REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

WDT, Faktura

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Firmy mają problemy z opóźnionymi fakturami

Okazuje się, że połowa firm w Polsce ma problem z zatorami płatniczymi. Dwie trzecie z nich otrzymuje tylko część należności z faktury.

Zwolnienia z VAT – kto i kiedy może z nich korzystać?

Każdy przedsiębiorca bez względu na wybraną formę opodatkowania (ryczałt, KPiR, itp.) musi sobie odpowiedzieć na pytanie czy poza rozliczeniem PIT bądź CIT będzie również musiał rozliczać się z Urzędem Skarbowym z tytułu podatku VAT.

Zmiany w VAT od 1 września 2019 r.

1 września 2019 r. weszły w życie kolejne zmiany uszczelniające system podatkowy; obejmują m.in. utworzenie tzw. białej listy - bazy z informacjami o podatnikach VAT, czy ograniczenia zwolnień z VAT w handlu internetowym. 1 września br to także jedna z granicznych dat, jeśli chodzi o stosowanie kas fiskalnych. Od tego dnia nie można już kupić kas z papierowym zapisem kopii paragonu. Natomiast od 1 stycznia 2020 r. wchodzą w życie nowe zasady wystawiania faktur na podstawie paragonów.

Struktura JPK dla faktur VAT RR od 1 września 2019 r.

Ministerstwa Finansów przygotowało nową strukturę logiczną JPK dla faktur VAT RR. Nowa struktura o symbolu JPK_FA_RR(1) będzie obowiązywać od 1 września 2019 r. Od tej daty zmianie ulegają również przepisy w zakresie wystawiania faktur VAT RR.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania VAT od transakcji wewnątrzwspólnotowych

24 czerwca 2019 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt nowelizacji ustawy o VAT wprowadzający m.in. jednolite zasady opodatkowania magazynów konsygnacyjnych oraz transakcji łańcuchowych. Projekt zakłada także dodanie „nowego” warunku zastosowania stawki 0% w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT).

Nowelizacja ustawy o VAT - Call-off stock, transakcje łańcuchowe, stawka 0% w WDT

Nowe procedury, dotyczące sposobu opodatkowania dostaw towarów do magazynów typu call-off oraz transakcji łańcuchowych i zasad naliczania stawki 0% w WDT, mają zastąpić dotychczasowe regulacje ustawy o VAT, m.in. w zakresie magazynów konsygnacyjnych. Nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

Kupowanie kosztów na firmę coraz mniej akceptowane

Oszuści wciąż zamieszczają w sieci ogłoszenia o sprzedaży tzw. kosztów na firmę, zapewniając przy tym niewykrywalność nadużycia i dopełnienie wszelkich formalności. Krajowa Administracja Skarbowa ostrzega jednak przed udziałem w nielegalnym procederze. Surowe kary przewidziane są zarówno dla sprzedających, jak i kupujących. Kupowanie kosztów (faktur, rachunków czy paragonów) jest też coraz mniej akceptowane społecznie.

Obowiązkowy split payment obejmie także towar o wartości 100 zł

Już od 1 listopada 2019 r. split payment stanie się obowiązkowy w niektórych branżach oraz zmienią się zasady solidarnej odpowiedzialności za VAT. Ekspercie podkreślają, że jeśli faktura będzie dotyczyła nabycia smartfona za 100 zł, to sprzedawca będzie musiał oznaczyć ją słowami "mechanizm podzielonej płatności", nawet gdyby wartość pozostałych zakupów, nieobjętych tych mechanizmem, była wielokrotnie większa.

REKLAMA

Zmiany w VAT 2020 - magazyn call-off stock, WDT i transakcje łańcuchowe

Pod koniec czerwca br. Ministerstwo Finansów przedstawiło kolejny projekt zmian w prawie podatkowym. Zmiany dotyczą struktury magazynu konsygnacyjnego (magazyn call-off stock), wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) oraz regulacji w zakresie transakcji łańcuchowych. Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

Koniec faktur na podstawie paragonu

Przedsiębiorco, od początku stycznia 2020 r. nie otrzymasz już faktury na podstawie paragonu – z jednym wyjątkiem.

Klient zażądał wystawienia faktury do paragonu - czy trzeba złożyć korektę JPK_VAT?

Sprzedaż książek (słowniki języka obcego) była dokonana na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Dlatego została zarejestrowana na kasie fiskalnej w kwietniu 2019 r. W czerwcu okazało się, że jest to sprzedaż na rzecz podatnika. Klient zażyczył sobie wystawienia faktury do tego paragonu. Czy muszę na nowo wygenerować plik JPK_VAT? Jak mam to wykazać prawidłowo w pliku JPK_VAT i z jakimi opisami? Jestem czynnym podatnikiem VAT.

