REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja podatkowa, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

IFK poleca: Wyższy ZUS dla początkujących przedsiębiorców w 2016 r.

Podwyższenie od 1 stycznia 2016 r. minimalnego wynagrodzenia za pracę wpłynie na sytuację osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Wzrośnie bowiem podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie firmy.

IFK poleca: Właściwość urzędów skarbowych dla rozliczeń VAT

Od 1 stycznia 2016 r. miejsce prowadzenia działalności nie będzie decydować o ustaleniu właściwości urzędu do rozliczeń VAT. Podatnicy będą rozliczać VAT w urzędzie właściwym według miejsca zamieszkania lub siedziby. Oznacza to, że dla rozliczeń VAT i podatku dochodowego będzie to ten sam urząd.

Mobilne rozwiązania biznesowe to wzrost produktywności firmy

Wiele przedsiębiorstw wciąż nie planuje wdrożenia mobilnego modelu biznesowego, mimo że firmy realizujące skuteczne strategie w tym zakresie osiągają zwrot z inwestycji na poziomie 150%.

Automatyczna wymiana informacji podatkowych w UE od 2017 roku - dyrektywa

Ministrowie finansów UE przyjęli we wtorek 8 grudnia 2015 r. dyrektywę, która przewiduje automatyczną wymianę informacji o orzeczeniach podatkowych między wszystkimi państwami unijnymi. Dzięki tym przepisom firmom ma być trudniej unikać opodatkowania.

REKLAMA

Nowy termin wejścia w życie ustawy o administracji podatkowej - 1 lipca 2016 r.

Nie od 1 stycznia, ale od 1 lipca 2016 r. ma wejść w życie ustawa o administracji podatkowej - takie rozwiązanie zakłada projekt noweli tej ustawy, złożony w Sejmie przez posłów PiS. Przyczyną ten inicjatywy jest nieprzygotowanie administracji skarbowej do przejęcia nowych, zapisanych w ustawie zadań.

IFK poleca: Usprawnienie obsługi podatnika od 1 lipca 2016 r.

O pół roku opóźni się wejście w życie części zmian ustawy o administracji podatkowej. Początkowo zakładano, że wejdzie ona w życie 1 stycznia 2016 r. Do Sejmu trafił jednak projekt nowelizacji, który ustala termin obowiązywania większości nowych przepisów na 1 lipca 2016 r.

Centrum Analiz i Studiów Podatkowych SGH chce doradzać administracji publicznej

Centrum Analiz i Studiów Podatkowych, które powstało przy Szkole Głównej Handlowej, pomoże państwu w walce z unikaniem opodatkowania - mówi PAP dyrektor Centrum, prof. Dominik Gajewski z SGH. Trudno sobie wyobrazić, by np. MF prosiło o pomoc wielkie firmy konsultingowe - dodaje.

IFK poleca: Wydatki na świąteczne dekoracje w koszty

W okresie świątecznym zakupione dekoracje zdobią biura, sale konferencyjne, recepcje i sklepy. Świąteczny wystrój od dawna mieści się w zakresie działań marketingowych. Wielu przedsiębiorców może jednak zadawać sobie pytanie, czy ich wydatki na te ozdoby nie stanowią wydatków reprezentacyjnych wyłączonych z kosztów podatkowych.

REKLAMA

Koncesja na sprzedaż alkoholu

Sprzedaż alkoholu bez zezwolenia, zgodnie z Kodeksem Karnym, oznacza popełnienie przestępstwa, za które kara grzywny może wynieść od 100 zł do 720 tys. zł. Dodatkowo sąd może orzec o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej na sprzedaż albo podawanie napojów alkoholowych i przepadku napojów alkoholowych. Również nieprzestrzeganie przepisów może wiązać się z cofnięciem zezwolenia. A kolejne pozwolenie można uzyskać dopiero nie wcześniej niż po upływie 3 lat od wydania decyzji o jego cofnięciu.

