REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, Urząd skarbowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zmiany w VAT od 1 września 2019 r.

1 września 2019 r. weszły w życie kolejne zmiany uszczelniające system podatkowy; obejmują m.in. utworzenie tzw. białej listy - bazy z informacjami o podatnikach VAT, czy ograniczenia zwolnień z VAT w handlu internetowym. 1 września br to także jedna z granicznych dat, jeśli chodzi o stosowanie kas fiskalnych. Od tego dnia nie można już kupić kas z papierowym zapisem kopii paragonu. Natomiast od 1 stycznia 2020 r. wchodzą w życie nowe zasady wystawiania faktur na podstawie paragonów.

Umowy o współdziałanie od 1 lipca 2020 r. - tylko dla wybranych firm

Od lipca 2020 r. największe firmy będą mogły podpisać z fiskusem umowy o współdziałanie. Ich rozliczenia będą pod ścisłą kontrolą szefa Krajowej Administracji Skarbowej. W zamian czekają korzyści.

Struktura JPK dla faktur VAT RR od 1 września 2019 r.

Ministerstwa Finansów przygotowało nową strukturę logiczną JPK dla faktur VAT RR. Nowa struktura o symbolu JPK_FA_RR(1) będzie obowiązywać od 1 września 2019 r. Od tej daty zmianie ulegają również przepisy w zakresie wystawiania faktur VAT RR.

Spadła liczba kontroli podatkowych

Fiskus przeprowadza coraz mniej kontroli podatkowych. W tym roku liczba kontroli zrealizowanych przez urzędy celno-skarbowe spadła o ponad 22%, natomiast urzędy skarbowe podjęły takich działań o blisko 14% mniej. Krajowa Administracja Skarbowa twierdzi, że przyczyniły się do tego zmiany organizacyjne i legislacyjne.

REKLAMA

Standardy obsługi urzędników skarbówki w ocenie przedsiębiorców

Przeprowadzone badania polskiej mikroprzedsiębiorczości pokazują, że blisko połowa przedsiębiorców dobrze ocenia standardy obsługi urzędników skarbówki. Natomiast nieco słabiej pod tym względem wypada ZUS.

Kontrole fiskalne w firmie - co warto wiedzieć?

Czynności kontrolne związane z opłacaniem podatków i składaniem deklaracji prowadzą urzędy skarbowe. Kontrole celno-skarbowe i urzędowe sprawdzenie to zadanie urzędu celno-skarbowego. Natomiast audyt i czynności audytowe (z wyjątkiem gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu UE) wykonuje izba administracji skarbowej. Co składa się na kontrole, kto, kiedy i gdzie przeprowadza kontrole fiskalne?

Kupowanie kosztów na firmę coraz mniej akceptowane

Oszuści wciąż zamieszczają w sieci ogłoszenia o sprzedaży tzw. kosztów na firmę, zapewniając przy tym niewykrywalność nadużycia i dopełnienie wszelkich formalności. Krajowa Administracja Skarbowa ostrzega jednak przed udziałem w nielegalnym procederze. Surowe kary przewidziane są zarówno dla sprzedających, jak i kupujących. Kupowanie kosztów (faktur, rachunków czy paragonów) jest też coraz mniej akceptowane społecznie.

Obowiązkowy split payment obejmie także towar o wartości 100 zł

Już od 1 listopada 2019 r. split payment stanie się obowiązkowy w niektórych branżach oraz zmienią się zasady solidarnej odpowiedzialności za VAT. Ekspercie podkreślają, że jeśli faktura będzie dotyczyła nabycia smartfona za 100 zł, to sprzedawca będzie musiał oznaczyć ją słowami "mechanizm podzielonej płatności", nawet gdyby wartość pozostałych zakupów, nieobjętych tych mechanizmem, była wielokrotnie większa.

REKLAMA

Koniec faktur na podstawie paragonu

Przedsiębiorco, od początku stycznia 2020 r. nie otrzymasz już faktury na podstawie paragonu – z jednym wyjątkiem.

Klient zażądał wystawienia faktury do paragonu - czy trzeba złożyć korektę JPK_VAT?

Sprzedaż książek (słowniki języka obcego) była dokonana na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Dlatego została zarejestrowana na kasie fiskalnej w kwietniu 2019 r. W czerwcu okazało się, że jest to sprzedaż na rzecz podatnika. Klient zażyczył sobie wystawienia faktury do tego paragonu. Czy muszę na nowo wygenerować plik JPK_VAT? Jak mam to wykazać prawidłowo w pliku JPK_VAT i z jakimi opisami? Jestem czynnym podatnikiem VAT.

