Kategorie

Unikanie opodatkowania

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wprowadzenie możliwości przekazywania informacji o rachunkach i dochodach rezydentów podatkowych pomiędzy administracjami podatkowymi Polski i USA przewiduje umowa dotycząca amerykańskiej tzw. ustawy FATCA; rząd zajmie się projektem regulacji umożliwiających wykonywanie tej umowy.
Politycy opozycyjni zgodnie dziś mówią o potrzebie „uszczelnienia systemu podatkowego”, co ma dać duży, liczony w dziesiątkach miliardów złotych rocznie, wzrost dochodów budżetowych. Zapewne to pojęcie wejdzie już na stałe do języka politycznego, bo już nawet obecna władza „pracuje” nad uszczelnieniem tego systemu, o czym – nie bez pewnego zaskoczenia – niedawno dowiedzieliśmy się.
Unikanie opodatkowania to problem, z którym mierzą się wszystkie administracje i systemy podatkowe. Ministerstwo Finansów udzieliło redakcji portalu infor.pl informacji, jakie działania są prowadzone w Polsce by minimalizować zjawisko unikania opodatkowania i „uszczelniać” system podatkowy. Zapytaliśmy również o możliwość wprowadzenia podatku przychodowego od firm i nowych obciążeń podatkowych dla banków i zagranicznych sieci handlowych. W imieniu Ministerstwa Finansów wyjaśnień udzielił Janusz Cichoń, wiceminister finansów.
Resort finansów wprowadził w ostatnim czasie wiele rozwiązań, których celem jest uszczelnienie systemu podatkowego - powiedział PAP wiceminister finansów Janusz Cichoń odnosząc się do zarzutów NIK o braku poprawy skuteczności poboru podatków.
Polska zawarła umowę z Etiopią dotyczącą unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.
Najwyższa Izba Kontroli (NIK) oraz Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) opublikowały niedawno raporty o wpływach z podatku dochodowego od firm z udziałem kapitału zagranicznego. Co z nich wynika?
Fiskus cały czas stoi na stanowisku, że to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek dołożenia należytej staranności w sprawdzaniu uczciwości podatkowej drugiej strony transakcji.
Sprawdzone przez Najwyższą Izbę Kontroli na przełomie 2014 i 2015 roku urzędy kontroli skarbowej oraz urzędy skarbowe nie przeprowadziły wystarczających działań, które skutecznie zapobiegłyby uchylaniu się od opodatkowania przez podmioty z udziałem kapitału zagranicznego, poprzez transferowanie dochodów poza polski system podatkowy. NIK zwraca uwagę, że w polskim systemie podatkowym wciąż nie ma klauzuli generalnej przeciwko unikaniu opodatkowania. Kontrolerzy odnotowali jednak, że klauzula ma znaleźć się w projekcie nowej ordynacji podatkowej, którą przygotowuje Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego.
Polski budżet traci rocznie dziesiątki miliardów złotych z powodu unikania opodatkowania CIT przez międzynarodowe firmy; jestem zszokowany, że rząd odstąpił od wprowadzenia klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania - podkreśla prof. Dominik Gajewski z Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego. Komisja Europejska zdiagnozowała ok. 600 instrumentów agresywnej optymalizacji podatkowej stosowanej przez międzynarodowe holdingi.
W głośnej sprawie WGI został ujawniony kolejny wątek. Tym razem dotyczący niewłaściwego funkcjonowania państwowych organów ścigania. ABW zignorowała w tej sprawie tropy prowadzące do rajów podatkowych.
Komisja Europejska przedstawiła 18 marca 2015 r. pakiet środków dotyczących przejrzystości podatkowej w ramach swojego ambitnego planu przeciwdziałania unikaniu opodatkowania przez przedsiębiorstwa i zwalczania szkodliwej konkurencji podatkowej w UE. Głównym elementem pakietu jest propozycja wprowadzenia automatycznej wymiany informacji pomiędzy państwami członkowskimi w zakresie ich indywidualnych interpretacji prawa podatkowego.
