REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy warto ratować JPK_VAT likwidując deklarację podatkową?

Medialne informacje, że resort finansów chce ogłosić (po roku funkcjonowania!) konsultacje na temat treści wprowadzonej przed rokiem miesięcznej informacji na temat ewidencji prowadzonych dla potrzeb podatku od towarów i usług (JPK_VAT), zaskoczyły podatników. Zaczęli oni przecierać oczy: to po co wydatkowano dziesiątki milionów (może już setki?) na „ekspertów”, którzy podrzucili władzy ten bubel, aby trzeba było pytać się fachowców, czyli „zwykłe księgowe”, jak naprawić treść i jego kształt?

Likwidacja deklaracji VAT najwcześniej w 2019 roku

Likwidacja deklaracji VAT może być kolejnym etapem informatyzacji rozliczeń VAT poinformował dyrektor w Ministerstwie Finansów Wojciech Śliż. Jednak zależy to od oceny funkcjonowania Jednolitego Pliku Kontrolnego i może zaistnieć nie wcześniej niż w 2019 roku.

Zobacz dlaczego polski biznes przenosi się do Irlandii

Raj dla przedsiębiorców, jakim bez wątpienia jest Wielka Brytania, już wkrótce, bo w 2019 roku znajdzie się poza strukturami Unii Europejskiej. Dlatego wielu przedsiębiorców, którzy chcą aby ich firma pozostała w strukturach europejskich skierowało swój wzrok na Irlandię.

Mniejsze obciążenia biurokratyczne dla firm

Rząd planuje kolejne zmiany przepisów mające na celu uproszczenie a nawet likwidację niektórych obowiązków ciążących na przedsiębiorcach. Zmiany mają dotyczyć m.in. podatków dochodowych (PIT i CIT), podatku VAT, podatku akcyzowego, podatków lokalnych, PCC, ustawy o rachunkowości, Ordynacji podatkowej, prawa celnego, prawa handlowego, prawa pracy.

REKLAMA

Składki ZUS dla początkujących przedsiębiorców

Osobom rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej ciążą na początku przede wszystkim podatki oraz składki na ubezpieczenia społeczne. Na szczęście początkujący przedsiębiorca przez pierwsze 2 lata prowadzenia działalności gospodarczej korzysta z możliwości opłacania składek ZUS od niskiej podstawy ich wymiaru. Są to tzw. preferencyjne składki ubezpieczeniowe.

Umowa zlecenia poza działalnością gospodarczą a koszty w PIT - decyduje treść umowy

Nawet jeżeli zakres umowy zlecenia pokrywa się z zakresem prowadzonej działalności, w określonych przypadkach można zastosować zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) zryczałtowane koszty uzyskania przychodów w wysokości 20%.

Private enforcement - odszkodowania za naruszenie prawa konkurencji

W dniu 27 czerwca 2017 r. weszła w życie ustawa z 21 kwietnia 2017 r. o roszczeniach o naprawienie szkody wyrządzonej przez naruszenie prawa konkurencji (Ustawa). Ustawa ta wprowadziła do polskiego systemu prawnego nową instytucję „private enforcement”, czyli indywidualne uprawnienie odszkodowawcze przysługujące podmiotowi poszkodowanemu naruszaniem przez inny podmiot reguł konkurencji obowiązujących na rynku wspólnotowym. Uprawnienie to przysługuje każdemu poszkodowanemu przez podmioty stosujące praktyki ograniczające konkurencję rynkową – tj. zarówno przedsiębiorcom jak i konsumentom. Na mocy nowych przepisów można dochodzić przed sądami cywilnymi roszczeń odszkodowawczych, obejmujących zarówno szkodę rzeczywistą, jak i utracone korzyści.

Kontynuacja umów o pracę po śmierci przedsiębiorcy od 2018 roku

W przygotowanym przez Ministra Rozwoju i Finansów projekcie ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej znajdują się przepisy zmieniające kodeks pracy, przewidujące kontynuację zawartych stosunków pracy po śmierci przedsiębiorcy-pracodawcy. Cała ustawa o zarządzie sukcesyjnym, jak również zmiany w kodeksie pracy mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.

REKLAMA

Kontrola celno-skarbowa bez gwarancji z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

Do kontroli celno-skarbowych, które są prowadzone od początku marca 2017 roku, nie stosuje się przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dotyczących kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy. Zdaniem ekspertów z Kancelarii Prawnej Skarbiec istotnie utrudnia to podatnikom kontrolę działań organów podatkowych oraz uniemożliwia efektywne zgłaszanie swoich argumentów.

