REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, Koszty uzyskania przychodu

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wyższy limit stosowania 50-proc. kosztów dla twórców od 2018 r.

Limit przychodów osiąganych przez twórców, od których będzie można liczyć 50-proc. koszty uzysku przychodów, zostanie dwukrotnie zwiększony, tj. do kwoty 85 528 zł rocznie. Co oznacza, że do poziomu 171 056 zł rocznych przychodów, twórcy będą mogli odliczać 50 proc. kosztów. Zmiany mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2018 r.

Wydatki gastronomiczne w trakcie spotkań z kontrahentami a koszty podatkowe

Zaliczenie w koszty podatkowe wydatków gastronomicznych budzi wątpliwości ze względu na zapis w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych mówiący, iż za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji.

Co przewiduje dla przedsiębiorców „Konstytucja Biznesu”?

Dobiegł końca etap uzgodnień międzyresortowych nad „Konstytucją Biznesu”, czyli pakietem ustaw zakładających reformę prawa gospodarczego, i została ona skierowana do Rządowego Centrum Legislacji. Najistotniejszym elementem zmian będzie ustawa prawo przedsiębiorców, która ma zastąpić ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. Co nowego przyniesie reforma dla przedsiębiorców, jakie skutki podatkowe wywoła?

Przedsiębiorcy nie zapłacą zaliczki na podatek przy niskich dochodach

Zmiany przygotowane przez Ministerstwo Finansów zakładają, że przedsiębiorcy nie wpłacą PIT ani CIT w trakcie roku, jeśli miałoby to być nie więcej niż 1000 zł. Natomiast kwota dochodu, od którego w ogóle nie będzie podatku, zostanie podwyższona z 6600 zł do 8 tys. zł.

REKLAMA

Faktury powyżej 15 tys. zł opłacone gotówką nie mogą stanowić kosztu

W związku z nowelizacją ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która weszła w życie na początku tego roku, obowiązuje nowy limit płatności gotówkowych. W wyniku zmian faktury o wartości powyżej 15 tys. zł opłacone gotówką nie mogą stanowić kosztu podatkowego. Jak działa limit 15 tys. zł na płatności gotówkowe?

Spółka z siedzibą na Vanuatu – bez podatków i kontroli

Spółki z siedzibą na Vanuatu podlegają zwolnieniu z podatku korporacyjnego, podatku dochodowego, podatku od obrotów, podatku od aktywów, opłat skarbowych, obowiązków przedkładania sprawozdań z obrotu spółki, kontroli dewizowych oraz wszelkich innych podatków, opłat i obowiązków administracyjnych w odniesieniu do swojej gospodarki finansowej. Republika ta oferuje ponadto wysoki poziom poufności co do struktury właścicielskiej spółek, informacja o dyrektorach i udziałowcach spółek.

Korekta kosztów podatkowych przy płatnościach gotówkowych ponad 15 tys. zł

W 2015 r. zmianie uległy przepisy nakazujące korektę kosztów uzyskania przychodu w wyniku braku terminowej zapłaty z tytułu nabytych towarów i usług. Obecnie przedsiębiorcy zobligowani są do kontroli swoich zobowiązań pod kątem sposobu uiszczenia zapłaty.

Skutki podatkowe nabycia środka trwałego na kredyt

Przedsiębiorcy w celu zoptymalizowania swojej działalności, poszerzenia jej bądź zwiększenia jakości świadczonych usług często decydują się na zakup nowego środka trwałego, posiłkując się kredytem. Jakie skutki podatkowe wywołuje nabycie środka trwałego na kredyt?

REKLAMA

Programy finansowania prac B+R w przedsiębiorstwach

Wśród dostępnych możliwości dofinasowania działalności B+R, dużym zainteresowaniem cieszą się programy sektorowe, dedykowane dla konkretnych sektorów gospodarki. Zakres tematyczny tych programów jest zawężony, ale mają one tę istotną przewagę, że przy stosunkowo wysokich budżetach, sięgających od 100 do 200 mln zł, konkurencja jest zdecydowanie mniejsza. Dziś pierwsze edycje programów mamy już za sobą, wkrótce rozpoczną się kolejne nabory. W sierpniu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło aż trzy programy sektorowe, którym warto się przyjrzeć bliżej.