Nieprawidłowe określenie towarów na fakturach a prawo do odliczenia VAT

WSA we Wrocławiu orzekł w wyroku z 11 lipca 2019 roku, że nie można pozbawić podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego tylko z tego względu, że towary będące przedmiotem transakcji nie zostały prawidłowo określone na fakturach.

Faktura do paragonu – NIP na paragonie od 1 stycznia 2020 r.

Ustawodawca wprowadza ograniczenie w zakresie możliwości wymiany paragonów fiskalnych na faktury. Od 1 stycznia 2020 r. wystawienie faktury do paragonu będzie możliwe tylko wtedy, gdy na paragonie znajduje się NIP nabywcy. W przypadku naruszenia nowych przepisów grozi sankcja w wysokości 100% kwoty podatku wykazanego na fakturze.

Poltax Plus - wszystkie US w centralnym systemie poboru podatków

Ministerstwo Finansów informuje, że od lipca 2019 r. 400 urzędów skarbowych (czyli wszystkie) będzie pracować w centralnym systemie poboru podatków Poltax Plus. Teraz jest w nim już 321 urzędów. System Poltax Plus służy urzędom skarbowym m.in. do poboru podatków PIT, CIT i VAT.

Krajowa Administracja Skarbowa - kierunki działania i rozwoju

Nowy szef Krajowej Administracji Skarbowej Piotr Walczak podsumowuje dotychczasową działalność KAS i zapowiada nowe działania, m.in. umowy o współpracy z największymi podatnikami; budowę „e-Urzędu Skarbowego”, by online załatwić sprawy podatkowe; rozwój Systemu Rozpoznawania Tablic Rejestracyjnych do monitorowania ruchu wszystkich pojazdów przekraczających granice.

Obowiązek wymiany informacji podatkowych

Ustawodawca wprowadził nowe przepisy dotyczące wymiany informacji podatkowych z innymi państwami. Nowe regulacje nadają więcej uprawnień organom podatkowym i więcej obowiązków podmiotom i instytucjom zobowiązanym do raportowania informacji podatkowych.

Przechowywanie faktur – wymogi co do formy

Niejednokrotnie podatnicy otrzymują faktury w różnych formach. Część z nich jest fakturami elektronicznymi, inne z kolei są fakturami tradycyjnymi, a więc doręczanymi w formie papierowej. W takiej sytuacji podatnicy, obowiązani do przechowywania otrzymanych faktur, na ogół zachowują je w tej samej formie, w której je otrzymali. Jednakże czy uzyskanie faktury w określonej formie determinuje obowiązek jej przechowywania wyłącznie w tej postaci?

Wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa a faktury korygujące

W przypadku podziału przez wydzielenie na spółkę przejmującą przechodzą prawa i obowiązki związane z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa (ZCP). W takiej sytuacji niezbędne jest wcześniejsze rozważenie wielu obszarów podatkowych, celem zabezpieczenia obu zaangażowanych w nie spółek. Jednym z problemów, z którym muszą zmierzyć się przedsiębiorcy, są faktury korygujące.

Kiedy podatnik VAT może anulować wystawioną fakturę

W praktyce działalności gospodarczej zdarzają się przypadki, gdy podatnik wystawi fakturę dokumentującą czynności, które ostatecznie nie dochodzą do skutku. Najbardziej praktyczną drogą wycofania się z takiej sytuacji będzie anulowanie błędnie sporządzonego dokumentu. Anulowanie faktury nie zostało wprawdzie usankcjonowane w przepisach VAT, ale przy spełnieniu odpowiednich warunków jest ono jednak powszechnie akceptowane przez organy podatkowe.

Informacja RODO na fakturze – czy jest konieczna?

Rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) wymaga, by przedsiębiorcy przetwarzający dane wypełniali obowiązek informacyjny. Niektórzy postanowili zamieścić go na fakturach. Czy to oznacza, że obowiązek informacyjny RODO na fakturze jest obowiązkowy?

Wystawienie faktury za niewykonaną usługę

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT podatnicy są zobowiązani do wystawienia faktury dokumentującej dokonaną sprzedaż towaru lub usługi. Faktura powinna dokumentować rzeczywiste zdarzenie gospodarcze. Czy w związku z tym, w niektórych sytuacjach, podatnik powinien wystawić fakturę za usługę, której nie wykonał?

