REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, Pracodawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

IFK poleca: Prezenty i spotkania świąteczne można sfinansować z zfśs

Pracodawca może zorganizować i sfinansować spotkanie okolicznościowe, np. z okazji świąt Bożego Narodzenia, ze środków zfśs, ale wyłącznie dla uprawnionych pracowników. Osoby z zewnątrz niebędące beneficjentami funduszu nie mogą korzystać z jego zasobów.

Czy odsetki od kredytu mieszkaniowego można zaliczyć do kosztów firmy

Można odliczyć część odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup mieszkania w koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Pod warunkiem, że mieszkanie jest wykorzystywane w działalności a odliczeniu podlegać będzie kwota proporcjonalnie przypadająca na tę część mieszkania, którą przedsiębiorca wykorzystuje w biznesie. I nie trzeba wcale wpisywać lokalu do ewidencji majątku firmy.

Siedziba firmy w mieszkaniu – wyższy podatek od nieruchomości

Rejestracja firmy w domu przedsiębiorcy to niemal standard. Aby móc korzystać z przywilejów takiego rozwiązania, trzeba mieć na uwadze również i wynikające z niego obowiązki. Z jednej strony przedsiębiorca będzie mógł rozliczyć w kosztach część wydatków na ogrzewanie, prąd czy raty kredytu. Z drugiej, powinien – choć nie w każdym przypadku – liczyć się z wyższym podatkiem od nieruchomości.

Będzie nowy wzór umowy o pracę

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika. Nowe przepisy zawierają zmodyfikowany wzór umowy o pracę. Chodzi o dostosowanie przepisów do zmian w Kodeksie pracy.

REKLAMA

Analiza biznesowa a realizacja strategii firmy

Zasadniczym celem przeprowadzenia analizy biznesowej, zwanej także Business Intelligence, jest stworzenie przejrzystej bazy wiedzy o firmie, a w rezultacie zminimalizowanie ryzyka wystąpienia niepowodzenia w poszczególnych obszarach dotyczących działalności firmy.

Wzór umowy o pracę – ważny od 22 lutego 2016 r.

Od 22 lutego 2016 r. obowiązywał będzie zmieniony wzór umowy o pracę. Nowy wzór uwzględnia zmiany wprowadzane nowelizacją Kodeksu pracy m.in. w zakresie zawierania umów o pracę na czas określony.

Prezenty świąteczne a kwestie podatkowe w ujęciu kompleksowym

Paczki świąteczne wydawane pracownikom oraz dla członków ich rodzin mogą mieć charakter świadczenia regulaminowego, które może być ustanowione przez pracodawcę w drodze regulacji wewnętrznych, tj. ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS), ale też ustawy Kodeks pracy (k.p.), informującego o zapewnieniu przez pracodawcę świadczeń materialnych i bytowych pracownikom, stosownie do posiadanych możliwości pracodawcy; czy też na podstawie regulacji związkowych (z funduszy związkowych), o ile takie związki i fundusze są u pracodawcy tworzone.

Mikro i małe firmy źle oceniają dostępne narzędzia do raportowania

Większość mikro i małych firm źle ocenia moduły do raportowania, udostępniane w ramach posiadanych systemów informatycznych. Do obsługi wymagają posiadania wiedzy specjalistycznej lub zatrudnienia analityka, są nieintuicyjne, drogie w zakupie oraz wdrożeniu, a nierzadko - obejmują zbyt wąski zakres danych. Z obserwacji rynku wynika, że to najczęstsze bariery, które powstrzymują firmy sektora MSP przed wdrożeniem zaawansowanych programów informatycznych do pobierania i przetwarzania w formie raportów informacji pochodzących z różnych źródeł.

