REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość, CIT - rozliczenia

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Najczęstsze błędy w rachunkowości

Często wielu przedsiębiorców decyduje się na samodzielne prowadzenie księgowości swojej firmy. Zdarza się jednak, że zarządzanie przedsiębiorstwem przy jednoczesnym pamiętaniu o dopełnieniu wszelkich obowiązków księgowych sprawia, że przedsiębiorca narażony jest na popełnianie błędów. Niestety wszelkie pomyłki mogą go słono kosztować. Oto najczęstsze z nich.

Nowy wzór zeznania CIT-CFC od 1 stycznia 2016 r.

Od początku stycznia 2016 r. obowiązywał będzie nowy wzór zeznania o wysokości dochodu z zagranicznej spółki kontrolowanej obowiązującego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-CFC).

Sprzedaż leków podlegających refundacji w księgach rachunkowych

Jak ująć w księgach wartość sprzedawanych w aptece leków podlegających refundacji z NFZ - w momencie sprzedaży czy wpływu na rachunek bankowy? A jeśli dopiero w momencie refundacji, to kiedy podlega ona VAT?

Zmiana polityki rachunkowości w wyniku nowelizacji ustawy o rachunkowości z 23 lipca 2015 r.

Nowe regulacje, które wprowadziła nowelizacja ustawy o rachunkowości z 23 lipca br., należy zastosować do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok obrotowy zaczynający się 1 stycznia 2016 r. lub po tej dacie. Jednak pod pewnymi warunkami jej przepisy można wykorzystać już wcześniej.

REKLAMA

IFK poleca: Dla kogo zwolnienie z prezentacji instrumentów finansowych

Od 27 listopada 2015 r. jednostki mogą nie stosować przepisów rozporządzenia w sprawie instrumentów finansowych bez względu na to czy podlegają, czy nie podlegają obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta. Będzie to zależne od spełnienia nowych warunków.

Ewidencja księgowa prokury

Prokurenci mogą otrzymywać wynagrodzenia na podstawie samych tylko pisemnych oświadczeń o powołaniach ich na prokurentów przez spółki handlowe, co nie przeszkadza podejmowaniu lub pozostawaniu przez nich w innych stosunkach umownych z przedsiębiorcami handlowymi; prokurenci mogą dodatkowo być pracownikami spółek handlowych na umowach o pracę albo osobami wykonującymi pracę na podstawie umów - zlecenia, umów o dzieło, umów agencyjnych.

Termin wyboru alternatywnego sposobu wyliczania limitu odsetek zaliczanych do kosztów podatkowych przy pierwszej pożyczce

Spółka planuje zaciągnięcie pożyczki u swojego większościowego udziałowca w pierwszym kwartale 2015 r. Będzie to pierwsza pożyczka, do której będą miały zastosowanie ograniczenia w zaliczaniu do kosztów odsetek. Wcześniej spółka nie miała tego typu zobowiązań, więc nie stosowała przepisów o tzw. cienkiej kapitalizacji. Czy można w takim przypadku wybrać alternatywny sposób wyliczania limitu odsetek zaliczanych do kosztów podatkowych zamiast stosowania przepisów o tzw. cienkiej kapitalizacji? Czy jest jakiś termin, w którym spółka może dokonać takiego wyboru?

Refundacja kosztów związanych z zatrudnieniem młodego pracownika w księgach rachunkowych

O zwrot kosztów związanych z zatrudnieniem młodego pracownika będzie mógł się ubiegać od nowego roku pracodawca, który zatrudni skierowanego przez urząd pracy bezrobotnego do 30. roku życia. Sposób ujęcia w księgach będzie zależał od momentu otrzymania środków pieniężnych.

REKLAMA

Fundusze venture capital bez podwójnego opodatkowania od 2016 roku

Od 1 stycznia 2016 r. zniesione zostanie opodatkowanie funduszy venture capital podatkiem CIT od zbycia udziałów w spółkach, a z opodatkowania zwolniony będzie aport własności intelektualnej i przemysłowej.

Czy można odliczyć zapłacony za granicą podatek od dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej od podatku płaconego w Polsce

Spółka posiada udziały w zagranicznej spółce, która spełnia warunki uznania jej za zagraniczną spółkę kontrolowaną, w związku z czym dochód tej zagranicznej spółki będzie podlegać opodatkowaniu u polskiej spółki 19% podatkiem. Zagraniczna spółka płaci podatek od swoich dochodów w kraju siedziby. Czy polska spółka może chociaż częściowo odliczyć podatek zapłacony za granicą przez zagraniczną spółkę od podatku płaconego w Polsce?

