REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Ulgę na dzieci wykazuje się w PIT/O, który jest załącznikiem do zeznań podatkowych takich jak m.in. PIT-37 czy PIT-36. Prawo do ulgi na dzieci realizujesz wypełniając część E załącznika PIT/O.
Rozliczenie PIT za najmem mieszkania - opodatkowanie ryczałtem ewidencjonowanym. Jak, gdzie i kiedy rozliczyć PIT-28 za wynajem mieszkania za 2023 rok? Można skorzystać z usługi Twój e-PIT, która startuje od 15 lutego 2024 roku.
Ulga dla młodych, czyli zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Na czym polega? Oto kilka odpowiedzi na pytania, udzielonych przez Krajową Administrację Skarbową (KAS).
Resort finansów poinformował, że Krajowa Administracja Skarbowa będzie zasilać system Twój e-PIT danymi z deklaracji podatkowych od pracodawców od 2 do 14 lutego. Umożliwi to wygenerowanie wstępnie wypełnionych deklaracji PIT za 2023 rok, które będą dostępne od 15 lutego.
REKLAMA
Twój e-PIT rusza już 15 lutego. W tym roku po raz pierwszy z rozliczenia podatkowego za pomocą tej usługi skorzystają również przedsiębiorcy.
Jakie ulgi fiskus za Ciebie wpisze do zeznania rocznego za 2023 r.?
Czy fiskus przygotował wspólne rozliczenia męża i żony za 2023 r.? Indywidualne są gotowe od 15 lutego. A co ze wspólnym rozliczeniem? [Twój e-PIT 2024 r.]
Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przypomina o obowiązku wpisywania poprawnych danych osób, dla których są wysyłane informacje PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A.
REKLAMA
W celu skorzystania z dodatkowego zwrotu z tytułu ulgi na dzieci, jeśli ulga jest większa od podatku, w deklaracji PIT-37 za 2023 roku należy wypełnić część J. Jak obliczyć dodatkowy zwrot z tytułu ulgi na dzieci?
Ulga podatkowa na dziecko to znaczące wsparcie dla rodziców i opiekunów. W 2024 roku, podobnie jak w latach poprzednich, rodzice mogą liczyć na konkretne kwoty ulgi w zależności od liczby dzieci. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyliczenia i warunki, które należy spełnić, aby skorzystać z przysługującego zwrotu w rozliczeniu PIT.
Ministerstwo Finansów podsumowało tegoroczny sezon PIT-owy. Jednocześnie zapowiedziało, że od 15 lutego 2024 r. w usłudze Twój e-PIT w ramach rozliczeń za 2023 rok będą udostępnione wstępnie przygotowane rozliczenia dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Te rozliczenia trzeba będzie uzupełnić o pewne dane. Resort finansów rozwija też funkcjonalności e-Urzędu skarbowego (e-US).
Jestem w związku małżeńskim od grudnia 2019 r. Prowadzimy wspólne gospodarstwo domowe i mamy wspólność majątkową. Żona z poprzedniego małżeństwa ma dwoje dzieci. Dzieci wychowuję z małżonką, ale ich nie adoptowałem. Ich ojciec biologiczny nie został pozbawiony praw rodzicielskich. Małżonka za 2022 r. nie uzyskała żadnych dochodów. Czy przysługuje mi ulga prorodzinna z tytułu wychowywania dzieci żony?
Podatnicy, którzy w zeznaniu za 2021 rok wykazali 0,- zł (zero) podatku do zapłaty (niedopłaty) i podatku do zwrotu (nadpłaty), nie mogą zalogować się do usługi Twój e-PIT danymi podatkowymi (dane autoryzujące). Natomiast mogę zalogować się profilem zaufanym, bankowością elektroniczną, e-dowodem albo aplikacją mObywatel.
Sezon PIT-owy 2023 mija półmetek. Zostało już niewiele ponad miesiąc do 2 maja, który to dzień jest ostatecznym terminem złożenia PIT-a za 2022 rok. Ministerstwo Finansów radzi, by sprawdzić swoje dane i rozliczenie dostępne w usłudze Twój e-PIT. Warto też wiedzieć, których ulg podatkowych Twój e-PIT automatycznie nie uzupełnia oraz na jakie pułapki uważać, żeby nie stracić zmianach podatkowych, które zaszły w zeszłym roku.
Twój e-PIT to wygodna forma rozliczenia się z fiskusem z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W większości przypadków można nie zrobić nic, a i tak roczne zeznanie podatkowe zostanie automatycznie złożone do urzędu skarbowego. Ale nie zawsze jest tak dobrze. Które zeznanie podatkowe PIT nie zostanie automatycznie złożone 2 maja 2023 r. w usłudze Twój e-PIT?
Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że najpopularniejszą ulgą, stosowaną przez podatników jest ulga prorodzinna potocznie zwana „ulgą na dziecko”. Jak rozliczyć ulgę na dziecko w 2023 roku (za 2022 rok)? Ile wynosi ulga na dziecko? Ile można odliczyć? Kto może odliczyć tę ulgę, a kto nie ma do tego prawa? Czy można liczyć na ulgę, gdy brakuje podatku do odliczenia?
