sprzedaży budynku, jak i prawa wieczystego użytkowania gruntu?

Czy omyłkowa wpłata na rachunek bieżący dewelopera zamiast na rachunek powierniczy skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego

Prowadzimy działalność deweloperską. Podlegamy tzw. ustawie deweloperskiej, dlatego podpisaliśmy z bankiem umowę o prowadzenie rachunku powierniczego. W razie zawarcia umowy deweloperskiej nabywcy lokali są zobowiązani odpowiednio do wpłacania na rachunek powierniczy kwot tytułem częściowego uczestnictwa w przedsięwzięciu deweloperskim lub wpłaty całości wynagrodzenia z tytułu zakupu danego lokalu po dokonaniu na ich rzecz przeniesienia prawa własności do tego lokalu. Zdarza się jednak, że klienci się mylą i wpłacają powyższe kwoty na nasz rachunek bieżący. Czy takie wpłaty obligują nas do rozpoznania obowiązku podatkowego w VAT?

Czy powstaje obowiązek podatkowy od wpłat dokonywanych przez klientów na rachunek powierniczy dewelopera

Prowadzimy działalność deweloperską. Ponieważ podlegamy przepisom ustawy z 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, zawarliśmy z bankiem umowę o prowadzenie otwartego bądź zamkniętego mieszkaniowego rachunku powierniczego. Od przyszłych nabywców lokali mieszkalnych w budowanych przez nas budynkach wielorodzinnych przyjmujemy na ten rachunek środki pieniężne stanowiące zapłatę za przedmiot umowy, w ratach określonych w umowie deweloperskiej. Środki pieniężne zdeponowane na rachunku powierniczym będą nam wypłacane po stwierdzeniu przez bank zakończenia danego etapu realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego, bądź otrzymaniu przez bank odpisu aktu notarialnego umowy przenoszącej na nabywcę prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego. Czy wpłata środków pieniężnych na rachu¬nek powierniczy przez nabywcę z tytułu zakupu przedmiotu umowy deweloperskiej powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT?

Czy opłata rezerwacyjna wpłacana na bieżący rachunek dewelopera skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego

Prowadzimy działalność deweloperską. Zawieramy z klientami umowy rezerwacji lokalu. Umowy takie nie są zawierane w formie aktu notarialnego. Klient deklaruje zainteresowanie zakupem określonego lokalu i wpłaca na nasz bieżący rachunek bankowy określoną kwotę opłaty rezerwacyjnej. Jeżeli klient ostatecznie nie zdecyduje się na zakup lokalu i zrezygnuje z jego rezerwacji, opłata ta podlega zwrotowi na rzecz klienta. Natomiast w momencie zawarcia z klientem umowy przedwstępnej wpłacona wcześniej opłata rezerwacyjna podlega zaliczeniu na poczet ceny lokalu oraz jednocześnie przekazaniu na rachunek powierniczy prowadzony przez bank. W celu usprawnienia transakcji, działając w imieniu klienta, dokonujemy przelewu wpłaconych wcześniej środków z bieżącego rachunku bankowego na rachunek powierniczy, prowadzony zgodnie z wymogami ustawy deweloperskiej. Czy otrzymana przez nas opłata rezerwacyjna, wpłacana przez klienta na nasz bieżący rachunek bankowy, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego?

Obowiązek podatkowy przy dostawie budynków

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od dostawy budynków, gdy płatność następuje w transzach?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży domu jednorodzinnego

Budujemy domy jednorodzinne. Zazwyczaj, jeszcze przed podpisaniem aktu notarialnego, wydajemy klientom klucze do tych domów, żeby mogli je wykończyć. Naszym zdaniem, obowiązek podatkowy występuje u nas dopiero wtedy, gdy klienci podpiszą akty notarialne przenoszące na nich własność domów. Czy mamy rację?

Sprzedaży bonów podarunkowych - obowiązek podatkowy

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży bonów podarunkowych?

Czy trzeba mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej fakturę VAT RR

Wystawiliśmy fakturę korygującą, zmniejszającą do faktury VAT RR. Czy mamy obowiązek żądać od rolnika ryczałtowego potwierdzenia odbioru tej korekty?

Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży prenumeraty czasopism drukowanych

Zajmujemy się sprzedażą prenumerat czasopism naukowych, specjalistycznych z różnych branż, w formie dostaw wersji drukowanych (PKWiU 58.14.1). Prenumeraty te są opłacane przez naszych klientów z góry, np. na następny rok, półrocze bądź kwartał na podstawie pro formy. Fakturę sprzedaży wystawiamy w terminie 60 dni od dnia udostępnienia prenumeraty, a obowiązek podatkowy rozpoznajemy w dacie wystawienia tej faktury. Czy postępujemy prawidłowo?

