REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kontrola podatkowa, Zwrot podatku

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Bez odpowiedniej procedury urząd skarbowy nie zatrzyma zwrotu VAT

Urząd skarbowy może przedłużyć termin zwrotu podatku VAT, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, jeżeli najpierw sprawdzi jego zasadność. 18 maja 2017 roku zapadł istotny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie zatrzymania zwrotu VAT (sygn. I FSK 201/17). Zdaniem NSA weryfikacja zagranicznego kontrahenta w ramach czynności sprawdzających nie uzasadnia przedłużenia terminu zwrotu VAT.

Odpowiedzialność za niedopełnienie obowiązków w zakresie cen transferowych

Od początku tego roku obserwujemy wzmożone kontrole przedsiębiorców w zakresie wywiązywania się z obowiązków dotyczących cen transferowych. Obecnie podejmowane przez organy podatkowe działania znacząco zwiększają ryzyko ponoszenia osobistej odpowiedzialności przez osoby zajmujące się rozliczeniami podatkowymi spółek – nie wyłączając również członków zarządu.

Czym różni się kontrola celno-skarbowa od kontroli podatkowej?

Kontrola podatkowa jest podstawowym trybem weryfikacji rozliczeń podatkowych przez naczelników urzędów skarbowych. Od 1 marca 2017 r. zamiast obowiązującej dotychczas kontroli skarbowej wprowadzono kontrolę celno-skarbową. Kontrola celno-skarbowa w założeniu ma dotyczyć najpoważniejszych przypadków – karuzel VAT, zorganizowanej przestępczości podatkowej, lub szczególnie skomplikowanych spraw. Nie oznacza to jednak, że nie może ona dotyczyć drobnego podatnika prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, mającego minimalne obroty. Czym różnią się oba tryby i czy kontrola celno-skarbowa naprawdę aż tak różni się od kontroli podatkowej?

Skrócenie terminu na zwrot VAT

Zwrot różnicy podatku VAT miałby następować w terminie 25 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika - takie rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji ustawy o VAT przygotowany przez partię Nowoczesna. Projekt przewiduje także zmiany dotyczące wykreślania firm z rejestru VAT.

Jak uzyskać zwrot nadpłaconego podatku VAT

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT przedsiębiorca, który wykazał w danym okresie rozliczeniowym wyższą kwotę podatku naliczonego od podatku należnego, może ubiegać się o zwrot nadpłaty podatku VAT na rachunek bankowy. Nowelizacja ustawy o VAT z 1 stycznia 2017 r. wprowadziła nowe uregulowania dotyczące zwrotu nadpłaconego VAT. Co uległo zmianie?

Kontrole podatkowe sposobem na załatanie dziury budżetowej

Po stronie przychodów budżetowych na ten rok zapisano dodatkowe 13 miliardów złotych wpływów wynikających z działań uszczelniających system podatkowy. Jako główne narzędzie do realizacji tych działań przewidziano wzmożone kontrole podatkowe.

Kontrole podatkowe i celno-skarbowe realizowane przez KAS

Ministerstwo Finansów informuje, że W ramach funkcjonującej od 1 marca 2017 roku Krajowej Administracji Skarbowej zdecydowana większość kontroli będzie przeprowadzana na dotychczasowych zasadach. Standardowe kontrole podatkowe są przeprowadzane z minimum 7-dniowym wyprzedzeniem z zachowaniem przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Jednak poważna przestępczość gospodarcza (np. mafie wyłudzające VAT) musi się liczyć ze skutecznym przeciwnikiem: kontrolą celno-skarbową.

Czy były wspólnik może odzyskać VAT po rozwiązaniu spółki

Rozwiązanie spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej wiąże się z obowiązkiem opodatkowania VAT towarów własnej produkcji i towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Z chwilą rozwiązania taka spółka traci status podatnika VAT. Pomimo likwidacji spółki jej byłym wspólnikom przysługują określone prawa związane z rozliczaniem podatku od towarów i usług. Są m.in. uprawnieni do otrzymania zwrotu różnicy VAT wynikającej ze złożonych deklaracji. Mogą również składać deklaracje korygujące oraz występować o zwrot nadpłaty podatku na podstawie sporządzonych korekt.

