Kategorie

Porady prawne

25 maja 2021
21 cze 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jaką stawkę VAT zastosować do świadczenia usług remontowo-budowlanych w pomieszczeniach biurowych

Prowadzę przedsiębiorstwo świadczące usługi ogólnobudowlane. Zwracam się z zapytaniem, czy wykonując usługę malowania i wykładania płytkami pomieszczeń biurowych znajdujących się w budynku mieszkalnym powinienem zastosować stawkę VAT 7% czy stawkę podstawową 22%? Powierzchnia całego budynku wynosi 100 m2, natomiast pomieszczeń biurowych 30 m2. Moim zdaniem usługa ta powinna być objęta stawką 7%.

Kiedy powstaje przychód z wewnątrzwspólnotowych dostaw fakturowanych przez unijnego nabywcę

Jesteśmy spółką z o.o., która dokonuje ze spółką X wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w ramach umowy samofakturowania. Przez cały miesiąc dokonujemy dostaw towarów do UE, a firma X wystawia w naszym imieniu i na nasz rachunek jedną zbiorczą fakturę na koniec każdego miesiąca. Zdarza się jednak, że nasze dostawy z końca miesiąca nie zostają ujęte w tej fakturze, a dopiero w następnej (z miesięcznym poślizgiem). Interesuje nas ustalenie momentu powstania przychodu przy dostawach z końca miesiąca w aspekcie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Czy możemy uznać za moment powstania przychodu moment wystawienia faktury czy też zgodnie z art. 12 ustawy - moment dostawy towarów? Co zrobić z dostawami z końca miesiąca, jeśli uznamy, że momentem powstania przychodu jest dostawa? Po jakim kursie je przeliczyć i jak ująć w księgach, jeśli w miesiącu następnym zaksięgujemy fakturę zbiorczą zawierającą te dostawy?

Kiedy występuje zmiana prawa do odliczenia VAT naliczonego

W jakich praktycznych sytuacjach ma zastosowanie art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług? Proszę podać na przykładzie.

Kiedy zaliczka stanowi przychód

Czy otrzymana zaliczka na zamówiony towar, na którą wystawiono fakturę VAT, stanowi przychód, który należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Jak rozliczyć niezrealizowane różnice kursowe oraz różnice powstałe w wyniku kompensaty

Na koniec roku bilansowego dokonuję rozliczenia różnic kursowych dotyczących transakcji kupna i sprzedaży - ale tylko niezrealizowanych (zrealizowane, czyli zapłacone, są rozliczane na bieżąco). Czy różnice te stanowią koszt i przychód podatkowy (do 2004 r. i od 2005 r.)? Jeżeli nie stanowią kosztu podatkowego (i przychodu) - to jak prawidłowo ujmować zapisy w księgach?

Czy dopłaty są przychodem i kosztem podatkowym

Czy dopłaty są przychodem? Czy wspólnik, który wcześniej sprzedał udziały, może niezwróconą wartość dopłat odpisać w koszty?

Czy wydatek na stratę związaną z awarią stanowi koszt uzyskania przychodu

Spółka posiada plac (plus dwa budynki gospodarcze), który dzierżawi innemu przedsiębiorcy. Pod placem znajduje się instalacja wodno-kanalizacyjna odprowadzająca wodę i ścieki. W styczniu instalacja pękła i woda wylewała się do ziemi. Na zewnątrz nie było oznak awarii. Do momentu odczytu licznika zużyto 8819 m3 wody na kwotę 17 638 zł netto. Zakład wodociągów wystawił fakturę. Nieruchomość nie była ubezpieczona, posiadamy tylko ubezpieczenie z tytułu odpowiedzialności cywilnej OC związane z działalnością firmy. Jak rozliczyć taki wydatek? Czy może on stanowić koszt uzyskania i podstawę do odliczenia podatku VAT?