Obowiązek podatkowy przy wniesieniu aportem znaków towarowych

Kiedy powstanie obowiązek podatkowy z tytułu wniesienia przez firmę aportem praw do znaków towarowych?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy wniesieniu aportem prawa wieczystego użytkowania gruntu

Zamierzamy wnieść przysługujące nam prawo wieczystego użytkowania niezabudowanego gruntu w drodze aportu (wkład niepieniężny) do spółki komandytowej w zamian za objęcie udziałów. Wartość udziałów obejmowanych w związku z wniesieniem aportu zostanie określona w umowie spółki zgodnie z wartością rynkową nieruchomości. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w odniesieniu do tej czynności?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy u małego podatnika rozliczającego się metodą kasową

Jesteśmy małym podatnikiem. Rozliczamy się z VAT metodą kasową. Zawarliśmy kontrakt, który przewiduje, że płatności za wykonane przez nas - w ramach jego realizacji - czynności nastąpią w odroczonym terminie. Najprawdopodobniej utracimy niebawem status małego podatnika i możliwość rozliczania VAT metodą kasową. Jak powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy, gdy czynności wykonane zostaną jeszcze w okresie, gdy będziemy rozliczać się metodą kasową, a płatność za nie nastąpi po utracie tej możliwości?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu nieodpłatnego wydania materiałów i gadżetów reklamowych

W celu zwiększenia poziomu sprzedaży towarów oraz poziomu rozpoznawalności marek, pod którymi oferowane przez nas towary są sprzedawane, a także w celu umacniania relacji z obecnymi klientami, organizujemy szereg akcji o charakterze promocyjnym i marketingowym. Jednym z podstawowych środków wykorzystywanych w naszej działalności marketingowej są różnego rodzaju materiały reklamowe, które wydajemy nieodpłatnie różnym podmiotom, takie jak materiały POS, foldery reklamowe, próbki, wzorniki, stojaki i półki reklamowe, reklamy roll-up, banery, ekrany LCD z logo firmy oraz pozostałe materiały reklamowe z zaznaczonym logo i nazwą naszej firmy, takie jak: koszulki, bluzy, skarpetki, czapki, plecaki, zawieszki, skrobaczki do szyb, bloki z kartkami, długopisy, maskotki, torby i pamięci flash. Wartość jednostkowa poszczególnych materiałów reklamowych przekracza kwotę 100 zł, a przy ich nabyciu przysługiwało nam prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT. Czy w związku z nieodpłatnym przekazywaniem ww. materiałów reklamowych na rzecz kontrahentów powstanie obowiązek podatkowy w zakresie VAT?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu darowizny towarów na rzecz domu dziecka

Produkujemy odzież. 20 maja 2015 r. podpisaliśmy z lokalnym domem dziecka umowę darowizny sporej partii ubrań. Dostarczyliśmy je 1 czerwca 2015 r., tj. w Dzień Dziecka. Kiedy powstanie u nas obowiązek podatkowy? Czy w dniu podpisania umowy?

Jakie zasady korygowania faktur stosować do faktur wystawionych przed 2014 r.

Musimy skorygować kilka faktur wystawionych w 2011 i 2012 r. Czy wystawiając teraz faktury korygujące powinniśmy stosować zasady wystawiania korekt, które obowiązywały w tamtych latach?

Czy otrzymanie wpłaty na poczet nieokreślonych zamówień skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w VAT

10 czerwca 2015 r. otrzymałem od stałego kontrahenta wpłatę w wysokości 8000 zł na poczet przyszłych, nieokreślonych na razie zamówień. Pierwsze zamówienie towarowe po dokonaniu powyższej wpłaty kontrahent złożył 4 lipca 2015 r. Dokonując zamówienia, kontrahent wskazał, że zapłatę za nie, tj. 3000 zł brutto, mam potrącić z wpłaconej 10 czerwca 2015 r. kwoty. Czy mogę uznać wpłaconą w czerwcu kwotę za zaliczkę i opodatkować ją w deklaracji za czerwiec?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy, jeżeli towar został odebrany po kilku miesiącach od dnia złożenia zamówienia

20 kwietnia 2015 r. otrzymałem zamówienie na towar. W tym samym dniu wystawiłem fakturę dokumentującą dostawę tego towaru. Mimo monitów, nabywca nie odbierał towaru. Towar został odebrany przez klienta dopiero pod koniec czerwca 2015 r. Wtedy też klient za niego zapłacił. Kiedy powstał u mnie obowiązek podatkowy?