Sukcesja przedsiębiorstwa osoby fizycznej - zmiany od 2018 roku

Minister Rozwoju i Finansów przygotował projekt ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, której wejście w życie jest planowane na pierwszy kwartał 2018 r. Zdaniem wicepremiera Mateusza Morawieckiego ustawa ta zwiększa szanse na to, że polskie firmy będą budowane przez pokolenia, powiększając swą wartość i gospodarczy potencjał. Ustawa zawiera też zwolnienie z podatku od spadków nabycia firmy przez osoby, które będą ją prowadziły, niezależnie od pokrewieństwa.

Nowe sprawozdania odnośnie paliw ciekłych

Ministerstwo Finansów przypomina o nowych obowiązkach sprawozdawczych dotyczących podmiotów prowadzących działalność związaną z produkcją, magazynowaniem, transportem, przeładunkiem lub dystrybucją paliw ciekłych, wynikających z nowego Prawa energetycznego.

Opinie interpretacyjne GUS w sprawach PKWiU, PKD, KŚT

Nazwa usług, które świadczy przedsiębiorca, a także sam rodzaj wykonywanej przez niego działalności może przesądzić o opodatkowaniu jego firmy. Z wątpliwościami co do klasyfikacji PKD, KŚT czy PKWiU można się zwrócić do urzędu statystycznego w Łodzi, składając odpłatny wiosek o tzw. opinię interpretacyjną.

Jak opodatkować krótkoterminowy najem online? Czy trzeba zakładać firmę?

Wynajem krótkoterminowy własnych mieszkań za pośrednictwem portali społecznościowych (online) może zostać uznany przez organy podatkowe za działalność gospodarczą. Fiskus bowiem raz dopuszcza stawkę 8,5-proc. typową dla najmu prywatnego, innym razem okazuje się, że trzeba w tym celu zakładać działalność gospodarczą.

Zmiany w JPK_VAT 2017/2018 – rewolucja, czy ewolucja?

Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje podatkowe w sprawie plików JPK_VAT. Do 7 sierpnia 2017 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać propozycje zmian technicznych i merytorycznych w schemie JPK_VAT, jakie ich zdaniem resort powinien wprowadzić.

Spółka czy oddział – którą formę działalności wybrać?

Działalność gospodarcza może być prowadzona zarówno w miejscu, w którym przedsiębiorca zorganizował swój główny ośrodek gospodarczy, jak i poza nim, czyli w oddziale firmy lub w formie odrębnej spółki. Przedsiębiorcy rozpoczynający prowadzenie działalności w naszym kraju najczęściej decydują się na założenie spółki z. o.o. lub oddziału.

Pakiet Mobilności – skutki dla firm transportowych

Ogłoszony przez Komisję Europejską projekt zmian sprawił, że w branży transportowej zawrzało. Pakiet Mobilności, bo o nim mowa, wprowadził wiele niepokoju wśród właścicieli firm oraz samych kierowców. Drżąc przed nieznanym, branża odpycha od siebie wizję modyfikacji zapisów ustawy, traktując je jako zło konieczne. Jednak dokładne analizy propozycji KE i porównanie ich z obecnym stanem prawnym pozwalają wyciągać wnioski zgoła odmienne od ogólnej katastroficznej wizji dla transportu międzynarodowego.

Projekt procedury w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych wymaga znaczących poprawek

Jednoinstancyjność postępowania czy pozbawienie stron środków zaskarżenia w przypadku niektórych postanowień to tylko niektóre z uproszczeń, jakie zostały zaproponowane w projekcie procedury w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Ich zasadność, szczególnie tych wspomnianych, może jednak budzić bardzo poważne wątpliwości.

Automatyzacja i robotyzacja zwiększa konkurencyjność firm

Postęp robotyzacji i automatyzacji procesów będzie jednym z podstawowych elementów decydujących o konkurencyjności firm już w perspektywie kilku najbliższych lat. Konsekwencją wyścigu robotów będą znikające, popularne dziś zawody, ale nadchodząca automatyzacja ma przynieść ogromne oszczędności, zwiększenie wydajności i efektywności firm. W konsekwencji także wzrost globalnej produktywności o nawet 1,4 proc. rocznie.

Kary za nieprawidłowy przewóz tzw. olejów smarowych

Ministerstwo Finansów ostrzega przed przewozem tzw. olejów smarowych (różna nazwa handlowa) klasyfikowanych do kodów CN od 27101971 do 27101999, przemieszczanych przez obszar RP w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych i w obrocie krajowym, z użyciem cystern samochodowych oraz zbiorników z tworzyw sztucznych o pojemności 1000 l (tzw. „mauzerów"), przewożonych na naczepach samochodowych bez oznakowania znormalizowanymi tablicami ADR.