Moment rozpoczęcia odpisów amortyzacyjnych

Jesteśmy nowo powstałą spółką z o.o. W tym miesiącu zakupiliśmy większość maszyn i urządzeń niezbędnych nam do produkcji mleka. Od kiedy powinniśmy rozpoczynać dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od tych maszyn i urządzeń, skoro rozpoczęliśmy działalność w tym samym miesiącu, w którym dokonano zakupu?

Czy wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu dla niepełnosprawnego jest zwolnione z akcyzy

Podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego, który będzie służył do transportu osoby niepełnosprawnej. Czy w tej sytuacji, ze względu na przeznaczenie samochodu, będzie miało zastosowanie zwolnienie z podatku akcyzowego? Czy należy w tym celu przedłożyć w urzędzie celnym jakieś stosowne dokumenty?

Elementy składowe opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego

Jesteśmy firmą, która ma obowiązek poddawania swojego sprawozdania finansowego badaniu przez biegłego rewidenta. Mamy wątpliwości, czy opinia i raport będące efektem badania za 2004 r. zawierają wszelkie konieczne elementy. Jakie elementy powinna zawierać opinia i raport?

Przyspieszona amortyzacja samochodu osobowego

Prowadzę własną firmę, która zajmuje się sprzedażą hurtową i opłacam podatek dochodowy od osób fizycznych. Posiadam dwa wprowadzone do ewidencji środków trwałych i używane już przez ponad rok samochody osobowe i chciałbym zastosować przyspieszoną amortyzację dla tych samochodów. Czy jest to możliwe dla samochodów osobowych? Jeśli tak, to na jakich zasadach?

Jak udokumentować wydanie towaru opłaconego w formie zaliczki

Fakturę zaliczkową na 100% wartości zamówionego towaru wystawiono w listopadzie 2004 r. Towar wydano w styczniu 2005 r. Czy powinno być to udokumentowane fakturą, czy tylko WZ? Czy wolno wystawić drugą fakturę, w przypadku gdy wystawiono 100% fakturę zaliczkową?

Opodatkowanie VAT przychodów członka zarządu osób prawnych

Jestem członkiem zarządu spółki z o.o. powołanym na to stanowisko mocą uchwały wspólników. Nie łączy mnie ze spółką żaden inny stosunek prawny, tj. umowa o pracę czy kontrakt menedżerski. Proszę o wyjaśnienie, czy nowelizacja ustawy o VAT oznacza dla mnie konieczność opodatkowania VAT mojego wynagrodzenia?

Zaniechanie dekretacji ręcznej na dokumentach

Jak należy rozumieć nowelizację ustawy o rachunkowości, tj. art. 21 ust 1a, który stwierdza, że można zaniechać zamieszczania na dowodzie księgowym dekretacji z uwagi na technikę dokumentowania zapisów księgowych. Czy zaniechanie dekretacji ręcznej na dokumentach i oznaczenie ich numerem automatycznie nadanym przez system f-k oraz załączenie wydruku komputerowego dekretów jest wystarczającym argumentem do zaniechania pracochłonnego dekretowania ręcznego tych dokumentów?

Jakie są skutki sprzedaży części samochodów sprowadzanych z UE

Prowadzę handel używanymi częściami. W związku z tą działalnością chcę sprowadzać całe samochody z Niemiec i rozbierać na części. Czy do sprzedaży tych części mogę stosować procedurę marży i jak prawidłowo wycenić ich zakup, np. koszt zakupu 40 euro + akcyza 65%, czyli koszt zakupu 277 zł? Jakie dodatkowe opłaty będę zobowiązany ponieść w przypadku sprowadzenia samochodu i nierejestrowania go - zostanie sprzedany na części?

