Kategorie

Podatki, Samochód

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga rehabilitacyjna na samochód. Czy zakup samochodu z automatyczną skrzynią biegów podatnik może odliczyć od dochodów w ramach ulgi rehabilitacyjnej?
Polski Ład. Koniec z nieopodatkowaną sprzedażą poleasingowych aut oraz wykorzystywaniem spółek wydmuszek do unikania podatku w Polsce. Limit transakcji gotówkowych w obrocie między przedsiębiorcami zostanie obniżony z 15 tys. zł do 8 tys. zł
Zmiana rodzaju zarejestrowanego pojazdu na osobowy. 1 lipca 2021 r. w życie wchodzą przepisy ustawy o podatku akcyzowym, które wprowadzają opodatkowanie zmiany rodzaju zarejestrowanego pojazdu na samochód osobowy np. kempingowy. Podatek trzeba będzie zadeklarować i zapłacić po 1 lipca 2022 r.
Zwrot opłaty paliwowej. Ustawodawca określił wzór wniosku o zwrot opłaty paliwowej. Rozporządzenie w tej sprawie weszło w życie 29 czerwca 2021 r. Co zawiera wzór wniosku o zwrot opłaty paliwowej? Kiedy opłata paliwowa podlega zwrotowi?
Akcyza od samochodów osobowych. Ustawodawca określił nowy wzór deklaracji uproszczonej w sprawie podatku akcyzowego od samochodów osobowych (AKC-US). Rozporządzenie w tej sprawie wchodzi w życie 1 lipca 2021 r.
Akcyza za samochód. Resort finansów określił nowe wzory dokumentów w zakresie podatku akcyzowego od samochodów osobowych. Nowe formularze będą miały zastosowanie począwszy od 1 lipca 2021 r.
Kontrole obrotu częściami samochodowymi. W czerwcu Krajowa Administracja Skarbowa rozpocznie kontrole dotyczące handlu częściami samochodowymi w internecie; sprawdzeni zostaną ci, którzy nie zgłosili do opodatkowania działalności gospodarczej, nie ewidencjonują sprzedaży lub zaniżają obroty.
Darowizna samochodu a VAT. Czy czynność darowizny pojazdu przez wspólników na rzecz osób z rodziny jednego ze wspólników będzie opodatkowana podatkiem VAT w sytuacji, gdy przy nabyciu pojazdu spółka nie dysponowała prawem do odliczenia podatku naliczonego oraz nie poniosła żadnych istotnych wydatków na przekształcenie czy modernizację pojazdu, z tytułu których dokonano odliczenia podatku naliczonego?
AKC-P, czyli deklaracja o wysokości podatku akcyzowego pobranego i wpłaconego przez płatnika, w nowej wersji od 1 lipca 2021 r. Od tej też daty deklarację będzie można składać wyłącznie elektronicznie.
Ulga rehabilitacyjna daje możliwość odliczenia wydatków poniesionych na przystosowanie pojazdów mechanicznych do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Nie można jednak odliczyć wartości zakupu samochodu dla osoby niepełnosprawnej, bo nie jest to wydatek na przystosowanie pojazdu mechanicznego do potrzeb niepełnosprawności.
Wynajem samochodu na firmę a podatki. Przedsiębiorcy wynajmujący samochód na firmę mogą korzystać z przywilejów podatkowych. Obciążenie z tytułu miesięcznego abonamentu oraz wkładu własnego jest wówczas znacznie mniejsze niż kwoty brutto na fakturach za wynajem.
Fiskus domierzył blisko 20 000 zł akcyzy spółce za nabycie Porsche za granicą, biorąc pod uwagę średnią wartość rynkowa takiego pojazdu w Polsce. Sąd uznał jednak za niedopuszczalne praktyki organów podatkowych, które z automatu, bez względu na okoliczności biorą za podstawę opodatkowania akcyzą średnią wartość rynkową podobnego auta w Polsce, a następnie do tej wartości porównują kwotę, jaką podatnik zapłacił za samochód za granicą.
Rozważamy powrót do regulacji, która podnosi akcyzę na samochody używane - wskazała wicepremier, minister rozwoju Jadwiga Emilewicz. Regulacja ma sprawić, by takich aut nie opłacało się do Polski sprowadzać - podkreśliła.
