REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Faktura elektroniczna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ustawa o specjalnym podatku węglowodorowym - od 1 stycznia 2016 r.

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę o podatku węglowodorowym. Ustawa wprowadza specjalny podatek węglowodorowy oraz rozszerza zakres przedmiotowy podatku od wydobycia niektórych kopalin o wydobycie gazu ziemnego i ropy naftowej. Nowe regulacje wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.

List ostrzegawczy dotyczący oszustw w VAT w branży elektronicznej

Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Gospodarki wystosowało list ostrzegawczy, który skierowany jest do wszystkich podatników VAT dokonujących obrotu towarami z branży elektronicznej. List ostrzegawczy, dotyczący oszustw w podatku VAT, ma charakter wyłącznie informacyjny, co oznacza, że nie jest źródłem praw i obowiązków.

Coraz więcej fałszywych e-faktur

Do Urzędu Komunikacji Elektronicznej spływa coraz więcej informacje o podejrzanych fakturach przesyłanych na e-mail. Urząd ostrzega, że jest to sposób na wyłudzenie pieniędzy przez cyberprzestępców.

Zasady przeprowadzania inwentaryzacji

Inwentaryzacja jest ważnym narzędziem kontroli oraz przeciwdziałania nieprawidłowościom w przedsiębiorstwie, stanowi także niezwykle istotny element rachunkowości jednostki. Celem inwentaryzacji jest ustalenie faktycznych stanów aktywów i pasywów, odpowiednie skorygowanie danych ewidencyjnych o powstałe różnice, tak aby dane te były zgodne ze stanem faktycznym, rozliczenie osób odpowiedzialnych materialnie za powierzony majątek oraz ocena stanu i przydatności posiadanych zasobów.

Prawa i obowiązki przedsiębiorcy podlegającego kontroli

Organów uprawnionych do kontroli prowadzonej przez firmę działalności gospodarczej jest wiele, najczęściej kontrolującymi organami są Urząd Skarbowy, PIP, ZUS i Inspekcja Sanitarna. Warto wiec znać swoje prawa i powinności w przypadku zaistniałej kontroli.

Dofinansowanie z urzędu pracy – skutki podatkowe

Towary zakupione za dofinansowanie z urzędu pracy, które nie stanowią środków trwałych, przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów, obniżając dzięki temu podatek.

Wykorzystywanie baz danych osobowych w działalności gospodarczej

Zdaniem Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, coraz więcej Polaków interesuje się kwestiami w zakresie ochrony danych osobowych. Nic dziwnego, gdyż każda działalność gospodarcza nierozerwalnie wiąże się z korzystaniem z zasobów, zawierających dane osobowe klientów, partnerów czy współpracowników. Gromadzenie danych jeszcze szczególnie istotne w planowaniu działań e-marketingowych, a znajomość prawa w tym zakresie pozwala uniknąć wielu nieprzyjemności. Nawet pojedynczy e-mail czy telefon jest, zdaniem Inspektora, daną osobową, która podlega ochronie. Jednak dostęp do tych informacji nie oznacza swobody ich użycia.

Informowanie o cenach towarów i usług

Obowiązują nowe regulacje dotyczące informowania o cenach towarów i usług. Zmiany, które zawiera ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług, wprowadzają rozwiązania bardziej przyjazne przedsiębiorcy i klientowi, np. stosowanie wywieszek cenowych lub cenników elektronicznych.

Ministerstwo Sprawiedliwości przeciwstawia się szantażowi konsumenckiemu

Gruntowna reforma rejestru niedozwolonych klauzul umownych a także eliminacja patologii polegającej na wyszukiwaniu niedozwolonych klauzul umownych, a następnie masowym składaniu pozwów do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przez organizacje quasi konsumenckie oraz prawników – taki cel stanowi fundament zaproponowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości zmian. Projektowana nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego ma ostatecznie zakończyć proceder „szantażowania” przedsiębiorców złożeniem pozwów z tytułu klauzul niedozwolonych, z którego to procederu powyższe podmioty uczyniły sobie źródło zarobkowania.

Wyższe ulgi podatkowe dla firm w strefach ekonomicznych

Specjalne strefy ekonomiczne (SSE) będą przyciągać coraz więcej małych i średnich firm - uważa Ministerstwo Gospodarki. Już teraz w wielu strefach ekonomicznych mogą one liczyć na lepsze warunki niż duże podmioty – zarówno na wyższe ulgi podatkowe, jak i krótszy wymagany okres utrzymywania zatrudnienia.

Niższa produktywność pracowników w wyniku natłoku informacji

Pracownicy przytłoczeni zbyt dużą ilością informacji są mniej produktywni - tak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Trendy HR 2014 – jak przyciągnąć i utrzymać pracowników w XXI wieku ”.

