REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pełnomocnictwo, Reprezentacja przedsiębiorcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Reprezentacja i reklama obciążają koszty operacyjne

Wydatki, które mają pomóc w zwiększeniu sprzedaży (zarówno reprezentacyjne, jak i reklamowe), mogą być ujmowane na koncie 460 – Pozostałe koszty rodzajowe. W jego zakresie można wyodrębnić szczegółową analitykę, która rozdziela wydatki reprezentacyjne od reklamowych.

Czy obiad z kontrahentem można zaliczyć do kosztów

Zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na obiady z kontrahentami może zostać zakwestionowane przez organy podatkowe. Waro więc pomyśleć o tym, aby się zabezpieczyć na wypadek kontroli lub postępowania podatkowego.

Kiedy wydatki na spotkania biznesowe są kosztem

W jakich przypadkach wydatki związane ze spotkaniami biznesowymi mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Kiedy i w jaki sposób ustanowić pełnomocnika firmy?

Nadmiar obowiązków, długi wyjazd, czy brak odpowiednich kwalifikacji – istnieje wiele sytuacji, w których przedsiębiorca może skorzystać z pomocy zewnętrznej firmy lub po prostu zaufanej osoby. O czym należy pamiętać udzielając pełnomocnictwa?

Jak prawidłowo udzielić pełnomocnictwa?

Zdarzają się sytuacje, kiedy nie możemy osobiście załatwić ważnej sprawy (np. zawrzeć umowy). Wówczas czynność prawna może być dokonana w naszym imieniu przez inną osobę poprzez udzielenie pełnomocnictwa.

Zasady reprezentacji spółki z o.o. w organizacji

Zagadnienia dotyczące reprezentacji spółki z o.o. (i spółek kapitałowych w ogólności) są od dawna przedmiotem zainteresowania zarówno doktryny prawniczej jak i bardzo bogatego orzecznictwa. Z pewnością jednak warto zwrócić uwagę na nieco zaniedbywany aspekt dotyczący reprezentacji spółki z o.o. w fazie organizacji.

Koszty reprezentacji - najnowsze orzecznictwo

Ustawy o podatkach dochodowych (zarówno ustawa o PIT, jak i ustawa o CIT), wyłączają z pojęcia kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Z przepisów nie dowiemy się niestety, co należy rozumieć pod pojęciem „reprezentacji”, odpowiedzi szukać więc należy w interpretacjach i orzecznictwie. Niestety aktualne orzecznictwo w tym zakresie może powodować szereg wątpliwości.

Poczęstunek dla kontrahenta – koszt podatkowy, czy reprezentacja?

Organy podatkowe z reguły nie pozwalają podatnikom zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatków na poczęstunek (posiłki) dla kontrahentów podczas spotkań biznesowych. W najbliższych miesiącach spodziewana jest uchwała NSA w tym zakresie.

Wydatki na organizację imprez jubileuszowych – czy są kosztami podatkowymi

Spółka organizuje cyklicznie imprezy okolicznościowe (jubileuszowe). Ponosi w związku z tym szereg wydatków: na wynajęcie obiektu, oprawę artystyczną, ochronę i opiekę medyczną, obsługę techniczną, materiały promocyjno-reklamowe, catering itp. Czy wydatki te mogą stanowić koszty uzyskania przychodów?

Wydatki na alkohol nie są kosztem uzyskania przychodu

Wydatki na napoje alkoholowe, także te podawane przy okazji różnego rodzaju szkoleń i konferencji, nawet jeżeli uznawane są za zwyczajowo przyjęte i zostaną dostosowane do charakteru spotkania, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Bez względu na taką ocenę pozostaje również ilość i rodzaj podawanego alkoholu. Wydatki na alkohol nie mają związku z celami określonymi w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Wydatki na zakup przedmiotów z logo podatnika – czy są kosztami podatkowymi

Zdaniem organów podatkowych masowe rozdawanie przedmiotów oznakowanych logo podatnika to reklama. Wydatki na reklamę można zaliczyć do kosztów podatkowych. Masowe rozdawanie ma miejsce wtedy, gdy każdy zainteresowany podmiot ma możliwość otrzymania takich przedmiotów, podczas powszechnie stosowanych form promocji (np. degustacje, imprezy sponsorowane, targi). Rozdawanie gadżetów z logo ograniczonej grupie podmiotów, zwłaszcza partnerom handlowym – to reprezentacja. Wydatki na reprezentację nie są kosztem uzyskania przychodu.