Centralny Rejestr Faktur, czyli nowe narzędzie do walki z nadużyciami w VAT

Centralny Rejestr Faktur zostanie utworzony już 1 lipca br. Będzie to nowe narzędzie do walki z nadużyciami w podatku VAT. Jakie dane będą gromadzone w tym rejestrze i czy w związku z tym na przedsiębiorców spadną kolejne obowiązki?

Doradcy podatkowi chcą wprowadzenia mediacji w relacji urząd-podatnik

Zdaniem prof. Adama Mariańskiego, przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych, zapewnienie podatnikom większego poczucia bezpieczeństwa i wprowadzenie mediacji jako sposobu wyjaśniania kwestii spornych – zamiast sztywnych i bezdyskusyjnych decyzji – uzdrowi relację podatników z urzędami.

Obowiązkowy split payment - dodatkowe sankcje

Ustawodawca wprowadza obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności (split payment) w niektórych sektorach gospodarki. Wraz z nowym obowiązkiem pojawią się dodatkowe sankcje. Jedna z sankcji, w wysokości 100% kwoty podatku wykazanego na fakturze, przewidziana jest dla nabywcy, który mimo ciążącego na nim obowiązku uregulowania kwoty VAT wykazanej na fakturze w mechanizmie podzielonej płatności ureguluje tę kwotę w inny sposób.

Wystawianie faktur przez niezarejestrowanego podatnika - skutki w VAT

Ustawa o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) nakłada na podatnika obowiązek rejestracji poprzez złożenie wniosku rejestracyjnego do naczelnika urzędu skarbowego. Jednakże w praktyce taka procedura okazuje się czasochłonną. Wobec tego podatnik często pozostaje w niepewności odnośnie możliwości wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przed uzyskaniem statusu czynnego podatnika VAT, a w konsekwencji także prawa do wystawiania faktur z odpowiednią stawką VAT.

Czy zawsze faktura „na firmę” jest dobrym rozwiązaniem?

Liberalizacja przepisów prawa podatkowego oraz korzystna koniunktura gospodarcza sprzyjają rozrzutności polskich przedsiębiorców. Napędzany przez rynek konsumpcjonizm powoduje niejednokrotnie zacieranie się granicy pomiędzy firmowym a prywatnym wydatkiem. Fakturowanie „na firmę” staje się codziennością głównie z uwagi na brak świadomości podatników, którzy dokonując zakupów na dane firmowe, tracą przywileje przysługujące konsumentom oraz narażają się na ewentualne konsekwencje z tytułu ujęcia w kosztach prywatnych wydatków. Zakup na firmę a prywatnie - czy warto brać fakturę na każdy towar?

Rodzaje pustych faktur i sankcje za ich wystawianie

Puste faktury to takie dokumenty, które zostały wprowadzone do obrotu wyłącznie w celu osiągnięcia bezprawnych korzyści fiskalnych. Ustawa o VAT sankcjonuje wprowadzenie pustej faktury do obrotu prawnego. Wystawienie takiej faktury może także skutkować odpowiedzialnością za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo powszechne z Kodeksu karnego.

Konsultacje podatkowe w zakresie zasad Programu Współdziałania

Ministerstwo Finansów informuje, że prowadzi konsultacje podatkowe w zakresie zasad Programu Współdziałania, opartego o wytyczne OECD dotyczące cooperative compliance. Program ma na celu oparcie współpracy pomiędzy Krajową Administracją Skarbową i największymi podatnikami na wzajemnym zaufaniu, przejrzystości i pewności działania.

Pamiętaj o obowiązku odbioru elektronicznej faktury!

18 kwietnia 2019 roku to ważna data dla wszystkich instytucji zlecających realizację zamówień publicznych. Tego dnia wejdzie w życie obowiązek odbierania i przetwarzania faktur elektronicznych wystawianych przez wykonawców zamówień. Na czym dokładnie polegają nadchodzące zmiany? Jak działają efaktury oraz jakie korzyści zyskają na nich polscy przedsiębiorcy?

E-faktury w zamówieniach publicznych

W zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz w partnerstwie publiczno-prywatnym będą obowiązywać e-faktury. Od 18 kwietnia 2019 r. obowiązek ten obejmie faktury dla zamówień o wartości powyżej 30 tys. euro, natomiast od 1 sierpnia tego roku - wszystkie zamówienia publiczne.

Wystawianie faktur w VAT – zasady, obowiązki, terminy

Faktura jest podstawowym dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (VAT). Posiadanie faktury, co do zasady, warunkuje możliwość odliczenia podatku naliczonego w niej zawartego i tym samym pozwala na realizację zasady neutralności VAT. Ministerstwo Finansów udzieliło obszernych wyjaśnień odnośnie wystawiania faktur, ich formy, elementów jakie faktury powinny zawierać, a także rodzajów faktur, terminów ich wystawienia oraz sposobu ich przechowywania.