Nieprawidłowe określenie towarów na fakturach a prawo do odliczenia VAT

WSA we Wrocławiu orzekł w wyroku z 11 lipca 2019 roku, że nie można pozbawić podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego tylko z tego względu, że towary będące przedmiotem transakcji nie zostały prawidłowo określone na fakturach.

Faktura do paragonu – NIP na paragonie od 1 stycznia 2020 r.

Ustawodawca wprowadza ograniczenie w zakresie możliwości wymiany paragonów fiskalnych na faktury. Od 1 stycznia 2020 r. wystawienie faktury do paragonu będzie możliwe tylko wtedy, gdy na paragonie znajduje się NIP nabywcy. W przypadku naruszenia nowych przepisów grozi sankcja w wysokości 100% kwoty podatku wykazanego na fakturze.

Zastosowania stawki 0% VAT przy WDT i transakcjach łańcuchowych - zmiany od 1 stycznia 2020 r.

Od 1 stycznia 2020 r. zaczną obowiązywać nowe regulacje dotyczące rozliczania transakcji transgranicznych. Zmiany są istotne, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, szczególnie w zakresie dokumentów potwierdzających prawo do zastosowania stawki 0% VAT przy WDT i transakcjach łańcuchowych.

Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2020 r. (Quick Fixes) – co to oznacza dla przedsiębiorców?

W związku z wejściem w życie Dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 oraz rozporządzenia wykonawczego 2018/1912, Rządowe Centrum Legislacji opublikowało 24 czerwca 2019 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Jest to kolejny z etapów uszczelniania poboru VAT, ale również projekt wprowadzający istotne modyfikacje dla przedsiębiorców w transakcjach unijnych.

Zmiany w VAT w handlu wewnątrzwspólnotowym od 2020 r. („quick fixes”)

24 czerwca 2019 r. opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Kodeks karny skarbowy, przygotowany przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ustawy o VAT ma zmienić (uprościć, ujednolicić i uszczelnić) od 1 stycznia 2020 r. niektóre zasady rozliczania VAT w handlu towarami wewnątrz UE. W szczególności ma dojść do wprowadzenia uproszczeń i zharmonizowania zasad korzystania z magazynów typu call-off stock, zharmonizowania regulacji w zakresie tzw. transakcji łańcuchowych, doprecyzowania zasad stosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) przy WDT oraz zniesienia limitu obrotów, od którego uzależniona jest możliwość dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym przez samego sprzedawcę.

Przechowywanie faktur – wymogi co do formy

Niejednokrotnie podatnicy otrzymują faktury w różnych formach. Część z nich jest fakturami elektronicznymi, inne z kolei są fakturami tradycyjnymi, a więc doręczanymi w formie papierowej. W takiej sytuacji podatnicy, obowiązani do przechowywania otrzymanych faktur, na ogół zachowują je w tej samej formie, w której je otrzymali. Jednakże czy uzyskanie faktury w określonej formie determinuje obowiązek jej przechowywania wyłącznie w tej postaci?

Wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa a faktury korygujące

W przypadku podziału przez wydzielenie na spółkę przejmującą przechodzą prawa i obowiązki związane z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa (ZCP). W takiej sytuacji niezbędne jest wcześniejsze rozważenie wielu obszarów podatkowych, celem zabezpieczenia obu zaangażowanych w nie spółek. Jednym z problemów, z którym muszą zmierzyć się przedsiębiorcy, są faktury korygujące.

Kiedy podatnik VAT może anulować wystawioną fakturę

W praktyce działalności gospodarczej zdarzają się przypadki, gdy podatnik wystawi fakturę dokumentującą czynności, które ostatecznie nie dochodzą do skutku. Najbardziej praktyczną drogą wycofania się z takiej sytuacji będzie anulowanie błędnie sporządzonego dokumentu. Anulowanie faktury nie zostało wprawdzie usankcjonowane w przepisach VAT, ale przy spełnieniu odpowiednich warunków jest ono jednak powszechnie akceptowane przez organy podatkowe.

Informacja RODO na fakturze – czy jest konieczna?

Rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) wymaga, by przedsiębiorcy przetwarzający dane wypełniali obowiązek informacyjny. Niektórzy postanowili zamieścić go na fakturach. Czy to oznacza, że obowiązek informacyjny RODO na fakturze jest obowiązkowy?