Zwrot VAT 2017 - terminy i zasady

Od rozliczenia za styczeń 2017 r. zmieniły się zasady uzyskiwania zwrotu VAT w terminie 25 dni. Ponadto organy podatkowe otrzymały możliwość kontroli kontrahentów podatnika w ramach czynności sprawdzających. Natomiast naczelnik urzędu skarbowego, po zmianach, musi przedłużyć termin zwrotu na żądanie innych organów, np. CBA, ABW. Pozostałe zasady zwrotu nie zostały zmienione.

Krajowa Administracja Skarbowa - nowe zasady kontroli i postępowań podatkowych

Na początku marca 2017 r. zacznie działać Krajowa Administracja Skarbowa, która w istotny sposób zmodyfikuje instytucjonalne otoczenie w zakresie podatków. Obowiązywać będą nowe zasady przeprowadzania kontroli i postępowań podatkowych oraz rozpatrywania odwołań od decyzji wydawanych przez organy nowej administracji skarbowej.

Dzięki KAS zmniejszy się liczba kontroli podatników

KAS, która powstanie z połączenia administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej, zacznie działać 1 marca 2017 r. na podstawie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Reforma pozwoli lepiej wykorzystać potencjał służb podatkowych oraz zmniejszy liczbę kontroli podatników.

Zwrot VAT w terminie 25 dni a kompensata wzajemnych wierzytelności

Kompensata wzajemnych wierzytelności nie wyklucza ubiegania się przez podatnika o zwrot podatku w terminie 25 dni. Tym samym, warunek otrzymania przyspieszonego zwrotu nadwyżki podatku, należy uznać za spełniony także wtedy, gdy w miejsce zapłaty należności z faktury, podatnik i wystawca faktury dokonają wzajemnego potrącenia przysługujących im wierzytelności, gdyż kompensata należności jest dopuszczalną prawnie formą rozliczeń.

Zaskarżenie przedłużania terminu zwrotu VAT

Ostatnie orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego (uchwała z października i wyroki z listopada 2016 r.) dopuszcza możliwość zaskarżania przez podatników VAT postanowienia organów podatkowych o przedłużeniu terminu na zwrot VAT oraz postanowienie o przedłużeniu kontroli - uważa radca prawny Jakub Prusiński.

Organy i podatnicy gotowi na kontrolę JPK?

Jak wynika z odpowiedzi Ministra Rozwoju i Finansów na interpelację poselską z dnia 5 grudnia 2016 r., w trakcie pierwszych 4 miesięcy od wprowadzenia JPK organy wystąpiły o przedstawienie danych w tym formacie tylko w 13 postępowaniach i 3 kontrolach. To niewiele, niemniej warto zwrócić uwagę, że w żadnym z postępowań żądane dane nie zostały przekazane przez podatników w formie JPK. Wydaje się, że podatnicy nie są jeszcze gotowi na stosowanie tej nowej formy raportowania danych podatkowych.

Obrót paliwami - najpierw uszczelnienie VAT, teraz kontrole

Obowiązujący od sierpnia tego roku "pakiet paliwowy" zmienił zasady rozliczania VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw. Pobór podatku następuje w momencie dokonania transportu paliwa, co powoduje, że potencjalne oszustwo w postaci złożenia nierzetelnej deklaracji miesięcznej jest mniej prawdopodobne. Teraz najważniejszym elementem walki z mafią paliwową mają być kontrole.

Czy podmiot wyłudzający VAT jest w sensie prawnym „podatnikiem” tego podatku?

Jest to dziś kluczowe pytanie, które powinny zadać nie tylko organy skarbowe, lecz również organy ścigania, prokuratura i sądy, w tym zwłaszcza administracyjne i karne – twierdzi profesor Witold Modzelewski.