Jak określić moment powstania obowiązku podatkowego, gdy klient nie odebrał przesyłki pocztowej z towarem

Wysłaliśmy do klienta towar pocztą. Klient jednak go nie odebrał i przesyłka do nas wróciła. Kiedy powstał u nas obowiązek podatkowy?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy dostawie towarów za zaliczeniem pocztowym - problem

Produkujemy elektryczne piecyki - opiekacze. Zasadniczo nie prowadzimy sprzedaży detalicznej, ale zadzwonił do nas klient - osoba fizyczna nieprowadząca działalności - z ofertą kupna takiego piecyka. Wysłaliśmy mu towar za zaliczeniem pocztowym 20 czerwca 2014 r. Klient otrzymał go 23 czerwca 2014 r. Natomiast płatność z poczty otrzymaliśmy w lipcu 2014 r. Kiedy mamy rozliczyć tę dostawę?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy dostawie towarów za pośrednictwem firm spedycyjnych

Prowadzimy działalność handlową. Towary są często wysyłane spedycją na zlecenie spółki. Ponosimy koszty wynagrodzenia firmy spedycyjnej, a także odpowiedzialność za towar do momentu jego odbioru przez kupującego od spedytora. W razie uszkodzenia dostarczanego towaru w trakcie transportu, to my jesteśmy uprawnieni do otrzymania odszkodowania. Ryzyko związane z towarem przechodzi na kupującego dopiero w momencie jego odbioru od spedytora i od tego momentu ma on prawo dysponowania towarem jak właściciel. Sprzedawane towary w momencie wydania z magazynu pozostają naszą własnością do momentu ich dostarczenia odbiorcy. Dokumentem potwierdzającym dokonaną transakcję jest faktura VAT, którą wystawiamy z dniem wydania towaru spedytorowi. Nie mamy żadnego wpływu na termin dostarczenia towaru przez spedytora do nabywcy. W przypadku wydania towaru spedytorowi i wystawienia faktury sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca może on zostać dostarczony na miejsce w pierwszym dniu roboczym następnego miesiąca lub jednym z kolejnych dni. Czy postępujemy prawidłowo, rozpoznając obowiązek podatkowy w momencie wydania spedytorowi towaru wraz z fakturą?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy, gdy towar jest wysyłany kurierem - problem

Towar wydano z magazynu i zafakturowano 30 czerwca 2015 r. Wysłaliśmy go kurierem. Przesyłka razem z fakturą dotarła do klienta 3 lipca 2015 r. Kiedy powstał u nas obowiązek podatkowy?

Czy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu nieodpłatnej cesji wierzytelności

Jesteśmy spółką z o.o. Zamierzamy zawierać z innymi podmiotami umowy cesji wierzytelności. Podstawowe warunki umowy to: zbywca dokonuje cesji wierzytelności na naszą spółkę; nasza spółka zobowiązuje się dążyć do odzyskania tych wierzytelności; w przypadku odniesienia przez naszą spółkę sukcesu zwracamy część odzyskanej wierzytelności zbywcy; w przypadku nieskuteczności windykacji dokonujemy lub możemy dokonać zwrotu wierzytelności (bez wynagrodzenia); wysokość części odzyskanej wierzytelności zwracanej zbywcy będzie pomniejszona o koszty (lub część kosztów) windykacji oraz wynagrodzenie umowne. Nadmieniamy, że dokonywana przez zbywcę cesja wierzytelności nastąpi nieodpłatnie. Czy w odniesieniu do tej czynności powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy w VAT?

Czy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu przekazania nieruchomości w związku z likwidacją spółki jawnej na majątek osobisty wspólników

Zamierzamy na mocy uchwały wspólników rozwiązać spółkę jawną, a następnie przeprowadzić postępowanie likwidacyjne. Przedmiotem majątku spółki jawnej jest nieruchomość, która została wniesiona do spółki przez ówczesnych wspólników tytułem wkładu niepieniężnego. Nieruchomość stanowi środek trwały spółki jawnej. Wniesienie nieruchomości tytułem wkładu niepieniężnego do spółki jawnej nie było opodatkowane VAT. W związku z planowaną likwidacją spółki na wspólników przeniesiona zostanie własność nieruchomości, zgodnie z wysokością posiadanych udziałów. Czy przeniesienie nieruchomości z majątku spółki jawnej na majątek osobisty wspólników w częściach odpowiadających posiadanym przez nich udziałom, w związku z likwidacją spółki jawnej, spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT?