REKLAMA

5 błędów, które popełniają duże firmy konsultingowe przy fuzjach i reorganizacjach przedsiębiorstw

Przy przeprowadzaniu fuzji czy reorganizacji w przedsiębiorstwach duże firmy doradcze często kierują się procedurami, które są w pewnym sensie ustandaryzowane według sztywnych i z góry narzuconych kryteriów. Taki brak indywidualnego podejścia wielkich korporacyjnych placówek do przekształcanego podmiotu często oznacza brak stosownego poziomu komunikacji z osobami biorącymi udział w przeprowadzanych czynnościach, niejednokrotnie prowadzi do chaosu w przepływie informacji, a w efekcie wzrostu poziomu frustracji klienta. Może to przebiegać inaczej. Jednak aby dostać to, czego oczekujemy, trzeba najpierw dowiedzieć, czego tak naprawdę powinno się wymagać od konsultantów.

Umowy zlecenia i o dzieło a umowa o pracę

Pojęcie umowy o pracę jest przeciwstawiane tak zwanej umowie śmieciowej. Pod pojęciem umowy śmieciowej kryją się umowa o dzieło oraz umowa zlecenie, czyli umowy cywilnoprawne. Skąd się wzięło takie postrzeganie umów cywilnoprawnych?

E-zwolnienia lekarskie od 1 stycznia 2016 r. - plusy i minusy

Od początku 2016 r. tradycyjne zwolnienia lekarskie (L4) zostaną zastąpione przez zwolnienia elektroniczne (e-ZLA). Jeszcze jednak do dnia 31 grudnia 2017 r. lekarz będzie mógł wystawiać zwolnienia papierowe na dotychczasowych zasadach. Po tym terminie - od 1 stycznia 2018 r. - wystawiane będą wyłącznie zwolnienia elektroniczne.

Compliance w firmie - ochrona danych osobowych

Celem compliance jest zapewnienie zgodności działalności przedsiębiorcy z wszelkiego rodzaju normami prawnymi lub przyjętymi standardami. W tym celu wykorzystuje się takie metody jak np. analizy prawne, systemy kontroli jakości, wewnętrzne zasady nadzoru lub monitoring, zwane środkami compliance.

Pracodawca może pomóc pracownikowi uporać się z jesienną chandrą

Zapewnienie pokoju do odpoczynku, karnetów na basen i siłownię czy docenianie osiągnięć może zwiększyć motywację do pracy, a tym samym efektywność pracownika. Sam pracownik, aby uporać się z jesiennym obniżeniem nastroju, powinien natomiast dbać o zdrową dietę, codzienną dawkę ruchu i dobre relacje z innymi ludźmi.

Firmy rodzinne w Europie 2015

O ile gospodarka unijna wydaje się być wątła i niestabilna, europejskie firmy rodzinne wykazują rosnącą pewność siebie i stały wzrost. Ponad połowa ankietowanych (58%) biorących udział w najnowszej ankiecie KPMG stwierdziła wzrost obrotów na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy, a 46% przyjęcie do pracy nowego personelu. Charakteryzując się wiarą we własne możliwości, trzy czwarte (75%) ankietowanych firm rodzinnych przewiduje dalszy wzrost i nowe inwestycje w kolejnym roku.

IFK poleca: Minimalna pensja w górę od 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. minimalne wynagrodzenie za pracę dla pracownika w drugim roku pracy zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy wyniesie 1850 zł i będzie o 100 zł wyższe od obowiązującego w 2015 r. Wzrost wynagrodzenia dotyczy też pracowników w pierwszym roku pracy wykonujących pracę na pełny etat. W 2016 r. otrzymają oni 1480 zł.

Wynajęcie toru do kręgli nie powoduje powstania przychodu u pracownika

Udostępnienie pracownikom wykupionego przez pracodawcę toru do kręgli nie prowadzi do powstania u podwładnych opodatkowanego przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Minister Finansów zmienia interpretację indywidualną, przyznaje rację pracodawcy i wyjaśnia, które odpłatne świadczenia podlegają opodatkowaniu.

Fundusze capital venture zwolnione z podwójnego opodatkowania od 2016 r.

