REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Koszty podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy opłaty manipulacyjne w leasingu i wstępne raty są kosztem uzyskania przychodu

W dzisiejszych czasach leasing jest niezwykle popularna metodą wśród przedsiębiorców pozyskiwania nowych maszyn, urządzeń czy samochodów niezbędnych w prowadzonej działalności gospodarczej. W umowach leasingowych zawarte są wymagane opłaty manipulacyjne i wstępne raty leasingowe. Powstaje pytanie czy takie opłaty przedsiębiorca może w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia?

Czy opłaty za licencje znaków towarowych są kosztem podatkowym

Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorca niejednokrotnie ponosi wydatki z tytułu opłaty licencyjnej za korzystanie ze znaków towarowych. Rodzi się pytanie czy takie wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia zgodnie z uregulowaniem zawartym w art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, który stwierdza że koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia.

Czy usługi polegające na udzielaniu pożyczek są opodatkowane VAT

W dzisiejszych czasach udzielanie pożyczek jest dość popularna formą prowadzenia działalności gospodarczej. Podejmując taka działalność przedsiębiorca musi zadać sobie podstawowe pytanie czy opodatkować taką działalność w zakresie podatku VAT? Na szczęście odpowiedź brzmi „nie”.

Kiedy trzeba wystawić fakturę VAT na oboje małżonków

Prowadząc jednoosobowo działalność gospodarczą mogą zaistnieć sytuacje, gdy podatnik będzie musiał dokonać transakcji wspólnie ze współmałżonkiem, np. zakup lokalu użytkowego (sytuacja taka wystąpi oczywiście gdy małżonkowie mają wspólność majątkową).

REKLAMA

Czy odsetki od kredytu hipotecznego na zakup mieszkania mogą zostać zaliczone do kosztów

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą (sprzedaż przez Internet). Firmę zarejestrowałam w mieszkaniu prywatnym nabytym wspólnie z mężem za środki pochodzące z kredytu hipotecznego. Na potrzeby działalności gospodarczej wykorzystuję 20% powierzchni lokalu. W takiej też proporcji zaliczam do kosztów działalności czynsz oraz wydatki eksploatacyjne (prąd, gaz, woda, wywóz śmieci itp.). Czy w takiej samej proporcji mogę zaliczać do kosztów zapłacone odsetki od kredytu hipotecznego? Nadmieniam, że mieszkanie nie zostało zaliczone do środków trwałych. Kredyt hipoteczny również nie został zaciągnięty przeze mnie jako przedsiębiorcę, lecz jako osobę prywatną.

Czy zakup symboli narodowych do dekoracji siedziby firmy można zaliczyć do kosztów podatkowych

Nasza spółka zakupiła elementy dekoracyjne w barwach narodowych oraz symbole narodowe w postaci godła, flag itp. Spółka zamierza wykorzystywać je do udekorowania swojej siedziby z okazji świąt narodowych oraz innych ważnych, zwłaszcza państwowych wydarzeń i uroczystości. Czy takie wydatki możemy zaliczyć do kosztów podatkowych?

Czy sam spis z natury wystarczy do podatkowego rozliczenia kradzieży


Pracownik skradł z kasy 3000 zł. Zrobiliśmy spis z natury. Czy to wystarczy do zaliczenia 3000 zł do kosztów uzyskania przychodu?

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na prywatny telefon

Prowadząc działalność gospodarczą jednoosobowo niejednokrotnie rejestrujemy działalność na prywatny adres zamieszkania. Wydaje się nam oczywiste, że mając podłączony na ten adres telefon stacjonarny korzystamy z niego oprócz prywatnych celów, również dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Problem pojawia się gdy wydatki na abonament telefoniczny chcemy zaliczyć do kosztów prowadzonej działalności. Jak więc prawidłowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki dotyczące używania prywatnego telefonu na potrzeby tej działalności?

REKLAMA

Kto wystawia notę korygującą

Podatnik zwraca się z zapytaniem czy tylko nabywca wystawia notę korygującą, czy sprzedawca może tym samym poprawić błędnie wystawioną fakturę VAT?