Większe kary dla przedsiębiorców za zmowy cenowe

Zmiany w Ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, które wchodzą w życie od stycznia 2015 r., przewidują większe restrykcje dla przedsiębiorców zaangażowanych w nielegalne zmowy cenowe. Po nowelizacji kary będą nakładane bezpośrednio na osoby odpowiedzialne za powstanie zmowy, a nie na całą spółkę. Wzrosną też uprawnienia UOKiK-u w zakresie kontroli koncentracji rynku i wydawania ostrzeżeń publicznych.

Zawieszenie działalności w trakcie urlopu

Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników, którzy planują dłuższy urlop, mogą rozważyć zawieszenie firmy w trakcie jego trwania. Dzięki zawieszeniu działalności na okres urlopu mogą zaoszczędzić nawet tysiąc złotych w skali miesiąca.

Odliczenie VAT z faktur wysyłanych w formie elektronicznej

Czy faktury otrzymane drogą elektroniczną, mailem w formacie PDF lub JPG bądź pobrane z serwera kontrahenta, a następnie drukowane i przechowywane w wersji papierowej, uprawniają do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur?

Katalog Praw Przedsiębiorców - w przypadku kontroli przez Inspekcję Ochrony Środowiska

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców publikuje pierwszy zeszyt Katalogu Praw Przedsiębiorców, który poświęcony jest tematyce kontroli podmiotów korzystających ze środowiska, a więc przedsiębiorstw produkcyjnych, które mogą być kontrolowane przez Inspekcję Ochrony Środowiska.

Wznowienie działalności gospodarczej – poradnik krok po kroku

Aby wznowić działalność gospodarczą należy złożyć w Urzędzie Miasta formularz formularzu CEIDG-1. Właściciel firmy nie musi o tym informować dodatkowo Urzędu Skarbowego ani ZUS-u, ponieważ urząd miasta lub gminy po otrzymaniu wniosku CEIDG-1 zawierającego informację o wznowieniu działalności gospodarczej przekazuje wszystkie wiadomości do odpowiednich instytucji. Zgłoszenie informacji o wznowieniu wykonywania działalności nie wiąże się z żadnymi opłatami.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych - kiedy przepisy wejdą w życie

Parlament Europejski i Rada przyjęły nową Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie.

Prowadzenie działalności gospodarczej a małżeństwo

W przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej majątek firmowy niejednokrotnie miesza się z majątkiem prywatnym przedsiębiorcy, natomiast sprawy służbowe łączą się ze sprawami domowymi. Często również, w prowadzenie firmy zaangażowany jest współmałżonek przedsiębiorcy, a w działalności wykorzystywane są elementy wspólnego majątku. Oto kilka ważnych kwestii, które powinni znać „zaobrączkowani” przedsiębiorcy.

Uproszczenie i elektronizacja procedur administracyjnych w 2015 r.

Resort gospodarki pracuje nad uproszczeniem i elektronizacją procedur administracyjnych. Proponowane zmiany zakładają, że dokumenty, które mocą ustaw zostaną ujednolicone w skali całego kraju, będą mogły być składane przez internet. Według przedsiębiorców najbardziej przydatną formą deregulacji jest właśnie elektronizacja procedur, dzięki której nie muszą załatwiać spraw osobiście w urzędzie. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od stycznia 2015 r.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych

Parlament Europejski i Rada przyjęły nową Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie.

Nowe zasady zawierania umów konsumenckich w 2015 r.

Ustawa o prawach konsumenta, podpisana niedawno przez prezydenta, reguluje zasady zawierania umów konsumenckich w lokalu oraz poza lokalem przedsiębiorstwa, jak również obowiązki informacyjne wobec klientów i procedurę odstąpienia od umowy. Zmiany zaczną obowiązywać w 2015 r.

Szybsze uzyskanie numerów REGON i NIP

Posłowie przyjęli rządowy projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw. Nowe regulacje, które wejdą w życie 1 grudnia 2014 r., przyspieszą proces rozpoczynania działalności gospodarczej dzięki skróceniu czasu oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP.

Faktury elektroniczne - wymagania, zalety, korzyści

Stosowanie e-faktury umożliwia obniżanie kosztów operacyjnych. Dlatego też w krajach wysoko rozwiniętych stała się ona dominującą formą fakturowania. Także w Polsce, e-faktura szybko się upowszechnia, szczególnie po zliberalizowaniu przepisów w zakresie jej stosowania w obiegu gospodarczym. Od 1 stycznia 2013 roku faktury elektroniczne nie muszą już być podpisane ani bezpiecznym podpisem kwalifikowanym, ani żadnym innym. Jednak taka forma pozwala dodatkowo zabezpieczyć e-fakturę.