Kiedy można zaliczyć do kosztów podatkowych rozłożone w czasie wydatki abonamentowe

Wszyscy niemal przedsiębiorcy ponoszą rozłożone w czasie (np. na rok – nie zawsze pokrywający się z rokiem podatkowym lub dłuższy okres) wydatki abonamentowe. Chodzi np. o koszty prenumeraty czasopism, koszty programu antywirusowego, koszty aktualizacji i obsługi komputerowych programów finansowo-księgowych, kadrowych, czy antywirusowych, kosztów podpisu elektronicznego, kosztów ubezpieczeń itd. Są to tzw, koszty pośrednie. Powstaje pytanie kiedy można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym.

Nowa broń fiskusa do zwalczania pustych faktur i handlu kosztami

Ministerstwo Finansów szuka sposobu, jak zwalczyć proceder wystawiania tzw. pustych faktur. To na ich podstawie nieuczciwi przedsiębiorcy odliczają sobie VAT albo zawyżają koszty, by płacić mniejszy CIT. Resort chce, by kontrolerzy Krajowej Administracji Skarbowej mogli kupować takie faktury, by namierzać podatkowych oszustów. Eksperci uważają, że pomysł MF na zwalczanie handlu kosztami jest dobry, ale trzeba pomyśleć o bezpiecznikach, żeby fiskus nie stosował quasi-prowokacji w każdej błahej sprawie.

Diety i ryczałt za nocleg dla pracowników w podróży służbowej są kosztem uzyskania przychodów

Podatnikowi przysługuje prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wypłacanych pracownikom zatrudnionym na stanowisku kierowcy, będących w podróży służbowej, wartości diet oraz kwot ryczałtu za noclegi.

Kto i kiedy może stosować 50% koszty uzyskania przychodu?

W odniesieniu do jakich umów mogą być stosowane 50% koszty uzyskania przychodu? Czy są jakieś limity przy tych kosztach? Jakie są planowane zmiany na rok 2018 odnośnie 50% kosztów uzyskania przychodu?

Jak rozliczać czynsz inicjalny płacony przy umowie leasingu

Organy podatkowe potwierdzają stanowisko, zgodnie z którym wydatek poniesiony na opłatę wstępną (czynsz inicjalny) przy zawarciu umowy leasingu należy zaewidencjonować w kosztach uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej jednorazowo, w dacie jego poniesienia.

Koszty uzyskania przychodów w PIT przy sprzedaży nieruchomości

Jeżeli podatnik dokonuje sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 letniego okresu określonego w ustawie o PIT, zobowiązany jest do zapłaty podatku od uzyskanego dochodu (wyjątek stanowi skorzystanie z ulgi mieszkaniowej). W związku z tym, że podstawą opodatkowania jest dochód, istotne jest określenie kosztów jego uzyskania, które mogą obniżyć kwotę należnego podatku.

Czy nagrody dla pracowników wypłacone z zysku netto są kosztem uzyskania przychodów pracodawcy?

Spółka wypłacająca pracownikom nagrody z zysku netto (po opodatkowaniu) może zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów.

Fundusze Europejskie 2014-2020 na współpracę przedsiębiorców i naukowców

Dofinansowanie oparte na funduszach unijnych dotyczyć może również rozwoju działań podejmowanych wspólnie przez podmioty gospodarcze i jednostki naukowe. Takie możliwości zostały przewidziane w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój 2014-2020. Aktualne wymogi formalne oraz kryteria oceny dotyczące wniosków w tym zakresie omawia Mariusz Bujacz, prawnik z kancelarii KG LEGAL Kiełtyka Gładkowski - spółka partnerska - Kancelaria Radców Prawnych.

Leasing samochodów - odliczanie kosztów składek AC

Przedsiębiorcy, którzy leasingują samochody, których równowartość przekracza 20 000 euro, mają możliwość korzystniejszego rozliczenia składek na ubezpieczenie AC pod względem podatkowym. Leasingodawca może bowiem wkalkulować koszt składek na polisę w koszt opłat leasingowych, a koszt całej opłaty leasingowej może stanowić dla przedsiębiorcy koszt uzyskania przychodów.

Składki na turystyczny fundusz gwarancyjny w kosztach

Składki na turystyczny fundusz gwarancyjny, do których opłacania zobowiązane są biura podróży, stanowią koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Wydatki związane z kredytem hipotecznym a koszty przy sprzedaży nieruchomości

W przypadku sprzedaży nieruchomości do kosztów nabycia zalicza się cena nieruchomości niezależnie od tego, z jakiego źródła była ona finansowana. Podobnie do kosztów nabycia zalicza się wydatki związane dopełnianiem formalności notarialnych. Czy do kosztów można zaliczyć także wydatki poniesione w związku z zaciągnięciem kredytu hipotecznego?