W związku ze zmianami przepisów w zakresie wspierania innowacyjności, które mają obowiązywać od stycznia 2016 r., zniesione zostanie opodatkowanie funduszy venture capital podatkiem CIT od zbycia udziałów w spółkach, a z opodatkowania zwolniony będzie aport własności intelektualnej i przemysłowej. Czy wobec tego emigracja biznesowa polskich innowatorów dobiegnie końca?

Zapowiedź 15 proc. CIT-u dla małych firm dobrze przyjęta przez przedsiębiorców

Business Centre Club, komentując exposé premier Beaty Szydło, pozytywnie ocenił zapowiedź wprowadzenia 15 proc. CIT-u dla małych firm oraz propozycje działań na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości.

Centralny rejestr płatników VAT mógłby zmniejszyć zatory płatnicze w firmach

Notowany jest wzrost liczby firm, które nie mogą się doczekać zapłaty za wystawione faktury. Najgorsza jest sytuacja w branżach górniczej, rolniczej i budowlanej. Na zmniejszenie skali zatorów płatniczych mógłby wpłynąć centralny rejestr płatników VAT, którego wprowadzenie zapowiadało Ministerstwo Finansów.

Jak przygotować się do kontroli ZUS?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych posiada prawo do kontrolowania płatników składek, co oznacza, że pracownicy ZUS mogą złożyć wizytę w siedzibie firmy. Przedsiębiorca ma jednak na przygotowanie się na taką kontrolę co najmniej 7 dni. Warto zatem wcześniej wiedzieć, co urzędnik może zrobić, a czego mu nie wolno.

Inwestycje w poprawę bezpieczeństwa pracy w firmie przy wsparciu ZUS

ZUS przeznaczył w tym roku blisko 27 mln zł na dofinansowanie inwestycji przedsiębiorców w poprawę warunków pracy. W ramach programu mikroprzedsiębiorstwa mogą liczyć na 90-proc. dofinansowanie budżetu projektu, największe firmy – nawet do 500 tys. zł. Wartość najdroższego projektu dofinansowanego przez ZUS sięgnęła 300 tys. zł. Od początku roku wpłynęło ponad 2 tys. wniosków.

Opłacanie miejsca parkingowego stanowi przychód pracownika podlegający opodatkowaniu

Zwrot wydatków przez pracodawcę poniesionych przez pracownika na opłatę za parkowanie zwiększa jego przychody, gdyż jest to działanie w interesie pracownika, a nie pracodawcy.

Obowiązki bhp przedsiębiorcy wobec zleceniobiorcy – czy zgodnie z przepisami trzeba szkolić i badać współpracownika?

W pierwszej kolejności należałoby udzielić odpowiedzi, czy na przedsiębiorcy spoczywają wobec zleceniobiorcy jakiekolwiek obowiązki z zakresu bhp, a następnie – jeżeli tak jest – jakie to obowiązki, a w szczególności czy dotyczą one szkoleń i badań zleceniobiorcy.

Posiłki dla pracowników finansowane przez pracodawcę bez podatku

Przedsiębiorca, który zamierza sfinansować swoim pracownikom posiłki w taki sposób, aby nie musieli od nich zapłacić podatku, może to zrobić. W celu uniknięcia podatku musi jednak zadbać, aby pracownicy jedli w grupach i żeby na podstawie dokumentów dokumentujących usługę nie dało się wskazać, kto konkretnie i jaki spożywał posiłek.

Fundamenty nowoczesnego budżetowania

Mimo wielkiego znaczenia przypisywanego budżetowaniu stale narasta krytyka dotycząca jego efektywności. W wyniku prowadzonej dyskusji powstają co raz to nowe koncepcje: od Better Budgeting poprzez Advanced Budgeting do Beyond Budgeting. Jedne z nich proponują stopniowe poprawianie budżetowania, inne zaś opowiadają się za jego całkowitym zniesieniem. Koncepcje te stanowią jednak tylko częściową odpowiedź na krytykowane ograniczenia klasycznego podejścia. Każdy bowiem, kto budował wie, że nowy dom nie powstaje przez pomalowanie, a tym bardziej zburzenie starego. Nowoczesne budżetowanie, jak nowy dom, potrzebuje solidnych fundamentów.