Uwaga na fałszywe e-maile o ukrywaniu dochodów

Ministerstwo Finansów ostrzega przed fałszywymi e-mailami, w których autor wiadomości informuje o „ukrywaniu dochodów". Wiadomość nie pochodzi z Ministerstwa Finansów. Nie należy otwierać ani wiadomości, ani załącznika, który zawiera kod złośliwy.

Nowa wersja zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej (ZAW-K)

Od 29 października 2016 r. obowiązuje nowa wersja zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej ZAW-K(3).

Weryfikacja rozliczeń VAT kontrahentów tylko w ramach kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego

Organ podatkowy nie będzie mógł uzasadnić przedłużenia terminu zwrotu różnicy podatku VAT należnego podatnikowi poprzez żądanie – w ramach czynności sprawdzających – od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą przedstawienia dodatkowych dokumentów w celu sprawdzenia prawidłowości i rzetelności transakcji dokonanej przez podatnika. Organy podatkowe będą mogły żądać dokumentów od kontrahentów jedynie w ramach kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego. Tak wynika z uchwały składu 7 sędziów NSA z 24 października 2016 r.

Czym będzie się zajmować Krajowa Administracja Skarbowa

Kontrola podatkowa wchodzi na nowy, bardziej represyjny poziom. Przedsiębiorcy są coraz bardziej narażeni na wzmożone kontrole, m.in. na pomysły władzy na inwigilację w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego czy też powołanie spółki do utworzenia centralnego rejestru faktur. A teraz jeszcze Krajowa Administracja Skarbowa – mundurowa służba specjalna na podatnika. Czy podatnicy mają się czego obawiać?

Jak uchronić się przed karuzelą VAT

Dochowanie należytej staranności i jej właściwe udokumentowanie może uchronić przedsiębiorcę przed negatywnymi skutkami wkręcenia w karuzelę podatkową. Takie podejście potwierdzają wyroki krajowych sądów administracyjnych oraz wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE. Mimo to zdarza się, że organy podatkowe uznają, że zgromadzone dokumenty służą jedynie uwiarygodnieniu przeprowadzonych transakcji mających na celu wyłudzenie VAT.

Przewlekłość postępowania UKS a odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

W przypadku gdy kontrola prowadzona przez Urząd Kontroli Skarbowej (UKS) trwa dłużej niż sześć miesięcy, nie nalicza się odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych za okres od dnia wszczęcia postępowania kontrolnego do dnia doręczenia decyzji. Znaczenie ma jednak to z jakiej przyczyny doszło do przewlekłości postępowania.

Wzór zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej - ZAW-K

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządza określający nowy wzór zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej - ZAW-K, który uwzględnia regulacje zawarte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym.

Korekta deklaracji VAT-7 a termin zwrotu różnicy VAT

Skorygowanie deklaracji VAT-7 z wykazaną kwotą do zwrotu na rachunek bankowy, jeszcze przed jego otrzymaniem, skutkuje przesunięciem terminu zwrotu. Termin ten jest wówczas ustalany na nowo, licząc od dnia złożenia deklaracji korygującej. W takich przypadkach warto rozważyć wstrzymanie się ze składaniem deklaracji korygującej i dokonanie odpowiedniej zmiany rozliczenia dopiero po otrzymaniu kwoty zwrotu różnicy VAT.

Relacje przedsiębiorców z organami podatkowymi

Przedsiębiorcy bardzo krytycznie oceniają polski system podatkowy. Zaskakujący jednak może być fakt, że chodzi nawet nie tyle o jego materialną, merytoryczną treść – ona jest oczywiście skomplikowana (zajmujemy pod tym względem 58 miejsce na świecie), ale największym problemem okazuje się być podejście organów podatkowych do podatnika - wynika z Raportu ZPP „Biała Księga. Relacje przedsiębiorców z organami państwa”.

