REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Elektroniczne zgłoszenia INTRASTAT

1 lutego 2011 r. weszło w życie rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Zgłoszenia mogą być składane tylko w formie elektronicznej.

Nowe prawo podatkowe w Księstwie Lichtensteinu

Księstwo Lichtensteinu, niewielkie państwo, położone w Alpach na granicy z Austrią od wschodu i ze Szwajcarią od zachodu i południa, znane jako kraj oferujący konkurencyjne zasady opodatkowania i stabilny system prawny. Z tego względu stanowi ono jedno z większych światowych centrów finansowych, gdzie liczne spółki holdingowe i instytucje finansowe zdecydowały się ustanowić swoje siedziby.

10 lat na odbiór nadpłaconych składek ZUS

Umorzenie składek nadpłaconych Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych po 10 latach zakłada omawiana w Sejmie nowelizacja czterech ustaw. Przed głosowaniami zmian, nowelizacja trafi jeszcze do sejmowej komisji polityki społecznej i rodziny.

Praktyczne aspekty wyceny rezerw na świadczenia pracownicze na przykładzie odpraw emerytalnych

W jaki sposób tworzyć rezerwy na świadczenia pracownicze i jak dokonać ujawnienia o nich informacji w sprawozdaniu finansowym? Poniżej przedstawimy przykład tworzenia rezerw wraz z metodą wyceny i sposobem ujawnienia informacji w sprawozdaniu finansowym, przy założeniu stosowania, w ramach prowadzonej polityki rachunkowości, postanowień KRS 6 „Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe”.

REKLAMA

Wynagrodzenia w finansach i księgowości

Page Personnel w ramach pracy zespołu Finance & Accounting przeprowadził badanie wynagrodzeń w obszarze finansów i księgowości. Celem audytu było sprawdzenie aktualnego poziomu płac w tym sektorze oraz trendów na 2011 r.

Nowa ustawa o ochronie informacji niejawnych

Dotychczasowy system ochrony informacji niejawnych w Polsce tworzyła ustawa z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631 ze zm.), która wraz z wydanymi na jej podstawie przepisami wykonawczymi w coraz większym stopniu odstępowała od obowiązujących – nie tylko w Polsce – standardów przetwarzania i przekazywania informacji, w tym przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych.

Jak prawidłowo wystawiać faktury po 1 stycznia 2011 r.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. wprowadzono wiele zmian w przepisach dotyczących wystawiania faktur. Zmiany te można podzielić na dwie grupy. Do pierwszej z nich należą zmiany związane z nowelizacją dotychczasowego rozporządzenia o fakturach. Druga grupa zmian wynika z wydania przez Ministra Finansów nowego rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych.

Jak postąpić w przypadku, gdy sprzedaż nie została zaewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej

Podatnik wystawił fakturę, lecz nie zaewidencjonował sprzedaży na kasie. Myślał, że klient jest przedsiębiorcą. Co w tej sytuacji zrobić? Czy zarejestrować sprzedaż na kasie z opóźnieniem, czy po prostu zaksięgować fakturę i napisać wyjaśnienie? Co grozi takiemu podatnikowi? Czy nie będzie mógł odliczyć podatku naliczonego od sprzedanego w ten sposób towaru?

REKLAMA

Prawne podsumowanie stycznia 2011 r.

Niniejszy artykuł stanowi podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które weszły w życie w styczniu 2011 r.

Podwyżka VAT na ubranka i obuwie dziecięce od 2012 r.

Podwyżka VAT na ubranka niemowlęce i obuwie dziecięce powinna obowiązywać od 1 stycznia 2012 roku, a nie 1 lipca 2011 roku - taką poprawkę do rządowego projektu nowelizacji ustawy o VAT zarekomenduje Sejmowi komisja finansów publicznych.

Rada Fiskalna i podatek bankowy

Powołanie Rady Fiskalnej, która byłaby superarbitrem i recenzentem w sprawach dotyczących finansów państwa oraz wprowadzenie podatku od instytucji finansowych - przewidują przygotowane przez SLD projekty ustaw.

Zaliczki uproszczone na PIT 2012

Przedsiębiorcy mogą płacić zaliczki na podatek dochodowy w stałej wysokości przez cały rok (są to tzw. zaliczki uproszczone). Trzeba jednak zawiadomić o takim zamiarze urząd skarbowy do 20 lutego danego roku.

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć umorzone wierzytelności?