Mali podatnicy z 15-proc. stawką CIT - projekt ustawy PiS

Proponowany przez PiS obniżony, 15-proc. CIT dla najmniejszych firm powinien też dotyczyć jednoosobowych przedsiębiorstw, które płacą PIT - uważają eksperci podatkowi. Krytykują pomysły dotyczące raportowania spodziewanych korzyści podatkowych.

Nowe prawo restrukturyzacyjne od 1 stycznia 2016 r. - czy uratuje więcej firm?

Nowe regulacje dotyczące Prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego, będące efektem kilkuletnich prac resortu gospodarki, sprawiedliwości oraz grupy ekspertów pod kierownictwem sędzi Hrycaj, wchodzą w życie od 1 stycznia 2016 r. Czy nowe prawo pomoże uratować więcej firm w kłopotach finansowych?

Mikrofirmy zatrudniają coraz więcej pracowników

Wzrost gospodarczy, z którym mamy obecnie do czynienia, powoduje, że rośnie zatrudnienie w polskiej gospodarce. Na koniec drugiego kwartału tego roku liczba osób pracujących dla osób prowadzących jednoosobową działalność mogła wynieść około 3,25 mln. W stosunku do końca I kwartału liczba zatrudnionych w mikrofirmach mogła urosnąć nawet o 150 tys.

IFK poleca: Od 1 stycznia 2016 r. e-zwolnienia umożliwią pracodawcy ich szybką kontrolę

Od stycznia 2016 roku możliwe będzie wystawianie zwolnień lekarskich w formie elektronicznej (e-ZLA). Te automatycznie będą wysyłane do ZUS, skąd trafią na profil płatnika na Platformie Usług Elektronicznych. To oznacza, że pacjenci nie będą musieli dostarczać pracodawcy tradycyjnego druku. Pracodawca zaś będzie mógł szybko skontrolować prawidłowość wykorzystywania zwolnienia.

Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą przez internet?

Chcesz założyć jednoosobową działalność gospodarczą? Żeby to zrobić, wystarczy zarejestrować się online w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Zapoznaj się z instrukcją, jak otworzyć własną firmę przez internet.

Jak przygotować się do kontroli podatkowej w firmie?

Strach, a czasem nawet panika – takie emocje bardzo często towarzyszą przedsiębiorcom, którzy otrzymują zawiadomienia, że firma zostanie poddana kontroli podatkowej. Warto jednak mieć świadomość, że właściwa reakcja na fakt kontroli, rzutuje na cały jej przebieg. W związku z tym istotne jest, aby unikać błędów popełnianych podczas początkowych etapów kontroli podatkowej.

Zwrot opłaty za parking stanowi przychód pracownika

Pokrywanie przez pracodawcę kosztów miejsc parkingowych dla samochodów prywatnych pracowników usytuowanych w pobliżu siedziby pracodawcy jest świadczeniem, które realizowane jest w interesie pracownika, a nie pracodawcy. To pracownik osiąga z powyższego tytułu korzyści majątkowe w postaci zwrotu ponoszonego wydatku (w postaci opłaty za miejsce parkingowe prywatnego samochodu). A zatem u pracownika powstanie przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak skutecznie wypromować swoją firmę?

Na chwilę obecną w REGON wpisanych jest 2 988 552 samych tylko jednoosobowych działalności gospodarczych. Firmy napełniają dziś rynek produktów i usług w każdej niemal branży. Jak więc wyróżnić się w tym „tłumie”? Jakie działania podjąć, by zwrócić na siebie uwagę Klienta? Wraz z pojawieniem się internetu, mediów społecznościowych i urządzeń mobilnych, poszerzył się wachlarz narzędzi, które można dziś wykorzystać do promowania własnej firmy. A co z tradycyjnymi sposobami komunikacji z rynkiem?