Ewidencja kosztów nabycia gruntu i uzbrojenia terenu w ramach inwestycji

W styczniu 2005 r. spółka zakupiła działkę, na której zamierza wybudować budynek produkcyjno-handlowy. Wydatki poniesione na nabycie gruntu wyniosły brutto 12 200 zł, zapłacone przelewem sprzedającemu, oraz brutto 976 zł opłat notarialnych, zapłaconych gotówką. Ponieważ działka jest nieuzbrojona, spółka zleciła wykonanie projektu instalacji wodno-kanalizacyjnej, którego koszt wyniósł 1830 zł brutto. Jak należy prawidłowo zaewidencjonować wydatki poniesione w związku z budową budynku produkcyjno-handlowego?

Kiedy rozliczyć fakturę za usługi wykonane w poprzednim miesiącu

Pod jaką datą powinnam zaksięgować fakturę VAT za wykonane usługi, jeżeli wystawiłam ją 1 lutego 2005 r., a data wykonania to 26 stycznia 2005 r.? Czy przychód z tego tytułu oraz należny VAT powinno się zaliczyć jeszcze do stycznia?

Jak opodatkować sprzedaż towaru pośrednikowi z UE

Jak zakwalifikować następującą transakcję? Jakie rodzi ona skutki w podatku od towarów i usług dla sprzedawcy (podatnika VAT UE)? Nasz nabywca - pośrednik zarejestrowany w Niemczech jako podatnik VAT UE, kupuje u nas towar, który odbiera z naszego magazynu. Następnie dostarcza towar do innej polskiej firmy w celu wykonania na nim usługi. Towar trafia do odbiorcy finalnego (odbiorca nie jest nabywcą) po wykonaniu na nim usługi, która polega na prostowaniu prętów stalowych, więc przed wykonaniem usługi i po jest to ten sam towar.

Czy dotacje na zakup środków trwałych powodują obowiązek korekty

Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. W ciągu całego 2004 r. zakupiliśmy środki trwałe w różnych miesiącach: lutym, kwietniu, maju, czerwcu, grudniu. Zakup środków był dofinansowany częściowo z funduszu PHARE. Dotacje otrzymaliśmy w lutym i listopadzie. Środki trwałe pochodzą z dostaw krajowych i z importu. Przy sprzedaży naszych wyrobów na kraj stosujemy stawkę 22% VAT, a przy WDT - 0%.Otrzymaliśmy refundacje wynagrodzeń uczniów oraz pracowników interwencyjnych z powiatowego urzędu pracy, które zaliczyliśmy do przychodów. Czy dokonuję korekty podatku naliczonego za 2004 r. od zakupionych środków trwałych w wysokości 1/5 przez 5 kolejnych lat? Czy stosuję proporcjonalne odliczenie podatku naliczonego w 2005 roku?

Jak rozliczyć wywóz towarów ze składu celnego poza Wspólnotę

Spółka sprowadza towar z krajów trzecich do swojego składu celnego w Polsce bez zakończenia procedury importu. Wywóz towarów następuje ze składu celnego spółki do składu celnego na terenie UE, a następnie za pośrednictwem składu celnego firmy spedycyjnej (dokument CMR-terminal lub skład celny) do krajów trzecich. Zapłata za towar otrzymywana jest z krajów trzecich. Spółka dokonuje sprzedaży ze składu celnego w Polsce do krajów trzecich, wystawiając fakturę na wymienione podmioty. Na podstawie faktury tworzony jest dokument SAD typ D EX-A z procedurą 3171 i na jego podstawie następuje przekroczenie granic UE. Najpierw następuje wywóz, a później sprzedaż w kraju odbiorcy (kraju trzecim). W związku z tym mam następujące pytania:

Kto wystawia fakturę korygującą, a kto notę korygującą

Proszę przedstawić zasady wystawiania faktury VAT korygującej oraz noty korygującej.

