REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, PIT - rozliczenia

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wydatki na podnoszenie kwalifikacji w kosztach prowadzonej działalności

Zdobywanie dodatkowych kwalifikacji zwiększa szanse na przyciągnięcie większej liczby klientów na rynku świadczonych usług. Nic więc dziwnego, że osoby świadczące usługi, aby sprostać stale rosnącej konkurencji, starają się podnosić swoje umiejętności, poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju kursach, czy dokształcaniu się w ramach odbywanych studiów. Wiąże się to oczywiście z ponoszeniem określonych wydatków. Zasadniczo świadczący usługi podatnik może zaliczyć te wydatki do kosztów prowadzonej działalności, jednak pod pewnym warunkiem.

Pakiet Slim VAT przyjęty przez Sejm

Pakiet uproszczeń, tzw. Slim VAT został uchwalony przez Sejm. Posłowie uzupełnili nowelizację m.in. o przepisy wydłużające preferencje podatkowe dla aut hybrydowych z wtyczką.

Ulga rehabilitacyjna 2022/2023 - ile i co można odliczyć, leki, samochód, adaptacja i wyposażenie mieszkań

Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych i podatnicy opodatkowani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli są osobami niepełnosprawnymi lub mają na utrzymaniu osoby niepełnosprawne - mogą odliczyć od dochodu (albo przychodu w przypadku ryczałtowców) przed opodatkowaniem wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesione w danym roku podatkowym. Jest to tzw. ulga rehabilitacyjna. Jest szereg warunków, które trzeba spełnić, by móc skorzystać z tej ulgi. Czym jest ulga rehabilitacyjna? Dla kogo jest ulga rehabilitacyjna? Jakie wydatki można odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej? Jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z ulgi? Czy opiekun osoby niepełnosprawnej może skorzystać z ulgi? W jaki sposób odliczyć ulgę rehabilitacyjną? Jak odliczyć ulgę rehabilitacyjną w rozliczeniu za 2022 rok? Czy zmieniły się zasady ulgi rehabilitacyjnej od 2023 roku?

Właściwy PESEL lub NIP pracownika w PIT-11, PIT-R, PIT 4R, czy PIT 8AR

Ministerstwo Finansów przypomina, że płatnicy (pracodawcy) mają obowiązek podać w formularzu podatkowym (np. PIT-11, PIT-R, PIT 4R, czy PIT 8AR) poprawny PESEL lub NIP podatnika (pracownika). Pozwoli to na szybką identyfikację podatnika przez urząd skarbowy i umożliwi mu wywiązanie się z obowiązków podatkowych. Dzięki temu pracownik będzie mógł między innymi skorzystać z usługi Twój e-PIT i rozliczyć podatek dochodowy łatwo bez wychodzenia z domu.

REKLAMA

Ulga na dziecko - wszystko, co trzeba wiedzieć

Czym jest ulga podatkowa na dziecko? Kto i kiedy może odliczyć ulgę za dziecko? Na które dzieci przysługuje ulga? Jakie są obowiązujące limity dochodu? Ile wynosi ulga na dziecko w 2021 r.? Jak prawidłowo odliczyć i uwzględnić ulgę w zeznaniu rocznym PIT? Na te oraz inne pytania postaramy się odpowiedzieć w artykule.

Koszty uzyskania przychodu w PIT pracownika - podwyższone koszty także przy pracy zdalnej

Praca zdalna z domu w czasie pandemii nie pozbawia pracownika mieszkającego w innej miejscowości niż siedziba firmy prawa do podwyższonych kosztów uzyskania przychodów w PIT. Takiej informacji udzieliło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie Dziennika Gazety Prawnej. To dobra wiadomość dla pracodawców, którzy jako płatnicy odpowiadają za prawidłowe naliczenie i pobór zaliczek na PIT, bowiem nie muszą zmieniać swojej dotychczasowej praktyki i unikną dodatkowej, żmudnej pracy. Co istotne MF wyjaśnia, że podwyższone koszty przysługują „niezależnie od faktycznego miejsca wykonywania pracy na polecenie pracodawcy”. To dobra informacja również dla samych pracowników.