Przedsiębiorcy, którzy chcąc odliczać pełny (100%) VAT z kosztów poniesionych w związku z użytkowaniem samochodów służbowych, mają obowiązek wdrożyć w swojej firmie takie procedury, które dadzą maksymalną pewność, że samochody te mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.
Jeżeli umowa leasingu spełnia warunki określone w ustawie o PIT i nie zachodzą wyłączenia, to wydatki wynikające z tej umowy podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w pełnej, 100% wysokości. Samochód nie musi być wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił decyzję organu podatkowego, określającą podatnikowi wysokość zobowiązania akcyzowego, bo organ ten nie uwzględnił przy jej wydawaniu dowodów przedstawionych przez podatnika. Uznał tym samym, że organy podatkowe nie mogą opierać niekorzystnych dla podatników decyzji jedynie na urzędowych dokumentach, jednocześnie nie dopuszczając dowodów przeciwnych.
Obniżka stóp procentowych przez Radę Polityki Pieniężnej powoduje automatycznie zmianę wysokości rat za leasingowane samochody. Nie wpływa jednak negatywnie na podatki - potwierdziło Ministerstwo Finansów. Powinno to rozwiać obawy podatników, którzy przed 1 stycznia 2019 r. wzięli w leasing samochody osobowe o wartości przekraczającej 150 tys. zł (z uwzględnieniem 50 proc. VAT, które nie podlega odliczeniu).
Z uwagi na możliwość utraty prawa do wyższych kosztów podatkowych, przedsiębiorstwa, które przed 1 stycznia 2019 r. wzięły w leasing samochody o wartości powyżej 150 tys. zł, powinny teraz dwa razy się zastanowić, zanim wystąpią o odroczenie lub zawieszenie płatności rat leasingowych.
Wprowadzone zostanie zwolnienie z podatku dochodowego (PIT i CIT) wsparcia na zakupu e-pojazdów udzielanego z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Według Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska nabór wniosków ruszy jeszcze w pierwszym kwartale 2020 r.
Przesunięty został termin, z 1 stycznia 2020 r. na 1 marca 2020 r., wejścia w życie nowego wzoru dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo lub brak obowiązku zapłaty tej akcyzy.
W 2020 r. stawki akcyzy na paliwa silnikowe będą nieznacznie niższe niż w roku obecnym. Przykładowo, dla olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z bio-komponentami stawka akcyzy wyniesie 1168,00 zł/1000 litrów (w 2019 wynosi 1171,00 zł/1000 litrów).
Prezydent podpisał ustawę, która zakłada obniżenie stawek podatku akcyzowego dla samochodów o napędzie hybrydowym spalinowo-elektrycznym. Nowe regulacje wejdą w życie prawdopodobnie jeszcze w tym roku.
Przedsiębiorcy użytkujący samochody osobowe w ramach leasingu operacyjnego na koniec okresu umowy stają przed decyzją odnośnie do wyboru sposobu wykupu pojazdu. Możliwości zależą od umowy leasingu, ale najczęściej spotykany jest wykup pojazdu „na firmę”, czyli do dalszego wykorzystywania w działalności. Większość firm oferuje także możliwość wykupu tzw. prywatnego, tj. na cele osobiste podatnika.
Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, który zakłada obniżenie stawki podatku akcyzowego dla pojazdów hybrydowych. Samochody hybrydowe o pojemności silnika większej niż 2000 centymetrów sześciennych, ale nie wyższej niż 3500 centymetrów sześciennych, zostaną objęte 9,3 proc. podatkiem, natomiast w przypadku pojazdów z sinikami do 2000 centymetrów sześciennych stawka akcyzy ma wynosić 1,55 proc.
Ryczałtowa wartość przychodu z tytułu użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych obejmuje wszelkie koszty eksploatacji, w tym również udostępnienie danemu pracownikowi paliwa. Nie ma bowiem żadnego uzasadnienia, aby jeden rodzaj tych wydatków jakim są wydatki na paliwo uznać za stanowiące odrębne świadczenie.