Pełnomocnictwo do występowania przed sądem administracyjnym – historia pewnej porażki

Kto chce osiągnąć sukces w postępowaniu sądowym musi wykazać się m.in. szczególną starannością. Pewien doradca podatkowy zapomniał o tej regule, wykazując się wyjątkową beztroską, która doprowadziła do przegrania sprawy bez merytorycznego rozpatrzenia.

Czy wydatki na alkohol mogą być kosztem uzyskania przychodu?

Do niedawna wydawało się, że absolutnie nie. Zarówno organy podatkowe jak i sądy zgodnie twierdziły, że wydatki na napoje alkoholowe podawane zarówno na spotkaniach z kontrahentami, jak i na szkoleniach, czy imprezach integracyjnych nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych. Jednak ostatnio inną wykładnię przepisów zaprezentował odnośnie spotkań integracyjnych Naczelny Sąd Administracyjny. Trudno jeszcze obecnie zgadywać, czy tą wykładnię podzielą inne składy orzekające sądów administracyjnych.

Posiłek w restauracji to reprezentacja – wydatki nie są kosztem uzyskania przychodu

Wydatki związane ze spotkaniem biznesowym z aktualnym lub potencjalnym klientem, dotyczące nabycia usług gastronomicznych np. w restauracji, nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, w przeciwieństwie do tych oferowanych kontrahentom w biurze-siedzibie podatnika. Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 maja 2012r. (II FSK 2341/10).

Udzielasz pełnomocnictwa ale nadal odpowiadasz za podatki

Podatnicy udzielają dość często księgowym, czy innym pracownikom pełnomocnictw do podpisywania deklaracji podatkowych. Nie zwalnia to jednak mocodawców z odpowiedzialności za podatki. Jeżeli pełnomocnik popełni błąd w deklaracji, to ewentualnej dopłaty podatku z odsetkami urząd będzie domagał się od podatnika. Gdy pełnomocnikiem podpisującym deklarację był profesjonalista - podatnik może uzyskać od niego odszkodowanie na drodze cywilnoprawnej.

Rozliczanie kosztów reprezentacji i reklamy - co warto wiedzieć?

Efektywne działania marketingowe silnie wpływają na przychody firmy, niezależnie od branży. Jednak nie każdy wydatek związany z marketingiem może formalnie stanowić koszt uzyskania przychodu. Jak zatem rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę?

Podpis pod deklaracją podatkową może złożyć księgowa

Nie tylko sam podatnik może podpisywać zeznania i deklaracje podatkowe. Zgodnie z art. 80a. ordynacji podatkowej, deklaracja podatkowa (w tym też e-deklaracja) może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta – o ile ustawy nie stanowią inaczej. Zatem można udzielić księgowej lub innej osobie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji.

Szkolenia dla kontrahentów – przygotuj prawidłową dokumentację

Przedsiębiorcy zapraszający klientów i kontrahentów na szkolenie wyjazdowe powinni pamiętać, by przygotować stosowny program szkolenia i pozostałą dokumentację. Te odpowiednio przygotowane dokumenty pozwolą bez obaw zaliczyć wydatki na szkolenie do kosztów podatkowych i przekonać fiskusa podczas ewentualnej kontroli. Ważne jest, by szkolenie nie miało znamion reprezentacji, bo wydatków na reprezentację nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Wydatki na szkolenia dla kontrahentów i klientów są kosztem uzyskania przychodów

W celu intensyfikacji sprzedaży spółki często decydują się na zaproszenie kontrahentów na szkolenia, niejednokrotnie o charakterze wyjazdowym, gdzie goście mają zapewniony przelot, wyżywienie, ubezpieczenie itp. Czy w takim przypadku mamy do czynienia z wydatkami reprezentacyjnymi?

Alkohol nie może być kosztem uzyskania przychodu

Wydatki na alkohol ponoszone w celach związanych z organizacją szkoleń integracyjnych czy produktowych są szczególnie wrażliwą kategorią kosztów. Czy poczęstunek zawierający napoje alkoholowe stanowi zawsze reprezentację? Naczelny Sąd Administracyjny uznał niedawno, że tak.