Na transformację cyfrową przedsiębiorstw mają wpływ pracownicy w każdym wieku

Przeprowadzone badania wykazały, że transformację cyfrową napędzają pracownicy w każdym wieku, nie tylko ci najmłodsi. 71% przebadanych pracowników regionu EMEA jest zdania, że powszechne korzystanie z umiejętności cyfrowych podnosi konkurencyjność. Czy firmy rzeczywiście w pełni wykorzystują ten potencjał?

Ulga podatkowa na innowacje i ułatwienia w zakładaniu spółek celowych w 2016 r.

Większe wsparcie dla innowacyjności poprzez zwiększenie zakresu ulg podatkowych dla innowacyjnych przedsięwzięć i ułatwienie zakładania spółek celowych dla przedsięwzięć badawczych - to rozwiązania zawarte w ustawie o wspieraniu innowacyjności. Nowe regulacje wejdą w życie w 2016 r.

Emigracja Polaków i ich firm galopuje w statystykach

W Polsce szybko maleje liczba uszu gotowych do słuchania pięknych wyborczych melodii. Nie jest to jednak kolejna fala emigracji, ale już długotrwały odpływ. Polacy od lat uciekają z kraju - zdolni i przedsiębiorczy, zabierają rodziny, oszczędności i swoje biznesy. Nikt nie wie dokładnie ilu wyjechało, ale 95 proc. z tych, którzy próbowali wracać, wyemigrowało ponownie w ciągu 3 miesięcy. Polska szuka dna w statystykach emigracji i nawet nie myślą przyjeżdżać do nas zagraniczni ekspaci.

Unia wprowadzi zasadę równej płacy za taką samą pracę

Jak podają źródła unijne postulat komisarz Unii Europejskiej ds. zatrudnienia i spraw socjalnych Marianne Thyssen wprowadzenia w życie zasady „równa płaca za taką samą pracę w tym samym miejscu” zostanie włączony do projektu pakietu mobilności pracowników w UE.

Firma o rozproszonej strukturze – 4 zalety elektronicznego obiegu dokumentów

W firmach mających oddziały bądź pracowników w różnych lokalizacjach sprawne zarządzanie dokumentami staje się koniecznością umożliwiającą efektywne funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Jakie zalety daje wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów w firmie o rozproszonej strukturze?

Powrót do pracy po urlopie macierzyńskim

Niezbywalne prawo każdej świeżo upieczonej mamy zatrudnionej na podstawie umowy o pracę to prawo do urlopu macierzyńskiego. Po jego zakończeniu może ona jeszcze wydłużyć go o dodatkowy urlop macierzyński, a później o urlop rodzicielski. Suma tych wszystkich dni wolnych daje rok, który matka może spędzić z dzieckiem. Urlop jednak się kończy, a kobieta staje przed dylematem - co dalej? Zostać w domu z dzieckiem, a może wrócić do pracy? A może spróbować połączyć te dwa elementy i pracować w domu?

IFK poleca: Urlop ojcowski możliwy w częściach od 2 stycznia 2016 r.

Nowelizacja Kodeksu pracy wprowadza możliwość podzielenia urlopu ojcowskiego na 2 części. Obecnie urlop ojcowski może być wykorzystany wyłącznie w całości. Zmiany wejdą w życie 2 stycznia 2016 r.

Ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje od 1 stycznia 2016 r.

Prezydent podpisał nowelę ustawy dającą ulgi dla wspierających innowacje. Ulga podatkowa dla przedsiębiorstw inwestujących w innowacje będzie obowiązywać dwa lata. Nowe regulacje wejdą w życie od 1 stycznia 2016 r.