Sprzedaż działki ROD a podatek dochodowy

Sprzedaż prawa własności nasadzeń (drzew, krzewów i innych roślin) i obiektów (np. altany, domku rekreacyjnego), znajdujących się na działce wchodzącej w skład rodzinnych ogrodów działkowych (ROD), trzeba uznać za przychód z odpłatnego zbycia rzeczy na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego ogródek działkowy (działkę ROD) można sprzedać bez podatku dochodowego, jeżeli minęło przynajmniej 6 miesięcy od jego nabycia albo jeżeli nie osiąga się dochodu z tej sprzedaży. Czym są rodzinne ogrody działkowe? Czy działka ROD jest nieruchomością? Kiedy trzeba zapłacić podatek dochodowy (PIT) przy sprzedaży działki ROD?

Jaki adres spółki na fakturze?

Spółka z o.o. będąca czynnym podatnikiem VAT powinna podać na fakturze (zarówno fakturze sprzedaży jak i zakupu) właściwy adres, zgodny z wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym. W zgłoszeniu rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R oraz w rejestrze przedsiębiorców KRS, adres siedziby spółki zawiera ulicę, miejscowość, kod pocztowy oraz miejscowość poczty. Dlatego na fakturze trzeba zapisać zarówno miejscowość siedziby spółki jak i nazwę miejscowości poczty.

REKLAMA

Nowe przepisy VAT dotyczące faktur uproszczonych

Traktowanie paragonów z NIP nabywcy o wartości nieprzekraczającej 450 zł (lub 100 euro) za faktury uproszczone przysparza spore problemy przedsiębiorcom. Ma się to zmienić. Ministerstwo Finansów proponuje bowiem, by paragon fiskalny z numerem NIP nabywcy wystawiony na kwotę do 450 zł nie był fakturą uproszczoną.

Puste faktury a odliczenie VAT

Fiskus ustalił, że podatnik odliczył VAT z faktur, które nie dokumentowały rzeczywistych zdarzeń gospodarczych. Odmówił jej tym samym możliwości obniżenia podstawy opodatkowania w VAT, zobowiązując podatnika do uregulowania podatku w oparciu o puste faktury.

Pakiet zmian w VAT od 2021 r. Co czeka podatników?

Pakiet zmian w VAT na 2021 r. zawiera zmiany obejmujące tzw. pakiet SLIM VAT (Simple Local And Modern VAT), dotyczące w szczególności fakturowania, eksportu, odliczania podatku VAT, a także doprecyzowanie niektórych konstrukcji VAT, m.in. w zakresie stosowania JPK_VAT. Nowe rozwiązania mają wejść w życie od 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obwiązywać w innych terminach (m.in. zmiany w zakresie Tax Free).

Samochód służbowy menedżera i zleceniobiorcy - rozliczenie podatkowe w PIT

Nadal jest kłopot z ustalaniem przychodu u osób, które korzystają ze służbowego samochodu, ale nie są pracownikami. Przepisy tego nie regulują, więc i minister finansów pominął ten problem w niedawnej interpretacji.

Centralny Rejestr Faktur od 2021 r. Co czeka podatników?

Centralny Rejestr Faktur ma zostać uruchomiona w połowie 2021 r. Trafią tam e-faktury wystawiane przez przedsiębiorców. Na początku ma to być system dobrowolny, w kolejnym etapie - obowiązkowy. Prześledźmy jak podobne rozwiązanie funkcjonuje w innych krajach.

Kiedy faktura nie uprawnia do odliczenia VAT?

Prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur zakupowych jest nadrzędnym prawem podatnika, stanowiącym fundament zasady neutralności podatku VAT. Są jednak przypadki, gdzie ustawodawca zdecydował o ograniczeniu prawa do odliczenia VAT. Wynikają one m.in. z dokonywania zakupów niewykorzystywanych w działalności opodatkowanej, od podatników niezarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, zakupów związanych z samochodami wykorzystywanymi do celów mieszanych w działalności gospodarczej lub usługami noclegowymi i gastronomicznymi czy też wynikających z nadużyć lub oszustw podatkowych.

Nota korygująca - kto ją wystawia i kiedy?

Nota korygująca jest szczególnym rodzajem faktury pozwalającym na korygowanie niektórych pomyłek w fakturach wyjątkowo przez nabywcę towaru lub usługi, a nie przez wystawcę faktury. Przyjrzyjmy się dokładniej temu dokumentowi. Jakie elementy powinna zawierać nota korygująca? Kiedy ją wystawiać? Czy wymaga akceptacji wystawcy faktury? Jakie pomyłki można poprawiać notą korygującą, a jakich nie?

Odliczenie podatku naliczonego, a nierzetelna faktura

Jedną z fundamentalnych zasad podatku od towarów i usług, jest możliwość odliczenia podatku naliczonego. Dzięki takiemu rozwiązaniu, podatek może być neutralny dla przedsiębiorcy. Co do zasady - prawo do odliczenia nie powinno być ograniczane, ponieważ stanowi podstawową zasadę systemu podatku VAT, co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości (np. wyroku z 8.01.2002 r., C-409/99, Metropol Treuhand WirtschaftsstreuhandgmbH przeciwko Finanzlandesdirektion für Steiermark and Michael Stadler v Finanzlandesdirektion für Vorarlberg, EU:C:2002:2). Zdarzają się jednak sytuacje, gdzie błędy w fakturze mogą spowodować ograniczenie tego prawa – w szczególności, jeżeli taka zostanie uznana za nierzetelną.

Puste faktury – kiedy organ może odmówić odliczenia VAT?

Stwierdzenie nabycia przez podatnika pustych faktur w celu uzyskania korzyści podatkowych upoważnia organy do odmówienia mu prawa do odliczenia VAT. Nie oznacza jednak, że na tej podstawie mogą żądać od niego zapłaty VAT z faktur, które on wystawił. Jak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, to, iż przedsiębiorca kupował puste faktury, nie oznacza, że sam takie wystawiał. Organy muszą to udowodnić.

Czy w ramach ulgi termomodernizacyjnej można odliczyć wymianę dachu?

Czy podatnik może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej i rozliczyć w zeznaniu rocznym PIT-37 wydatki na zakupione materiały: blachodachówka, blacha płaska, rynny, gąsiory oraz inne materiały do montażu dachu oraz okna połaciowe wraz z kołnierzami?

Samochód służbowy do celów prywatnych a przychód pracownika - interpretacja ogólna MF

11 września 2020 roku Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie zryczałtowanego przychodu pracownika związanego z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych. W tej interpretacji Minister przyznał m.in., że koszty paliwa finansowane przez pracodawcę, udostępniającego pracownikowi samochód służbowy do wykorzystywania do celów prywatnych, mieszczą się w zryczałtowanym przychodzie, o którym mowa w art. 12 ust. 2a ustawy PIT. Prezentujemy tę interpretację w całości.

Zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów do honorarium autorskiego - interpretacja ogólna MF

15 września 2020 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do honorarium autorskiego. Celem tej interpretacji jest wskazanie warunków, których spełnienie umożliwia zastosowanie, w tym przez płatnika podatku dochodowego (np. pracodawcę), 50% kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub rozporządzania przez twórców tymi prawami. Zdaniem Ministra dla potraktowania wynagrodzenia, jako honorarium i dla zastosowania wobec niego 50% kosztów uzyskania przychodów niezbędne jest: (1) powstanie utworu będącego przedmiotem prawa autorskiego, warunkujące korzystanie przez twórcę z praw autorskich i umożliwiające rozporządzanie majątkowym prawem autorskim do utworu, (2) dysponowanie obiektywnymi dowodami potwierdzającymi powstanie utworu będącego przedmiotem prawa autorskiego, (3) wyraźne wyodrębnienie honorarium od innych składników wynagrodzenia - warunek ten nie obejmuje wskazanych w interpretacji przypadków, w których 50% koszty uzyskania przychodów można stosować do całości wynagrodzenia twórcy. Prezentujemy w całości tę interpretację.