Wszystko jest reprezentacją?

Okazałość czy wystawność oferowanego kontrahentowi poczęstunku w ogóle nie stanowi kryterium kwalifikowania wydatków jako kosztów reprezentacji, gdyż o takim ich charakterze decyduje tylko związek z pełnieniem funkcji przedstawicielskich, rozumianych jako występowanie w imieniu i w interesie podatnika, a nie okazałość lub wystawność sprawowania takiego przedstawicielstwa. Próba rozróżniania wydatków związanych z reprezentacją na przeciętne, typowe i wystawne, okazałe, nie ma żadnego uzasadnienia normatywnego.

Które prezenty dla kontrahentów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Zamierzamy obdarować naszych klientów i dostawców podarunkami z okazji Świąt i Nowego Roku. Zamierzamy przygotować kosze z własnymi wyrobami cukierniczymi i butelkami wina. Czy wartość rozdysponowanych prezentów będziemy mogli zaliczyć do koszów uzyskania przychodów?

Do ORD-IN wystarczy dołączyć pełnomocnictwo bez odpisu z KRS

21 lipca 2011 r. zapadł ważny wyrok NSA (sygn. akt II FSK 440/10) dla osób zainteresowanych pozyskaniem indywidualnej interpretacji podatkowej. Sąd uznał, że nie ma podstawy prawnej, aby pełnomocnik do wniosku ORD-IN dołączał dokument dowodzący, że przedstawiciele mocodawcy mieli prawo udzielić mu pełnomocnictwa. Organ podatkowy wydający interpretację może domagać się takiego dokumentu tylko w sytuacji, gdy istnieją wątpliwości co do istnienia tego prawa.

Opłata skarbowa – stawki, zwolnienia [TABELA]

Opłata skarbowa. Wykaz przedmiotów (czynności) opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia określa załącznik do ustawy z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. W wykazie uwzględniono stan prawny obowiązujący od 1 lutego 2021 roku. Ustawa o opłacie skarbowej precyzuje też które czynności są wyłączone od opłaty skarbowej.

Zmiana definicji reprezentacji stosowanej przez fiskusa

Organy podatkowe nie stosują już definicji reprezentacji, w której mieszczą się tylko wydatki mające jednocześnie trzy cechy: 1) okazałość, 2) charakteryzujące się ponadprzeciętną miarą i 3) mające na celu wywołanie pozytywnego wrażenia. Przy poparciu sądów administracyjnych za reprezentację organy podatkowe uznają wydatki, które powodują przedstawienie podatnika w dobrym świetle, służą zbudowaniu miłej atmosfery, dobrego wrażenie.

Czy koszt pozytywnego rozpatrzenia reklamacji może być reprezentacją?

Reklamacja polubowna polega na jej rozpatrzeniu po myśli klienta pomimo, że nie jest to uzasadnione przepisami (np. rękojmia) albo umową (np. gwarancja). W przypadku, kiedy nabywca nie ma żadnego roszczenia pozytywne rozpatrzenie reklamacji jest działaniem o charakterze reprezentacji, a wydatki poniesione przez podatnika z tego tytułu nie są kosztem uzyskania przychodu. Takie stanowisko w tej sprawie zajmują organy podatkowe.

Umocowanie do reprezentacji należy wykazać przed fiskusem i przed sądem

Pełnomocnik działający w imieniu spółki składa wniosek o wydanie interpretacji przepisów podatkowych. Dyrektor izby skarbowej wydaje interpretację, ale jest ona niekorzystna dla podatnika. Sprawa wraz z aktami sprawy trafia do sądu. W aktach sprawy jest już odpis z KRS potwierdzający umocowanie do reprezentacji członka zarządu, który udzielił w imieniu spółki odpowiedniego pełnomocnictwa. Sąd wzywa stronę do ponownego wykazania, że pełnomocnik ma uprawnienie do reprezentowania podatnika podpisane przez osobą mającą prawo reprezentowania spółki.

Kto płaci akcyzę od samochodu sprowadzonego z zagranicy?