Czy udział podatnika w zagranicznej spółce kontrolowanej może zostać pomniejszony o udział jednostki zależnej

Nasza spółka z o.o. posiada udziały w spółce zagranicznej będącej jednostką zależną. Jednocześnie spółka i jej jednostka zależna posiadają udziały w zagranicznej spółce spełniającej kryteria uznania jej za zagraniczną spółkę kontrolowaną. Czy udział naszej spółki w zagranicznej spółce kontrolowanej może zostać pomniejszony o udział naszej jednostki zależnej w tej spółce, skoro jednostka zależna posiada - podobnie jak nasza spółka - prawo do udziału w zysku zagranicznej spółki kontrolowanej?

Nieprawidłowości występujące w sprawozdaniach finansowych - część I

Z końcem roku kalendarzowego zawsze przychodzi okres wytężonej pracy dla działów finansowo-księgowych. W firmach rozpoczną się badania wstępne sprawozdań finansowych, których ostatecznym efektem na początku przyszłego roku będzie wyrażenie przez biegłych rewidentów opinii o rzetelności ksiąg rachunkowych i sporządzonych na ich podstawie sprawozdań finansowych. Przypominamy więc typowe nieprawidłowości ksiąg rachunkowych i sprawozdań finansowych.

Czy osoba materialnie odpowiedzialna może być powołana do zespołu spisowego

Przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej chce powołać osobę odpowiedzialną materialnie na członka zespołu spisowego. Czy będzie to zgodne z zasadami?

Kto w danej jednostce może ponosić odpowiedzialność za spis z natury

Czy kierownik jednostki może scedować zapisem w instrukcji odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury na inną osobę, na przykład na głównego księgowego?

Jak i dla kogo przeprowadzić szkolenie przed inwentaryzacją

Z ustawy o rachunkowości wynika jedynie obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji. A w naszej jednostce zapisano w instrukcji inwentaryzacyjnej, że obowiązkowo musi być przeprowadzane szkolenie przed inwentaryzacją. Czy jest to prawidłowe?

Darowizna rzeczowa na rzecz fundacji – skutki w CIT

Udzielona darowizna rzeczowa zasadniczo nie może stanowić kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o CIT) – z wyjątkami wskazanymi w ustawie.

Jak obliczyć podatek u źródła przy zakupie biletów lotniczych

W przypadku powstania obowiązku pobrania podatku u źródła od należności o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT oraz braku poboru podatku z wynagrodzenia należnego kontrahentowi (przedsiębiorstwu żeglugi powietrznej – co do zasady nie ma bowiem możliwości dokonania takiego potrącenia, bowiem przewoźnik nie sprzeda nam biletu jeśli nie zostanie uiszczona pełna jego cena) uregulowanie podatku u źródła obciąża płatnika (Spółkę) jako podmiot dokonujący wypłaty należności objętych art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zmiany w ustawie o rachunkowości w odniesieniu do badania sprawozdań finansowych

W ustawie o rachunkowości, zgodnie z nowelizacją z dnia 23 lipca, katalog jednostek, których sprawozdania finansowe podlegają corocznie obowiązkowemu badaniu przez biegłego rewidenta, został rozszerzony o krajowe instytucje płatnicze i instytucje pieniądza elektronicznego (art. 64 ust. 1 pkt 2b znowelizowanej ustawy o rachunkowości).

Jak przeprowadzić inwentaryzację rur kanalizacyjnych

Jesteśmy przedsiębiorstwem wodociągów i kanalizacji (działającym w formie spółki z o.o.) posiadającym dużą liczbę środków trwałych trudno dostępnych. W jaki sposób należy przeprowadzić inwentaryzacje takich środków trwałych, jak np. rury kanalizacyjne?

Biegłych rewidentów i firmy audytorskie czekają duże zmiany w 2016 r.

Doprecyzowanie pojęcia kluczowego biegłego rewidenta, wprowadzenie definicji międzynarodowych standardów badania oraz krajowych standardów badania, a także wprowadzenie zasady uznawania firm audytorskich zatwierdzonych w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej – to tylko niektóre zmiany, przewidziane w założeniach zmian w ustawie o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz niektórych innych ustaw, która ma wejść w życie w 2016 r.

Sankcje za niezłożenie skonsolidowanego sprawozdania do KRS

W przypadku gdy podmiot nie składa sprawozdań do KRS, sąd rejestrowy może wszcząć postępowanie przymuszające. Polega ono na wezwaniu do złożenia dokumentów. W razie niewykonania obowiązków w wyznaczonym (siedmiodniowym) terminie sąd nakłada grzywnę na zobowiązane osoby. W jednym postanowieniu sąd może wymierzyć grzywnę nie wyższą niż 1 tys. zł. Grzywna w tej wysokości może zostać wymierzona trzykrotnie. Gdy to nie przyniesie efektu, sąd może ponawiać jej nakładanie już bez ograniczenia kwotowego. W praktyce zdarza się, że są to kwoty opiewające na kilkadziesiąt tysięcy złotych.

