Kategorie

Podatki, Podatek cukrowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek cukrowy (opłata cukrowa). Termin na złożenie pierwszych informacji dotyczących opłaty od środków spożywczych (CUK) i zapłatę tej opłaty upływa 25 lutego 2021 r.
Podatek cukrowy (opłata cukrowa) to nowa danina, którą od 1 stycznia 2021 r. będą zobowiązani uiszczać producenci słodzonych napojów. Co podatek cukrowy oznacza dla producentów i konsumentów?
Czy podatek od cukru będzie zdrowy i kto za to zapłaci? Prawdopodobnie dojdzie do zmian w ustawie wprowadzającej opłaty za napoje słodzone, tzw. małpki i reklamy suplementów diety. Niższa wysokość opłaty od producentów napojów zmniejszy wpływy do budżetu państwa o ok. 40 proc., a więc o prawie 1 mld zł.
Zapłacimy nowe podatki i opłaty w 2021 r. To konsekwencja zwiększonych wydatków publicznych i zadłużania państwa. Nowe daniny obciążą niektóre grupy podatników m.in. w ramach „uszczelniania” systemu podatkowego. Pojawi się też opłata cukrowa czy podatek handlowy.
Regulacje wprowadzające opłatę cukrową (zwaną także podatkiem od cukru lub podatkiem cukrowym) zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Którzy podatnicy będą zmuszeni ją uiszczać oraz w jakiej wysokości? Jakie sankcje przewidział ustawodawca za brak wpłaty w terminie opłaty cukrowej?
Opłata cukrowa od napojów słodzonych (nazywana podatkiem od cukru) będzie podzielona na część stałą i zmienną. Opłata stała to 50 gr za litr napoju z dodatkiem cukru lub substancji słodzącej, dodatek 10 gr za litr napoju z dodatkiem substancji aktywnej (kofeina lub tauryna), opłata zmienna to 5 gr za każdy gram cukru powyżej 5 gram/100 ml – w przeliczeniu na litr napoju. Nowe regulacje w tym zakresie mają wejść w życie 1 stycznia 2021 roku.
Podatek cukrowy uderzy przede wszystkim w rodzimych przedsiębiorców, produkujących wytwory naszego przemysłu rolno-spożywczego, np. soki - ocenił polityk Konfederacji, były poseł Jacek Wilk na konferencji w Sejmie.
Senacka komisja zdrowia przyjęła poprawki do ustawy o ochronie zdrowia w epidemii. Przesunięto m.in. termin wejścia w życie ustawy o tzw. opłacie cukrowej z 1 lipca 2020 pierwotnie zapisanego w projekcie na 1 stycznia 2021 r.
Przedsiębiorcy nie popierają wprowadzania jakiegokolwiek rodzaju danin o charakterze sektorowym. W związku z tym jednoznacznie negatywnie oceniają koncepcję podatku cukrowego.
Aby zmniejszyć spożycie cukru, należy go opodatkować, bardziej nawet niż alkohol – twierdzi diabetolog prof. Leszek Czupryniak z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Specjalista dodaje, że tzw. podatek cukrowy zmniejsza spożycie napojów słodzonych i należy go wprowadzić także w Polsce.
Priorytetem przy tworzeniu pakietu osłonowego dla firm powinno być wstrzymanie prac nad m.in. nad podatkiem cukrowymi, podatkiem od sprzedaży detalicznej czy nowym JPK_VAT – postuluje Konfederacja Lewiatan. Proponuje też odroczenie terminu na złożenie rozliczenia rocznego CIT-8.
Dochody z opłaty od napojów słodzonych (opłaty cukrowej) będą wpływać do NFZ. Będą przeznaczone, jak wyjaśnia minister zdrowia Łukasz Szumowski, na działania o charakterze edukacyjnym i profilaktycznym oraz na świadczenia opieki zdrowotnej związane z utrzymaniem i poprawą stanu zdrowia świadczeniobiorców z chorobami rozwiniętymi na tle niewłaściwych wyborów i zachowań zdrowotnych, w szczególności z nadwagą i otyłością.
Wprowadzenie opłat od alkoholu sprzedawanego w opakowaniach o objętości do 300 ml (tzw. małpek) oraz słodzonych napojów (tzw. podatek cukrowy) - takie rozwiązania zakłada przyjęty przez rząd projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów.
Producenci i przetwórcy żywności skierowali apel do premiera dotyczący pomysłu wprowadzenia podatku cukrowego. Piszą w nim: "Znajdźmy rozwiązanie zgodne z Konstytucją Biznesu, nie niszczące polskiej branży plantatorów buraka cukrowego, producentów cukru i przetwórców żywności. Dzięki temu Polska nadal może być krajem atrakcyjnym dla inwestorów".
Zdaniem pracodawców wprowadzenie podatku cukrowego zagraża branży napojów słodzonych. Spowoduje wzrost cen napojów, co odczują gospodarstwa domowe, rolnicy i budżet państwa. Podkreślają, że doświadczenia innych krajów pokazują, że taki podatek nie ograniczył spożycia cukru.
W połowie tego roku zostanie wprowadzony nowy podatek, tzw. podatek od cukru. Ministerstwo Zdrowia poinformowało, że 50 mln zł w 2020 r. i 100 mln zł w kolejnych latach z wpływów z tego podatku zostanie przeznaczone na zajęcia sportowe dzieci i młodzieży.
Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów zakłada wprowadzenie tzw. podatku cukrowego już od kwietnia 2020 r. Zdaniem przedsiębiorców ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) projekt ma wyłącznie cel fiskalny, o czym świadczy fakt, iż umieszczono w nim, poza propozycją wprowadzenia podatku cukrowego, także przepisy dotyczące dwóch innych danin.
Główny Inspektor Sanitarny Jarosław Pinkas powiedział, że planowany podatek cukrowy to działanie na rzecz zdrowia. "Trzeba odwrócić myślenie o nim, nie jako o daninie, ale inwestycji w zdrowie" – zaznaczył.
Wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski poinformował, że "podatek cukrowy chcielibyśmy wprowadzić do końca 2022 roku". Jest to jedno z założeń Narodowej Strategii Onkologicznej na lata 2020-2030.
Minister zdrowia Łukasz Szumowski zapytany przez PAP o możliwość wprowadzenia tzw. podatku cukrowego stwierdził, że ten temat jest poruszany w rozmowach prowadzonych przez resort zdrowia z ministrem finansów. Zdaniem ministra zdrowia, podatek od produktów żywnościowych (w tym napojów) o dużej zawartości cukru może być korzystny dla zdrowia Polaków. Taki podatek wywiera presję na producentów, by obniżali poziom cukrów w artykułach spożywczych.
Wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski powiedział, że trzeba edukować społeczeństwo o znaczeniu zdrowego żywienia, by zredukować spożycie niektórych produktów, m.in. cukru. Zaznaczył, że można rozmawiać na temat ewentualnej możliwości wprowadzenia tzw. podatku cukrowego.