Umorzenie wierzytelności stanowi koszt podatkowy, jeśli dotyczy przychodów opodatkowanych zaliczonych do przychodów należnych, zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy trzech współwłaścicieli lokalu powinno wystawiać trzy faktury za najem?

Jeżeli każdy ze współwłaścicieli jest podatnikiem VAT zobowiązanym do jego rozliczenia w zakresie świadczonych usług najmu lokalu użytkowego, winny być wystawiane trzy odrębne faktury VAT z tytułu świadczenia usług najmu przez każdego ze współwłaścicieli, w zakresie posiadanego udziału w lokalu użytkowym.

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć zwrot nakładów na zakup środka trwałego?

Dokonany w jakiejkolwiek formie zwrot nakładów poniesionych na zakup środka trwałego nie pozwala na zaliczenie tych wydatków do kosztów podatkowych. W szczególności również odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi, nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak należy prawidłowo dokumentować usługi transportu towarów w świetle ustawy o VAT?

Przepisy prawa podatkowego nie wymagają, aby poza kopią wystawianych faktur za transport na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowy transport towarów, przedsiębiorca dysponował oryginałami dokumentów przewozowych. Wystarczające jest posiadanie i przechowywanie w swojej dokumentacji kopii faktur VAT, do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Czy powstanie zawinionego niedoboru spowoduje obowiązek naliczenia VAT?

W związku z powstaniem niedoborów zawinionych u przedsiębiorcy nie wystąpi obowiązek w podatku VAT należnym – czyli obowiązek opodatkowania powyższych niedoborów podatkiem od towarów i usług.

Jak prawidłowo określić moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieściągalnej wierzytelności?

Nieściągalną wierzytelność należy uznać za koszt, który nie ma bezpośredniego związku z przychodem danego roku podatkowego. Dlatego możliwe jest zakwalifikowanie takich wierzytelności do podatkowych kosztów uzyskania przychodów w dniu ich ujęcia w księgach rachunkowych (zaksięgowano), na podstawie otrzymanej faktury, albo innego dowodu.

Czy koszty wysyłki ponoszone przy sprzedaży towarów przez Internet są opodatkowane VAT?

Dokonując sprzedaży towarów, sprzedawca dokonuje wyłącznie dostawy towarów, nie świadczy usług pocztowych. Koszty dodatkowe które ponosi, wchodzą w skład jego podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów. Stanowiąca koszt dodatkowy, opłata pocztowa, jest jednym z poniesionych kosztów związanych ze świadczeniem głównym, która w efekcie kształtuje kwotę ostateczną żądaną od nabywcy.

Jak rozliczyć podatkowo wniesienie nieruchomości do spółki jawnej?

Prowadzę działalność gospodarczą. Zamierzam wkrótce z kolegą założyć spółkę jawną. Obaj wnosimy do spółki wkłady w różnych wartościach i w ten sposób zostanie określona wysokość udziałów dla każdego z nas. Jeśli chodzi o mój wkład do spółki to będzie to zabudowana nieruchomość o wartości ok. 600 tys. zł. W związku z tym mam pytanie, czy wniesiony przeze mnie w ten sposób wkład w postaci nieruchomości do spółki będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym PIT?

Jaki podatek od nieruchomości nie wykorzystywanej w całości?

Jestem właścicielem spółki z o.o. Zamierzam kupić od innej spółki częściowo zabudowaną nieruchomość. Na tej nieruchomości o pow. 4 ha znajdują się: stróżówka, droga dojazdowa, suwnica z utwardzonym placem, hala produkcyjna i budynek biurowy. Nabytą nieruchomość będę wykorzystywał dopiero po kilku miesiącach po zakupie, z uwagi na przeniesienie całej firmy i działalności z dotychczasowej siedziby. Czy w związku z tym będę miał obowiązek zapłaty podatku od nowo nabytej nieruchomości już od momentu jej zakupu czy też może od chwili przeniesienia i rozpoczęcia tam działalności? Ponadto po przeniesieniu działalności do nowej siedziby spółka i tak nie będzie wykorzystywała całej nieruchomości bowiem zakup ten realizuję z myślą o przyszłości i powiększeniu produkcji w trakcie najbliższych lat.

80 proc. podstawy wymiaru zasiłku chorobowego również dla pracownika po 50 roku życia

Dnia 1 stycznia 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy chorobowej, która różnicuje wysokość zasiłku chorobowego w zależności od przyczyny niezdolności do pracy, jak również miejsca leczenia.