IFK poleca: Będą zmiany w rachunkowości dla jednostek dużych

Szykuje się kolejna zmiana w ustawie o rachunkowości. Nowelizacja rozszerzy zakres informacji niefinansowych prezentowanych przez duże jednostki oraz grupy kapitałowe.

Sprawozdania finansowe spółdzielni mieszkaniowych - zmiany w 2016 r.

Spółdzielnie mieszkaniowe będą zobowiązane do wykazywania w sprawozdaniu finansowym funduszów własnych oraz ustalania wyniku finansowego. Zmiany będą miały zastosowanie do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się w 2016 r.

Pełnokrwista postać księgowego, czyli wiedza, praktyka i etyka

Dobry księgowy, czyli osoba przygotowana do wykonywania zawodu księgowego, ma niezbędną wiedzę merytoryczną, posiada praktyczne umiejętności i doświadczenie w zawodzie, ale także przestrzega zasad etyki zawodowej. A zatem te trzy człony składają się na pełnokrwistą postać księgowego – mówi Franciszek Wala, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, w wywiadzie dla portalu Infor.pl

IFK poleca: 1 proc. podatku na OPP - zmiany od 9 listopada

Od 9 listopada 2015 r. zaczną obowiązywać zmiany w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Nowelizacja nakłada nowe obowiązki na organizacje pożytku publicznego (OPP). Szczególnie będzie to dotyczyć OPP, które są uprawnione do otrzymywania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ceny transferowe 2016/2017 - duże zmiany w dokumentacji podatkowej

W dniu 9 października Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (27 października Prezydent podpisał tę ustawę) przynoszącą zupełnie nowe regulacje dotyczące dokumentacji podatkowej. Nowelizacja ta jest efektem prac, jakie toczą się w ramach inicjatywy OECD dotyczącej zwalczania erozji podstawy opodatkowania i przerzucania dochodów (BEPS – base erosion, profit shifting) i które spowodowały konieczność dostosowania dotychczasowych przepisów do ostatnio wypracowanych międzynarodowych standardów. Omawiamy najważniejsze zmiany.

OPP wyodrębnią w ewidencji księgowej środki pochodzące z 1 proc.

W wyniku zmian o ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o fundacjach, która zacznie obowiązywać od 9 listopada 2015 r., organizacje pożytku publicznego (OPP) będą musiały wyodrębniać w ewidencji księgowej środki pochodzące z 1 proc., w tym wysokość środków wydatkowanych na promocję 1 proc. PIT.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2016 r.

Minister Finansów w drodze rozporządzenia określił normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które będą obowiązywały w 2016 r.

Amortyzacja części ukończonej inwestycji

Czy uzyskanie pozwolenia na użytkowanie części budynku uprawnia do przyjęcia tej części budynku do środków trwałych spółki i do rozpoczęcia amortyzacji? Czy po zakończeniu budowy koszty te, zwiększające wartość środka trwałego, można odpisać jednorazowo w ciężar amortyzacji?

Czy przedsiębiorcy powinni kontrolować swoich księgowych?

Kontrola podstawą zaufania – to powiedzenie warto wprowadzać w codzienne życie biznesowe, także w odniesieniu do księgowych. Okazuje się, że zarobki pracownika piastującego stanowiska głównej księgowej w dużych miastach sięgają nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych za miesiąc pracy. Jest to więc posada wysoko ceniona i ciesząca się zaufaniem prezesów i właścicieli firm. Nierzadko jednak zdarza się, że chciwość i pazerność ludzka bierze górę nad racjonalnym myśleniem. Prezesi wpadają w pułapki finansowe zastawiane przez główne księgowe.

Jak ująć koszty kapitalnego remontu w księgach rachunkowych

Firma dokonała kapitalnego remontu biurowca. Czy koszty związane z tym remontem powinna rozłożyć w czasie, czy powiększyć wartość środka trwałego i dokonywać odpisów amortyzacyjnych? Jak ująć te koszty w księgach rachunkowych?

Do kiedy jest ważny certyfikat rezydencji niezawierający okresu ważności, wydany przed 2015 rokiem

Posiadamy certyfikat rezydencji jednego z naszych zagranicznych kontrahentów wydany w październiku 2014 r. Certyfikat ten nie zawiera jednak okresu ważności. Zmienione przepisy pozwalają stosować płatnikowi taki certyfikat przez okres dwunastu miesięcy od daty jego wydania. Jak liczyć ten okres w przypadku certyfikatu wydanego jeszcze przed wejściem w życie zmienionych przepisów?