Czy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży przez gminę nieruchomości gruntowej na rzecz jej dotychczasowego użytkownika wieczystego

Zamierzamy dokonać przeniesienia prawa własności działki na rzecz jej dotychczasowego użytkownika wieczystego w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Czy taka czynność podlega VAT w momencie przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności, powodując powstanie obowiązku podatkowego w tym podatku po stronie gminy?

Czy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku zniesienia współwłasności nieruchomości między gminą a osobami fizycznymi

Sąd rejonowy prowadzi postępowanie mające na celu zniesienie współwłasności. Gmina będzie zobowiązana do zapłaty na rzecz pozostałych współwłaścicieli dopłaty do przydzielonych na własność działek w wysokości ustalonej przez sąd. Kwota dopłaty będzie stanowić różnicę między wartością udziałów osób fizycznych oraz wartością nieruchomości nabytej przez te osoby. Czy w związku z czynnością zniesienia współwłasności w drodze orzeczenia sądu przez podział nieruchomości z obowiązkiem dopłaty przez gminę, po stronie gminy powstaje obowiązek podatkowy?

Jak rozliczać faktury korygujące niedoręczane nabywcom

Najemcom lokali komunalnych w naszych zasobach gminnych naliczamy co miesiąc opłaty czynszowe, na podstawie danych zawartych w umowach najmu. Zmiany w umowach dokonywane są aneksami na bieżąco, na podstawie wniosków najemców i dotyczą m.in. zmiany liczby osób zamieszkujących dany lokal. Okres, którego dotyczą korekty faktur, uzależniony jest od zdarzenia powodującego zmiany naliczenia opłaty czynszowej – w tym ww. zmian liczby osób zamieszkujących lokal, bądź wynikają z rozliczeń mediów. Faktury wystawiane najemcom nie są im doręczane – księgujemy je tylko w naszym systemie. Czy w przypadku dokonania korekty takiej faktury musimy uzyskać potwierdzenie jej odbioru od najemcy? Nadmieniamy, że faktury korygujące będą powodowały zarówno zwiększenie, jak i zmniejszenie podstawy opodatkowania i podatku należnego.

Czy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu uzyskania odszkodowania za nienależyte wykonanie umowy

Prowadzimy działalność produkcyjną. Zawieramy umowy z dostawcami krajowymi i zagranicznymi na dostawy materiałów i komponentów potrzebnych nam do produkcji naszych wyrobów. W umowach zastrzegamy sobie prawo odrzucenia zamówienia w całości bądź w części, jeśli nadesłane komponenty bądź materiały nie będą spełniać naszych wymagań. W sytuacji, gdy całość lub część zamówienia zostanie przez nas odrzucona ze względu na niezgodność towaru z umową, dostawca będzie zobowiązany do zapłaty odszkodowania rekompensującego nam straty, jakie poniesiemy na skutek dostaw nieodpowiadających zamówieniu, wadliwych towarów. Czy otrzymane odszkodowanie powinniśmy opodatkować podatkiem VAT, a jeśli tak - to, w którym momencie?

Czy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku podwójnej zapłaty za tę samą dostawę

Jeden z moich kontrahentów zapłacił mi dwukrotnie za tę samą fakturę dokumentującą dostawę to¬warów. Uzgodniliśmy telefonicznie, że mam nie zwracać mu nadpłaconej kwoty, tylko rozliczymy ją w przyszłości, gdy ewentualnie złoży kolejne zamówienie. Czy kwotę nadpłaty powinienem potraktować jako zaliczkę dla celów VAT?

Czy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży towarów na próbę

Jesteśmy firmą handlową. Niekiedy klienci kupują u nas towar na próbę, a niekiedy to my zastrzegamy sobie własność towaru aż do momentu całkowitej zapłaty należności. Czy powinniśmy takie sprzedaże ujmować do VAT w momencie przekazania towaru klientowi, czy dopiero odpowiednio: przy sprzedaży na próbę - w momencie decyzji klienta o zakupie, przy zastrzeżeniu własności - w momencie całkowitej zapłaty za towar?

Jak rozliczyć udzielenie skonta

Stanowisko fiskusa w zakresie rozliczania skonta nie jest jednolite. Raz mówi, że podatek można odliczyć w okresie otrzymania korekty faktury, a innym razem, że w okresie, gdy dokonano płatności.

Jak uszczelnić zasady i tryb zwrotów VAT-u?