Wiele osób kupujących samochody osobowe w innych krajach UE korzysta z pomocy pośredników. Wynika to zarówno z braku czasu lub innych zdarzeń uniemożliwiających osobisty zakup wymarzonego pojazdu za granica, jak też z faktu, że niektóre samochody można nabyć na zamkniętych aukcjach lub licytacjach organizowanych przez różne organizacje lub administracje w tych krajach.

Na czym polega pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych?

Deklaracja podatkowa nie musi być podpisana przez podatnika. Może to zrobić pełnomocnik. Jaki zakres ma tego rodzaju pełnomocnictwo?

Czy urząd skarbowy może nie uznać pełnomocnictwa ogólnego

Niektóre urzędy skarbowe mają zwyczaj nieuznawania pełnomocnictw ogólnych wydawanych przez podatników (np. “do reprezentowania przed organami podatkowymi”). Urzędy te żądają od pełnomocników pełnomocnictw do konkretnej czynności (np. do wydania zaświadczenia o niezaleganiu podatnika-mocodawcy z płaceniem podatków). Doradcy podatkowi kwestionują taką praktykę, jako nieuzasadnioną w świetle obowiązującego prawa.

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki ponoszone podczas spotkań z kontrahentami w restauracjach

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychód, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1. Przepis ten daje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatku, który mógłby przyczynić się do powstania przychodu czy jego zwiększenia, nawet jeżeli przychód faktycznie nie wystąpi.

Czy reprezentacja musi się wiązać z okazałością i wystawnością

Wydatki na posiłki w restauracji dla kontrahentów spółki podczas spotkań biznesowych mieszczą się w pojęciu reprezentacji. W orzecznictwie sądowym dominuje pogląd, wedle którego nabyte usługi gastronomiczne nie muszą cechować się okazałością czy wytwornością, by być uznane za reprezentację.

Czy podmiot niebędący sprzedawcą może wystawiać faktury VAT na podstawie pełnomocnictwa

Nie ma prawnych przeszkód, by zlecić odrębnemu podmiotowi fakturowanie własnej sprzedaży.

Pełnomocnik w postępowaniu podatkowym

Jednym z przysługujących podatnikowi uprawnień w postępowaniu podatkowym jest możliwość ustanowienia pełnomocnika. Uprawnienie takie zostało sformułowane w art. 136 ordynacji podatkowej, zgodnie z którym strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.

Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

Czy faktycznie lunch, czy obiad w restauracji zafundowane kontrahentowi, czy klientowi to reprezentacja, czy europejski standard prowadzenia firmy? Trudno oprzeć się wrażeniu, że w tytułowej kwestii fiskus bawi się z podatnikami w kotka i myszkę. Upoważnieni do wydawania interpretacji podatkowych dyrektorzy izb skarbowych udzielają bowiem różnych odpowiedzi na de facto to samo pytanie podatników.

Klasyfikacja wydatków na reprezentację i reklamę

Prawidłowa klasyfikacja kosztów poniesionych na reprezentację i reklamę jest bardzo trudna ze względu na wzajemne przenikanie się tych pojęć. W podejmowaniu decyzji mogą pomóc interpretacje urzędów skarbowych, choć i one nie zawsze są spójne.

Koszty degustacji własnych wyrobów - reprezentacja, czy reklama

Prowadzimy działalność w formie spółki cywilnej i w jej ramach produkujemy wyroby cukiernicze. Zamierzamy przeprowadzić akcję promocyjną własnych wyrobów polegającą na degustacji naszych produktów w sklepach spożywczych i innych placówkach handlowych. Czy wydatki na organizację tej akcji i degustację wyrobów stanowią reprezentację, czy też możemy uznać, że ponieśliśmy wydatki na reklamę?

Czy gadżety z nazwą firmy są kosztem podatkowym

Prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W ramach organizowanych akcji promocyjnych rozdajemy swoim potencjalnym klientom gadżety marketingowe np. kalendarze, kubki, długopisy, notesy. Są one oznaczone nazwą firmy, adresem i numerami telefonów, adresem strony internetowej, ale również nazwami produktów spółki. Czy wydatki na te gadżety spółka powinna traktować jako koszty reprezentacji, czy też może uznać je za reklamę?

REKLAMA