Osoba fizyczna, podatnik VAT, prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zawiązała spółkę cywilną z drugim wspólnikiem, również podatnikiem VAT, i wniosła środek trwały do spółki, zakupiony wcześniej na swoją działalność jednoosobową. Czy osoba wnosząca wkład powinna wystawić fakturę VAT i opodatkować sprzedaż środka trwałego ze stawką, jaką był opodatkowany przy zakupie, czy też taki wkład korzysta ze zwolnienia od VAT? Czy w takim przypadku wkład w postaci środka trwałego powinien być wykazany na fakturze w kwocie brutto czy w kwocie netto?
Do celów produkcyjnych skupujemy jabłka od sadowników. Część naszych dostawców jest rolnikami indywidualnymi niemającymi założonego rachunku bankowego. W związku z tym ich dostawy nie mogą być udokumentowane ani fakturą VAT zakupu, ani fakturą VAT RR. Jako dowód dostawy wystawiamy im PZ, gdzie umieszczamy ich oraz nasze dane, ilości surowca, cenę jednostkową i wartość. PZ zostają podpisane przez obie strony. Znajduje się na nich także data dostawy. Zapłata za dostawę często następuje w innym okresie (miesiącu, a nawet innym roku) niż data dostawy. Czy można wartość dostawy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, w którym nastąpiła, czy dopiero w momencie zapłaty? Czy PZ jest wystarczającym dowodem dostawy, aby można było zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodów?
Nasza firma realizuje część obiektu budowlanego, którą wykonujemy za pośrednictwem podwykonawcy. Umowę z podwykonawcą zawarliśmy na następujących warunkach:• podwykonawca realizuje roboty montażowe z materiału będącego naszą własnością,• nasza firma zapewnia odpowiednie projekty, wszelkie niezbędne materiały oraz organizuje zaplecze budowy: rusztowania, przyłącza do poboru prądu i wody itp. Podwykonawca wystawia fakturę za wykonane usługi, np. montaż posadzki. Nie obciążamy go kosztami rusztowań, prądu ani innych materiałów, gdyż zgodnie z umową zamawiamy u niego tylko usługę, a sami jesteśmy zobowiązani zapewnić wszelkie warunki umożliwiające jej wykonanie. Czy taki sposób rozliczenia z podwykonawcą jest prawidłowy?
Dwa lata temu rozpoczęłam działalność gospodarczą, otwierając sklep spożywczy. Niestety, obecnie muszę go zlikwidować. Wiem, jak postąpić z towarami, natomiast moje pytanie dotyczy kasy fiskalnej, którą zainstalowałam praktycznie od początku prowadzenia działalności. Czy mogę ją sprzedać, czy też powinnam oddać do jakiegoś punktu, który zajmuje się niszczeniem kas?
Zamierzam założyć własną firmę, której głównym przedmiotem działalności będzie produkcja spodów do obuwia. Jednak ze wstępnego rozeznania rynku zorientowałem się, że większość materiałów potrzebnych do produkcji będę zmuszony kupować za granicą. Prawdopodobnie więc większość poniesionych przeze mnie kosztów będzie w euro. Ponieważ nie stać mnie jeszcze na zatrudnienie odpowiednich pracowników, muszę wiedzieć, jak rozliczać wydatki poniesione w euro? Czy powinienem je przeliczać na złote, jak się do tego zabrać?
Prowadzę jednoosobowo działalność gospodarczą i samodzielnie rozliczam się z fiskusem. Ostatnio w maju 2005 r. urząd skarbowy wytknął mi nieprawidłowości w zeznaniu za 2002 r. Po wezwaniu na przesłuchanie poinformowano mnie, że uszczuplenie wynosi 1800 zł. Po zbadaniu tej kwestii okazało się, że tak jest w istocie, choć działo się to bez mojej wiedzy. Chcę zapłacić te pieniądze, ale powiedziano mi, że będę odpowiadał również za wykroczenie skarbowe. Czy to prawda?
W wyniku kontroli podatkowej stwierdzono, że powinnam być podatnikiem VAT czynnym już w 2002 (od października) i 2003 roku. Obliczono mi kwotę należną VAT do zapłaty przyjmując, że wpis w książce podatkowej jest kwotą brutto. Czy muszę zrobić korektę zeznań rocznych za te lata? W 2003 r. mój dochód wynosił: 25 311,78 (64 751,49 - przychód i 39 439,71 - koszty). Jeżeli zmienię kwotę przychodu na netto, to dochód zmieni się na kwotę 17 912,90 (przychód - 57 352,61, koszty - 39 439,71). Czy powstałą nadpłatę w zakresie podatku dochodowego mogę przekazać na konto zaległego VAT? W maju 2004 r. zadeklarowałam zostanie podatnikiem VAT, ale za styczeń-kwiecień tego roku nie odprowadzałam podatku. Czy powinnam wystawić korekty do rachunków wystawionych na podstawie ordynacji podatkowej, czy też w ich miejsce należy wystawić faktury VAT? Czy mój odbiorca będzie mógł odliczyć VAT z takich faktur?
Stowarzyszenie miało w 2004 r. sprzedaż zwolnioną z VAT i opodatkowaną VAT. Czy do obliczenia współczynnika, o którym mówi art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, należało przyjąć sprzedaż wszystkich miesięcy, czy tylko tych, w których wystąpiła łącznie sprzedaż zwolniona i opodatkowana? Czy w miesiącach, w których występuje tylko sprzedaż zwolniona lub nie ma sprzedaży, przysługuje w 2005 r. odliczenie podatku naliczonego w części wynikającej z wymienionego współczynnika?
Uczelnia wyższa zakupuje u kontrahentów zarówno z UE, jak i z USA licencje na bazy danych oraz oprogramowania naukowo-techniczne. Czy uczelnia zobligowana jest do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej wystawionego przez odpowiednie dla danego kontrahenta organa administracji podatkowej? Jeżeli tak, to czy musi być to oryginał lub kopia poświadczona notarialnie, czy wystarczy tylko kserokopia? Czy uczestnicy konsorcjum, którzy płacą składki za dostęp do baz danych na konto uczelni, też ewentualnie muszą posiadać taki dokument? Czy uczestnicy konsorcjum, którzy płacą bezpośrednio kontrahentowi, są zobligowani do posiadania certyfikatu? Czy kontrahent zagraniczny musi każdemu płacącemu licencjobiorcy przesłać certyfikat w oryginale, czy może dla potrzeb naszych organów podatkowych wystarczy kserokopia?