Nagroda w konkursie dla przedsiębiorców opodatkowana jak dochody z działalności gospodarczej

Wygraną rzeczową w konkursie dla przedsiębiorców należy opodatkować tak samo jak inne przychody z działalności gospodarczej tego przedsiębiorcy – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 6 sierpnia 2020 r. (sygn. akt II FSK 976/18).

Czy przesłanie faktury w formacie PDF to wydanie faktury?

Czy podatnik przesyłając wystawioną fakturę (faktura elektroniczna w formacie PDF), z wykorzystaniem i za pośrednictwem infrastruktury związanej z aplikacją mobilną, na adres e-mail podany przez nabywcę może uznać, że jest to wydanie faktury nabywcy w myśl przepisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT?

Faktura do paragonu - błąd w numerze NIP na paragonie

Minister Finansów wyjaśnił, że w przypadku zaistnienia błędu w numerze NIP nabywcy umieszczonym na paragonie fiskalnym dopuszcza się możliwość wystawienia noty korygującej, zgodnie z art. 106k ustawy o VAT do wystawionej do takiego paragonu faktury albo paragonu fiskalnego będącego fakturą uproszczoną. Jednocześnie Minister sprecyzował, że jako błąd w numerze NIP należy rozumieć oczywistą pomyłkę, na przykład brak jednej cyfry, przestawienie cyfr, bądź pomyłkę w jednej cyfrze. W wypadku popełnienia takiej pomyłki należy wystawić fakturę z takim samym błędnym numerem NIP, jaki znalazł się na paragonie i następnie do tej faktury powinna być wystawiona nota korygującą z prawidłowym numerem NIP. Minister Finansów uznał jednak, że nie można wystawić noty korygującej w przypadku, gdy na paragonie fiskalnym nie umieszczono w ogóle numeru NIP lub podano kompletnie błędny numer NIP, np. 9999999999 lub NIP innego podatnika.

Faktura elektroniczna wysłana na e-mail zamiast paragonu

Czy w sytuacji sprzedaży dokonywanej na rzecz klienta będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, która to sprzedaż jest ewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej, w przypadku przesłania klientowi faktury elektronicznej na wskazany w procesie rejestracji adres e-mail (w formie dokumentu elektronicznego lub linku do dokumentu elektronicznego) firma będzie zobowiązana do wydania klientowi również paragonu fiskalnego?

Zakupy pracownika w imieniu pracodawcy a sprzedaż premiowa – rozliczenie PIT

Jeżeli w ramach akcji marketingowej nagrodę otrzymuje osoba dokonująca w imieniu swojego pracodawcy określonego poziomu zakupów, powstały po jej stronie przychód nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT). W przypadku bowiem gdy dodatkowe świadczenie uzyskuje osoba dokonująca zakupów na rachunek osoby trzeciej, nie mamy do czynienia ze sprzedażą premiową.

Jak rozliczać VAT z faktur za usługi budowlane?

Moment powstania obowiązku podatkowego w zakresie faktur VAT za usługi budowlane to chwila, w której spółka otrzymała całość lub część zapłaty za wykonane usługi – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie na korzyść firmy budowlanej w jej sporze z fiskusem w sprawie rozliczeń VAT faktur sprzed 8 lat.

Faktury korygujące w nowym JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7M i JPK_V7K)

Nowe pliki JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7M i JPK_V7K) będą obowiązkowo składać wszyscy czynni podatnicy VAT za okresy od 1 października 2020 r. Ministerstwo Finansów odpowiada na pytania podatników dotyczące nowego pliku JPK_VAT. Prezentujemy pytania podatników i odpowiedzi MF dotyczące faktur korygujących w nowym JPK_VAT.