Przedawnienie prawa do odliczenia VAT

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W odniesieniu do podatku VAT instytucja przedawnienia ma zastosowanie do każdego z osobna rozliczenia, niezależnie od jego wyniku, tj. zarówno do rozliczeń, w których obowiązek podatkowy przekształcił się w zobowiązanie podatkowe, jak i w przypadku prawa do odliczenia.

Obowiązek konsekwentnego działania organów podatkowych

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 22 marca 2019 r. podzielił argumentację Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, że w sprawie pewnego podatnika VAT z branży gastronomicznej doszło do naruszenia zasady zaufania do organów podatkowych, bowiem Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej zakwestionował ustalenia Naczelnika Urzędu Skarbowego. Wyrok, jeśli się uprawomocni lub utrzyma się przed NSA, może mieć przełomowe znaczenie dla wielu przedsiębiorców. Orzeczenie to bowiem narzuca organom podatkowym konieczność działania w sposób konsekwentny - komentuje dr Anna Zaręba-Faracik, Dyrektor Wydziału Interwencyjno – Procesowego w Biurze Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Kiedy można anulować fakturę VAT

Anulowanie faktury VAT może mieć miejsce wyłącznie w przypadku gdy faktura nie została wprowadzony do obrotu prawnego. Wystawca faktury, by móc ją anulować, powinien posiadać zarówno kopię, jak i oryginał dokumentu. Co jeszcze warto wiedzieć o anulowaniu faktury VAT?

Sankcja VAT grozi nawet uczciwym podatnikom

Urząd skarbowy nałożył na przedsiębiorstwo dodatkową sankcję VAT, mimo że nie było żadnego uszczuplenia. Co prawda kontrahenci pomylili się w rozliczeniach, ale poprawili błędy, zanim budżet państwa cokolwiek stracił

Nowa wersja struktury JPK_FA(2) od 1 lipca 2019 r.

Ministerstwo Finansów opublikowało 29 marca 2019 r. nową wersję struktury logicznej jednolitego pliku kontrolnego dla faktur VAT - JPK_FA(2). Jest to wersja nr 2 tej struktury. Struktura ta będzie obowiązywać od 1 lipca 2019 r., co oznacza, że od tej daty faktury wystawione wcześniej (przed 1 lipca) muszą być raportowane już według nowej wersji struktury JPK_FA(2).

Import usług - kurs waluty obcej w rozliczeniu VAT

W imporcie usług faktury otrzymywane z tytułu nabycia usługi z reguły wystawiane są w walucie obcej, właściwej dla usługodawcy. Rodzi to konieczność prawidłowego przeliczenia waluty obcej na polską, bowiem z krajowym fiskusem można rozliczać się jedynie w polskiej walucie. Błędne przeliczenie należności może doprowadzić do powstania zaległości podatkowych.

Prostym językiem do podatnika

Stosowanie w korespondencji z podatnikami prostego języka i zaprzestanie straszenia procedurą egzekucyjną przyniosło w urzędzie skarbowym w Zielonej Górze istotną poprawę ściągalności podatków. To tylko jeden z przykładów na pozytywne efekty uproszczenia języka administracji.

JPKatastrofa: czyli o „szkodliwych” poglądach głoszonych w dobrej sprawie

Od trzech lat ktoś (kto?) przekonuje polityków, że wystarczy „zcyfryzować podatki” i dać zarobić firmom informatycznym (kosztem rządu i podatników), a dochody podatkowe będą rosnąć jak na drożdżach.

Wzrasta skuteczność kontroli podatkowych

Urzędy skarbowe są coraz bardziej skuteczne i coraz lepiej przygotowane do prowadzenia kontroli podatkowych - wynika z raportu „Pod lupą fiskusa". Okazuje się jednocześnie, że większa skuteczność fiskusa nie idzie w parze z lepszym przygotowaniem przedsiębiorstw do kontroli.

Szacunek do faktury VAT to podstawa uczciwego biznesu

Bez szacunku do faktury VAT nie będzie prawdziwej gospodarki ani … przyzwoitości w polityce – pisze profesor Witold Modzelewski.

Poprawa płynności firm - ulga na złe długi w podatkach dochodowych od 2020 r.