Jak rozliczać bezpośrednie i pośrednie koszty uzyskania przychodu

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał w maju 2017 r. interpretację indywidualną, w której uznał za prawidłowe stanowisko spółki, zgodnie z którym koszty bezpośrednie zostaną rozliczone w momencie zawarcia aktów końcowych sprzedaży poszczególnych lokali, a koszty pośrednie, takie jak reklama, koszty aktów notarialnych, pośrednictwo w sprzedaży, oraz koszty zarządu firmą (koszty utrzymania biura, obsługi księgowej i prawnej itp.) zostaną rozliczone w dacie poniesienia.

Pracowniczy pakiet medyczny jako koszt uzyskania przychodu

Coraz większa liczba pracodawców w celu motywacji swoich pracowników proponuje im dodatki pozapłacowe, do których zaliczają się m.in. pracownicze pakiety medyczne. Czy istnieje możliwość potraktowania ich jako koszt uzyskania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Czy faktura wystawiona w ramach optymalizacji podatkowej może dokumentować koszt uzyskania przychodów?

Czy faktury, o których mowa w art. 108 ustawy o VAT, związane z transakcjami optymalizacyjnymi mogą dokumentować koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym? Wyjaśnia profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych.

Formy prowadzenia działalności gospodarczej - zakładanie spółki (Część I)

Podejmując decyzję o złożeniu działalności gospodarczej należy w pierwszej kolejności dokonać wyboru właściwej formy organizacyjno-prawnej planowanego przedsięwzięcia. Obowiązujące przepisy dają sporo możliwości w tym zakresie. Zanim jednak przedsiębiorca zdecyduje się na daną formę prowadzenia działalności, powinien zastanowić się nad charakterem, jak i profilem prowadzonego w przyszłości biznesu. Co zatem powinni wiedzieć przedsiębiorcy planujący założenie firmy?

Optymalizacja podatkowa w Liechtensteinie

Regulacje prawne Liechtensteinu dają duże możliwości optymalizacji podatkowej dla przedsiębiorców. Opodatkowanie CIT można obniżyć, wykorzystując różne rodzaje osób prawnych funkcjonujące w ramach prawa tego kraju.

Nakłady na przyłącza do budynków - czy są to środki trwałe?

Podczas budowy nowego budynku konieczne jest poniesienie nakładów na przyłącza (na przykład wodno-kanalizacyjne, energetyczne) do budynku. Niejednokrotnie są one następnie przekazywane miejskim zakładom wodociągów, kanalizacji czy energetyki. Czy takie przyłącza do budynków stanowią środki trwałe?

Księgowanie likwidacji uszkodzonych towarów

Prowadząc działalność gospodarczą trudno uniknąć sytuacji, w których dochodzi do uszkodzenia towarów oferowanych przez przedsiębiorstwo. W jaki sposób należy przeprowadzić księgowanie likwidacji towarów uszkodzonych?

Jak się bronić przed przedłużaniem kontroli skarbowej?

Kontrole skarbowe są podstawową formą weryfikowania poprawności rozliczeń podatkowych, które mogą być prowadzone wobec każdego podmiotu zobowiązanego do przestrzegania przepisów prawa podatkowego. W marcu tego roku weszła w życie ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej, która wprowadziła liczne zmiany w zakresie reguł prowadzenia kontroli skarbowej. Jakie obecnie działania może podjąć przedsiębiorca, gdy kontrola skarbowa przedłuża się i utrudnia funkcjonowanie firmy?

Koszty uzyskania przychodów w przypadku zakupu towarów gotówką

W tym roku miała miejsce nowelizacja zarówno ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, jak i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zmienił się limit wartości transakcji, która między przedsiębiorcami może być dokonana gotówką. Jednocześnie nie zastosowanie się do dyspozycji zawartej w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej (regulującej limit wartości transakcji) powoduje brak możliwości zaliczenia transakcji do kosztów uzyskania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy wydatek na usługę cateringową dla pracowników można zaliczyć do kosztów?

Podatnik podatku CIT może niektóre wydatki zakwalifikować jako koszt uzyskania przychodu i w konsekwencji zmniejszyć swój dochód podlegający opodatkowaniu. Jednakże nie każdy wydatek przedsiębiorcy może być zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu. Jak jest zatem w przypadku wydatków poniesionych na usługę cateringową dla pracowników?

Miejsce powstawania kosztów (MPK) – jak ewidencjonować?

