Centrala w Warszawie ma podpisaną umowę ramową, dotyczącą współpracy z jednym z operatorów sieci komórkowych. Część numerów przydzielona została do naszego Oddziału - i za użytkowanie tych numerów jesteśmy obciążani. W lutym centrala dokonała u operatora zmiany dwóch numerów abonenckich (z 601... na 605...). Jeden ze starych numerów stał się nieaktywny, w jego miejsce użytkujemy nowo przyznany numer, za który zapłaciliśmy 1 PLN za aktywację. Natomiast w czerwcu br. drugi ze starych numerów abonenckich, za zgodą naszej dyrekcji i operatora, przeszedł na prywatny numer jednego z naszych pracowników. Dokonano cesji numeru z Oddziału na osobę fizyczną. W to miejsce Oddział użytkuje nowo przyznany numer, za który zapłaciliśmy 1 PLN za aktywację. Czy cesja, o której mowa, jest opodatkowana podatkiem VAT? Jeżeli tak, to jaka kwota powinna być podstawą?
Moja działalność gospodarcza, oprócz usług reklamowych, polega m.in. na wydawaniu gazety lokalnej (od stycznia br.). Drukarnia na moje zlecenie drukuje gazetę, a ja rozwożę ją po lokalnych sklepach i kioskach. Nieczęsto się zdarza, że uda się gazetę sprzedać w takiej ilości, jaka została wydrukowana. Niesprzedane gazety (zwroty) zostają u mnie i są niszczone, a czasami rozdawane. Proszę o odpowiedź, jak prawidłowo należy udokumentować dla celów VAT i podatku dochodowego niesprzedane egzemplarze gazet. Czy należy sporządzać protokoły na gazety, które zostają zniszczone, a na rozdawane - faktury wewnętrzne? Cena gazety brutto wynosi 2,20 zł. Czy muszę od zwrotów płacić należny VAT i podatek, skoro fakturę z drukarni zaksięgowałem w całości w koszty i odliczyłem podatek naliczony? Dodam, że prowadzę książkę przychodów i rozchodów.
Oboje z mężem jesteśmy podatnikami VAT czynnymi. Poza działalnością gospodarczą, którą prowadzi każde z nas na własny rachunek, uzyskujemy przychody z najmu części budynku mieszkalnego, stanowiącego naszą prywatną współwłasność. Usługi najmu świadczymy dla firmy będącej podatnikiem VAT, która przeznacza pomieszczenia dla swoich pracowników na cele mieszkalne. W umowie najmu zaznaczyliśmy, że mieszkań nie można używać na cele inne niż mieszkalne. Budynek ani żadna jego część nie jest ujęta w ewidencji środków trwałych, nie jest też związany z prowadzoną przez nas działalnością gospodarczą. Przychody z najmu wykazujemy w deklaracji VAT-7 jako zwolnione (PKWiU ex. 70.20.11). Wątpliwości nasze budzi sposób rozliczeń narzucony przez najemcę, tj. liczba faktycznie wykorzystanych dni w miesiącu razy kwota za 1 dzień, a raczej za nocleg. Czy taki sposób rozliczeń nie spowoduje, że najem ten powinien być opodatkowany stawką 7%? Czy nie lepiej byłoby zrobić aneks do umowy i określić czynsz najmu na stałym poziomie?
Proszę o odpowiedź, czy ogłoszenie w sprawie sprzedaży towarów lub też oferty usług może być kosztem. Jeżeli tak, to w jakim dniu (w dniu jego obwieszczenia, wystawienia faktury, poniesienia kosztu, zapłaty czy też dopiero po wystąpieniu przychodu z tytułu sprzedaży)? A co w przypadku, gdy taka sprzedaż nie dojdzie do skutku?
Od kilku lat prowadzę działalność gospodarczą i rozliczam się przez kartę podatkową. W tym roku w związku ze zwiększeniem obrotów będę musiał przejść na VAT. Ponieważ do tej pory nie musiałem się z niego rozliczać, proszę o poradę, czy moje poniższe przykładowe rozliczenie jest prawidłowe. Przykład: Pan X zamówił w mojej firmie konstrukcję stalową, dla sporządzenia której wydałem poniższą sumę (stawka VAT 22 proc.): stal 100 zł + 22 zł VAT, farba 100 zł + 22 zł VAT, inne towary 100 zł + 22 zł VAT, pensja dla pracownika i mój zysk 100 zł. Razem wydałem 400 zł + 66 zł VAT. Czy na wystawionej klientowi fakturze ceną netto będzie 466 zł, a brutto 568,52 (w tym 102,52 zł VAT)? Czy rozliczając się z urzędem skarbowym płacę mu 102,52 zł - 66 zł, co daje kwotę 36,52 zł? Jeżeli mój sposób naliczania należności VAT jest błędny, to proszę o podanie prawidłowego.
Spółka w 2002 r. naliczyła odsetki i rozliczyła je w ramach potrącenia należnego zobowiązania. Nota odsetkowa nie została zaakceptowana. Jednostka, której naliczono odsetki, wystąpiła do sądu, uznając, że odsetki były nienależne. W grudniu 2004 r. sąd oddalił pozew na korzyść spółki. Proszę o informację, czy w rozliczeniu podatku dochodowego za 2002 r. należało przyjąć odsetki, uznając je za otrzymane, czy odsetki te należało przyjąć do opodatkowania dopiero w 2004 r., tj. w momencie oddalenia pozwu jednostki, której odsetki naliczono.
Pracuję w stowarzyszeniu prowadzącym publiczną szkołę podstawową w ramach programu "mała szkoła". Utrzymujemy się z subwencji oświatowej przekazywanej przez organ gminy, z obowiązkiem rozliczenia się z niewykorzystanej części otrzymanych środków. Budynek szkoły został nam użyczony przez urząd gminy na czas nieokreślony. Podczas wakacji w szkole przeprowadzono prace modernizacyjno-remontowe, m.in. nowa instalacja elektryczna, nowe tynki, malowanie ścian i sufitów, wymiana podłóg - na kwotę ok. 25 000 zł. Czy koszt ten należy potraktować jako "inwestycję w obcym środku trwałym" i dokonywać odpisów amortyzacyjnych, czy może zaliczyć bezpośrednio w koszty? Spotkałam się z opinią, że inwestycje sfinansowane z dotacji nie mogą być amortyzowane. Czy to prawda?