Przeprowadzanie badań lekarskich i wydawanie świadectw pracy będzie łatwiejsze

Pracodawcy będą przeprowadzali wstępne badania lekarskie oraz wydawali świadectwa pracy na nowych zasadach – takie zmiany przewiduje nowelizacja kodeksu pracy.

Deklaracja na podatek od środków transportowych

Do 15 lutego właściciele niektórych środków transportu mają obowiązek złożenia deklaracji DT-1. Obowiązek ten dotyczy właścicieli samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych i balastowych, przyczep, naczep i autobusów.

Czy opłatę za kurs szkoleniowy osoby zatrudnionej na umowę zlecenia można zaliczyć do kosztów podatkowych

Nasza spółka z o.o. zatrudnia pracownika na umowę zlecenia. Chcemy go wysłać na kurs szkoleniowy podwyższający jego kwalifikacje. Czy możemy opłaty za kurs zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Firmy rozliczające VAT według tzw. proporcji czeka więcej obowiązków

Firmy rozliczające VAT według tzw. proporcji czeka więcej obowiązków. Aby skorzystać z pełnego odliczenia VAT, będą musiały obliczyć, czy podatek do odliczenia nie przekroczył 500 zł. To zmiana, która niepotrzebnie utrudni działalność firm - oceniają eksperci.

Ujednolicone zasady opłacania składki zdrowotnej za pracowników delegowanych za granicę

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje zmiana przepisu, która miała na celu wyeliminowanie luki wprowadzonej niezamierzenie od 2007 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przez dodanie ust. 6 do art. 32), czego skutkiem było zróżnicowanie sytuacji pracowników delegowanych w zależności od kraju wykonywania pracy.

PIT-28 należy złożyć do końca stycznia

31 stycznia 2011 r. mija termin złożenia zeznania rocznego PIT-28. Składają je podatnicy opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Czy zwrot wydatków za odwołanie pracownika z urlopu jest opodatkowany PIT?

Prawo do nieprzerwanego urlopu jest jednym z podstawowych praw pracownika. Może się jednak zdarzyć sytuacja, że pracodawca odwoła pracownika z urlopu. Pojawia się w związku z tym pytanie, czy zwrot wydatków poniesionych przez pracownika z tytułu odwołania z urlopu jest przychodem pracownika, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak wspólnicy spółki cywilnej odpowiadają za zobowiązania podatkowe?

W spółce cywilnej wspólnicy dążą do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego. Ścisłe związanie wspólników spółki cywilnej w dążeniu do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego ma także swoje odzwierciedlenie na gruncie odpowiedzialności tych wspólników za zobowiązania podatkowe.

Jak właściwie udokumentować wewnątrzwspólnotową dostawę towarów?

Podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów mają wątpliwości jakie dokumenty są niezbędne dla zastosowania 0-proc. stawki przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów. Wszystko przez nieprecyzyjne przepisy ustawy o VAT w kwestii tego, które dokumenty należy traktować jako obowiązkowe, a które podatnik jest zmuszony okazać organom podatkowym fakultatywnie.

Czym grozi brak podpisu spadkobiercy lub obdarowanego na zgłoszeniu nabycia majątku?

Spadkobiercy, którzy odziedziczyli majątek lub podatnicy, którzy otrzymali darowiznę powinni pamiętać o spełnieniu wymogów formalnych przy zgłoszeniu organowi podatkowemu. Częstym błędem jest brak podpisu podatnika lub jego pełnomocnika na zgłoszeniu nabycia majątku składanym do urzędu skarbowego. Jakie skutki podatkowe wiążą się z brakiem podpisu podatnika lub jego pełnomocnika na zgłoszeniu nabycia majątku

Kto może skorzystać ze zwolnienia z PIT dochodów z agroturystyki?

Wiele osób trudni się agroturystyką, która polega między innymi na wynajmie pokoi gościnnych i świadczeniu usług rekreacyjnych. Zdarza się, że osoby, świadczą usługi agroturystyczne nie są właścicielami budynków, w których świadczone są te usługi. Powstaje w związku z tym pytanie, czy osoby będące jedynie posiadaczami budynków mogą skorzystać ze zwolnienia od PIT dochodów uzyskiwanych z agroturystyki.

Na czym polega ograniczony i nieograniczony obowiązek podatkowy?