Wystawienie faktury za niewykonaną usługę

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT podatnicy są zobowiązani do wystawienia faktury dokumentującej dokonaną sprzedaż towaru lub usługi. Faktura powinna dokumentować rzeczywiste zdarzenie gospodarcze. Czy w związku z tym, w niektórych sytuacjach, podatnik powinien wystawić fakturę za usługę, której nie wykonał?

VAT 2020 - zmiany w rozliczaniu dostaw towarów

W najbliższym czasie Ministerstwo Finansów ma opublikować projekt nowelizacji ustawy dostosowujący krajowe przepisy do szybkich zmian w unijnej dyrektywie w zakresie WDT, transakcji łańcuchowych i magazynów konsygnacyjnych. Zmiany te mają wejść w życie od 2020 roku, zatem na ich wdrożenie pozostało nieco ponad pół roku. Natomiast od 2023 r. w całej Unii Europejskiej ma obowiązywać nowy system towarowych rozliczeń wewnątrzwspólnotowych.

Centralny Rejestr Faktur, czyli nowe narzędzie do walki z nadużyciami w VAT

Centralny Rejestr Faktur zostanie utworzony już 1 lipca br. Będzie to nowe narzędzie do walki z nadużyciami w podatku VAT. Jakie dane będą gromadzone w tym rejestrze i czy w związku z tym na przedsiębiorców spadną kolejne obowiązki?

Obowiązkowy split payment - dodatkowe sankcje

Ustawodawca wprowadza obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności (split payment) w niektórych sektorach gospodarki. Wraz z nowym obowiązkiem pojawią się dodatkowe sankcje. Jedna z sankcji, w wysokości 100% kwoty podatku wykazanego na fakturze, przewidziana jest dla nabywcy, który mimo ciążącego na nim obowiązku uregulowania kwoty VAT wykazanej na fakturze w mechanizmie podzielonej płatności ureguluje tę kwotę w inny sposób.

Wystawianie faktur przez niezarejestrowanego podatnika - skutki w VAT

Ustawa o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) nakłada na podatnika obowiązek rejestracji poprzez złożenie wniosku rejestracyjnego do naczelnika urzędu skarbowego. Jednakże w praktyce taka procedura okazuje się czasochłonną. Wobec tego podatnik często pozostaje w niepewności odnośnie możliwości wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przed uzyskaniem statusu czynnego podatnika VAT, a w konsekwencji także prawa do wystawiania faktur z odpowiednią stawką VAT.

Czy zawsze faktura „na firmę” jest dobrym rozwiązaniem?

Liberalizacja przepisów prawa podatkowego oraz korzystna koniunktura gospodarcza sprzyjają rozrzutności polskich przedsiębiorców. Napędzany przez rynek konsumpcjonizm powoduje niejednokrotnie zacieranie się granicy pomiędzy firmowym a prywatnym wydatkiem. Fakturowanie „na firmę” staje się codziennością głównie z uwagi na brak świadomości podatników, którzy dokonując zakupów na dane firmowe, tracą przywileje przysługujące konsumentom oraz narażają się na ewentualne konsekwencje z tytułu ujęcia w kosztach prywatnych wydatków. Zakup na firmę a prywatnie - czy warto brać fakturę na każdy towar?

Rodzaje pustych faktur i sankcje za ich wystawianie

Puste faktury to takie dokumenty, które zostały wprowadzone do obrotu wyłącznie w celu osiągnięcia bezprawnych korzyści fiskalnych. Ustawa o VAT sankcjonuje wprowadzenie pustej faktury do obrotu prawnego. Wystawienie takiej faktury może także skutkować odpowiedzialnością za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo powszechne z Kodeksu karnego.

Dostawa towaru na terytorium Unii Europejskiej na rzecz kontrahenta spoza UE a VAT

Polscy przedsiębiorcy coraz częściej dokonują dostawy towarów na rzecz zagranicznych kontrahentów. Niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, w których podmioty spoza UE żądają dostarczenia towarów do magazynów mieszących się w granicach Unii Europejskiej. W jaki sposób naleeży traktować taką dostawę na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (VAT)?

Pamiętaj o obowiązku odbioru elektronicznej faktury!

18 kwietnia 2019 roku to ważna data dla wszystkich instytucji zlecających realizację zamówień publicznych. Tego dnia wejdzie w życie obowiązek odbierania i przetwarzania faktur elektronicznych wystawianych przez wykonawców zamówień. Na czym dokładnie polegają nadchodzące zmiany? Jak działają efaktury oraz jakie korzyści zyskają na nich polscy przedsiębiorcy?