System podatkowy główną przeszkodą w prowadzeniu działalności gospodarczej

Polski system podatkowy, jak wskazują międzynarodowe badania i rankingi, stanowi jedną z podstawowych przeszkód w prowadzeniu działalności gospodarczej. Brakuje również mechanizmów podatkowych, które zwiększyłyby inwestycje, m.in. wspierających polskich przedsiębiorców przy wchodzeniu na rynki zagraniczne.

JPK, elektroniczne kontrole podatkowe, Centralny Rejestr Faktur

15 września 2016 r. na konferencji „Elektroniczne kontrole podatkowe - pierwsze doświadczenia. Wyzwania przedsiębiorców i rozwiązania ekspertów” przedstawiciele Ministerstwa Finansów przestawili aktualny stan wdrażania Jednolitego Pliku Kontrolnego. Spółka Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o. zaczyna wraz z MF prace nad Centralnym Rejestrem Faktur i zaawansowanymi narzędziami do analizy plików JPK.

Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji podatkowej

Organy podatkowe niejednokrotnie wszczynają kontrole pod koniec okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. W związku z tym tuż przed końcem terminu przedawnienia wydawana jest decyzja wymiarowa, której od razu nadawany jest rygor natychmiastowej wykonalności. Jakie są konsekwencje nadania tego rygoru?

Przedłużenie terminu składania JPK_VAT

Minister Finansów podpisał rozporządzenie w sprawie przedłużenia terminu do przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji w VAT (plik JPK_VAT) wydane w związku ze zgłaszanymi przez podmioty realizujące istotne zadania publiczne trudnościami w dostosowaniu się od 1 lipca 2016 r. do tego wymogu. Rozporządzenie zostało przekazane do publikacji w Dzienniku Ustaw.

Raportowanie JPK – wymagania i kary

Od 1 lipca 2016 r. obowiązują przepisy obligujące duże firmy do comiesięcznego przesyłania fiskusowi ewidencji VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Największe firmy pierwszy raport JPK muszą przesłać już do 25. sierpnia. Niedopełnienie tego obowiązku wiąże się z konsekwencjami finansowymi. Sektor małych i średnich przedsiębiorstw na przystosowanie swoich systemów księgowo-rachunkowych do wymogów JPK ma czas do końca roku.

Aplikacja do wysyłania plików JPK do systemu Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów w dniu 19 sierpnia 2016 r. uruchomiło aplikację do wysyłania plików Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Aplikacja pozwala podatnikom, zobowiązanym do comiesięcznego wysyłania danych zawierających ewidencje zakupu i sprzedaży VAT (JPK_VAT), na wypełnienie tego obowiązku wobec fiskusa.

Więcej uprawnień organów podatkowych podczas kontroli podatkowych

Niewielu podatników zdaje sobie sprawę, jakie zmiany obowiązują od 1 stycznia 2016 r. w wyniku nowelizacji Ordynacji podatkowej. Aby je wyjaśnić, konieczne jest odwołanie się do działu VI Ordynacji, dotyczącego kontroli podatkowych.

Wniosek o zwrot akcyzy od paliwa rolniczego do końca sierpnia

Wzór wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej uprawnieni do tego podatnicy mogą składać w dwóch terminach w roku - w miesiącu lutym i sierpniu. Obecnie, w terminie do 31 sierpnia 2016 r., należy złożyć wniosek wraz z fakturami zakupu oleju napędowego za okres od 1 lutego do 31 lipca 2016 r.

Przesyłanie Jednolitych Plików Kontrolnych do urzędów skarbowych – pytania i odpowiedzi

Od 1 lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa oraz fundacje i stowarzyszenia są zobowiązane do przekazywania urzędom skarbowym informacji, dotyczących prowadzonej działalności, przy użyciu Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Obowiązek taki dotyczy nie tylko kontroli przez organy skarbowe. Zgodnie z majową nowelizacją ustawy Ordynacja podatkowa, każda firma co miesiąc jest zobowiązana do składania urzędom skarbowym rejestrów VAT, za pomocą JPK. Pierwsze pliki trzeba będzie zatem przesłać już w sierpniu.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat kontroli dochodów

Ministerstwo Finansów ostrzega przed fałszywymi e-mailami, w których autor wiadomości informuje o ujawnieniu ukrytych dochodów i kontroli podatkowej.