Czym jest tajemnica skarbowa i kogo chroni?

Jedną z naczelnych zasad postępowania podatkowego jest przestrzeganie przez organy podatkowe tajemnicy skarbowej.

Kiedy wygasa prawo do zwrotu nadpłaty?

Podatnikowi przysługuje zwrot nadpłaty, czyli nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Prawo do zwrotu nadpłaty nie jest jednak bezterminowe. Kiedy wygasa prawo do zwrotu nadpłaty?

Na czym polega pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych?

Deklaracja podatkowa nie musi być podpisana przez podatnika. Może to zrobić pełnomocnik. Jaki zakres ma tego rodzaju pełnomocnictwo?

Kiedy organ podatkowy określa podstawę opodatkowania w drodze oszacowania?

W niektórych przypadkach organ podatkowy określa podstawę opodatkowania w drodze oszacowania. Kiedy ma to miejsce oraz jakie metody oszacowania może stosować organ podatkowy?

Czy i kiedy następuje przejście praw i obowiązków podatnika na jego spadkobierców?

W razie śmierci podatnika na jego spadkobiercach ciąży szereg praw i obowiązków, np. prawo do zwrotu nadpłaty lub zwrotu podatku wraz z oprocentowaniem. W takiej sytuacji określone obowiązki spoczywają także na organach podatkowych.

Kiedy można zaliczyć do kosztów wydatki na wynajem mieszkania w innej miejscowości?

Czasem przedsiębiorca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wynajmuje mieszkanie w innej miejscowości niż jego miejsce zamieszkania w celu świadczenia usług. W takiej sytuacji wydatki jakie ponosić z tytułu wynajmu i używania tego mieszkania mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności w okresie świadczenia tych usług.

Czy wydatki na adaptację budynku gospodarczego można zaliczyć do kosztów?

Wydatki poniesione na wykonanie prac budowlanych, polegających na dostosowaniu obiektu do potrzeb prowadzonej działalności nie wprowadzonego do ewidencji środków trwałych, należy zakwalifikować jako ulepszenie i zaliczać do kosztów uzyskania przychodów tylko poprzez odpisy amortyzacyjne.

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć straty w środkach obrotowych?

Chcąc zaliczyć straty do kosztów uzyskania przychodów, przedsiębiorca musi wykazać, że były one nieuniknione w działaniach służących uzyskaniu przychodu.

Czy wydatki na wycieczki dla kontrahentów można zaliczyć do kosztów?

Zdaniem organów podatkowych wydatki poniesione przez przedsiębiorcę na zakup wycieczki zagranicznej dla kontrahentów mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Czy wydatki na siłownię, basen i treningi sztuk walki mogą być zaliczone do kosztów?

W szczególnych warunkach prowadzenia działalności gospodarczej wydatki ponoszone na basen, siłownię oraz opłacenie treningów sportu walki właściciela firmy mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Kiedy można zaliczyć do kosztów wydatki marketingowe?

Koszty dotyczące wydatków marketingowych powinny być potrącane w dacie ich poniesienia.

Czy bonus pieniężny udzielony kontrahentowi stanowi koszt uzyskania przychodów?

Bonus pieniężny udzielony kontrahentowi stanowi koszt uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jaki jest prawidłowy termin ujęcia w kosztach składek na ZUS, FP i FGŚP?

O terminie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów decyduje fakt czy składki są zapłacone w terminie czy też nie.

Czy wydatki na polisę na życie przedsiębiorcy mogą stanowić koszt?

Zdaniem organów podatkowych wydatki związane z opłaceniem składek na ubezpieczenie na życie osoby prowadzącej działalność gospodarczą mają charakter wydatków osobistych. Nie mają one bezpośredniego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i nie są wydatkami ponoszonymi w celu powstania lub zwiększenia przychodu oraz zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodu.

Czy wydatki na zakup bonów towarowych można zaliczyć do kosztów?

Zakupu bonów towarowych nie można uznać jako zakupu towarów lub usług w celu uzyskania przychodów. Bony towarowe wyrażają bowiem jedynie prawo do nabycia w określonej perspektywie czasowej pewnych bliżej nie sprecyzowanych dóbr konsumpcyjnych.

Czy wydatki na zakup okularów korekcyjnych można zaliczyć do kosztów?

Zdaniem organów podatkowych wydatku na zakup okularów korekcyjnych do swojego użytku przedsiębiorca nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.

REKLAMA