Kompensata wzajemnych wierzytelności nie wyklucza ubiegania się przez podatnika o zwrot podatku w terminie 25 dni. Tym samym, warunek otrzymania przyspieszonego zwrotu nadwyżki podatku, należy uznać za spełniony także wtedy, gdy w miejsce zapłaty należności z faktury, podatnik i wystawca faktury dokonają wzajemnego potrącenia przysługujących im wierzytelności, gdyż kompensata należności jest dopuszczalną prawnie formą rozliczeń.
Spółka prowadząca działalność produkcyjną opodatkowaną VAT uczestniczy z innymi podmiotami powiązanymi kapitałowo w tzw. rzeczywistym cash poolingu. W przyjętym schemacie prowadzony jest rachunek bankowy, na który środki są wpłacane przez uczestników posiadających nadwyżki finansowe, a jednocześnie przekazywane uczestnikom, którzy wykazują niedobory. Spółka zarządza cash poolingiem jako lider. Polega to na zapewnianiu finansowania, gdy saldo jest ujemne, oraz przez odpowiednie przekazywanie ewentualnych nadwyżek. W zamian za te czynności otrzymuje wynagrodzeniem. Pojawiła się wątpliwość, jakie skutki w podatku VAT wywiera uczestnictwo w cash poolingu w roli lidera.
Od 2017 roku wchodzi w życie wiele nowych przepisów prawa gospodarczego mających wpływ na funkcjonowanie firm. Chodzi m.in. o likwidację resortu skarbu, wprowadzenie klauzuli pewności prawa, możliwy stanie się zakaz obrotu materiałem genetycznie modyfikowanym. nastąpi podwyższenie cen energii elektrycznej, zliberalizowany będzie rynku gazu, wchodzą w życie ważne zmiany w podatkach VAT, PIT i CIT, zniesiony został obowiązek uzyskiwania pozwoleń na wycinkę drzew na działce.
Przyzwyczailiśmy się już, że wraz z nadejściem nowego roku ustawodawca funduje nam szereg zmian w przepisach podatkowych, które w mniej lub bardziej znaczący sposób rzutują na dalsze funkcjonowanie naszego przedsiębiorstwa. Najwięcej kontrowersji budzą nowe regulacje w zakresie podatku VAT, a tym bardziej tak rozległe nowelizacje, jakie weszły w życie wraz z nadejściem nowego 2017 roku. Zazwyczaj krytykujemy wówczas nowe niekorzystne dla nas rozwiązania. Spróbujmy jednak przyjrzeć się zmianom w skali globalnej – zwłaszcza tym, których celem jest uszczelnienie systemu i walka z wyłudzeniami podatku VAT.
Relatywnie krótka praktyka stosowania JPK zdążyła wzbudzić szereg wątpliwości, które spędzają sen z powiek podatnikom. Narzędzie mające w założeniu usprawnić i przyśpieszyć pracę organów podatkowych, a co się z tym wiąże ułatwić życie kontrolowanym, zdaje się być wysoko problematyczne. Pomimo bowiem odpowiedzi, które zostały zamieszczone na stronie resortu finansów, wciąż pozostają pewne niedopowiedzenia, wskazując na niekompletność regulacji w tym względzie (brak dalekowzroczności ustawodawcy).
Minister Rozwoju i Finansów przygotował projekt ustawy o Centralnej Bazie Rachunków (CBR). Głównym celem projektowanej ustawy jest ułatwienie lokalizowania środków finansowych pochodzących z przestępstw. CBR pozwoli także szybciej uzyskiwać przez komorników sądów i organy egzekucyjne pełną informację o potencjalnych miejscach przechowywania przez dłużników wartości majątkowych. CBR zawierać ma dane dotyczące rachunków bankowych i rachunkach w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej (także rachunków płatniczych), rachunków papierów wartościowych, rachunkach w funduszach inwestycyjnych, IKE i IKZE, umów ubezpieczeniowych z elementami inwestycyjnymi, umów o udostępnieniu skrytki sejfowej w banku, umów umożliwiających przechowywanie danych uwierzytelniających niezbędnych do uzyskania dostępu do walut wirtualnych.
Zmiany w ustawie o VAT, które wchodzą w życie 1 stycznia 2017 r., zapewnią organom podatkowym nowe uprawnienia, natomiast podatnikom przysporzą nowych obowiązków. – Przepisy zawarte w nowelizacji uderzą m.in. w budowlańców, którym grozić będzie sankcja w wysokości 30 lub nawet 100% VAT – zauważa Arkadiusz Łagowski, doradca podatkowy w Grant Thornton.