Ministerstwo Finansów weryfikuje kolejne pliki JPK_VAT

Resort finansów poinformował, że dokonuje weryfikacji złożonych za kwiecień i maj 2017 r. jednolitych plików kontrolnych JPK_VAT, przy wykorzystaniu kompleksowego elektronicznego narzędzia ANALIZATOR_JPK. Kontrola wykazała niezgodności w części przesyłanych plików.

Dofinansowanie na innowacje w sektorze rolno-spożywczym i leśnym

Firmy planujące prace badawczo-rozwojowe mogą uzyskać dofinansowanie w ramach takich projektów jak Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (POIR) oraz Regionalne Programy Operacyjne poszczególnych województw (RPO). Jednakże od tego roku po raz pierwszy będzie można ubiegać się o dofinansowanie prac badawczych oraz wdrożenie ich wyników również w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW).

Wysyłanie kilku plików JPK_VAT za ten sam okres - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów wskazuje, że zdarzają się sytuacje, w których podatnicy pomimo składania jednej deklaracji VAT przesyłają kilka plików JPK_VAT dotyczących tej samej deklaracji. Zasadą jest jednak, że dla jednej deklaracji powinien być złożony tylko jeden plik JPK_VAT.

Korzyści podatkowe z założenia spółki w Luksemburgu

Księstwo Luksemburg jest jednym z najbardziej liczących się na świecie ośrodków finansowych. Mimo tego, że nie można zaliczyć Luksemburga do typowego raju podatkowego, to z uwagi na przepisy prawne oraz system podatkowy jest to miejsce atrakcyjne dla inwestorów otwierających tam spółki.

Jak rozliczać wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem

Przedsiębiorcy niejednokrotnie dokonują zakupu nieruchomości prywatnie, aby później zmienić jej przeznaczenie i włączyć do majątku firmowego. W takiej sytuacji zazwyczaj muszą zostać poniesione wydatki na przystosowanie budynku. Pojawia się więc pytanie, czy wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem można zaliczyć do kosztów podatkowych oraz czy można taki lokal zaliczyć do środków trwałych.

Przybywa jednoosobowych działalności gospodarczych

Jak wynika z podsumowania rejestru REGON za miesiąc maj tego roku, w stosunku do miesiąca kwietnia zostało zarejestrowanych więcej nowych jednoosobowych działalności gospodarczych, a ich ogólna liczba wzrosła o 7 tys., w rezultacie dając 2,975 mln. Jednocześnie zanotowano rekordowo niską liczbę wyrejestrowań. Są to zatem najlepsze wyniki od czerwca ubiegłego roku.

Outsourcing - rodzaje, korzyści, wady

Outsourcing, jako nowoczesną metodę zarządzania biznesem, jego rodzaje, wady i zalety przybliża Tomasz Chrabałowski, Accounting Manager w Accace Polska.

Jak uzyskać status rezydenta podatkowego Monako

Księstwo Monako to dobre miejsce dla tych, którzy nie lubią płacić podatków. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nie mają bowiem obowiązku odprowadzania podatku dochodowego. Od osób fizycznych nie jest tam pobierany podatek od nieruchomości oraz podatek od zysków kapitałowych. Aby skorzystać z tych preferencji należy uzyskać status rezydenta podatkowego.

Umowa o wolnym handlu UE i Kanady (CETA) - od kiedy będzie stosowana

Ministerstwo Finansów poinformowało 13 czerwca 2017 roku, że w najbliższym czasie można spodziewać się rozpoczęcia prowizorycznego (tymczasowego) stosowania umowy o wolnym handlu zawartej przez Unię Europejską z Kanadą (tzw. umowa CETA – Comprehensive Economic Trade Agreement).

Czy podczas zawieszenia działalności należy przesyłać JPK_VAT?

Podatnicy VAT, którzy zawieszają wykonywanie działalności gospodarczej nie mają obowiązku składania deklaracji VAT za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Nie oznacza to jednak braku obowiązku przesyłania comiesięcznych raportów w formacie JPK_VAT.

JPK_WB nie codziennie a tylko na żądanie?

Jak dowiedział się nieoficjalnie Dziennik Gazeta Prawna, Ministerstwo Finansów najprawdopodobniej nie będzie kontynuowało prac legislacyjnych nad projektem nowelizacji ordynacji podatkowej, który zakłada przesyłanie dobowego JPK_WB. Ostateczna decyzja jednak jeszcze nie zapadła. Ale już teraz przepisy ordynacji podatkowej pozwalają organom skarbowym uzyskać takie pliki, na żądanie od największych firm, a od 1 lipca 2018 r. obowiązek ten obejmie również małych, średnich oraz mikroprzedsiębiorców. Dane dotyczące kont bankowych podatników mają być ponadto gromadzone przez KAS w projektowanym systemie informatycznym STIR.