Niedawne skrócenie listy tzw. rajów podatkowych o siedem takich obszarów oznacza m.in. zmniejszenie liczby podmiotów podlegających regulacjom ws. opodatkowania dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej, tzw. CFC – wskazuje ekspert z Kancelarii SPCG. Chodzi o wejście w życie 19 maja 2015 r. dwóch rozporządzeń ministra finansów z dnia 23 kwietnia 2015 r. ws. określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową (tzw. rajów podatkowych) - w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Oszustwo podatkowe jest umyślnym czynem prowadzącym do uchylenia się od odpowiedzialności zapłaty części bądź całości podatku. Nadrzędnym celem nieprzepisowego podatnika jest możliwie największe uniknięcie obowiązkowego podatku. Aby płacić jak najmniejszy podatek lub najlepiej w ogóle go nie płacić osoby zainteresowane stworzyły wiele sposobów na ominięcie przepisów podatkowych. Aby zrozumieć istotę problemu oszustw podatkowych należy przede wszystkim odróżnić pojęcie optymalizacji podatkowej (która stanowi legalne działanie dążące do obniżenia wysokości zobowiązania podatkowego) od oszustwa podatkowego, które już działaniem zgodnym z prawem nie jest.
Choć z projektu nowelizacji Ordynacji Podatkowej z dnia 27 kwietnia 2015 r. wyłączono wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, to jednak organy podatkowe mają w swoich rękach inne narzędzia umożliwiające ograniczenie agresywnej optymalizacji podatkowej przez przedsiębiorstwa. Wsparcia w tym zakresie udziela im najnowsze orzecznictwo sadów administracyjnych (np. wyrok NSA z 8 maja 2015 r. o sygnaturze akt I FSK 149/14).
Polska administracja podatkowa słabo radzi sobie ze ściąganiem podatków. Wyniki ściągalności podatków są niższe niż w innych krajach w Europie. Tak wynika z raportu Międzynarodowego Funduszu Walutowego przygotowanego na zlecenie Ministerstwa Finansów. Część wniosków raportu dotyczących administracji podatkowej już zrealizowaliśmy - przekonuje wiceszef MF Jacek Kapica.
Projekt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych, który jest obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych, przewiduje m.in. wprowadzenie do polskiego prawa unijnych przepisów dotyczących opodatkowania w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych. Chodzi o dokumentowanie cen transferowych stosowanych przez podmioty powiązane. To istotne, gdyż transakcje wewnątrz grup mogą służyć wyprowadzaniu zysków za granicę.
Klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania Ministerstwo Finansów usunęło z projektu noweli Ordynacji podatkowej. "Wyłączyliśmy klauzulę z projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej, ale to nie znaczy, że się z nią pożegnaliśmy. Podzieliliśmy projekt głównie dlatego, że klauzula ma być wpisana w system ogólnego prawa podatkowego w postaci nowej Ordynacji podatkowej" - mówił PAP wiceszef MF, pytany o powody decyzji resortu.
Senat opowiedział się za ratyfikacją umowy z USA w sprawie stosowania tzw. ustawy FATCA. Administracje podatkowe Polski i USA będą przekazywać sobie informacje o rachunkach i dochodach rezydentów podatkowych.
Polska potrzebuje klauzuli w sprawie unikania opodatkowania - uważa minister finansów Mateusz Szczurek. W większości państw cywilizowanych taka klauzula jest stosowana - dodaje prof. Leonard Etel. Projekt zawierający to rozwiązanie ciągle czeka na rozpatrzenie przez rząd.
Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego zaproponowała umieszczenie w przyszłej Ordynacji podatkowej klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania. Tymczasem podobne przepisy przygotowane przez resort finansów od kilku miesięcy nie mogą się doczekać na przyjęcie przez rząd. Przyjęcie teh klauzuli zaleca Komisja Europejska, a w styczniu 2015 r. Rada UE wprowadziła klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania do dyrektywy dotyczącej transakcji między spółkami powiązanymi różnych państw członkowskich (państwa mają ją implementować do 31 grudnia 2015 r.)
