Każdy, kto ma wątpliwości, jak podatkowo rozwiązać dane zagadnienie, rozliczyć konkretną transakcję, może zadać pytanie Ministrowi Finansów, składając wniosek o interpretację indywidualną. Minister, a raczej w jego imieniu jeden z pięciu dyrektorów izb skarbowych właściwych do wydania interpretacji indywidualnej, ma na jej wydanie trzy miesiące od otrzymania wniosku podatnika. Pytania można zadać w zakresie sytuacji, która miała miejsce, jak i zdarzenia przyszłego, które dopiero się wydarzy.
Czynny płatnik podatku VAT, który chce zlikwidować działalność gospodarczą, powinien dopełnić obowiązku związanego z rozliczeniem tego podatku. Według przepisów ustawy o VAT, podatnik ma obowiązek sporządzenia spisu z natury, w którym wykaże wszelkie posiadane na dzień likwidacji działalności towary, od których przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
Przedstawiamy wyjaśnienia ekspertów Ministerstwa Finansów w zakresie ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT, w świetle przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. w związku z dostawą energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego oraz świadczenia usług: telekomunikacyjnych, komunalnych, usług najmu, dzierżawy, leasingu, ochrony osób oraz stałej obsługi prawnej i biurowej.
W przypadku niektórych usług zwolnionych z VAT (usługi ubezpieczeniowe, udzielanie kredytów, pożyczek , poręczeń, gwarancji, usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe oraz usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych) trzeba rozpoznać moment powstania obowiązku podatkowego ze względu na konieczność ustalenia wysokości proporcji uprawniającej do proporcjonalnego odliczenia podatku VAT w sytuacji wystąpienia u danego podatnika również sprzedaży opodatkowanej. Publikujemy wyjaśnienia ekspertów Ministerstwa Finansów w tym zakresie, w świetle nowych przepisów, obowiązujących od 1 stycznia 2014r.