Porządek w dokumentach firmowych - niszczenie, digitalizacja i archiwizacja

Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji w Firmie to obowiązek każdego przedsiębiorcy. W zależności od rodzaju dokumentów, należy je przechowywać od 5 do 50 lat. Łącznie są to setki, tysiące a nawet miliony wrażliwych danych. Jak uporać się z zalegającymi w szafach i na regałach archiwum teczkami, by zaoszczędzić miejsce, czas i pieniądze?

System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców

18 kwietnia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy Ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, na mocy których wszystkie firmy trudniące się przewozem towarów wrażliwych – np. paliw silnikowych i pochodnych, olejów smarowych, olejów roślinnych, suszu tytoniowego czy alkoholu całkowicie skażonego – mają obowiązek rejestrowania tych przewozów za pośrednictwem elektronicznego rejestru zgłoszeń SENT. Za niewywiązanie się z nowych obowiązków ustawodawca przewidział poważne kary. Grzywna może sięgać aż 20 tys. złotych.

Jak rozliczyć nieodpłatne otrzymanie środka trwałego

W toku prowadzenia działalności może dojść do sytuacji, w której przedsiębiorstwo drogą darowizny otrzyma na własność rzecz mogącą stanowić jego środek trwały. W jaki sposób dokonać wówczas jego rozliczenia?

Jak zabezpieczyć interes firmy w sprawach transgranicznych

Współpraca międzynarodowa, oprócz niewątpliwych korzyści, niesie ze sobą również ryzyka. Trzeba być ich świadomym i wiedzieć jak radzić sobie z komplikacjami.

Nowelizacja Ordynacji podatkowej - nowe obowiązki dla przedsiębiorców

Środowisko przedsiębiorców dokonało oceny projektu zmian ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa z 19 maja 2017 r, który zakłada m.in. wprowadzenie obowiązku przekazywania przez przedsiębiorców wyciągów za okresy dobowe z rachunków bankowych (tzw. JPK_WB). Ich zdaniem, nie negując celu nowelizacji jakim jest przeciwdziałanie przestępstwom na szkodę budżetu państwa, przedwczesne wydaje się nakładanie na przedsiębiorców nowych obowiązków.

Jak wybrać system ERP?

System ERP to rozwiązanie, które od lat sprawdza się w wielkich korporacjach. O jego zaletach przekonują się powoli także liczne średnie i niektóre małe firmy. Dlaczego software integrujący dane jest tak pożądany?

Czy po likwidacji działalności można opodatkować przychody z najmu ryczałtem ewidencjonowanym?

Przychody uzyskiwane z tytułu najmu kilkunastu lokali użytkowych powinny być zaliczane do źródła przychodów – pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowane w sposób przewidziany dla tego źródła przychodów. Istnienie korzystniejszej formy opodatkowania, uzyskiwanych przychodów z najmu nieruchomości, nie może stanowić samoistnej przesłanki likwidacji działalności gospodarczej. Przychody z najmu tych lokali nie mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%.

Wielka Brytania wciąż przyciąga inwestycje, firmy i Polaków

Wielka Brytania została najatrakcyjniejszym europejskim kierunkiem inwestycyjnym 2016 roku i najpopularniejszym krajem wśród planujących emigrację Polaków. Brexit nie spłoszył także firm działających na Wyspach, a ponad 40 proc. polskich przedsiębiorstw myślących o optymalizacji jest wciąż zainteresowanych uzyskaniem rezydencji podatkowej w Zjednoczonym Królestwie. Padł również rekord liczby wniosków rezydencyjnych złożonych przez Polaków.

E-kasa fiskalna albo obowiązek składania dodatkowego pliku JPK

Uszczelnianie systemu podatkowego obejmuje również paragony. Ministerstwo Rozwoju planuje zachęcać podatników do wymiany kas rejestrujących na e-kasy. Firmy, które tego nie zrobią, będą musiały składać dodatkowy plik JPK dla paragonów.

Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi - jak wybrać dostawcę systemu?

ZSMOPL wkrótce będzie obowiązkowym narzędziem każdego przedsiębiorcy zajmującego się handlem określonymi w ustawie produktami leczniczymi. Warto już teraz zastanowić się nad wyborem odpowiedniego dostawcy systemu oraz przygotować się do jego wdrożenia.