W rozliczeniach podatku PIT za 2022 r. urzędy skarbowe zwróciły już podatnikom ponad 2 mld złotych, zwrot nadpłaconych kwot otrzymało ponad 2 miliony podatników - powiedział 6 marca 2023 r. w Studiu PAP Arkadiusz Jedynak, dyrektor departamentu poboru podatków w Ministerstwie Finansów.
Jednym z warunków odliczania ulgi prorodzinnej (ulgi na dziecko) w stosunku do pełnoletnich dzieci jest utrzymywania tego pełnoletniego dziecka, w związku z wykonywaniem ciążącego na rodzicu lub opiekunie prawnym obowiązku alimentacyjnego. Co to jest obowiązek alimentacyjny? Jak obowiązek alimentacyjny wpływa na możliwość skorzystania z odliczenia podatkowego na pełnoletnie dziecko? Kiedy nie można skorzystać z ulgi na pełnoletnie dziecko? Czy rodzic, który płaci alimenty ale nie interesuje się dzieckiem może odliczyć ulgę na to dziecko?
Odnośnie trwającego od 15 lutego do 2 maja 2023 r. "sezonu PIT-owego" - czyli czasu na składanie rocznych zeznań podatkowych PIT, Ministerstwo Finansów przypomniało, że w tym roku podatnicy rozliczający się wg skali podatkowej PIT po raz pierwszy obliczają roczny podatek z uwzględnieniem kwoty wolnej od podatku w wysokości 30 tys. zł. Resort finansów podkreśla, że brak podatku lub niższy podatek za 2022 rok od tego z lat ubiegłych nie pozbawia rodzin z dziećmi wsparcia z tytułu ulgi na dzieci. Bowiem podatnik ma prawo do tej ulgi poprzez dodatkowy zwrot w ramach zapłaconych składek na powszechne ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.
Rodzice odliczający ulgę na dziecko muszą wiedzieć, że możliwość skorzystania z tej ulgi ogranicza limit ich dochodów nie tylko w przypadku, gdy mają jedno dziecko. Także gdy jedno z ich dzieci jest małoletnie a drugie np. ukończyło 25. rok życia. Dotyczy to też sytuacji gdy dziecko po ukończeniu 18 roku życia (a przed ukończeniem 25. rok życia) przestało uczyć się lub studiować. Opisane w artykule zasady dotyczą zarówno roku 2023 jak i 2024 r.
Roczny limit zarobków brutto pełnoletniego (przed ukończeniem 25. roku życia), uczącego się dziecka ustalany dla celów ulgi na dziecko wynosi w 2023 roku 19 061,28 zł. Jest to dwunastokrotność renty socjalnej obowiązującej w grudniu rozliczanego roku podatkowego. Jeżeli dochody dziecka przekroczyły w 2023 roku ww. kwotę, to jego rodzice nie będą mogli za ten rok skorzystać z ulgi prorodzinnej.
Twój e-PIT. Można już zapoznać się ze swoim rozliczeniem PIT za 2022 r. Według Ministerstwa Finansów dopłacą ci, którzy mieli dwa etaty i emeryci dorabiający na etacie. Co więcej, nie mogą oni korzystać z ulgi zero PIT.
Ulga na dziecko jest relatywnie prostą metodą na zapłatę mniejszego PIT-u lub uzyskanie zwrotu po rozliczeniu. Wysokość korzyści to ponad 1 tys. na pierwsze dziecko, 2 tys. na trzecie dziecko. Obowiązuje zasada: im więcej dzieci tym wyższa ulga. Zwrot wystąpi również przy braku dochodu.
Ulga prorodzinna, nazywana także ulgą na dziecko to preferencja podatkowa, z której podatnik może skorzystać rozliczając roczny PIT. Jak wygląda odliczenie w PIT za 2022 rok?
Ministerstwo Finansów przypomina, że 15 lutego 2023 r. rozpocznie się kolejny tzw. sezon PIT-owy, czyli czas na dokonanie rozliczenia PIT (złożenia rocznego zeznania podatkowego) za ubiegły rok. Potrwa do 2 maja br. W usłudze Twój e-PIT (na podatki.gov.pl) na podatników będą czekać zeznania przygotowane przez administrację skarbową. Przedsiębiorcy będą mogli wysłać PIT poprzez system e-Deklaracje.
Ministerstwo Finansów zapewnia, że wprowadzone w 2022 r. zmiany podatkowe nie będą wpływały na sposób składania zeznań rocznych. Rozliczając swój PIT podatnik będzie składał PIT-36 albo PIT-37 w jednej wersji i rozliczał się indywidualnie, wspólnie z małżonkiem, albo jako osoba samotnie wychowująca dzieci.
Twój e-PIT 2022. Logując się w 2022 roku do usługi Twój e-PIT trzeba zalogować się do e-Urzędu Skarbowego. Dopiero potem trzeba wybrać usługę Twój e-PIT. Jak to zrobić? Jak zalogować się do usługi Twój e-PIT w 2022 roku?
REKLAMA