JPK w jednostkach samorządu terytorialnego

Przygotowanie do kontroli z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) to temat bardzo gorący w ostatnim czasie. Mimo to nadal istnieje grupa podatników, która została praktycznie pominięta w zakresie JPK, czyli jednostki samorządu terytorialnego.

Jak sprawdzić poprawność danych zawartych w JPK

Dane zawarte w Jednolitym Pliku Kontrolnym (JPK), w pliku .xml, są nieczytelne dla księgowych i prawników, którzy mogliby ocenić ich poprawność. Ustawodawca nie zadbał natomiast o stworzenie narzędzia, które umożliwiałoby dokonanie automatycznej samokontroli JPK. Jak więc wychwycić przypadkowe lub systematyczne błędy, zanim zrobią to urzędnicy?

Ewolucja systemu podatkowego, czyli szanse i wyzwania związane z JPK

Elektroniczne kontrole podatkowe przy wykorzystaniu Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) to nowa rzeczywistość firm. Ewolucja systemu podatkowego z tym związana jest wyzwaniem dla przedsiębiorców, ale też stwarza nowe możliwości. Podkreśla się m.in., że przedsiębiorstwa, które wcześniej nauczą się obsługiwać JPK i sprawdzać jego poprawność mają większą szansę na zdobycie przewagi konkurencyjnej.

Ile może trwać kontrola prowadzona przez Urząd Kontroli Skarbowej

Urząd Kontroli Skarbowej ma możliwość przeprowadzania różnego rodzaju czynności kontrolnych. Dlatego dla podatników, którzy nie mają doświadczeń w kontaktach z tym Urzędem, rozróżnianie pojęć kontrola podatkowa czy postępowanie kontrolne może wydawać się niezrozumiałe. Jaki jest zatem zakres kontroli Urzędu Kontroli Skarbowej i w jakich terminach może być przeprowadzana?

Ponowna kontrola będzie zakazana

Do konsultacji społecznych trafił projekt wprowadzający ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej. To element pakietu 100 ułatwień, zapowiadanych przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego. Jednym z komponentów pakietu są zmiany dotyczące kontroli.

Jednolity Plik Kontrolny – potrzebny podpis elektroniczny

Dane w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego przesyłane za pomocą oprogramowania interfejsowego, które ma być dostępnego na stronie Ministerstwa Finansów, należy opatrywać podpisem elektronicznym. Od 1 lipca 2016 r. zasady dotyczące podpisu elektronicznego reguluje unijne rozporządzenie eIDAS.

Jednolity Plik Kontrolny w ocenie przedsiębiorców

Zdaniem przedsiębiorców spełnienie wymogów do raportowania w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) jest jak najbardziej możliwe, jednakże w wielu przypadkach wymaga dłuższego czasu niż nałożony ustawą. Firmy opracowujące oprogramowanie księgowe pracują intensywnie nad dostosowaniem swoich systemów do nowych wymagań. Jednakże rozwiązania te nie będą na dzień 1 lipca 2016 r. w dostatecznym stopniu przetestowane. Ponadto, z sygnałów płynących od przedsiębiorców wynika, że nie we wszystkich przypadkach dojdzie we właściwym czasie do pełnego przygotowania organizacyjnego.

Uprawnienia organów skarbowych podczas czynności sprawdzających

Do przeprowadzania czynności sprawdzających mają prawo urzędy skarbowe, urzędy kontroli skarbowej oraz inne instytucje, w tym m.in. dyrektorzy, naczelnicy tych placówek. Warto wiedzieć jakie uprawnienia przysługują tym organom podczas czynności sprawdzających.