Największe problemy podatkowo-księgowe przedsiębiorców w roku 2017

Problemy z zakresu podatków i księgowości nie pozwalają na spokojny sen wielu przedsiębiorcom. Rozliczenia podatkowe, sprawozdania, limity są odbierane przez nich jako przeszkody w prowadzeniu działalności gospodarczej. Skoro jednak nie można ich uniknąć, warto je poznać i zrozumieć. Przedstawiamy pięć największych obecnie wyzwań księgowych, z którymi przedsiębiorcy muszą się mierzyć na co dzień w bieżącym roku.

Amortyzacja mieszkania wykorzystywanego w działalności gospodarczej

Lokal mieszkalny używany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegać może wpisowi do ewidencji środków trwałych, a następnie może zostać poddany amortyzacji. W jaki sposób dokonać amortyzacji takiego lokalu mieszkalnego?

Nowe przepisy o ochronie danych osobowych (RODO) - co trzeba wiedzieć, jak się przygotować

RODO – czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych – ma ujednolicić poziom ochrony danych i zapewnić poczucie pewności prawnej w zakresie przetwarzania danych osobowych we wszystkich krajach Unii Europejskiej. RODO nakłada też nowe obowiązki na przedsiębiorców. Z uwagi na dotkliwe kary administracyjne za nieprzestrzeganie postanowień RODO, warto już teraz przygotować się do nadchodzących regulacji.

Mediator będzie mógł rozstrzygnąć spory przedsiębiorcy z urzędem

1 czerwca 2017 r. wchodzą w życie przepisy istotnie zmieniające zasady prowadzenia postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących przedsiębiorców. Będzie można skorzystać np. z mediacji przy rozstrzyganiu sporów pomiędzy przedsiębiorcą a urzędem.

Obowiązek przekazywania JPK_WB nie obejmie mikroprzedsiębiorców

Przedsiębiorcy o statusie mikroprzedsiębiorcy nie są adresatami kolejnego projektu Ministerstwa Finansów, zgodnie z którym przedsiębiorca miałby codziennie przesyłać fiskusowi wyciągi z firmowego konta w postaci plików JPK_WB. Natomiast konsekwencje wprowadzenia takiego obowiązku odczują duże, średnie i małe firm.

Jedno okienko rejestracyjne dla przedsiębiorcy już działa

Od dnia 20 maja br. działa tzw. jedno okienko rejestracyjne dla przedsiębiorcy. Nowy przedsiębiorca nie musi już odwiedzać ZUS po zarejestrowaniu firmy, gdyż podczas składania wniosku CEDIG w każdym urzędzie miasta lub gminy zostanie zgłoszony jednocześnie do ubezpieczenia.

JPK_WB, czyli wrażliwe dane biznesowe przedsiębiorstw w rękach fiskusa

Od początku września 2017 r. do Krajowej Administracji Skarbowej będą wpływać wrażliwe biznesowe dane tysięcy przedsiębiorstw. W myśl projektu nowelizacji ordynacji podatkowej obowiązek raportowania wyciągów bankowych w Jednolitych Plikach Kontrolnych, strukturze Wyciągi Bankowe (JPK_WB), dotyczył będzie dużych, średnich i małych przedsiębiorstw. Zmiana będzie miała ogromny wpływ na wszystkich przedsiębiorców.

Obowiązek przesyłania do KAS dobowych wyciągów z rachunków bankowych (JPK_WB) od 1 września 2017 roku

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej przewidujący wprowadzenie codziennego obowiązku przesyłania przez podatników dobowych wyciągów z rachunków bankowych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej w formacie elektronicznym (plik JPK_WB). Nowelizacja miałaby wejść w życie od 1 września 2017 roku.

Powiadomienia o niezgodnościach w składanych plikach JPK_VAT

Resort finansów weryfikuje przesyłane pliki JPK_VAT. W przypadku stwierdzenia niezgodności podatnicy otrzymają powiadomienia za pośrednictwem e-maila z adresu jpk.analizy@ds.mofnet.gov.pl – na adresy elektroniczne lub wiadomości tekstowej SMS – na numery telefonów. Niezgodności należy wyjaśniać we właściwych urzędach skarbowych.

Jakie sprawy można załatwić przez ePUAP?

Czym jest ePUAP? Co można dzięki niemu załatwić? Jak założyć firmę online? Dzięki ePUAP wiele spraw urzędowych można sobie ułatwić, z drugiej strony jego założenie wymaga kilku działań. Jak to zrobić szybko, wygodnie i co nam to daje? Oraz co na temat ePUAP mówią sami przedsiębiorcy? W poniższym artykule przybliżamy kilka praktycznych wskazówek.

REKLAMA