Czy można uzyskać zwrot VAT nie wykonując czynności opodatkowanych

Kupiliśmy w Danii naczepę (a więc nie środek transportu). W ciągu 7 dni od dnia sprzedaży wystawiliśmy fakturę wewnętrzną. Urząd skarbowy nakazał nam złożenie deklaracji VAT-23 i zapłacenie podatku w ciągu 14 dni (chociaż naczepa nie jest środkiem transportu i w dodatku nie była nowa). Otrzymaliśmy VAT-25, który przedstawiliśmy w urzędzie komunikacji. I teraz jest problem, bo naszym zdaniem niepotrzebnie zapłaciliśmy VAT na początku lutego br. Przy wypełnianiu deklaracji VAT-7 kazano nam zapłatę ująć w poz. 37. W styczniu 2005 r. nie wykazaliśmy w deklaracji VAT sprzedaży. Czy możemy liczyć na zwrot zapłaconego VAT od środka trwałego i ewentualnie kiedy? Urząd twierdzi, że dopiero w miesiącu, w którym nastąpi sprzedaż, będziemy mogli wykazać zapłacony niepotrzebnie VAT do zwrotu i tylko do wysokości sprzedaży - 22%. Wygląda na to, że wykonując usługi opodatkowane poza terytorium kraju, nie odliczymy tej kwoty nigdy.

Czy zwrot kosztów zastępstwa procesowego jest opodatkowany VAT

Sąd zasądził na naszą rzecz kwotę X tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego. Dłużnik twierdzi, że muszę mu wystawić fakturę VAT na zwrot kosztów zastępstwa procesowego, które według niego są kwotą brutto. Czy stanowisko dłużnika jest słuszne? Jeżeli tak, to proszę o podanie symbolu PKWiU oraz stawki VAT dla tego rodzaju kosztów.

Czy opłaty za wstęp na imprezy rozrywkowe są opodatkowane

Czy powinnam odprowadzić VAT od biletów na bal (sylwestrowy), który odbył się z pełną obsługą gastronomiczną i występem zespołu muzycznego? Impreza odbyła się w ośrodku kultury.

Czy folder reklamowy rozprowadzany za pośrednictwem Internetu jest reklamą publiczną

Sklep internetowy promuje swoje usługi za pośrednictwem wydrukowanych folderów. Warunkiem otrzymania folderu jest zarejestrowanie się na stronie www sklepu. Wymaga to ujawnienia danych osobowych, takich jak: imię i nazwisko, adres oraz konto e-mail. Goście sklepu mogą też nie ujawniać danych osobowych - otrzymają folder w formacie PDF na wskazaną przez siebie skrzynkę pocztową. Czy wydatki poniesione na przygotowanie katalogu (głównie profesjonalne zdjęcia produktów, koszt druku, oprogramowanie, wynagrodzenie dla informatyków) są kosztem reprezentacji czy reklamy?

Czy księgowi wykonujący doradztwo podatkowe mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego

Czy osoba prowadząca działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia dokumentacji, szkolenia pracowników oraz doradztwa w tym zakresie podlega VAT, mimo że nie przekroczyła obrotów 10 tys. euro? Czy osoba z uprawnieniami do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, która nie osiągnęła obrotu 10 tys. euro, jest zwolniona z VAT? Czy zwolnienie to przysługuje, mimo że od 1 stycznia 2005 r. może wykonywać usługi doradztwa podatkowego?

Jak opodatkować najem nieruchomości wspólnej małżonków

Jako małżeństwo osiągamy dochody z najmu nieruchomości. Istnieje pomiędzy nami wspólność majątkowa. Nieruchomości wynajmujemy na cele działalności gospodarczej (lokale użytkowe). Najem ten nie jest związany z prowadzoną przez nas działalnością gospodarczą. Odprowadzamy VAT, sporządzając co miesiąc deklaracje VAT-7. Najem jest zarejestrowany na NIP małżonki, również co miesiąc wpłacamy zaliczki na podatek dochodowy (PIT-5), rozliczając dochody po 50%. Czy w świetle nowych przepisów o VAT oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej możliwe jest zachowanie takiej formy? Czy jest możliwe, aby małżonka zarejestrowała najem tylko na siebie, równocześnie prowadząc wspólnie z mężem działalność gospodarczą?