Jak przechowywać fakturę wystawianą elektronicznie i wysyłaną do kontrahenta mailem

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 20 maja 2010 r. (sygn. akt I FSK 1444/2009), stwierdził, że podmioty obrotu gospodarczego mogą wystawiać faktury za pomocą programów komputerowych, wysyłać je pocztą elektroniczną w postaci plików PDF, jednakże ich przechowywanie musi każdorazowo odbywać się u odbiorcy w formie wydruku papierowego.

Jak skorygować błędne faktury VAT

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT mają obowiązek dokumentowania dokonywanych transakcji za pomocą faktur VAT. Przy takich czynnościach zdarza się, że na fakturze pojawić się może błąd. W związku z tym wychodząc naprzeciw potrzebom podatników przepisy o VAT przewidują dwie możliwości korygowania tych błędów, tj. za pomocą faktury korygującej lub noty korygującej.

Czy zły adres na fakturze pozwala na odliczenie VAT naliczonego

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT mają obowiązek wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT).

Czy błędne paragony zobowiązują do zapłaty podatku VAT

Zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Czy straty związane z likwidacją środka trwałego można uznać za koszt uzyskania przychodu

Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów określona w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oparta jest na swego rodzaju klauzuli generalnej, która stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 tej ustawy.

Wartość początkowa budynku a wydatki na jego ulepszenie

Jak ustalić wartość początkową środka trwałego wniesionego jako wkład do spółki cywilnej

Określenie wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego wyliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszty uzyskania przychodu, gdyż stanowi podstawę obliczania tych odpisów.

Kiedy twórcy należą się 50% koszty uzyskania przychodu

W przypadku osoby, która uzyskuje przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy o dzieło, przysługują zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o PIT koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu. Inaczej jest traktowana sprawa kosztów uzyskania przychodów twórców i autorów w przypadku uzyskiwania przychodów z tytułu wykonywania usług na podstawie umów o dzieło.

Rzetelność zapisów w kpir a zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów

Zgodnie z § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podatnik jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób niewadliwy

Wystawienie faktury przez niezarejestrowanego podatnika

Zgodnie z art. 106 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, tzn. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży.

Kiedy zapisywać wydatki w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

Jeżeli podatnik otrzymał fakturę w terminie późniejszym niż widniejąca na niej data wystawienia, a w między czasie dokonał już innych zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (lub też podsumował miesiąc, w którym faktura została wystawiona) - powinien dokonać jej wpisu w pkpir w dniu faktycznego otrzymania faktury.

Zero na fakturze a zapis w kpir

Czy do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć wartość faktycznie zapłaconego materiału określonego na fakturze jako zero? Podatnik importuje materiały a za zamówiony towar podatnik dokonał zapłaty zaliczkowej, co udokumentował wyciągiem z rachunku bankowego. Następnie, po kilku miesiącach podatnik otrzymał towar, na który został wystawiony dokument SAD oraz fakturę od kontrahenta z wartością zero za towar.

Moment ewidencji w kpir

Czy można zaewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów raport dobowy sporządzony po północy, obejmujący przychód uzyskany w dniu poprzednim?

Zakup prasy a ewidencja w kpir

Czy zakup prasy może być traktowany jako zakup materiału biurowego i może być udokumentowany paragonem zgodnie z § 14 rozporządzenia kpir ?

Dowód wewnętrzny dokumentujący przekazanie towaru własnego

Czy wystawienie dowodu wewnętrznego dokumentującego przekazanie ryb z własnego połowu do sklepu jest podstawą zaksięgowania ich jako towary handlowe?

Skup rzeczy a wpis w kpir

Czy skup złomu (koszty zakupu) od osób fizycznych należy dokumentować dowodami imiennymi zakupu? Jak prawidłowo i rzetelnie należy ewidencjonować skup złomu od osób fizycznych?

Zestawienie opłat za autostradę, jako dowód księgowy w kpir

Czy dowodem do zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów może być zestawienie opłat za autostrady?