Certyfikat rezydencji bez daty ważności a zmiana siedziby kontrahenta

Nasz kontrahent zagraniczny dostarczył nam certyfikat rezydencji niezawierający okresu jego ważności. Wiemy, że po zmianie przepisów możemy uwzględniać ten certyfikat przy poborze podatku od wypłat dokonywanych na jego rzecz przez okres dwunastu miesięcy od dnia wydania tego dokumentu. Na ostatnim spotkaniu kontrahent zdradził nam, że w najbliższych miesiącach planuje przeniesienie swojej siedziby do innego kraju. Czy jeśli tak się stanie jeszcze przed upływem wskazanego w ustawie dwunastomiesięcznego okresu, to powinniśmy zażądać dostarczenia nam nowego certyfikatu?

Nie ma ujemnych skutków deregulacji

Jako Stowarzyszenie Księgowych w Polsce przyjmujemy z zadowoleniem fakt, że nie potwierdziły się obawy i zagrożenia, o których dyskutowało środowisko. Na razie możemy powiedzieć, że nie ma ujemnych skutków deregulacji usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych – mówi Franciszek Wala, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, w wywiadzie udzielonym dla portalu Infor.pl

Kontrahent nie dostarczył certyfikatu rezydencji - kto odpowiada za rozliczenie podatków

Nasz zagraniczny kontrahent przeniósł siedzibę firmy do innego kraju, o czym nas nie poinformował. Zanim się dowiedzieliśmy o tej zmianie, kilka razy pobraliśmy podatek uwzględniając poprzedni certyfikat rezydencji, chociaż nie powinniśmy tego w takiej sytuacji zrobić. Kto w takim przypadku będzie ponosić odpowiedzialność za niepobranie podatku bądź pobranie go w zaniżonej wysokości? Nadmieniam, że kontrahent nadal zwleka z dostarczeniem nam nowego dokumentu.

Aktualizacja certyfikatu rezydencji po zmianie siedziby - odpowiedzialność płatnika

Jeden z naszych kontrahentów zagranicznych nie poinformował nas o zmianie siedziby firmy i nie dostarczył nam aktualnego certyfikatu rezydencji, więc z tego powodu przy poborze podatku przez pewien czas wciąż stosowaliśmy poprzedni certyfikat. Jednak zanim otrzymaliśmy formalne zawiadomienie o tej zmianie i nowy certyfikat, kontrahent zaczął już zamieszczać zmienione dane adresowe na fakturach. Czy w takim przypadku nasza odpowiedzialność za ewentualne uszczuplenia podatkowe też jest wyłączona?

IFK poleca: Większa odpowiedzialność karna kierownika jednostki

Nowelizacja ustawy o rachunkowości obowiązująca od 23 września 2015 r. zwiększyła zakres odpowiedzialności karnej za naruszenie obowiązków wynikających z ustawy o rachunkowości. Po zmianach kierownik jednostki odpowiada za niesporządzanie lub nieskładanie w KRS wszystkich elementów sprawozdawczości zewnętrznej.

IFK poleca: Zasada istotności w rachunkowości

Nowelizacja ustawy o rachunkowości, która obowiązuje od 23 września 2015 r., zdefiniowała zasadę istotności. Wskazuje się w niej, że informacje wykazywane w sprawozdaniu finansowym (lub skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym) są istotne, jeśli ich pominięcie lub zniekształcenie wprowadza w błąd użytkownika takiego sprawozdania, czyli może wpłynąć na decyzje podejmowane przez niego na podstawie danych zawartych w takim sprawozdaniu.

IFK poleca: Nowe zasady odpisywania kosztów prac rozwojowych i wartości firmy

23 września 2015 r. weszła w życie duża zmiana ustawy o rachunkowości. Wprowadziła ona m.in. regułę, zgodnie z którą odpisy zarówno wartości firmy, jak i zakończonych kosztów prac rozwojowych mają być dokonywane przez okres ich ekonomicznej użyteczności.

Zasady ustalania wysokości zysku operacyjnego i podatkowej wartości aktywów na potrzeby obliczania zaliczek

Chcemy wybrać alternatywny sposób wyliczenia odsetek wyłączonych z kosztów podatkowych w od­niesieniu do umów pożyczek zawartych przez spółkę z podmiotami powiązanymi. Nasza księgowa zarekomendowała nam to rozwiązanie, bo jej zdaniem pozwoli nam to zaliczyć do kosztów większą kwotę odsetek niż przy zastosowaniu przepisów o tzw. cienkiej kapitalizacji. Jak w takim przypad­ku obliczać zaliczki na podatek dochodowy w trakcie roku?