Co hamuje rozwój rynku e-faktur w Polsce?

W Polsce bardzo powoli rozwija się rynek e-faktur. Nie jest to jednak spowodowane barierami technologicznymi ani prawnymi. Jakie przyczyny hamują rozwój polskiego rynku e-faktur?

Jak korzystać z faktur elektronicznych?

Faktury elektroniczne, czyli tzw. e-faktury mają za zadanie ulepszyć i unowocześnić system księgowości firm. Stopniowe przechodzenie z dokumentów papierowych na elektroniczne ułatwi firmom szybsze rozliczanie się. Aby skorzystać z faktur elektronicznych należy przede wszystkim posiadać odpowiednie oprogramowanie. Jakie jeszcze warunki należy spełnić, aby swobodnie korzystać z e-faktur?

Udział w kursach, szkoleniach i sympozjach a koszty podatkowe

Wydatki poniesione przez przedsiębiorcę w związku z udziałem w szkoleniach i sympozjach (także koszty dojazdu) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej o ile ich tematyka ma związek z tą działalnością.

Uproszczone sprawozdania finansowe jednostek mikro od 2015 r.

Od 2015 r. jednostki typu mikro otrzymają możliwość sporządzania znacznie skróconych sprawozdań finansowych - takie rozwiązanie przewiduje uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o rachunkowości.

Ulgę na nowe technologie zastąpi kredyt na innowacje

Do Sejmu trafił poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku PIT i CIT. Celem projektu jest wprowadzenie zachęt podatkowych dla przedsiębiorców inwestujących w innowacyjne rozwiązania, czemu ma służyć zastąpienie obecnej „ulgi na nowe technologie” instytucją „kredytu na innowacje”.

Niższe opłaty za ogłaszanie w Monitorze wpisów do KRS

30 maja 2014 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie wydawania i rozpowszechniania Monitora Sądowego i Gospodarczego. Najważniejsza zmiana, szczególnie istotna dla przedsiębiorców, ale także innych podmiotów podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, dotyczy wysokości opłat za ogłaszanie w Monitorze wpisów do Krajowego Rejestru Sądowego.

Zasiłek macierzyński dla przedsiębiorcy

Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu. Składka na ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolna. Z uprawnień rodzicielskich mogą skorzystać tylko tacy przedsiębiorcy, którzy opłacają składkę na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe w obowiązującym ich terminie.

Wydawanie i rozpowszechnianie Monitora Sądowego i Gospodarczego

Ministerstwo Sprawiedliwości w drodze rozporządzenia uregulowało nowe zasady dotyczące wydawania i rozpowszechniania Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz określiło nowe stawki opłat za ogłoszenia lub obwieszczenia zamieszczenie w Monitorze.

UE wprowadza standardy e-faktur w zamówieniach publicznych

Parlament Europejski i Rada UE przyjęły nową Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy, we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie. Polska już rozpoczęła przygotowania do implementacji nowej Dyrektywy.

Zakres prawa dostępu do informacji publicznych

Dostęp do informacji publicznej, możliwość zapoznawania się z dokumentami urzędowymi, czy prawo dostępu do posiedzeń organów władzy publicznej, to ważne uprawnienia obywatelskie, przydatne także w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej.

Podstawa wymiaru zasiłku dla przedsiębiorców

Podstawę wymiaru zasiłku chorobowego przysługującego przedsiębiorcy, co do zasady, stanowi przeciętny miesięczny przychód za okres 12 miesięcy kalendarzowych ubezpieczenia chorobowego poprzedzających miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy.

Zasiłek macierzyński od 2015 r.

Na początku 2015 roku wejdzie w życie Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw. Zaproponowane zmiany spowodują uszczelnienie luki w przepisach, która umożliwia uzyskanie wysokiego, ponad sześciotysięcznego zasiłku macierzyńskiego przez ciężarne rozpoczynające prowadzenie działalności gospodarczej tuż przed porodem.

Opodatkowanie wydobycia gazu i ropy w 2015 r.

Nawet 40 proc. podatku zapłacą przedsiębiorstwa zajmujące się wydobywaniem gazu i ropy (w tym gazu łupkowego). Nowe uregulowania prawne w tym zakresie mają wejść już 2015 roku. Eksperci ostrzegają przed zbyt wysokim opodatkowaniem działalności związanej z wydobyciem gazu i ropy.

Od 2015 r. zacznie obowiązywać ustawa o podatku węglowodorowym

W dniu 7 maja 2014 roku odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym (SPW). Dokument ten przewiduje nałożenie specjalnego podatku od gazu ziemnego i ropy naftowej na podmioty prowadzące działalność w ramach wydobywania węglowodorów. Nowe uregulowania w tym zakresie mają wejść w życie 1 stycznia 2015 roku.