Dochody zagranicznych spółek kontrolowanych (Controlled Foreign Corporation – CFC), zgodnie ze mianami obowiązującymi od 1 stycznia 2015 r., podlegają opodatkowaniu. Celem wprowadzenia nowych rozwiązań jest przeciwdziałanie mechanizmom umożliwiającym opodatkowanie dochodu w kraju o korzystniejszych zasadach opodatkowania. Czy oznacza to koniec optymalizacji podatkowej?
Komisja Europejska przedstawiła propozycję nowej dyrektywy, która przewiduje automatyczną wymianę informacji o orzeczeniach podatkowych między wszystkimi państwami Unii Europejskiej. Dzięki tym przepisom firmom ma być trudniej unikać opodatkowania.
Na urzędników przeprowadzających kontrole podatkowe – jak wynika z ich nieoficjalnych wypowiedzi - wywierana jest presja maksymalizacji sygnalizowania nieprawidłowości, nierzadko okraszona premią za jej realizację.
Pranie "brudnych pieniędzy" współcześnie towarzyszy głównie przestępczości o charakterze ekonomicznym i oszustwom podatkowym, więc walka z tym procederem wymaga szczególnej wiedzy - wskazywali uczestnicy debaty zorganizowanej w środę 11 marca 2015 r. przez Rzecznika Praw Obywatelskich. Grozi za to kara do 8 lat pozbawienia wolności.
Sejm 5 marca 2015 r. uchwalił ustawę o ratyfikacji Konwencji między Polską a Bośnią i Hercegowiną o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieganiu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku. Konwencja została oparta o aktualną wersję Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku.
Komisja Europejska rozpoczęła prace nad przepisami, które mają zapobiegać unikaniu opodatkowania przez firmy. W marcu br. ma przedstawić pakiet rozwiązań na rzecz przejrzystości podatkowej, w tym projekt dotyczący automatycznej wymiany informacji o orzeczeniach podatkowych.
Obowiązujące od 1 stycznia 2015 r. regulacje CFC (art. 30f ustawy o PIT oraz art. 24a ustawy o CIT) mogą wbrew intencji ustawodawcy objąć znacznie mniejszy krąg podmiotów niż wynikałoby to z samego brzmienia ww. przepisów. Założeniem ustawodawcy było m.in. opodatkowanie 19% podatkiem dochodowym dochodów kontrolowanych przez polskiego podatnika spółek zagranicznych, położonych w państwach, w których poziom opodatkowania podatkiem dochodowym jest niższy niż 14,25%, przy założeniu, że ponad 50% przychodów tych spółek ma pasywny charakter. W oczywisty sposób regulacja ta wymierzona jest przede wszystkim w spółki cypryjskie, szeroko wykorzystywane do optymalizacji opodatkowania zysków z papierów wartościowych sensu largo. Niejako "przy okazji" ww. regulacje znajdą zastosowanie do spółek z innych państw UE (np. Irlandia, Bułgaria), które wbrew postanowieniom prawa wspólnotowego będą podlegać dyskryminacji podatkowej.
Ministrowie finansów krajów UE zatwierdzili nowe regulacje w zakresie opodatkowania spółek dominujących i zależnych. Przyjęta przez nich klauzula w sprawie zwalczania nadużyć ma zapobiec uchylaniu się od opodatkowania oraz tzw. agresywnemu planowaniu podatkowemu. Kraje członkowskie mają czas do końca 2015 roku na wdrożenie tych przepisów do prawa krajowego.
W 2015 roku resort finansów będzie gotowy do samodzielnego liczenia tzw. luki w VAT, ministerstwo przygotowuje metodologię określania, jaką część tego podatku budżet co roku traci - poinformowała PAP wiceminister finansów Agnieszka Królikowska.