Jak przekazywać pliki JPK organom podatkowym - mail, pendrive czy ministerialny interfejs?

Z uwagi na ilość i różnorodność działań, które na co dzień realizują przedsiębiorstwa, pliki JPK mogą zawierać ogromną ilość danych, powiązanych z fakturami, zapisami w rejestrach zakupu i sprzedaży VAT, dokumentami magazynowymi, wyciągami bankowymi czy zapisami księgowymi. Jak zatem przygotować i skutecznie dostarczyć organom podatkowym pliki JPK?

Od 1 lipca duzi podatnicy muszą udostępniać do kontroli Jednolity Plik Kontrolny

1 lipca 2016 r. jest istotną datą dla polskiego systemu podatkowego. Od tego dnia duże podmioty muszą przekazywać, na żądanie organów podatkowych, księgi podatkowe oraz dowody księgowe w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). To rozwiązanie może znacznie usprawnić i przyspieszyć kontrole fiskusa, ale wiąże się jednak z obowiązkiem posiadania odpowiednich systemów informatycznych. Tym bardziej, że struktura JPK będzie stopniowo rozszerzana o kolejne elementy.

Nowa wersja specyfikacji interfejsów usług Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Ministerstwo Finansów udostępniło nową wersję dokumentu „Specyfikacja interfejsów usług Jednolitego Pliku Kontrolnego wersja 1.5". Specyfikacja interfejsów usług JPK oraz udostępnienie środowiska testowego do przesyłania plików, pokazuje w jaki sposób dane zawarte w plikach JPK będą trafiały do Ministerstwa Finansów.

Jak wybrać rozwiązanie dla JPK w środowisku SAP?

Jednolity Plik Kontrolny, który przedsiębiorcy (na początku ci najwięksi) muszą wdrożyć już od 1 lipca 2016 r., to kolejna już odsłona walki Ministerstwa Finansów o uszczelnienie polskiego systemu podatkowego. Zautomatyzuje wiele procesów związanych z kontrolą ksiąg podatkowych, oczyści rynek z firm stosujących nieuczciwe praktyki i - w założeniu - przyniesie fiskusowi wielomilionowe oszczędności. Niestety, dużym firmom na przygotowanie się do wymogów ustawodawcy, zostało bardzo mało czasu, a opieszałość - może drogo kosztować.

JPK - prawdziwa rewolucja nie w lipcu, ale w grudniu

Dużym firmom zostało niewiele czasu na dostosowanie się do obowiązku przekazywania danych podatkowych w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Muszą być przygotowane na 1 lipca 2016 r. Ale to nie w lipcu a pod koniec tego roku rewolucja podatkowa dotknie większość firm. W przestrzeni gospodarczej wiele dużych przedsiębiorstw funkcjonuje bowiem jako grupy kapitałowe złożone ze średnich i małych spółek a te zostaną objęte obowiązkiem raportowania w formacie JPK w zakresie ewidencji VAT z początkiem 2017 roku. Oznacza to konieczność szybkiego dostosowania systemów informatycznych do nowych przepisów.

Wzmożone kontrole podatkowe w 2016 roku

W 2016 r. zwiększyła się liczba kontroli podatkowych, które mogą dotyczyć nie tylko przedsiębiorców, ale także osób fizycznych, szczególnie w zakresie dochodów nieujawnionych. Podatnicy mają małą świadomość praw i obowiązków ciążących na organach podatkowych, co w przypadku wszczęcia kontroli skutkuje prowadzeniem jej w sposób uwzględniający jedynie interes fiskusa.

Krajowa Administracja Skarbowa od 2017 r.

Do Sejmu trafił projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zakłada on powołanie Krajowej Administracji Skarbowej w miejsce obecnie funkcjonujących: administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej, czyli powołanie administracji skonsolidowanej. Krajowa Administracja Skarbowa będzie podporządkowana ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.

REKLAMA