Mikro i małe firmy źle oceniają dostępne narzędzia do raportowania

Większość mikro i małych firm źle ocenia moduły do raportowania, udostępniane w ramach posiadanych systemów informatycznych. Do obsługi wymagają posiadania wiedzy specjalistycznej lub zatrudnienia analityka, są nieintuicyjne, drogie w zakupie oraz wdrożeniu, a nierzadko - obejmują zbyt wąski zakres danych. Z obserwacji rynku wynika, że to najczęstsze bariery, które powstrzymują firmy sektora MSP przed wdrożeniem zaawansowanych programów informatycznych do pobierania i przetwarzania w formie raportów informacji pochodzących z różnych źródeł.

Działania wywiadu skarbowego

Wywiad skarbowy jest jednym a narządzi kontroli skarbowej, wykorzystywanym przez urzędy skarbowe do sprawdzania podatnika. Głównym zadaniem wywiadu skarbowego jest uzyskanie oraz wykorzystywanie informacji o dochodach, obrotach, prawach majątkowych podmiotów podlegających kontroli skarbowej lub co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie o popełnieniu przestępstwa skarbowego. W związku z czym uprawniony jest także do przetwarzania oraz wykorzystywania pozyskanych w toku swoich działań informacji. Na czym dokładnie polegają działania w ramach wywiadu skarbowego?

Najczęstsze błędy w rachunkowości

Często wielu przedsiębiorców decyduje się na samodzielne prowadzenie księgowości swojej firmy. Zdarza się jednak, że zarządzanie przedsiębiorstwem przy jednoczesnym pamiętaniu o dopełnieniu wszelkich obowiązków księgowych sprawia, że przedsiębiorca narażony jest na popełnianie błędów. Niestety wszelkie pomyłki mogą go słono kosztować. Oto najczęstsze z nich.

Wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych

Większość z nas podchodzi do tematu danych osobowych i ich ochrony z dużą beztroską. Z przeprowadzonych badań wynika, że informacje prywatne nie tylko są niefrasobliwie udostępniane w internecie, ale i trafiają do kosza w formie faktur, rachunków, pism urzędowych czy korespondencji bankowej. Wszystko to sprawia, że bazy danych aż kipią od najróżniejszych informacji, które nie tylko wykorzystywane są w celach marketingowych, ale i bywają udostępniane oraz sprzedawane w mniej lub bardziej legalnym obrocie gospodarczym.

ZUS udziela wsparcia finansowego i doradza przedsiębiorcom

Zakład Ubezpieczeń Społecznych inwestuje w rozwiązania korzystne dla firm. Przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie finansowe z ZUS i porady ekspertów.

Zapowiedź 15 proc. CIT-u dla małych firm dobrze przyjęta przez przedsiębiorców

Business Centre Club, komentując exposé premier Beaty Szydło, pozytywnie ocenił zapowiedź wprowadzenia 15 proc. CIT-u dla małych firm oraz propozycje działań na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości.

Jak przygotować się do kontroli ZUS?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych posiada prawo do kontrolowania płatników składek, co oznacza, że pracownicy ZUS mogą złożyć wizytę w siedzibie firmy. Przedsiębiorca ma jednak na przygotowanie się na taką kontrolę co najmniej 7 dni. Warto zatem wcześniej wiedzieć, co urzędnik może zrobić, a czego mu nie wolno.

Podatek bankowy mógłby ściągać Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy

Od 1 stycznia 2016 r. Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy będzie obsługiwał największe firmy w Polsce. Zdaniem wiceministra finansów Jacek Kapica, mógłby on zająć się również ściąganiem planowanego przez PiS podatku od instytucji finansowych.

ZUS dofinansuje BHP w firmach

Zakład Ubezpieczeń Społecznych realizuje program, który pozwala firmom skorzystać z dofinansowania na podnoszenie bezpieczeństwa i higieny pracy. Wsparcie jest zaadresowane do wszystkich płatników składek, ze szczególnym uwzględnieniem sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Powrót do zwolnienia podmiotowego w VAT w trakcie roku – jakie warunki należy spełnić?

Przedsiębiorca może dokonać zmiany statusu na zwolnionego z VAT w trakcie roku, ale nie odbywa się to na zasadzie dobrowolnej decyzji. W celu powrotu do zwolnienia podmiotowego w VAT, przedsiębiorca musi spełnić kilka warunków.

Nowe prawo restrukturyzacyjne od 1 stycznia 2016 r. - czy uratuje więcej firm?

