Podatnicy, którzy jeszcze nie otrzymali z gminy decyzji o wysokości podatku od nieruchomości, nie muszą się martwić, że zapłacą odsetki tylko dlatego, że termin wpłaty pierwszej raty tego podatku minął 15 marca br. W przypadku opóźnień w wysyłce decyzji gminy zaznaczają w nich, że podatnik na uiszczenie podatku ma 14 dni od dnia otrzymania dokumentu określającego jego wysokość.
Jesteśmy firmą produkcyjną, która produkuje i obrabia części do silników okrętowych i eksportuje je do Norwegii. Odlewy, które obrabiamy, albo kupujemy, albo zostają nam powierzone. Stawka VAT na obróbkę odlewów wysyłanych do Norwegii wynosi 22 proc. Czy odlewy, które kupiliśmy od Norwegów, po obróbce sprzedajemy Norwegom jako towar ze stawką 0 proc., czy na towar jest stawka 0 proc., a na obróbkę - 22 proc.? Jakie stawki VAT należy stosować, jeżeli Norwegowie kupują odlewy w Polsce, a nam powierzają ich obróbkę? Co powinniśmy zafakturować i z jaką stawką w momencie ich wysyłki do Norwegii?
Jednostka wystawiła fakturę za dostawę ciepła 11 grudnia 2004 r., z prognozowaną kwotą wykonania sprzedaży za cały grudzień 2004 r. W umowie o dostawę ciepła zawarto klauzulę, iż termin płatności ujęty będzie w fakturze i ustalono go na 17 dzień następnego miesiąca po miesiącu, w którym została wykonana usługa. Faktura została zapłacona przez odbiorcę 18 grudnia 2004 r. Kiedy w przedstawionych sytuacjach powstaje obowiązek podatkowy w VAT? Czy jednostka mogła wystawić fakturę 10 grudnia 2004 r. z prognozowaną sprzedażą za grudzień 2004 r.? Kiedy powstaje obowiązek podatkowy, jeżeli odbiorca zapłaci 29 grudnia 2004 r., faktura została wystawiona 31 grudnia 2004 r., a obowiązek zapłaty wynikający z umowy o dostawę ciepła ustalono na 21 stycznia 2005 r.? Czy możliwe jest wykazanie tego podatku w deklaracji grudniowej (wcześniejsze wykazanie podatku rodzi negatywne konsekwencje w postaci konieczności sporządzenia korekty deklaracji za grudzień 2004 r.)?
Rozliczanie dochodów ze sprzedaży akcji sprawia wiele problemów.
Podczas remanentu w sklepie w 2002 r. zostały stwierdzone niedobory na znaczną kwotę, do których przyznał się kierownik sklepu wykonujący tam usługi handlowe na podstawie umowy o współpracy (prowadził własną firmę i wystawiał faktury za usługi handlowe). Po sporządzeniu protokołu z remanentu potwierdził on powstałe braki i zobowiązał się na piśmie do spłacenia ich wartości w ratach w ciągu 6 miesięcy. Niestety, nie wywiązał się z tego zobowiązania. Sprawa została skierowana na drogę postępowania sądowego. W 2004 r. sąd wydał nakaz zapłaty dochodzonego długu, jednak wyrok ten nie jest prawomocny, a dłużnik zapowiedział, że będzie się odwoływał. Proszę o poradę, co należy zrobić z towarem, który jest na stanie magazynowym w księgowości, a faktycznie go nie ma. Towar ten prawdopodobnie został wyniesiony przez tę osobę i sprzedany poza sklepem, a gotówka nigdy nie trafiła do kasy. Kiedy wartość tego towaru można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w przypadku, gdy dług nie zostanie spłacony, i co należy zrobić z podatkiem VAT, który został odliczony od tych towarów w miesiącu ich zakupu?