Kto może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu koszty podróży menedżera

Jak rozliczyć podróż służbową do Chin prezesa zarządu zatrudnionego w spółce z o.o. na podstawie kontraktu menedżerskiego? Prezes prowadzi własną działalność gospodarczą. Czy powinien rozliczyć koszty podróży we własnym zakresie i odpowiednio obciążyć spółkę fakturą, czy spółka bezpośrednio może pokryć te koszty? Podróż odbyła się częściowo samolotem i własnym samochodem osobowym.

Jak rozliczyć podatki komplementariusza i akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej

Spółkę komandytowo-akcyjną tworzą osoby fizyczne - 2 komplementariuszy i 2 akcjonariuszy. Czy zaliczki na podatek dochodowy akcjonariuszy mam wykazywać w PIT-5, czy też dochody akcjonariuszy są opodatkowane tak jak w spółce akcyjnej tylko przy okazji wypłaty dywidendy? Jak są opodatkowane dochody komplementariuszy?

Czy odsetki od kredytu przeznaczonego na zakup środka trwałego na raty należy wliczyć do wartości początkowej

Przedsiębiorca X kupuje na kredyt od przedsiębiorcy Y środki trwałe. Zapłata za nie następuje w ratach kwartalnych wraz z odsetkami według załączonego do umowy harmonogramu, w którym określona jest wysokość odsetek. Czy w związku z tym przedsiębiorca X może zaksięgować w koszty uzyskania przychodu odsetki od tej umowy, czy też doliczyć je do wartości początkowej środka trwałego?

Jak dokumentować usługi dostępu do Internetu po wprowadzeniu ulgi w podatku dochodowym

Podatnik świadczy usługi w zakresie dostępu do sieci. W tej usłudze jest również dostęp do Internetu, lecz nie wyszczególnia tego na fakturze. Wystawiając fakturę dolicza 22% VAT, tak bowiem opodatkowane są usługi dostępu do sieci. W związku z wprowadzoną ulgą w podatku dochodowym od osób fizycznych za korzystanie z Internetu odbiorca usługi powinien mieć jasno zaznaczone na fakturze: "dostęp do Internetu". Nie ma możliwości tego zrobić, ponieważ:

Kiedy odsetki od pożyczki stanowią przychód

Spółka z o.o. udzieliła kontrahentowi pożyczki. Na koniec 2004 r. zostały naliczone odsetki od udzielonej pożyczki i wystawiono notę odsetkową. Czy naliczone, lecz niezapłacone przez pożyczkobiorcę odsetki są przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych dla spółki, która udzieliła pożyczki?

Jak opodatkować dzierżawę majątku ruchomego przez spółkę zagraniczną

Czy dochody otrzymywane przez spółkę węgierską (siedziba na terenie Węgier) z dzierżawy majątku ruchomego na terenie Polski podlegają umowie w sprawie podwójnego opodatkowania z Węgrami i jak w związku z tym są opodatkowane?

Jak rozliczyć wydatki na inwestycję w obcym środku trwałym

Przed wynajmowanym biurem chcemy położyć kostkę brukową. Czy nakłady poniesione na materiał i robociznę będą dla nas kosztem w momencie poniesienia, czy też będą inwestycją w obcy środek trwały i należy je amortyzować przez 10 lat? Czy jeśli wydatek nie przekroczy kwoty 3500 zł netto, to będę mogła zaliczyć go do kosztów w miesiącu jego poniesienia?

Czy można odliczyć darowiznę na rzecz komitetu rodzicielskiego

Jesteśmy spółką z o.o. Gimnazja zwracają się do nas, prosząc o dofinansowanie konkursów. W piśmie podają konto komitetu rodzicielskiego przy danym gimnazjum, na które mamy przekazać pieniądze. Czy mamy prawo wydatek ten odliczyć do wysokości 10% dochodu spółki?