Nowe regulacje dotyczące Prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego, będące efektem kilkuletnich prac resortu gospodarki, sprawiedliwości oraz grupy ekspertów pod kierownictwem sędzi Hrycaj, wchodzą w życie od 1 stycznia 2016 r. Czy nowe prawo pomoże uratować więcej firm w kłopotach finansowych?

Jak przygotować się do kontroli podatkowej w firmie?

Strach, a czasem nawet panika – takie emocje bardzo często towarzyszą przedsiębiorcom, którzy otrzymują zawiadomienia, że firma zostanie poddana kontroli podatkowej. Warto jednak mieć świadomość, że właściwa reakcja na fakt kontroli, rzutuje na cały jej przebieg. W związku z tym istotne jest, aby unikać błędów popełnianych podczas początkowych etapów kontroli podatkowej.

Nabycie praw autorskich do utworów małżonka może być kosztem

Praca małżonka w firmie przedsiębiorcy czy praca jego małoletnich dzieci nie stanowi kosztu uzyskania przychodu. Inaczej natomiast wygląda sytuacja w przypadku np. zakupu zdjęć czy innych utworów. Wydatki na ich zakup od małżonków stanowią koszt uzyskania przychodów, choć lepiej nie przesadzać z cenami.

Zasiłki macierzyńskie dla przedsiębiorców - Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Andrzej Duda podpisał 26 października 2015 r. ustawę, która opóźni wejście w życie nowych zasad opłacania składek i wypłacania zasiłków macierzyńskich kobietom prowadzącym działalność gospodarczą. Pierwotnie przepisy z tym związane miały się zmienić 1 listopada 2015 r.

IFK poleca: Zmiany w obsłudze „dużych” podatników od 2016 roku

Od 1 stycznia 2016 r. podmioty o przychodach powyżej 50 mln euro będą obsługiwane w jednym wyspecjalizowanym urzędzie skarbowym. Rolę tę będzie pełnił Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy. Zastąpi on w tym zakresie dotychczas działające wyspecjalizowane urzędy skarbowe.

Kierunki kontroli administracji podatkowej w 2016 r.

Jak wynika z przygotowanych przez Ministerstwo Finansów głównych założeń Krajowego Planu Działań Administracji Podatkowej, w 2016 r. kilkanaście branż, w tym motoryzacyjna, doradcza, handlu paliwami i elektroniką, usług finansowych, trafi pod lupę fiskusa.

IFK poleca: MF ostrzega przed oszustami powołującymi się na KIP

Ministerstwo Finansów otrzymało sygnały od osób dzwoniących na infolinię Krajowej Informacji Podatkowej (KIP) o próbach wyłudzenia, w których jest wykorzystywany numer KIP. Osoby te poinformowały MF, że otrzymują pisma od „Centralnej Ewidencji powierzchni reklamowej". W pismach oszuści informują, że z powodu zmiany ustawy o wzmocnieniu ochrony krajobrazu należy wnieść na ich konto jednorazową opłatę w kwocie 52,20 zł.

Jak zmniejszyć obciążenia podatkowe przedsiębiorców?

Zmiany w systemach podatkowych na całym świecie ukierunkowane są obecnie na rozwiązania elektronicznego generowania, wymiany i przesyłania dokumentów podatkowych. Polski system podatkowy również ewoluuje w kierunku zmniejszania obciążeń podatkowych. Pojawiło się w ostatnim czasie wiele nowych propozycji zmian w ustawodawstwie. Jak zatem ulżyć przedsiębiorcom w podatkach?

Ruchomy cel: dane o kliencie

Prezentacja wyników badania poziomu zaawansowania analiz danych o klientach w polskich przedsiębiorstwach. Patronat medialny nad badaniem objął portal Infor.pl

Pracownik zapłaci PIT za szczepienie przeciwko grypie, jeśli nie jest ono obowiązkowe

Przedsiębiorcy niejednokrotnie decydują się na sfinansowanie swoim pracownikom szczepień przeciwko grypie. Pracownik zapłaci jednak podatek PIT od takiego szczepienia, jeśli nie jest ono obowiązkowe – a w większości przypadków nie jest obowiązkowe.