Adnotacja „mechanizm podzielonej płatności” na fakturze - zmiany od 1 października 2020 r.

Wysokie sankcje za brak oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności” na fakturze, gdy należy obowiązkowo zastosować split payment, powodują, że niektórzy podatnicy oznaczają tak każdą fakturę. Zapewne usprawnia to fakturowanie, gdyż zwalnia sprzedawcę z obowiązku analizowania każdej transakcji. Organy podatkowe uznają, że taka praktyka jest nieprawidłowa, ale dozwolona. Problem z fakturami oznaczonymi na wyrost może pojawić się od 1 października 2020 r., gdy sprzedaż objęta obowiązkowym split payment będzie musiała mieć dodatkowo oznaczenie „MPP” w ewidencji zarówno u sprzedawcy, jak i u nabywcy.

Wszystko, co przedsiębiorca powinien wiedzieć o różnicach kursowych

Próba wejścia przez przedsiębiorstwo na rynki zagraniczne może wiązać się z wieloma trudnościami. Aby dobrze się do tego przygotować, oprócz znajomości danego języka, należy zrobić rozeznanie zagranicznego rynku oraz przepisów prawa i przygotowanie się do świadczenia usług w innej walucie. Ostatni z wymienionych elementów często łączy się z powstaniem tak zwanych różnic kursowych. Czym one są, w jaki sposób je obliczyć oraz jak je rozliczyć? Wszystkie te pytania znajdą swoje odpowiedzi w tym artykule.

Dostarczanie faktur korygujących przez CRM akceptowane przez fiskusa

Efektywne dostarczenie faktury korygującej in minus jest istotne dla możliwości obniżenia podstawy do obliczenia podatku VAT. Z tego względu tak ważne jest otrzymanie odpowiedniego potwierdzenia od klienta, które umożliwi rozliczenie z fiskusem. Brak powyższego dowodu z jednoczesnym pomniejszeniem podatku od towarów i usług grozi sankcją. Dlatego wielokrotnie użytkownicy programów CRM zastanawiają się, czy jest możliwość zautomatyzowania i ułatwienia procesów pozyskiwania powyższych potwierdzeń bez obaw o konsekwencje.

Brexit a podatki dochodowe (PIT i CIT) - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów zaktualizowało 30 lipca 2020 r. swój komunikat (z 6 kwietnia 2020 r.) dotyczący o obowiązywaniu przepisów o podatkach dochodowych w okresie przejściowym do Brexit-u i po jego zakończeniu. Publikujemy ten nowy komunikat w całości.

Wystawianie faktur do paragonów z NIP kupującego – zmiana stanowiska MF

Od 1 stycznia 2020 r. fakturę z NIP nabywcy można wystawić do paragonu tylko wtedy, gdy paragon też zawierał NIP nabywcy. Jednocześnie paragony z NIP do 450 zł uznawane są za faktury uproszczone, co zdaniem MF powoduje, że nawet na żądanie nabywcy nie możemy wystawić pełnej faktury. Ostatnio wydana interpretacja sugeruje jednak, że MF zaczyna zmieniać zdanie. Odpowiadając na pytanie podatnika MF uznał, że może on wystawić pełną fakturę do paragonu z NIP nabywcy do 450 zł, pod warunkiem że ten zwróci mu paragon.

Rezydencja podatkowa zagranicznego pracownika – jak ją określić, jaki ma wpływ na wypłacane wynagrodzenie?

Pojęcie rezydencji podatkowej jest kluczowym czynnikiem pozwalającym określić obowiązek podatkowy zagranicznego pracownika. Wskazuje nam, w którym Państwie pracownik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz to, jakiego rodzaju dochód zagraniczny zostanie objęty obowiązkiem opodatkowania w danym państwie.