Jaki termin płatności wykazać na refakturze

Czy dokonując refakturowania faktury VAT za energię elektryczną, podatnik musi dostosować termin płatności do terminu na fakturze zakładu energetycznego, czy też może to być termin płatności umowny ustalony między stronami?

Kiedy wydatki związane z nabyciem udziałów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Jesteśmy spółką z o.o. Czy podatek od czynności cywilnoprawnej za spisanie umowy dotyczącej zakupu udziałów w innej spółce podwyższa wartość zakupu, czy można go odnieść bezpośrednio w koszty?

Czy odpisy amortyzacyjne od wynajmowanego budynku stanowią koszt podatkowy

Spółdzielnia transportowa posiada własne budynki, które amortyzuje. Pomieszczenia są wykorzystywane na wynajem (w sądzie jest zgłoszona również działalność jako wynajem). Czy odpisy amortyzacyjne stanowią dla spółdzielni koszt uzyskania przychodu? Głównym źródłem przychodu spółdzielni jest obecnie właśnie najem (transport incydentalnie).

Czy podlegają opodatkowaniu kwoty z tytułu świadczenia usług doradczych wypłacane firmie zagranicznej

Czy polska spółka powinna pobierać podatek w wysokości 5% od kwoty wypłaconej dla spółki niemieckiej za świadczenie usług doradczych, w przypadku gdy spółka niemiecka posiada 70% udziałów w spółce polskiej?

Remont sfinansowany pieniędzmi ze zbycia innej nieruchomości

W sierpniu 2003 r. sprzedałam mieszkanie za kwotę 230 000 zł. Mieszkanie to było moją własnością tylko przez 3 lata, w związku z czym, co do zasady, sprzedaż podlegała opodatkowaniu podatkiem w wysokości 10 proc. Uniknęłam jego zapłacenia składając stosowne oświadczenie o przeznaczeniu środków ze sprzedaży na własne cele mieszkaniowe. Za kwotę 215 000 zł zakupiłam inne mieszkanie, a ponadto w 2004 r. wykonałam remont tego nowego mieszkania na udokumentowaną fakturami kwotę 23 000 zł. Czy w tej sytuacji mogę skorzystać z ulgi remontowej - mimo iż część wydatków pokryłam środkami uzyskanymi ze sprzedaży mieszkania?

Wykonanie przedmiotu prawa autorskiego przez pracownika

Jestem zatrudniony na stanowisku specjalisty do spraw administracji i zarządzania. W ramach swoich obowiązków sporządziłem plan funkcjonowania poszczególnych działów przedsiębiorstwa. Czy w takim przypadku możliwe jest zastosowanie kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50 proc.?

Zwrot bezpośredni w terminie 60 dni

W lutym br. miałam sprzedaż opodatkowaną stawką 22 proc. oraz 0 proc. (WDT oraz eksport). Podatek naliczony był wyższy od należnego. Wnieśliśmy wobec tego wniosek o zwrot VAT w części dotyczącej sprzedaży z zerową stawką VAT w terminie 60 dni, a pozostałą kwotę pozostawiliśmy do przeniesienia na następny miesiąc. Nie było zakupu środka trwałego. Czy mamy prawo do tych 60 dni? Urząd twierdzi, że nie i że powinniśmy wykazać zwrot w terminie 180 dni.

Czy konieczne jest nanoszenie dekretacji na każdy dokument źródłowy

Prowadzę biuro rachunkowe. Klienci często dostarczają setki dokumentów, które księgowe wprowadzają bezpośrednio do systemu komputerowego, czyli dekretując w komputerze. Czy konieczne jest przepisywanie tych dekretów na faktury? Czy konieczne jest pisanie dekretów na każdym dokumencie sprzedaży i zakupów? Czy istnieje jakiś inny dopuszczalny sposób, aby tego nie robić?