Zarządzanie kosztami w firmie to temat, który od zawsze towarzyszy przedsiębiorstwom. Świadomość tego, jak duże koszty generują poszczególne procesy, przekłada się bowiem na ich optymalizację oraz wynik finansowy firmy. Bardzo ważne jest w tym kontekście odpowiednie ewidencjonowanie miejsca powstawania kosztów.

Koszt podatkowy w dniu ujęcia w księgach rachunkowych - zmiany w PIT i CIT 2018

Minister Rozwoju i Finansów przygotował projekt nowelizacji ustaw o: PIT, CIT i ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z którym koszt podatkowy będzie powstawał w tym samym dniu, w którym obciąży on wynik finansowy firmy, zgodnie z przyjętymi zasadami rachunkowości. Zmiana ta (ma wejść w życie od 1 stycznia 2018 r.) nie będzie dotyczyć podatników, którzy rozliczają się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a jedynie prowadzących tzw. pełną rachunkowość (księgi rachunkowe).

Umowa zlecenia poza działalnością gospodarczą a koszty w PIT - decyduje treść umowy

Nawet jeżeli zakres umowy zlecenia pokrywa się z zakresem prowadzonej działalności, w określonych przypadkach można zastosować zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) zryczałtowane koszty uzyskania przychodów w wysokości 20%.

Spółka na Saint Lucia - zwolniona z podatku i sporządzania sprawozdania finansowego

Do założenia spółki na Saint Lucia wymagany jest minimum jeden udziałowiec, którym może być zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna (inna spółka). Spółka w tej jurysdykcji może być całkowicie zwolniona z podatku dochodowego lub zdecydować się na opłacanie podatku dochodowego w wysokości 1% zysków. Nie musi składać również żadnych sprawozdań finansowych i nie podlega też kontroli w postaci audytu podatkowego.

Przedsiębiorcy rozliczą jednorazowo nakłady na środki trwałe do 100 tys.

Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z jednorazowej amortyzacji w przypadku fabrycznie nowych środków trwałych (maszyn i urządzeń przemysłowych) na nowych zasadach. Jednorazowo będą mogli odliczyć nakłady od 10 tys. zł do 100 tys. zł.

Koszty pośrednie - nowe zasady rozliczania od 1 stycznia 2018 r.

Od 2018 r. mają obowiązywać nowe zasady dotyczące rozliczania kosztów pośrednich. Przedsiębiorcy będą odliczać wstępną opłatę leasingową, prowizje i inne koszty pośrednie w tym samym momencie, w którym potrącą je dla celów bilansowych, a zatem zasadniczo rozliczą je w czasie, a nie jak dziś jednorazowo.

Spółka czy oddział – którą formę działalności wybrać?

Działalność gospodarcza może być prowadzona zarówno w miejscu, w którym przedsiębiorca zorganizował swój główny ośrodek gospodarczy, jak i poza nim, czyli w oddziale firmy lub w formie odrębnej spółki. Przedsiębiorcy rozpoczynający prowadzenie działalności w naszym kraju najczęściej decydują się na założenie spółki z. o.o. lub oddziału.

Co warto wiedzieć o umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania

W przypadku polskich firm, które prowadzą działalność gospodarczą za granicą, to właśnie postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania pozwalają określić właściwe miejsce opodatkowania. W tego rodzaju umowach zawartych między Polską a innymi państwami stosuje się dwie metody uniknięcia płacenia podwójnego podatku - metodę wyłączenia z progresją i odliczenia proporcjonalnego.

Projekt procedury w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych wymaga znaczących poprawek

Jednoinstancyjność postępowania czy pozbawienie stron środków zaskarżenia w przypadku niektórych postanowień to tylko niektóre z uproszczeń, jakie zostały zaproponowane w projekcie procedury w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Ich zasadność, szczególnie tych wspomnianych, może jednak budzić bardzo poważne wątpliwości.

Zniesienie ograniczeń w stosowaniu 50 proc. kosztów uzyskania przychodów przez twórców

Likwidacja obecnych ograniczeń, które dotyczą korzystania przez twórców z możliwości stosowania 50 proc. kosztów uzyskania przychodów - takie rozwiązanie zawiera projekt nowelizacji ustawy o PIT, zgłoszony przez klub parlamentarny Kukiz’15. Zmiany miałaby wejść w życie z początkiem 2018 r.

Podwyższenie progu jednokrotnej amortyzacji - 5 tys. zł to za mało

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców pozytywnie ocenia pomysł podniesienia progu jednokrotnej amortyzacji z obecnego poziomu 3,5 tys. zł, jednak apeluje o większą podwyżkę, np. do 10 tysięcy złotych. Zdaniem ZPP podniesienie tego progu do 5 tys. złotych może okazać się zbyt małą zachętą do zwiększenia wysiłku inwestycyjnego polskich firm.