Faktura zaliczkowa a ewidencja w kpir

Jaką formę powinien przybrać dokument, który stanowiłby udokumentowanie i potwierdzenie uzyskania przychodu dla potrzeb prawidłowego prowadzenia ewidencji przychodów w kpir w przypadku, gdy uzyskane należności w zamian za wykonanie usługi stanowią przychód w momencie faktycznego wykonania usługi, w sytuacji, gdy wcześniej wystawiono fakturę zaliczkową na wykonanie przedmiotowych usług?

Faktura od zagranicznego dostawcy w kpir

Co należy wprowadzić do podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako zakup - INVOICE, który jest dokumentem wprowadzeniowym na skład (dopóki nie będzie dopuszczenia do obrotu), czy częściowe wyprowadzenie ze składu celnego na podstawie dokumentu celnego SAD?

Jak księgować przychody i koszty z różnych form działalności w kpir

Pytanie: Podatnik prowadzi kilka działalności (trzy formy) jak powinien dokumentować zapisy w kpir ?

Jak rozliczyć w kpir usługi adwokackie na zlecenie sądu

Pytanie: Czy adwokat świadczący pomoc prawną z urzędu powinien wpisywać do księgi przychodów i rozchodów faktury VAT, wystawiane Sądom za te usługi?

Jak zaksięgować w kpir usługi transportowe przeznaczone do dalszej odsprzedaży

Pytanie: W której kolumnie podatkowej książki przychodów i rozchodów podatnik powinien umieścić usługi transportowe przeznaczone do dalszej odsprzedaży?


Jak ująć w kpir zakup domeny internetowej

Pytanie: W której kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (10 czy 14), należy ewidencjonować wydatki poniesione na zakup prawa do domeny internetowej?

Jak ująć w kpir faktury, które potwierdzają obrót zarejestrowany na kasie fiskalnej

Pytanie: Czy pomniejszenie wartości raportu miesięcznego z kasy fiskalnej o wartość transakcji wprowadzonych na podstawie faktur VAT jest prawidłowe pod względem dokonywania zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Następca prawny a obowiązki wynikające z kpir

Czy jako następca prawny po zmarłym ojcu, mam prawo do księgowania w koszty uzyskania przychodów faktur, do których wystawiam noty korygujące?

Zagraniczna faktura w kpir

Jak powinno wyglądać prawidłowe udokumentowanie i księgowanie w księdze przychodów i rozchodów w sytuacji gdy dostawca zagraniczny wystawia fakturę za towar?

Dzień wyceny kosztów w walucie obcej w kpir

Prowadzę działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych, której przedmiotem jest produkcja sprzętu oświetleniowego i lamp elektrycznych. Z jakim dniem powinienem dokonać wyceny poniesionych kosztów w walucie obcej?

Fakturę można przesyłać e - mailem bez opatrzenia jej podpisem elektronicznym

20 maja 2010 r. zapadł przełomowy wyrok NSA (I FSK 1444/09) w sprawie możliwości wysyłania faktur nie pocztą a emailem (np. w formacie PDF). Sąd dopuścił taką możliwość pod warunkiem, że faktura będzie wydrukowana przez jej odbiorcę.

Kurs prawa jazdy samochodem osobowym - wydatki nie są kosztem podatkowym

Próby zaliczania wydatków na kurs prawa jazdy samochodem osobowym do kosztów uzyskania przychodu są zazwyczaj nieudane. Podatnicy potrafią wykazać, że prawo jazdy jest niezbędne w prowadzeniu firmy czy przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych. W sporach z fiskusem argumenty te są zazwyczaj trafne i bardzo dobrze przedstawione.

Jednorazowa amortyzacja a dotacje

Jednorazowa amortyzacja jest możliwa w stosunku do środka trwałego, którego zakup częściowo sfinansowano z dotacji. Trzeba spełnić wszystkie wymagania dla tej formy amortyzacji. Kosztem uzyskania przychodu nie będzie jednak odpis od wartości początkowej środka trwałego w części sfinansowanej z dotacji.