Kiedy powstaje przychód z tytułu przedawnionych zobowiązań

Jak określić datę powstania przychodu dla przedawnionych zobowiązań? Czy w sytuacji gdy są prowadzone negocjacje z wierzycielem co do wysokości zobowiązania, ze względu na jakość wykonanych urządzeń, również następuje przedawnienie tego zobowiązania? Czy zapłacenie wierzycielowi ustalonej wspólnie w negocjacjach kwoty po dacie przedawnienia zobowiązania wobec niego może zostać uznane za koszt uzyskania przychodu, jeśli wcześniej przedawnione zobowiązanie zaliczono do przychodu?

Skierowanie pracowników do pracy w Norwegii

Jesteśmy firmą produkcyjną, która w Polsce produkuje i obrabia części do silników okrętowych. Zawarliśmy kontrakt z firmą norweską na wykonanie konstrukcji stalowych w Norwegii, będą to przede wszystkim prace spawalnicze. Na realizację tego kontraktu skierowaliśmy swoich pracowników do Norwegii. Z jaką stawką VAT należy wystawić fakturę za realizację kontraktu? Jaka to będzie faktura?

Czy złożenie wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych powinno być księgowane

Złożyliśmy wniosek o dofinansowanie naszych inwestycji ze środków unijnych. Do tej pory nie dostaliśmy decyzji. Czy wiążą się z tym jakieś księgowania?

Jak zaewidencjonować dzieło sztuki

Jak zaewidencjonować obrazy - dzieła sztuki w księgach rachunkowych?

Ewidencja w księgach rachunkowych jest uzależniona od intencji, z jaką Państwo nabyli wspomniane dzieło sztuki (obraz). Zazwyczaj zakup dzieła sztuki jest utożsamiony z chęcią posiadania przez jednostkę gospodarczą przedmiotu (środka trwałego) zdolnego wywołać przeżycie estetyczne. Równie często nabycie dzieła sztuki może się wiązać z dokonywaniem inwestycji długo- lub krótkoterminowej. Znacznie rzadziej występują sytuacje zakupu dzieła sztuki jako zwykłego towaru przeznaczonego do sprzedaży. Szczegóły ujmowania w księgach poszczególnych rozwiązań przedstawiamy w uzasadnieniu.

Jak rozliczyć delegację służbową, gdy pracownik nie pobrał zaliczki

Proszę o pomoc w rozliczeniu delegacji służbowej zagranicznej pracownika firmy, który nie pobrał zaliczki przed wyjazdem. Należności w kraju i za granicą regulował własnymi walutami. Z delegacji rozliczył się w dniu następnym po powrocie. Z jakiego dnia przyjąć kurs przeliczenia odbytej delegacji?

Amortyzacja zabytkowego wyposażenia biura

Pragnąc nawiązać do długoletniej historii istnienia naszej kancelarii przenieśliśmy jej siedzibę do tego samego budynku, w którym funkcjonowała ona do momentu rozpoczęcia II wojny światowej. Pomieszczenia dostępne dla naszych klientów zamierzamy urządzić w stylu lat 30., wyposażając je m.in. w meble z tego okresu. Czy zakupienie oryginalnych przedmiotów nie spowoduje jednak problemów z ich amortyzacją?

Podwyższenie kapitału zakładowego ze środków spółki

Jedynym wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski jest niemiecka osoba prawna (GmbH). Wspólnik ma zamiar w maju 2005 r. podwyższyć kapitał zakładowy spółki, przeznaczając na ten cel środki z kapitału rezerwowego utworzonego z zysku z lat ubiegłych. Wspólnik zamierza sprzedać udziały w podwyższonym kapitale zakładowym po ich objęciu i rejestracji podwyższenia. Czy podwyższenie kapitału zakładowego ze środków spółki będzie rodziło po stronie wspólnika obowiązek poniesienia w Polsce ciężaru 5-proc. podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku1?