Limit odsetek podlegających zaliczeniu do kosztów podatkowych przy alternatywnym sposobie ich wyliczania

Nasza spółka zaciągnęła kilka pożyczek: od udziałowców i od powiązanych z nią spółek. W związku ze zmianą przepisów zastanawiamy się, czy wyliczając odsetki wyłączone z kosztów podatkowych po­winniśmy nadal stosować przepisy o tzw. cienkiej kapitalizacji, czy też skorzystać z prawa do wyboru alternatywnego sposobu ich wyliczania. Jaki jest limit odsetek podlegających wyłączeniu z kosztów podatkowych według zasad alternatywnych?

IFK poleca: Zniknie oddzielna kategoria zysków i strat nadzwyczajnych

W ustawie o rachunkowości odstąpiono od prezentowania w sprawozdaniach finansowych oddzielnej kategorii zysków i strat nadzwyczajnych. Nie oznacza to jednak oczywiście, że zdarzenia losowe nie będą nigdzie ewidencjonowane. O tego typu zdarzenia uzupełniono bowiem wykaz pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych.

Termin przechowywania dokumentów dotyczących straty podatkowej

Spółka ma obowiązek przechowywać księgi i dokumenty podatkowe za lata podatkowe, w których wykazała stratę, do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego, tj. przez okres 5 lat, licząc od końca tego roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku za rok, w którym po raz ostatni została odliczona strata. Do tego czasu zobowiązana jest do przechowywania ksiąg podatkowych i dokumentów za lata, w których odliczana strata wystąpiła, jak również za lata, za które stratę odliczała.

IFK poleca: Jednostki mikro w 2016 r. – limit

Warunkiem nabycia lub zachowania statusu jednostki mikro w 2016 r. w przypadku niektórych jednostek jest zmieszczenie się z przychodami netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych w granicach miedzy 1 200 000 euro a 2 000 000 euro (art. 3 ust. 1a pkt. 3 uor).

Komitety wyborcze - opodatkowanie CIT

Zdaniem Ministra Finansów wszystkie komitety wyborcze spełniają kryteria zakwalifikowania do jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, do których stosuje się przepisy podatku dochodowym od osób prawnych. Jednak komitety wyborcze partii politycznych nie są odrębnymi od partii politycznych podatnikami CIT, a więc obowiązki związane z rozliczeniem CIT tych komitetów powinny realizować partie polityczne.

Jak ująć w księgach rachunkowych nieodpłatne świadczenie

Firma kupuje jabłka od okolicznych producentów z przeznaczeniem na poczęstunek dla pracowników, z którego korzystają także odwiedzający firmę kontrahenci. Czy dla pracowników wartość skonsumowanych owoców stanowi przychód jako nieodpłatne świadczenie opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych? Jak to zdarzenie ująć w księgach rachunkowych?

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. jednostki gospodarcze, których przychody netto w 2015 r. osiągną co najmniej wartość 5.092.440 zł, będą zobowiązane do prowadzenia pełnej rachunkowości.

Nowoczesne archiwum online i offline

Porządek w dokumentach to dla każdej firmy – niezależnie od jej wielkości – niemałe wyzwanie. Jak uporządkować wszystko tak, by każdy dokument można było znaleźć bez problemu w ciągu kilku sekund? Jak zarządzać archiwum, by nie tracić czasu na przerzucanie kolejnych segregatorów? Integracja tradycyjnego archiwum z wersją elektroniczną jest idealną receptą na każdy bałagan w dokumentach.

Zasady dotyczące wyboru biegłego rewidenta

Wybór biegłego rewidenta jest mocno ograniczony. Już nie tylko zarząd, ale też szeroko pojęte kierownictwo nie może być decyzyjne w tej sprawie. A to w takich spółkach, jak cywilne i osobowe, budzi wątpliwości.

Rola dyrektorów finansowych w firmach rośnie

Analiza wyników finansowych i otoczenia gospodarczego firmy to wciąż główne zadanie dyrektorów finansowych. Jednak ich znaczenie dla rozwoju danej organizacji rośnie. Bez akceptacji dyrektora finansowego nie zapada żadna strategiczna decyzja, a często to on jest jej inicjatorem. Dotyczy to decyzji zarówno o nowych inwestycjach i wychodzeniu na zagraniczne rynki, jak i zwiększaniu zatrudnienia.

REKLAMA