Urzędy skarbowe czynne w poniedziałki do godz. 20 a także w soboty

15 października 2015 r. rozpoczyna się pilotaż wydłużonych godzin pracy w wybranych urzędach skarbowych na terenie woj. łódzkiego i mazowieckiego. Doświadczenia zgromadzone w trakcie pilotażu przyczynią się do zaprojektowania rozwiązań, dzięki którym Administracja Podatkowa zwiększy dostępność swoich usług zgodnie z potrzebami klientów.

Polubownie taniej – nowe zasady dotyczące kosztów postępowania mediacyjnego od 2016 r.

Ustawa o wspieraniu polubownych metod rozwiązywania sporów, która wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r., przewiduje dla stron szereg korzyści, skłaniających do skorzystania z postępowania mediacyjnego, poprzez m.in. znaczną redukcję kosztów sądowych.

In dubio pro tributario - in dubio pro libertate, czyli zmiany w nowej ustawie Prawo działalności gospodarczej

Założenia nowej ustawy Prawo działalności gospodarczej w zakresie zwiększenia ochrony przedsiębiorców wpisują się w trend zapoczątkowany przez przyszłoroczną nowelizację Ordynacji podatkowej, wprowadzającą zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika.

IFK poleca: US dla dużych podatników powinien powstać w etapach

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy od przyszłego roku będzie obsługiwał prawie 4 tys. największych przedsiębiorstw z całej Polski - zdecydowało Ministerstwo Finansów. Konfederacja Lewiatan uważa, że utworzenie tzw. krajowego wyspecjalizowanego urzędu skarbowego należałoby rozłożyć na dwa lata.

Jeden urząd skarbowy dla bardzo dużych podatników od 2016 roku

Od 1 stycznia 2016 r. podmioty o przychodach powyżej 50 mln euro będą obsługiwane w jednym wyspecjalizowanym urzędzie skarbowym. Nowa jednostka o zasięgu krajowym z siedzibą w Warszawie zastąpi dotychczas działające wyspecjalizowane urzędy skarbowe. Ta ważna zmiana o organizacji Administracji Podatkowej (AP) oraz jej kontakcie z podatnikami była jednym z tematów konferencji z udziałem wiceministra finansów Jacka Kapicy, która odbyła się 2 października 2015 r. w I Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w Warszawie.

Identyfikacja podatników po głosie

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów system identyfikacja podatników po głosie, mimo że jest gotowy, na razie nie będzie aktywowany - poinformował wiceminister finansów Jacek Kapica. Na razie usługa jest testowana na pracownikach fiskusa.

5 konsekwencji niesprawnego obiegu dokumentów w firmie

Firma bez ważnych papierów i dokumentów? To praktycznie niemożliwe. Już od samego początku działalności każde przedsiębiorstwo zaczyna gromadzić faktury, umowy i inne ważne dokumenty. W toku jego rozwoju, kiedy dokumentów (i związanych z nimi decyzji) przybywa, brak ustanowienia sprawnego i efektywnego obiegu tychże powoduje wiele negatywnych konsekwencji. Wielu z nich zaradzić może elektroniczny obieg dokumentów. Jakie są najczęstsze problemy związane z niesprawnym obiegiem dokumentów w firmie?

Nowe regulacje dotyczące odsetek w transakcjach handlowych

Poprawa sytuacji przedsiębiorców w kwestiach płynności finansowej (poprzez przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych oraz wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym) - to oczekiwany efekt noweli ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych i innych ustaw, którą - z poprawkami - poparł Senat.

Elektroniczna księga podatkowa w ujednoliconej formie

Nowelizowane przepisy Ordynacji podatkowej zakładają wprowadzenie wielu automatycznych procesów, które będą się odbywać w środowisku informatycznym. Nowela przewiduje wprowadzenie ujednoliconej elektronicznej księgi podatkowej. W związku tym przedsiębiorca będzie prowadził elektroniczną księgę podatkową i podlegał elektronicznym kontrolom.

Dobre praktyki administracyjne w projekcie nowej ustawy Prawo działalności gospodarczej

Czy dzięki konstrukcji katalogu zasad dla organów administracji publicznej w ramach nowej regulacji, przedsiębiorca rzeczywiście zdobędzie szerszą niż dotychczas ochronę?

Ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje tylko na 2 lata

Sejmowe komisje edukacji, finansów oraz innowacyjności opowiedziały się za przyjęciem z poprawkami prezydenckiego projektu dotyczącego wspierania innowacji. Zdecydowano m.in., że ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje będzie obowiązywać dwa lata.

Wysokie kary za źle naliczone ulgi we wpłatach na PFRON

Wystawianie ulg we wpłatach na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) może przestać być korzystne dla pracodawców. Przez co może zmniejszyć się atrakcyjność zatrudniania osób niepełnosprawnych. Projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wprowadza kary za błędy w wystawieniu ulgi nawet do 30 proc. ich sumy. Sposób sformułowania przepisu może rodzić problemy z jego interpretacją.

Korzyści z posiadania firmy w Anglii

Zarówno założenie firmy w Anglii jak i jej prowadzenie jest o wiele prostsze i bardziej opłacalne niż w Polsce, dlatego coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera Wielką Brytanię i przenosi tam swój biznes. Przekonuje ich do tego przede wszystkim brytyjski system podatkowy, który jest znacznie bardziej przejrzysty i przyjazny niż w Polsce, jak również wysokość składek na ubezpieczenie społeczne i brak uciążliwej biurokracji.

Sprzedaż towarów uzyskanych w spadku po przedsiębiorcy

Kiedy sprzedaż towarów uzyskanych w drodze spadku po zmarłym przedsiębiorcy będzie stanowiła źródło przychodu i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

IFK poleca: Rusza wspólna Infolinia Podatkowa i Celna

Nowy System Informacji Podatkowej uruchomiony w Krajowej Informacji Podatkowej (KIP) ułatwiający obsługę podatników umożliwi również uzyskanie informacji celnych. Jest to możliwe już od 14 września 2015 r.

Zmiany w zasiłkach macierzyńskich dla przedsiębiorców będą później

Sejmowe komisje opowiedziały się w czwartek 10 września 2015 r. za rozwiązaniami, które opóźnią wejście w życie nowych zasad opłacania składek i wypłacania zasiłków macierzyńskich kobietom prowadzącym działalność gospodarczą.

50 centrów obsługi do dyspozycji podatnika

Od jednego do kilku na województwo – tyle zostało uruchomionych centrów obsługi, w których można załatwić sprawy związane z podatkami bez względu na to, skąd jest podatnik. Najwięcej, bo aż 9 takich miejsc, jest w woj. wielkopolskim.

Przepisy o kontroli podatników zostaną w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego wyraziła zgodę, by przepisy dotyczące kontroli podatników pozostały w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej - poinformował przewodniczący tej komisji prof. Leonard Etel. Początkowo Komisja chciała, żeby przepisy dotyczące kontroli znalazły się w Ordynacji podatkowej, ale resort gospodarki domagał się, by regulacje w sprawie kontroli firm pozostawić w przepisach adresowanych tylko do przedsiębiorców.

Radcy prawni i adwokaci pełnomocnikami w postępowaniu podatkowym

Pełnomocnikami tymczasowymi w postępowaniu podatkowym oprócz doradców podatkowych będą mogli być też adwokaci i radcy prawni - takie rozwiązanie zakładają senackie poprawki do nowelizacji Ordynacji podatkowej, którą na najbliższym posiedzeniu zajmie się Sejm.

Mikroprzędsiębiorcy mogą już korzystać z pomocy asystenta podatnika

Z początkiem września Administracja Podatkowa uruchamia centra obsługi podatników, w których m.in. rozpoczynający działalność mikroprzędsiębiorcy mogą korzystać z pomocy asystenta podatnika. Centra to przede wszystkim nowe udogodnienie, dzięki któremu podatnicy mogą załatwić swoje sprawy nie tylko we własnym urzędzie, ale zrobią to także w wybranych miejscach na terenie całego kraju. Ponadto w centrach, oprócz spraw podatkowych, można złożyć wybrane dokumenty z obszaru ZUS i akcyzy.

Sprawy podatkowe i ZUS-owskie załatw w dowolnym urzędzie skarbowym

Fiskus od 1 września 2015 r. posługuje się nowym narzędziem administracji podatkowej, jakim jest Centralny Rejestr Danych Podatkowych. To duże ułatwienie dla podatnika, który może teraz załatwiać formalności w dowolnym urzędzie skarbowym na terenie całego kraju.

REKLAMA