Współpraca służb skarbowych i policji przyczynia się do dalszego ograniczania szarej strefy na rynku paliwowym. W efekcie polski rynek staje się atrakcyjny dla nowych firm.
Na najbliższym posiedzeniu rząd zajmie się projektem tzw. "dużej" nowelizacji Ordynacji podatkowej. Nowela zawiera liczne ułatwienia dla podatników oraz klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania, która ma zniechęcić koncerny np. do transferowania zysków za granicę, czy ukrywania ich poza Polską.
Sejm znowelizował przepisy dotyczące podatku od ukrywanych dochodów pozostawiając 75 proc. stawkę PIT w przypadku próby oszustwa fiskusa. Zdaniem resortu finansów przepisy mają charakter prewencyjny - mają zachęcić do uczciwego rozliczania się z państwem.
Opodatkowanie przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych zakłada rządowy projekt zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i Ordynacji podatkowej, nad którym obecnie trwają prace w Sejmie.
Klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania - zawiera projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, którym w tym tygodniu zająć ma się rząd. Nowe przepisy mają także uprościć procedury podatkowe, ułatwić kontakty podatników z organami podatkowymi i zapewnić efektywniejszy pobór danin.
Zdaniem ministra finansów Mateusza Szczurka, wykorzystywana przez firmy agresywna optymalizacja podatkowa obniża dochody państwa o miliardy złotych. Ministerstwo Finansów przygotowało zmiany, które mają zniechęcić firmy do jej stosowania.
Czy ktoś, kto wchodzi w tajne porozumienia z innymi państwami, aby uchylić się od płacenia podatku w swoim kraju, gdzie uzyskał dochody, postępuje w sposób naganny i - mówiąc kolokwialnie - okrada (oczywiście nie w sensie prawnym) swoje państwo i pośrednio tych wszystkich, którzy nie wchodzą w to porozumienie? Takie pytanie stawia (i na nie odpowiada) profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych.
Od 1 stycznia 2015 r. wchodzą w życie nowe zasady opodatkowania kontrolowanych spółek zagranicznych (CFC). Raje podatkowe staną się przez to mniej atrakcyjne.
Nowe zasady opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych przez podatnika źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych - zakłada projekt nowelizacji ustawy o PIT i Ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Zmiany wynikają z konieczności wykonania wyroków Trybunału Konstytucyjnego.
Walka z wyłudzeniami VAT jest jednym z priorytetów resortu finansów w przyszłym roku - mówił 15 grudnia 2014 r. wiceminister finansów Jarosław Neneman podczas konferencji "Ułatwienia dla biznesu 2015+". Rząd liczy, że w styczniu Sejm zajmie się projektem w sprawie rozszerzenia procedury odwróconego VAT na kolejne towary.
9 grudnia 2014 r. Rada do spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN) przyjęła dyrektywę dotyczącą automatycznej wymiany informacji w zakresie podatków. Zasadniczym celem nowej dyrektywy jest uniemożliwienie ukrywania kapitału za granicą lub aktywów, od których należny jest podatek oraz poprawa skuteczności poboru podatków.
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców przygotował bardzo ciekawy raport „Mechanizmy karuzelowe. Schemat działania oszustów, skutki dla Skarbu Państwa, indolencja państwa polskiego”. Wynika z niego m.in. że to nie przedsiębiorcy, a przestępcy zajmują się karuzelami podatkowymi. Jednak uczciwe firmy stają się niejednokrotnie ofiarami tych oszustw, nieświadomie uczestnicząc w takich "karuzelach". Polskie i europejskie prawo – przede wszystkim – zerowa stawka VAT sprawia, że dla przestępców stało się to lepszym i bezpieczniejszym interesem niż napady na banki czy handel narkotykami. Luka podatkowa w zakresie podatku VAT w Polsce może wynosić nawet od 5 do 65 miliardów złotych, a mechanizmy karuzelowe z roku na rok stają się coraz bardziej popularne.