Od roku 2019 w ustawie o VAT w art. 89a ust. 1a przewidziano skrócenie terminu do zastosowania ulgi na złe długi ze 150 dni do 90. Ulga ta jednak była już znana przedsiębiorcom – w Polsce korzystało z niej średniorocznie kilkanaście do kilkudziesięciu tysięcy podatników. Natomiast zupełnie nową regulacją w polskim porządku prawnym będzie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 18f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.

Szerszy katalog podmiotów obsługiwanych przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe

Powiększy się grono podatników i płatników obsługiwanych przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe. Od 1 kwietnia 2019 r. urzędy te będą rozliczać dodatkowo spółki wchodzące w skład podatkowych grup kapitałowych oraz spółki, których co najmniej jedna akcja jest dopuszczona do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzona do obrotu w alternatywnym systemie obrotu.

Jak ustanowić pełnomocnika do spraw podatkowych

Przepisy Ordynacji podatkowej umożliwiają podatnikowi ustanowienie pełnomocnika do spraw podatkowych. Jakie są rodzaje pełnomocnictw i w jaki sposób można je ustanowić?

Jakie sankcje grożą za handel fakturami kosztowymi

Handel fakturami kosztowymi nie jest nowym zjawiskiem, ale miał zostać wyeliminowany przez JPK. Nic takiego jednak się nie stało. Po wykryciu wystawcy takich faktur fiskus może skontrolować wszystkich jego kontrahentów, a to przełoży się na domiar podatku i sankcje karnoskarbowe.

Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające zaległość podatkową to dokument niezbędny w przypadku m.in. ubiegania się o kredyt. Zaświadczenia wymagają banki, firmy leasingowe czy sklepy przy zakupach na raty. Podatnicy mają obecnie kilka możliwości uzyskania takiego zaświadczenia. Prezentujemy poradnik przygotowany przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Skomplikowane prawo podatkowe - główną barierę w prowadzeniu działalności

Z raportu Najwyższej Izby Kontroli wynika, że skomplikowany charakter przepisów prawa oraz częste jego zmiany mogą w dalszym ciągu stanowić główną barierę w prowadzeniu działalności gospodarczej. NIK wskazała również dużą liczbę błędów popełnianych przez urzędników.

Jak są typowani przedsiębiorcy do kontroli podatkowych i celno-skarbowych?

Narzędzia jakimi dysponują organy podatkowe powodują, że kontrole są coraz skuteczniejsze i mają coraz większy wymiar finansowy. Na przestrzeni ostatnich lat jest mniej kontroli przedsiębiorców, ale w ich wyniku znacznie zwiększyła się kwota stwierdzonych uszczupleń podatkowych. W praktyce oznacza to, że kontroli jest mniej, ale celniej trafiają w podmioty, które naruszają przepisy podatkowe. To z kolei przekłada się zwiększenie ustaleń podatkowych oraz lepszą efektywność kontroli (stosunek zaangażowanych środków na przeprowadzenie kontroli do kwoty stwierdzonych uszczupleń podatkowych).

Kontrola podatkowa - prawa i obowiązki kontrolowanego podatnika

Podczas kontroli podatkowej kontrolowany podatnik ma obowiązek zapewnienia osobom upoważnionym dostępu do akt, ksiąg i dokumentów związanych z przedmiotem kontroli. Kontrolowany ma też uprawnienia podczas kontroli - m.in. ma prawo do udziału w czynnościach kontrolnych, składania zastrzeżeń i wyjaśnień oraz wnoszenia sprzeciwu wobec czynności naruszających przepisy.

Ulga na złe długi rozliczana w krótszym terminie

Z początkiem 2019 roku zaczęły obowiązywać nowe regulacje w zakresie stosowania ulgi na złe długi. Zmiana oznacza, jak wyjaśnia ekspert Grant Thornton, że sprzedawca/wierzyciel może odzyskać rozliczony podatek należny od faktur sprzedażowych, za które nie otrzymał zapłaty o 60 dni wcześniej, niż w stanie prawnym obowiązującym do końca 2018 r.

Błędne oznaczenie towarów na fakturze nie pozbawia prawa do odliczenia VAT

Podatnikowi VAT nie można odmówić prawa do odliczenia VAT tylko dlatego, że faktura zawierała błąd w oznaczeniu towaru – jeżeli jest w stanie przedstawić organom podatkowym wyjaśnienia i dokumenty niezbędne do ustalenia prawdziwego przedmiotu transakcji i potwierdzające, że transakcja została rzeczywiście dokonana. Podatnik w takiej sytuacji ma prawo do odliczenia VAT nawet gdy nie wystawił noty korygującej do błędnych faktur, ani nie zażądał faktur korygujących od swojego kontrahenta.

REKLAMA