Opłaty za autostrady a limit „kilometrówki”

Firma często wysyła pracownika w delegacje. Gdy pracownik udaje się w nie własnym samochodem - otrzymuje zwrot poniesionych wydatków z tego tytułu. Pracodawca do kosztów uzyskania przychodów zalicza zwrot wydatków przy uwzględnieniu limitu wynikającego z „kilometrówki”. Pracownik otrzymał też zwrot opłat za autostradę. Czy ten wydatek także jest ograniczony limitem „kilometrówki”?

Czynsz za wynajem samochodu a „kilometrówka”

Przedsiębiorcy zepsuł się samochód. Miał pilne spotkanie z kontrahentem. Wynajął na dwa dni samochód. Przejechał nim 500 kilometrów. Do kosztów zaliczył wydatki wynikające z „kilometrówki”. Do kosztów zaliczył jednak poza tym limitem 600 zł z tytułu opłaty za wynajem samochodu. Czy postąpił słusznie?

Najemca w galerii handlowej - jak zaliczać opłaty jednorazowo do kosztów

Wynajęcie powierzchni handlowej w galerii handlowej jest kosztowną inwestycją. Podstawowy problem w zakresie zaliczania ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu dotyczy ich kwalifikacji jako tzw. „inwestycje w obcych środkach trwałych” albo jako „jednorazowy koszt podatkowy”.

Utwardzenie parkingu jest modernizacją a nie remontem

Firma miała na swoim terenie sezonowy ziemny parking. Nie można było z niego korzystać po większych deszczach. Został wyrównany i pokryty asfaltem. Czy wydatki można uznać za remont i uniknąć prowadzenia amortyzacji?

Możesz przesłać fakturę VAT mailem bez e-podpisu

Fiskus nie powinien już kwestionować przesyłania faktur mailem lub faxem. Naczelny Sąd Administracyjny uznał bowiem (wyrok z 20 maja 2010 r., sygn. I FSK 1444/09), że faktura wysłana drogą mailową albo faksem, jest tak samo ważna jak faktura papierowa przesłana zwykłą pocztą.

Czy wydatki na bankiety promocyjne mogą być kosztem podatkowym

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał korzystny wyrok dotyczący wydatków spółki, która jest wydawcą czasopism i magazynów. Spółka ta organizuje bankiety, których funkcją jest promowanie poszczególnych tytułów. Istotą sprawy było pytanie, czy wydatki związane z organizacją takich bankietów mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Diety przedsiębiorców w kosztach uzyskania przychodów

Prowadząc działalność gospodarczą nawet jednoosobową, niejednokrotnie zdarzyć się może konieczność wyjazdu służbowego, czasem charakter prowadzonej działalności może być taki że już w samym założeniu będzie zakładał konieczność częstych podróży służbowych. W takiej sytuacji pojawia się pytanie czy dieta związana z podróżą służbową właściciela firmy może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów?

Wydatki na lokal przed wynajmem a koszty uzyskania przychodów

Mając do dyspozycji lokal, który możemy wynajmować, może zaistnieć sytuacja, gdy stracimy jednego lokatora i będziemy zmuszeni poszukiwać kolejnego najemcy. Konsekwencją tego będzie to iż przez dłuższy bądź krótszy czas lokal będzie stał pusty a niezbędne wydatki na jego utrzymanie trzeba będzie ponosić (np. czynsz czy inne regularne opłaty za energię, garaż itp.).

Udostępnianie on-line faktur elektronicznych

Zgodnie z § 4 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej.

Koszty przy sprzedaży nieruchomości

Sprzedając nieruchomość wykorzystywaną w działalności gospodarczej możemy zaliczyć do kosztów tą część wartości nieruchomości, która nie została zamortyzowana.

Obniżenie podatku a otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Prowadząc działalność gospodarczą, w wyniku różnych, często nieprzewidzianych zdarzeń, podatnik zmuszony jest wystawiać faktury korygujące. Związane jest to z faktem utrzymywania kontaktów z wieloma kontrahentami i związanymi z tym sytuacjami udzielania rabatów, zwrotów towarów czy zwyczajnych pomyłek powstałych przy wystawianiu faktury.

REKLAMA