W przypadku gdy wykupiony po zakończeniu umowy leasingu samochód nie będzie stanowił składnika majątku firmy, to przychód uzyskany ze sprzedaży tego samochodu nie będzie stanowił przychodu z działalności gospodarczej.
W przypadku umów leasingu zawartych przed dniem 1 stycznia 2019 r. podatnik może rozliczać leasing na zasadach obowiązujących do końca 2018 r., chyba że umowa taka została zmieniona lub odnowiona po 31 grudnia 2018 r. Takie stanowisko potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej.
Z przeprowadzonych badań wynika, że samochód osobowy jest istotnym kosztem 8 na 10 polskich przedsiębiorców. Co oznacza, że od początku 2019 roku około 2,5 mln osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą z powodu zmian w zasadach rozliczania kosztów eksploatacyjnych płaci teraz wyższe podatki.
Zamiast kupować samochody firmowe, często łatwiej i taniej jest je wypożyczyć. Ekonomia współdzielenia (sharing economy) sprawdza się w Polsce, ale brakuje jasności w przepisach. W związku z tym pojawiają się problemy dotyczące m.in. ustalania wysokości firmowych kosztów.
Od początku tego roku funkcjonują nowe zasady rozliczania kosztów firmowych samochodów osobowych. Nowe reguły najboleśniej dotknęły przedsiębiorców, którzy rozliczają koszty eksploatacji samochodu na firmę, wykorzystując go jednocześnie w celach prywatnych.
Podejście fiskusa do możliwości objęcia pomocą publiczną wydatków poniesionych na zakup środków transportu zmieniło się na korzyść podatnika. Obecnie, jak zauważa eksperta Grant Thornton, przeważa stanowisko potwierdzające możliwość obejmowania pomocą wydatków związanych z nabyciem samochodów wykorzystywanych do działalności wskazanej w zezwoleniu strefowym, a od niedawna w decyzji o wsparciu.
Z początkiem tego roku zostały wprowadzone istotne zmiany dotyczące rozliczania samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Dotyczą one zarówno pojazdów prywatnych, jak i wykorzystywanych na zasadach umowy leasingu czy majątku trwałego. Obecnie wydatki związane z eksploatacją samochodów podatnicy rozliczają w kosztach z wieloma ograniczeniami.
Firmy mają problem z rozliczaniem leasingu operacyjnego i kosztów eksploatacji samochodów według nowych zasad, obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. Ministerstwo Finansów ma dopiero wydać objaśnienia, jak stosować nowe regulacje. Nie ułatwia to ani prowadzenia działalności przedsiębiorcom, ani pracy księgowym.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że pracuje nad wypracowaniem szczegółowych rozwiązań dotyczących uszczelnienia obowiązującego systemu opodatkowania akcyzą samochodów osobowych, w tym z dużymi silnikami. Zmiany mają zapobiec nieprawidłowościom polegającym na unikaniu płacenia podatku akcyzowego od samochodów.
Zwolnienie od podatku akcyzowego stosuje się do pojazdów elektrycznych, hybrydowych typu plug-in lub napędzanych wodorem, dla których obowiązek podatkowy powstał po 18 grudnia 2018 r. Zwolnienie to nie stanowi pomocy publicznej.
Od 2019 r. zmienią się zasady rozpoznawania kosztów z tytułu wydatków poniesionych na nabycie i użytkowanie samochodów osobowych w firmie. Wprowadzone zmiany obejmą przede wszystkim tych przedsiębiorców, którzy wykorzystują firmowe auta do celów prywatnych i służbowych, jak również korzystają z formy finansowania w postaci leasingu.
Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w opodatkowaniu akcyzą samochodów osobowych. Nowe przepisy mają dotyczyć przede wszystkim aut z dużymi silnikami. Resort finansów zapewnia jednocześnie, że nie przewiduje się zwiększenia stawek akcyzy na samochody.
Na podstawie kilometrówki nadal będą rozliczać się z firmą pracownicy, którzy użytkują do celów służbowych samochód prywatny. Od 2019 r. z prowadzenia kilometrówki zwolnieni będą tylko prowadzący działalność gospodarczą.