Najsłabszym punktem, powodującym największe bezwzględnie straty w podatku od towarów i usług, są zwroty różnicy podatku. Władze nie bardzo chcą chwalić się ich wielkością; publikowane dane różnią się: w 2013 r. było prawdopodobnie około 80 mld zł (a dochody 113 mld zł), w 2014 r. – 86 mld zł (dochody – 124 mld zł).

Dokumentowanie WDT - za dużo biurokracji

Prawo unijne nie reguluje bezpośrednio sposobu dokumentowania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Decydują o tym państwa członkowskie. Polska narzuciła tyle wymogów, że aż utrudniają działanie firm.

Sprzedaż poniesionych nakładów inwestycyjnych - opodatkowanie VAT

Uznanie odpłatnego zbycia nakładów inwestycyjnych za świadczenie usług, w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy, wyklucza możliwość zastosowania do tej czynności zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Świadczenie to będzie zatem podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według stawki podstawowej wynoszącej 23%.

NSA uchylił wyroki WSA ws. janosikowego

Naczelny Sąd Administracyjny uchylił w piątek 4 września 2015 r. korzystne dla województwa mazowieckiego wyroki sądu pierwszej instancji w sprawie janosikowego za 2013 r. Zgodnie z orzeczeniem samorząd ma pokryć ponad 190 tys. zł. kosztów postępowania sądowego na rzecz MF.

W UE nie ma poprawy w ściąganiu VAT, w Polsce luka wzrosła

Kraje UE nie poprawiły ściągalności VAT, tzw. luka w VAT wyniosła w 2013 r. 168 mld euro, co stanowi 15,2 proc. możliwych do uzyskania dochodów z tego podatku - wynika z najnowszego raportu Komisji Europejskiej. W Polsce luka w VAT sięgnęła 26,7 proc.

IFK poleca: Komornik z VAT-em, ale bez kasy fiskalnej

Od 1 października usługi komornicze zostaną objęte podatkiem od towarów i usług. Jednak komornicy nie muszą kupować kas fiskalnych. Resort finansów przygotował projekt rozporządzenia, które zwalnia komorników ze stosowania kasy fiskalnej.

Usługi komornicze z podatkiem VAT

Od początku października br. usługi komornicze zostaną objęte podatkiem VAT. W związku ze zmianami komornicy nie muszą jednak kupować kas rejestrujących. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, które zwalnia komorników ze stosowania kasy fiskalnej.

Aport wierzytelności do spółki – skutki w VAT po stronie zbywcy wierzytelności

Zgodnie z kodeksem spółek handlowych, wkłady na pokrycie kapitału zakładowego spółki mogą być wnoszone przez wspólników lub akcjonariuszy w formie pieniężnej lub niepieniężnej – czyli tzw. aportu. Przedmiotem aportu mogą być natomiast wyłącznie rzeczy i prawa zbywalne, w tym wierzytelności. Warto zatem zastanowić się, jakie skutki w podatku VAT powoduje wniesienie takiego wkładu w postaci wierzytelności pod stronie wnoszącego aport wspólnika/akcjonariusza.

Opodatkowanie sprzedaży nalewek wyprodukowanych we własnym gospodarstwie przez rolnika

Sprzedaż nalewek wyprodukowanych we własnym gospodarstwie rolnym przez rolnika ryczałtowego musi być opodatkowana PIT, jak innych przychodów z działalności gospodarczej. Nie można tu zastosować opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Można natomiast uniknąć obowiązku tworzenia składu podatkowego w myśl ustawy o podatku akcyzowym. Nie da się natomiast uniknąć płacenia VAT i rejestrowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej kasą fiskalną.

Opodatkowanie energii wytworzonej ze źródeł odnawialnych w mikroinstalacjach

Minister finansów udzielił wyjaśnień w zakresie opodatkowania (VAT, PIT i podatkiem akcyzowym) sprzedaży energii wytworzonej ze źródeł odnawialnych w tzw. mikroinstalacjach przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Zwolnienie z VAT dla usług świadczonych w ramach grupy

Naczelny Sąd Administracyjny ma wątpliwości co do zwolnienia dla usług świadczonych w ramach grupy. To pierwsze pytanie podatkowe dotyczące naruszenia zasady konkurencyjności.

Jak rozliczyć zakup i sprzedaż towarów dokonane w innym kraju UE

Jak należy rozliczyć zakup i sprzedaż towarów na terenie Czech przez spółkę z o.o., gdy zakupiony towar nie jest przywożony na teren Polski. Jak powinno wyglądać opodatkowanie, udokumentowanie i księgowanie takich transakcji?

REKLAMA