Środki trwałe o wartości początkowej do 5000 zł zaliczysz od razu do kosztów podatkowych

Ministerstwo Finansów zamierza zmienić ustawy o podatkach dochodowych (PIT i CIT) i podwyższyć do 5.000 zł, limit wartości środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, dzięki czemu będzie można jednorazowo zaliczyć wydatki (w ramach ww. limitu) na nabycie takich składników majątku do kosztów uzyskania przychodów.

Automatyzacja i robotyzacja zwiększa konkurencyjność firm

Postęp robotyzacji i automatyzacji procesów będzie jednym z podstawowych elementów decydujących o konkurencyjności firm już w perspektywie kilku najbliższych lat. Konsekwencją wyścigu robotów będą znikające, popularne dziś zawody, ale nadchodząca automatyzacja ma przynieść ogromne oszczędności, zwiększenie wydajności i efektywności firm. W konsekwencji także wzrost globalnej produktywności o nawet 1,4 proc. rocznie.

Firmy międzynarodowe zapłacą podatek w miejscu uzyskiwania dochodu

Ministerstwie Finansów przygotowuje projekt nowelizacji ustawy o PIT i CIT. Głównym celem zmian jest uszczelnienie systemu poboru podatku, tak aby zapewnić powiązanie wysokości podatku płaconego przez międzynarodowe przedsiębiorstwa z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu.

Sprawozdanie z działalności według przepisów ustawy o rachunkowości

Od początku ubiegłego roku obowiązują zmiany w ustawie o rachunkowości, które wprowadziły obowiązek sporządzania sprawozdania z działalności również przez spółki jawne i komandytowe, których wszystkimi wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną odpowiedzialność są spółki kapitałowe, spółki komandytowo-akcyjne lub spółki z innych państw o podobnej do tych spółek formie prawnej. Jak rozumieć nowe przepisy wyjaśnia ekspert Grant Thornton.

Warunki udzielania koncesji na obrót gazem – zabezpieczenie majątkowe

Od marca tego roku obowiązują nowe regulacje w zakresie prawa energetycznego, które nakładają obowiązek złożenia zabezpieczenia majątkowego w wysokości 10 mln złotych, w celu zabezpieczenia mogących powstać należności m.in. z tytułu zobowiązań w zakresie podatku VAT, podatku akcyzowego oraz opłaty paliwowej. Obowiązek ten obejmuje podmioty, które wytwarzają paliwa ciekłe lub sprowadzają je z zagranicy.

Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) od 1 stycznia 2018 r.

Jeden urząd dla największych podatników, czyli Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) zacznie funkcjonować w 2018 r. i będzie się zajmować około 1200 firmami, a docelowo oferta COKP skierowana będzie do trzech tysięcy największych podmiotów w kraju, które zapewniają około 60 proc. wpływów podatkowych budżetu państwa. Chodzi o firmy osiągające przychody powyżej 50 mln euro.

Jak opodatkować zwrotu części wkładu ze spółki osobowej

W ostatnich latach lat spółki osobowe stały się często wykorzystywaną formą prawną prowadzenia działalności biznesowej. Wspólnicy wnoszą do takich spółek wkłady pieniężne, wybrane aktywa – jak nieruchomości, czy też prowadzone przedsiębiorstwa. Niejednokrotnie dochodzi do wycofania ze spółki majątku w rozmiarach większych, niż generowane zyski, a tym samym dokonania częściowego zwrotu wkładu. To na pozór prosta operacja, lecz jej skutki podatkowe wciąż pozostają pewną niewiadomą – zauważa Grzegorz Szysz, doradca podatkowy w Grant Thornton.

Dane podatkowe największych firm będą upubliczniane od 2018 r.

Do publicznej wiadomości będą podawane dane podatkowe dotyczące 4,5 tys. podmiotów o najwyższych przychodach, a także podatników posiadających status podatkowej grupy kapitałowej – takie rozwiązanie zakłada projekt przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2018 r.

Jak rozliczać wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem

Przedsiębiorcy niejednokrotnie dokonują zakupu nieruchomości prywatnie, aby później zmienić jej przeznaczenie i włączyć do majątku firmowego. W takiej sytuacji zazwyczaj muszą zostać poniesione wydatki na przystosowanie budynku. Pojawia się więc pytanie, czy wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem można zaliczyć do kosztów podatkowych oraz czy można taki lokal zaliczyć do środków trwałych.

REKLAMA