E-faktury w zamówieniach publicznych

W zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz w partnerstwie publiczno-prywatnym będą obowiązywać e-faktury. Od 18 kwietnia 2019 r. obowiązek ten obejmie faktury dla zamówień o wartości powyżej 30 tys. euro, natomiast od 1 sierpnia tego roku - wszystkie zamówienia publiczne.

Wystawianie faktur w VAT – zasady, obowiązki, terminy

Faktura jest podstawowym dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (VAT). Posiadanie faktury, co do zasady, warunkuje możliwość odliczenia podatku naliczonego w niej zawartego i tym samym pozwala na realizację zasady neutralności VAT. Ministerstwo Finansów udzieliło obszernych wyjaśnień odnośnie wystawiania faktur, ich formy, elementów jakie faktury powinny zawierać, a także rodzajów faktur, terminów ich wystawienia oraz sposobu ich przechowywania.

Przedawnienie prawa do odliczenia VAT

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W odniesieniu do podatku VAT instytucja przedawnienia ma zastosowanie do każdego z osobna rozliczenia, niezależnie od jego wyniku, tj. zarówno do rozliczeń, w których obowiązek podatkowy przekształcił się w zobowiązanie podatkowe, jak i w przypadku prawa do odliczenia.

Kiedy można anulować fakturę VAT

Anulowanie faktury VAT może mieć miejsce wyłącznie w przypadku gdy faktura nie została wprowadzony do obrotu prawnego. Wystawca faktury, by móc ją anulować, powinien posiadać zarówno kopię, jak i oryginał dokumentu. Co jeszcze warto wiedzieć o anulowaniu faktury VAT?

Nowa wersja struktury JPK_FA(2) od 1 lipca 2019 r.

Ministerstwo Finansów opublikowało 29 marca 2019 r. nową wersję struktury logicznej jednolitego pliku kontrolnego dla faktur VAT - JPK_FA(2). Jest to wersja nr 2 tej struktury. Struktura ta będzie obowiązywać od 1 lipca 2019 r., co oznacza, że od tej daty faktury wystawione wcześniej (przed 1 lipca) muszą być raportowane już według nowej wersji struktury JPK_FA(2).

Import usług - kurs waluty obcej w rozliczeniu VAT

W imporcie usług faktury otrzymywane z tytułu nabycia usługi z reguły wystawiane są w walucie obcej, właściwej dla usługodawcy. Rodzi to konieczność prawidłowego przeliczenia waluty obcej na polską, bowiem z krajowym fiskusem można rozliczać się jedynie w polskiej walucie. Błędne przeliczenie należności może doprowadzić do powstania zaległości podatkowych.

Jakie będą skutki podatkowe twardego Brexitu?

Anglia nie zawarła umowy kształtującej relacje z Unią Europejską. Oznacza to tzw. twardy Brexit z dniem 30 marca 2019 r. Wielka Brytania przestanie być członkiem Wspólnoty i uzyska status państwa trzeciego. Jakie skutki podatkowe pociąga za sobą taki rozwój wydarzeń?

JPKatastrofa: czyli o „szkodliwych” poglądach głoszonych w dobrej sprawie

Od trzech lat ktoś (kto?) przekonuje polityków, że wystarczy „zcyfryzować podatki” i dać zarobić firmom informatycznym (kosztem rządu i podatników), a dochody podatkowe będą rosnąć jak na drożdżach.

Szacunek do faktury VAT to podstawa uczciwego biznesu

Bez szacunku do faktury VAT nie będzie prawdziwej gospodarki ani … przyzwoitości w polityce – pisze profesor Witold Modzelewski.

Poprawa płynności firm - ulga na złe długi w podatkach dochodowych od 2020 r.

Od roku 2019 w ustawie o VAT w art. 89a ust. 1a przewidziano skrócenie terminu do zastosowania ulgi na złe długi ze 150 dni do 90. Ulga ta jednak była już znana przedsiębiorcom – w Polsce korzystało z niej średniorocznie kilkanaście do kilkudziesięciu tysięcy podatników. Natomiast zupełnie nową regulacją w polskim porządku prawnym będzie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 18f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.

Czy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu zaliczki w WDT

Zgodnie z przepisami o podatku VAT obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) powstanie 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dostarczony zostanie towar. Natomiast otrzymanie zaliczki z tytułu WDT, jak i udokumentowanie tej zaliczki fakturą nie wpływa na powstanie obowiązku podatkowego.