Ministrowie finansów UE poparli we wtorek 9 grudnia 2014 r. zmiany w przepisach dotyczących opodatkowania spółek dominujących i zależnych. Mają one zapobiec unikaniu płacenia podatków oraz tzw. agresywnemu planowaniu podatkowemu.
Oszacowanie skali transferów do rajów podatkowych, jakich dokonują polskie firmy, jest w tej chwili niewykonalne. Podatnicy stosują bowiem zbyt skomplikowane i różnorodne mechanizmy w kontaktach z zagranicznymi podmiotami, podaje Ministerstwo Finansów.
Lukę podatkową w VAT można by ograniczyć o ok. 31,5 mld zł, czyli kwotę odpowiadającą w przybliżeniu rocznemu budżetowi MON - uważają eksperci z PwC. Ich zdaniem luka ta w tym roku zmniejszy się po raz pierwszy od siedmiu lat, ale tylko o 4,8 mld zł. Do oszustw w VAT najczęściej dochodzi w obrocie towarami, które trudno się identyfikuje: paliwami, półtuszami wieprzowymi, elektroniką (np. smartfony), złotem, cukrem. Ostatnio oszuści wzięli na cel czekoladowe jajka Kinder Niespodzianka.
Sądzę, że zjawisko pożytecznych idiotów w jego leninowskim rozumieniu ma dłuższą historię, znacznie dalej wykraczającą w przeszłość, a najlepszym tego przykładem są historie religii i ich ekspansji instytucjonalnej oraz terytorialnej. Przede wszystkim jednak poszerzanie wpływów lub najazdy obcych państw poprzedziły akcje propagandowe, w których - chcąc nie chcąc – uczestniczyli działający w dobrej wierze faktyczni zwolennicy interesów tych „obcych”.
Polska szykuje się do drugiego podejścia legislacyjnego do instytucji klauzuli generalnej przeciwko unikaniu opodatkowania, która ma zacząć obowiązywać od początku 2016 roku. Na świecie to dość częste rozwiązanie, czasem o długiej tradycji funkcjonowania. Stosowanie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania jest rekomendowane zarówno przez Komisję Europejską w UE, jak i OECD.
Negatywne zjawisko „unikania opodatkowania” istnieje w każdym kraju o gospodarce rynkowej. Wszystkie rozwinięte gospodarczo kraje zwalczają unikanie opodatkowania, w zdecydowanej większości poprzez klauzule generalne. Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania jest mocno zalecane przez Komisję Europejską i OECD. Projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej w tym zakresie jest obecnie przedmiotem ustaleń Rady Ministrów a w grudniu 2014 r. powinien trafić do Sejmu.
Projektem nowelizacji Ordynacji podatkowej zajmie się Komitet Stały RM - prawdopodobnie 27 listopada br. Propozycje zawarte w projekcie przewidują m.in. wprowadzenie klauzuli dotyczącej unikania opodatkowania. Zakłada się, że większość zmian wejdzie w życie od 1 czerwca 2015 r.
Zdaniem ekspertów proponowana przez Ministerstwo Finansów klauzula przeciw unikaniu opodatkowania to krok w dobrą stronę. Polska, obok Rosji, Białorusi, Turcji i Serbii, jest w Europie w czołówce krajów, z których nielegalnie eksportuje się najwięcej kapitału.
Minister Finansów skierował do ponownych konsultacji projekt ustawy o zmianie ustawy o VAT oraz ustawy Prawo zamówień publicznych, który wprowadza nowe instrumenty służące walce z oszustwami podatkowymi. Projekt zakłada m.in. objęcie mechanizmem odwrotnego obciążenia nowych grupy towarów, zmiany w przepisach dotyczących proporcji odliczania VAT. Termin zgłaszania uwag do projektu upływa 21 listopada 2014 r.