Ruchomy cel: dane o kliencie

Prezentacja wyników badania poziomu zaawansowania analiz danych o klientach w polskich przedsiębiorstwach. Patronat medialny nad badaniem objął portal Infor.pl

Jak napisać skuteczne CV

Nasz życiorys zawodowy, czyli CV (Curriculum Vitae) decyduje o tym, czy zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Potraktujmy więc CV jako narzędzie marketingowe, które ma zbudować nasz profesjonalny wizerunek i przekonać rekrutera, że przedsiębiorstwo zyska zatrudniając właśnie nas. Co zatem zrobić, aby nasze CV było rzeczywiście skuteczne?

Sfinansowanie pracownikowi kursu prawa jazdy przez przedsiębiorcę – skutki w PIT

Ufundowanie pracownikowi kursu prawa jazdy może obniżyć należny fiskusowi PIT, ale tylko w sytuacji, kiedy odbycie takiego kursu jest niezbędne, aby pracownik mógł wykonywać swoje obowiązki zawodowe. Podobnie po stronie samego podwładnego – uniknie on opodatkowania i oskładkowania takiego prezentu od szefa, jeśli kurs podniesie jego kwalifikacje zawodowe.

Pracownik zapłaci PIT za szczepienie przeciwko grypie, jeśli nie jest ono obowiązkowe

Przedsiębiorcy niejednokrotnie decydują się na sfinansowanie swoim pracownikom szczepień przeciwko grypie. Pracownik zapłaci jednak podatek PIT od takiego szczepienia, jeśli nie jest ono obowiązkowe – a w większości przypadków nie jest obowiązkowe.

Gdzie jest praca w Polsce - oferty pracy w III kwartale 2015 r.

W trzecim kwartale 2015 r. najwięcej ofert można było znaleźć w sprzedaży, wzrosty zanotowały m.in. branża produkcyjna, instalacyjna i logistyczna. Licznik rynku InfoPraca pokazuje, że kandydaci chętniej decydowali się aplikować za granicę.

Zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy a przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę

W dobie intensywnego rozwoju gospodarczego oraz nowych innowacyjnych technologii coraz większe znaczenie dla przedsiębiorców będących pracodawcami ma zachowanie w poufności tajemnic przedsiębiorstwa wśród pracowników, tak pozostających w stosunku pracy jak i tych u których stosunek pracy ustał z różnych powodów.

Co piąta mała firma nie ma własnej strony internetowej

Przedsiębiorcy nie wykorzystują możliwości jakie daje internet. Okazuje się, że 20 proc. mikro i małych firm nie ma własnej strony internetowej.

Polisa od pracodawcy chroniąca pracownika podczas zagranicznej delegacji bez PIT

Firma, która opłaca polisę chroniącą pracownika w trakcie zagranicznego wyjazdu służbowego, nie musi rozpoznawać uzyskanego przez ubezpieczonego przychodu. Pod warunkiem wszakże, że polisa nie skutkuje przysporzeniem majątkowym dla pracownika.

Udział pracownika w imprezie integracyjnej wolny od opodatkowania

Sprawa opodatkowania nieodpłatnych świadczeń w postaci uczestnictwa w imprezach integracyjnych jest tematem stale powracającym w ostatni latach. Sposób interpretacji przepisów ustawy o PIT charakteryzował się skrajną odmiennością w różnych okresach. Od stanowiska uznającego wydatki poniesione przez pracodawcę przedsiębiorcę na organizację imprez integracyjnych jako koszt reprezentacji i wyłączone z podatku PIT, poprzez stanowisko skrajnie odmienne pozwalające w całości zaliczyć wydatki przedsiębiorcy do kosztów uzyskania przychodu z jednoczesnym opodatkowaniem przychodów uzyskiwanych przez pracownika w wysokości wartości otrzymanych świadczeń. Aktualny ton interpretacji składa się do przyjęcia za słuszne stanowiska, iż poniesione wydatki na organizację imprez integracyjnych stanowią dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu z jednoczesnym uznaniem za niepodlegającą opodatkowaniu świadczeń, z których pracownicy korzystają w trakcie takiej imprezy.

REKLAMA