Jakie sankcje grożą za handel fakturami kosztowymi

Handel fakturami kosztowymi nie jest nowym zjawiskiem, ale miał zostać wyeliminowany przez JPK. Nic takiego jednak się nie stało. Po wykryciu wystawcy takich faktur fiskus może skontrolować wszystkich jego kontrahentów, a to przełoży się na domiar podatku i sankcje karnoskarbowe.

Dokumentacja wywozu towaru a stawka 0% przy WDT

Niejednokrotnie zdarza się, że podatnik nie posiada listu przewozowego, który potwierdzałby dokonanie wywozu towaru poza terytorium kraju. Przechowuje jednak faktury czy też korespondencję mailową z zagranicznym kontrahentem. Czy w takiej sytuacji przedsiębiorca ma prawo zastosować stawkę 0% do dokonanej na terytorium Unii Europejskiej dostawy towarów?

Przerwanie ciągłości dostawy wewnątrzwspólnotowej

Czy dostawę przerwaną na pewien czas można uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT)?

Ulga na złe długi rozliczana w krótszym terminie

Z początkiem 2019 roku zaczęły obowiązywać nowe regulacje w zakresie stosowania ulgi na złe długi. Zmiana oznacza, jak wyjaśnia ekspert Grant Thornton, że sprzedawca/wierzyciel może odzyskać rozliczony podatek należny od faktur sprzedażowych, za które nie otrzymał zapłaty o 60 dni wcześniej, niż w stanie prawnym obowiązującym do końca 2018 r.

Błędne oznaczenie towarów na fakturze nie pozbawia prawa do odliczenia VAT

Podatnikowi VAT nie można odmówić prawa do odliczenia VAT tylko dlatego, że faktura zawierała błąd w oznaczeniu towaru – jeżeli jest w stanie przedstawić organom podatkowym wyjaśnienia i dokumenty niezbędne do ustalenia prawdziwego przedmiotu transakcji i potwierdzające, że transakcja została rzeczywiście dokonana. Podatnik w takiej sytuacji ma prawo do odliczenia VAT nawet gdy nie wystawił noty korygującej do błędnych faktur, ani nie zażądał faktur korygujących od swojego kontrahenta.

Centralny Rejestr Faktur (CRF) od 1 lipca 2019 r.

Z dniem 1 lipca 2019 r. mają wejść w życie przepisy powołujące Centralny Rejestr Faktur (CRF). Będzie on funkcjonował na bazie przesyłanych przez podatników nowych rozbudowanych plików JPK_VAT. Zmodyfikowane pliki JPK_VAT będą zawierały dane z deklaracji i ewidencji VAT.

Faktura bez daty wystawienia

W toku prowadzonej działalności gospodarczej można napotkać sytuację, w której przedsiębiorca otrzyma od dostawcy towarów lub usług fakturę, na której nie będzie określonej daty jej wystawienia, a zostanie określona jedynie data wykonania usługi/dostawy towarów. Czy w opisanej sytuacji przedsiębiorca otrzymujący taką fakturę, dokumentującą zakup, może uznać datę wykonania usługi lub dostawy towarów za datę wystawienia faktury?

Podzielona płatności przy zbiorczym przelewie za kilka faktur

Kontrahent wpłacił kwotę z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności za kilka faktur w jednym przelewie. Czy podatnik powinien zwrócić wpłaconą kwotę? Czy takie postępowanie kontrahenta obciąża podatnika i w jaki sposób?

Jak wystawić fakturę do paragonu fiskalnego, dokumentuącego sprzedaż objętą odwrotnym obciążeniem

Gdy sprzedaż objęta odwrotnym obciążeniem zostanie zaewidencjonowana na kasie rejestrującej, sposób jej zapisu w JPK_VAT i deklaracji zależy od tego, czy sprzedawca znał od początku status kupującego. Jeśli nie i naliczył VAT, to późniejsze spełnienie warunków do objęcia sprzedaży mechanizmem odwrotnego obciążenia wymaga skorygowania kwoty podatku wykazanego na paragonie fiskalnym i dokonania w związku z tym zwrotu części należności odpowiadającej kwocie podatku. W tym celu należy dokonać odpowiednich zapisów w ewidencji. Na wartości wynikające z tak skorygowanego paragonu należało wystawić fakturę oznaczoną wyrazami „odwrotne obciążenie”.

Faktury elektroniczne (e-faktury) w zamówieniach publicznych od 2019 r.

W 2019 r. wejdą w życie nowe regulacje w zakresie zamówień publicznych. Obowiązywały będą, określone w drodze nowej ustawy, zasady przesyłania faktur elektronicznych (e-faktur) oraz innych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych. Zostanie uruchomiona bezpłatna platforma do obiegu tych dokumentów.

REKLAMA