Jak uwzględniać transakcje split payment w nowym JPK

W momencie gdy zaczną obowiązywać nowe JPK (JPK_V7M i JPK_V7K), połączone z deklaracjami VAT, nie lada wyzwaniem będzie uwzględnianie transakcji w podzielonej płatności (split payment). Chodzi głównie o sytuacje, gdy sprzedawcy na fakturach umieszczają oznaczenie "mechanizm podzielonej płatności". W nowym JPK będzie bowiem trzeba oznaczać MPP tylko te faktury, które naprawdę są objęte obowiązkowym split paymentem.

Elektroniczne faktury VAT bezpieczniejsze z technologią blockchain

Jesteśmy świadkami transformacji cyfrowej, która coraz bardziej dotyczy każdego z Nas zarówno w życiu zawodowym, jak i w prywatnym. W czasach pandemii, kiedy przyzwyczajamy się do pracy zdalnej, zgodność z prawem oraz bezpieczeństwo transakcji wciąż wzbudza ogromne zainteresowanie. Jednak pojawiają się wątpliwości co do uwarunkowań prawnych i technologicznych przesyłania dokumentów online, a w szczególności faktur elektronicznych.

Ulga dla młodych - zaświadczenie o wysokości dochodu

Urzędu skarbowe mają różną praktykę w przypadku wydawania zaświadczenia o dochodach osobom, które nie ukończyły 26. roku życia. Jak jednak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, w wystawianym zaświadczeniu nie uwzględnia się dochodu zwolnionego od podatku w ramach tzw. ulgi dla młodych.

Prawie 88% podatników PIT złożyło elektronicznego PIT-a za 2019 rok

Ministerstwo Finansów poinformowało, że (wg wstępnych danych) w 2020 r. padł nowy rekord rocznych zeznań PIT złożonych elektronicznie – ponad 18,3 mln. Ogółem złożono ok. 20,9 mln PIT-ów. Ostateczne dane dotyczące wszystkich rozliczeń PIT za 2019 rok będą znane za ok. 2 tygodnie, kiedy wszystkie papierowe PIT-y, złożone w ostatnich dniach maja, dotrą do urzędów skarbowych.

PIT za 2019 r. można składać do 1 czerwca – jak to zrobić?

Z uwagi na COVID-19, w tym roku zeznania podatkowe PIT za 2019 r. można składać do 1 czerwca (31 maja to niedziela) bez żadnych konsekwencji. Dotyczy to wszystkich zeznań rocznych: PIT-36, PIT-36L, PIT-36S, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39. Można to zrobić przez usługę Twój e-PIT, e-Deklaracje lub papierowo.

Centralna baza faktur zacznie działać w 2021 roku

Już w 2021 r. przedsiębiorcy będą mogli wystawione przez siebie e-faktury przesyłać kontrahentowi przez ministerialną platformę. Na razie dobrowolnie, ale gdy rozwiązanie się sprawdzi, może stać się to obowiązkiem.

Ulga termomodernizacyjna - czy można odliczać wydatki poniesione w budynku będącym w budowie?

Korzystanie z ulgi termomodernizacyjnej wyklucza jej stosowanie w przypadku wydatków poniesionych na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie.

Zmiany umowy leasingu - skutki podatkowe

Jeśli zmieniły się tylko strony umowy, to mamy do czynienia z kontynuacją. Ale jeżeli teraz zostanie przedłużona spłata rat, to dla celów podatkowych jest to już nowy kontrakt – uważa Ministerstwo Finansów. Ma to swoje konkretne skutki podatkowe.

Czy subwencja (pożyczka) z Tarczy Finansowej jest opodatkowana?

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że pomoc z Tarczy Finansowej PFR jest pożyczką dla przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy nie zapłacą podatku w momencie uzyskania finansowania. Ministerstwo Finansów we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju prowadzi prace mające na celu przygotowanie korzystnych rozwiązań dla przedsiębiorców.

