Kategorie

PIT - koszty, Nowości prawne 2019

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 2019 roku korzystniejsze podatkowo będzie użytkowanie w firmie samochodu użyczonego niż stanowiącego prywatną własność przedsiębiorcy. W przypadku kosztów eksploatacyjnych (np. paliwo, olej, części, przeglądy) od 2019 roku będzie można uwzględnić ryczałtowe koszty podatkowe w wysokości 20 proc. wydatków (gdy samochód jest własnością przedsiębiorcy, ale nie został wpisany do ewidencji środków trwałych) albo w wysokości 75 proc. w pozostałych przypadkach.
28 listopada 2018 r. Minister Finansów zawiadomił o rozpoczęciu publicznych konsultacji podatkowych w sprawie planowanych objaśnień dotyczących zmienianych od 2019 roku przepisów w zakresie rozliczania kosztów podatkowych samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej. Podatnicy i inne zainteresowane tematem podmioty mogą przesyłać opinie, wnioski i uwagi w tym zakresie (mailem lub zwykłą pocztą) do Ministerstwa Finansów do 21 grudnia 2019 r. Minister chce także zorganizować jedno spotkanie konsultacyjne przedstawicieli MF z podatnikami w tej sprawie.
Minister Finansów zaprojektował duże zmiany (mają wejść w życie już od 1 stycznia 2019 r.) w rozliczaniu kosztów podatkowych dotyczących samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Zmiany (zarówno w PIT, jak i CIT) mają dotyczyć zarówno samochodów osobowych stanowiących środki trwałe firm, wziętych w leasing lub użytkowanych na podstawie innych umów oraz stanowiących prywatną własność przedsiębiorców. Nie zmienią się natomiast zasady rozliczeń kosztów samochodów będących własnością pracowników, wykorzystywanych w działalności pracodawcy. Podwyższony do 150.000 zł ma zostać limit wartości samochodu osobowego, do którego możliwe jest pełne odliczanie odpisów amortyzacyjnych.
Ministerstwo Finansów poinformowało 13 czerwca 2018 r. w oficjalnym komunikacie, że chce zrównać limit odpisów amortyzacyjnych samochodów osobowych z kosztami ich leasingu operacyjnego. Tym samym potwierdziły się nasze doniesienia („Leasing samochodów przestanie się opłacać”, DGP nr 113/2018). Pisaliśmy, że rat leasingowych za samochód osobowy nie będzie już można zaliczać do kosztów podatkowych całości rat leasingowych, bez żadnego limitu. Dziś z tego właśnie powodu bardziej opłaca się wziąć samochód w leasing niż go kupić.