Korekta ksiąg rachunkowych w wyniku zwrotu i reklamacji

Przedsiębiorstwa dokonujące sprzedaży towarów lub usług niejednokrotnie mają do czynienia z problemem zwrotów, czy reklamacji. Każde zdarzenie tego rodzaju musi zostać odnotowane w księgach rachunkowych jednostki. Jak zrobić to prawidłowo?

Wakacje ubezpieczeniowe i kredyt podatkowy dla nowych firm

Przedsiębiorcy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej będą mogli skorzystać z „wakacji” ubezpieczeniowych oraz kredytu podatkowego na preferencyjnych zasadach.

Archiwizacja i elektroniczna wysyłka faktur

Opublikowanie Dyrektywy Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r., miało na celu m.in. ujednolicenie obecnych standardów przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych tak, aby dokumenty papierowe i elektroniczne traktowane były w ten sam sposób.

Zamiast likwidacji firmy, układ z wierzycielami

Przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości w ciągu dwóch tygodni od dnia, w którym stał się niewypłacalny. Sąd może ogłosić upadłość dłużnika z możliwością zawarcia układu, jeśli zostanie uprawdopodobnione, że w drodze układu wierzyciele zostaną zaspokojeni w wyższym stopniu, niż zostaliby zaspokojeni po przeprowadzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku dłużnika.

Efektywność pracy a kolory pomieszczeń

Na efektywność pracy wpływ ma również kolor pomieszczeń, w których pracujemy - świadczą o tym badania przeprowadzone w ramach projektu Kolorowa Polska.

Pracodawcy o zmianach w oskładkowaniu umów zleceń

Przedsiębiorca, który wygrał przetarg publiczny na obsługę obiektów państwowych najniższą ceną może mieć problemy z nowym systemem składek od umów zleceń. Konfederacja Lewiatan chce 12 miesięcy vacatio legis i rozliczenia w ramach rocznego limitu składek.

Działalność gospodarcza na próbę

Na najbliższym posiedzeniu Sejm zajmie się nowelizacją ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, której celem jest wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instytucji umożliwiającej próbne podjęcie działalności gospodarczej.

List ostrzegawczy - sposób na ograniczenie oszustw w VAT

W Pakiecie Działań Podatkowych Ministerstwo Finansów przedstawia nową koncepcję na to jak uporać się z wyłudzeniami na gruncie ustawy o VAT, tzw. list ostrzegawczy. Pomysł zakłada, że takie listy ostrzegawcze będą opracowywane w formie komunikatów ostrzegawczych dotyczących branż najbardziej narażonych na oszustwa w podatku VAT.

Strona internetowa firmy - jak dobrze ją przygotować?

Jak przygotować dobrą stronę internetową dla firmy? To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców, ponieważ dobrze skonstruowana strona internetowa ma nie tylko efekt wizerunkowy, ale też sprzedażowy. Na co należy zwrócić szczególną uwagę, by przygotować spełniającą założone cele stronę internetową firmy?

Zasady rozliczania ulg podatkowych w rozliczeniu rocznym PIT

Przygotowując roczne zeznanie podatkowego za ubiegły rok warto sprawdzić czy przysługują nam ulgi podatkowe. W celu skorzystania z ulg w deklaracji PIT konieczne jest spełnienie odpowiednich kryteriów określonych w ustawie o PIT. Jakie są ulgi podatkowe i kiedy można z nich skorzystać?

Odtwarzanie muzyki w firmie. Co z prawami autorskimi?

Czy opłaty licencyjne z tytułu odtwarzania muzyki powinny być ponoszone przez przedsiębiorcę, czy też nie? Eksperci uważają, że każdy przypadek odtwarzania muzyki za pośrednictwem radia lub telewizji w firmie powinien być rozpatrywany oddzielnie.

Nowelizacja ustawy o rachunkowości - jak skorzystają na tym mikroprzedsiębiorcy?

Do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości. Zmiana rozszerza katalog podmiotów zaliczanych do przedsiębiorstw mikro. Po wejściu w życie nowych przepisów przedsiębiorstwa te będą mogły złożyć sprawozdania finansowe w formie uproszczonej.

Alkohol do czyszczenia linii produkcyjnych zwolniony z akcyzy

Ministerstwo Finansów w interpretacji ogólnej potwierdziło, że częściowo skażony alkohol, stosowany przez przedsiębiorstwa do mycia linii produkcyjnych, jest zwolniony z podatku akcyzowego. Chodzi o art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej, który zwalnia z podatku alkohol etylowy wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

REKLAMA