Wykup i sprzedaż samochodu osobowego po leasingu – skutki w PIT

Zakup samochodu za gotówkę, czy nawet w kredycie, jest często mniej opłacalny dla przedsiębiorców niż leasing. Po zakończeniu umowy leasingu, wielu z nich decyduje się na kolejny samochód (nowszy model) od tego samego producenta - wtedy najczęściej jedna umowa leasingowa zostaje zastąpiona drugą. Jednak część przedsiębiorców dochodzi do wniosku, że woli samochód wykupić, a następnie sprzedać samodzielnie. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że w ten sposób mogą nałożyć na siebie obowiązek dodatkowego opodatkowania transakcji. Pewne ciekawe możliwości w tym zakresie mają osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne.

Zaliczki na PIT za marzec i kwiecień do 1 czerwca 2020 r. - pojęcie negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19

Płatnicy zaliczek na PIT mogą zapłacić zaliczki za marzec i kwiecień 2020 r. wyjątkowo do 1 czerwca bieżącego roku, jeżeli "płatnicy ci ponieśli negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19". Ministerstwo Finansów wyjaśniło, jak należy rozumieć ww. "pojęcie negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19", wobec braku jego definicji w przepisach.

Faktury uproszczonej nie można wymienić na fakturę zwykłą

Podatnik, który wystawił fakturę uproszczoną, a więc na kwotę nieprzekraczającą 450 zł, nie powinien wystawiać kolejnej faktury, standardowej - wyjaśnił po raz kolejny dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nota korygująca do faktury split payment

W przypadku gdy istnieje obowiązek zapłaty z tytułu dostawy towarów bądź świadczenia usług przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności (MPP, split payment), to wystawiona faktura dokumentująca te transakcje powinna zawierać zapis „mechanizm podzielonej płatności”. Gdy faktura nie zawiera takiego zapisu, podatnik może sam dokonać poprawy wadliwie wystawionej przez sprzedawcę faktury, wystawiając do niej notę korygującą.

Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej w formie elektronicznej

Jednym z pierwszych skutków wystąpienia pandemii SARS-COV-2 widocznych u przedsiębiorców była rezygnacja z tradycyjnej formy pracy – przedstawiciele wielu branży z dnia na dzień opuścili biura i przenieśli się na kanapę w salonie, stawiając czoła wyzwaniom w systemie home office. Praca z domu wymusiła na pracodawcach przyspieszoną cyfryzację i informatyzację biznesu, w tym zastąpienie formy papierowej dokumentów, formą elektroniczną. Jednym z dokumentów, obecnym w życiu każdego przedsiębiorcy, jest faktura.

Kiedy numer paragonu fiskalnego jest też numerem faktury uproszczonej

Paragon fiskalny do kwoty 450 zł brutto (100 euro) zawierający numerem NIP nabywcy, stanowi fakturę uproszczoną. Paragon, który uznany jest za fakturę uproszczoną posiada swój numer i należy przyjąć, że numer paragonu fiskalnego jest numerem tej faktury uproszczonej. Faktura powinna zawierać kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę - numer paragonu fiskalnego taką rolę spełnia.

Podział 1 proc. PIT między kilka organizacji pożytku publicznego od 2021 roku

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad wprowadzeniem możliwości podziału 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) między kilka organizacji pożytku publicznego - poinformował 5 maja 2020 r. w Sejmie wiceminister finansów Jan Sarnowski. Dodał, że ma nadzieję, iż będzie to możliwe już w przyszłym roku.

Do kiedy trzeba wysłać dekaracje PIT?

Czy powinniśmy spieszyć się z rozliczeniem podatków za 2019 r. do 30 kwietnia, czy możemy zrobić to bezpiecznie w maju? Do kiedy mamy w tym roku czas i czy trzeba spełnić jakieś dodatkowe warunki, aby rozliczyć się z fiskusem po 30 kwietnia?

REKLAMA