Od 2019 r. przedsiębiorcy będą mieli możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zapłatę rat leasingowych, ale tylko do kwoty 150 000 zł. Oznacza to, że jedynie dla samochodów do wartości 150 000 zł (kwota netto + VAT niepodlegający odliczeniu) będzie można rozliczyć w kosztach całą wartość zapłaconych rat leasingowych.
Na rynku nieruchomości pojawia się coraz więcej ofert sprzedaży lokalu wraz z miejscem postojowym. Czy miejsce postojowe można amortyzować? Z jaką stawką dokonać amortyzacji miejsca postojowego?
Pojazdy samochodowe są nieodzownym elementem naszego życia, co potwierdzają statystki, wskazujące, że w samym tylko 2017 r. w Polsce zarejestrowano ponad 1,2 mln pojazdów. Skutkiem tak dużej liczby pojazdów poruszających się po drogach jest rosnące zanieczyszczenie powietrza. Problem ten dostrzegł polski ustawodawca, który opracował obowiązującą od 22 lutego 2018 r. ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Akt ten to istotny krok w kierunku zapewnienia wzrostu neutralności klimatycznej transportu oraz poprawy ekologiczności sektora transportu.
Fiskus, w ramach uszczelniania systemu podatkowego, żąda zapłaty akcyzy od firm rejestrujących czasowo samochody, celem umożliwienia ich wywozu za granicę. Choć robią to zgodnie z prawem, zamykają sobie drogę do odzyskania opłaconej w kraju akcyzy.
Rządowy projekt nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych zakłada wprowadzenie opłaty emisyjnej od 1 stycznia 2019 r. Zdaniem prezesa Polskiego Funduszu Rozwoju Pawła Borysa Polska jest jednym z krajów mających najniższe ceny paliw i najniższy udział podatków w tej cenie, a opłata emisyjna ma służyć czystości powietrza.
W dniu 22 lutego wchodzi w życie ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Reguluje ona funkcjonowanie rynku paliw alternatywnych w transporcie, szczególnie w odniesieniu do energii elektrycznej i gazu ziemnego. Ustawa przewiduje także szereg korzyści dla kierowców pojazdów elektrycznych, m.in. zwolnienie z akcyzy na zakup osobowych pojazdów elektrycznych i pojazdów napędzanych wodorem.
Po wejściu w życie ustawy o elektromobilności samochody elektryczne będą zwolnione z akcyzy - zapewniał wiceminister energii Michał Kurtyka. Dodał, że ułatwień doczeka się również carsharing oparty o samochody elektryczne.
Przedsiębiorcy popierają propozycję likwidacji podatku akcyzowego od samochodów osobowych, zawartą w poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym. Ich zdaniem likwidacja akcyzy, która miałaby nastąpić od 1 stycznia 2018 r., przyniesie korzyści gospodarcze, środowiskowe i społeczne, pod warunkiem jednak, że w zamian, w miejsce akcyzy, nie zostaną wprowadzone inne uciążliwe opłaty.
Przemieszczenie własnych towarów - używanych samochodów osobowych (uprzednio zaimportowanych z terytorium państwa trzeciego np. z Japonii) z kraju członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Polska na terytorium kraju stanowić będzie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT).
Szykują się istotne zmiany w zakresie sposobu obliczania akcyzy od samochodów. Akcyza będzie ustalana w zależności od pojemności silnika i europejskiej normy poziomu emisji spalin. Niższą akcyzę zapłacą kupujący samochody o niższej pojemności silnika oraz o wyższej normie emisji spalin, czyli mniej zatruwające środowisko naturalne. Na wysokość akcyzy będzie miał również wiek samochodu, tzw. współczynnik deprecjacji samochodu.
W przypadku sprzedaży samochodu używanego o wartości powyżej 1 tys. zł, kupujący ma obowiązek uiścić podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC). Przy zamianie samochodów również trzeba zapłacić PCC, przy czym podstawą opodatkowania jest wtedy wartość rynkowa samochodu droższego, od którego przypada wyższy podatek.
Z wykorzystywaniem pojazdów służbowych przez pracowników wiąże się kilka istotnych problemów podatkowych. Pojawiają się one m.in. w przypadku rozliczania ryczałt z tytułu korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych.