REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja podatkowa, Urząd skarbowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Rezygnacja z bilansowej metody rozliczania różnic kursowych do 31 grudnia

Podatnicy w terminie do 31 grudnia 2015 r. muszą poinformować o rezygnacji z ustalania różnic kursowych na podstawie przepisów o rachunkowości. Zawiadomienie należy przekazać do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Reforma administracji podatkowej wejdzie w życie 1 lipca 2016 r., a nie 1 stycznia 2016 r.

W dniu 16 grudnia Sejm zdecydował, że przygotowana przez poprzedni rząd reforma administracji podatkowej wejdzie w życie 1 lipca 2016 r., a nie 1 stycznia 2016 r., jak pierwotnie uchwalono.

Komisja sejmowa za odłożeniem reformy administracji podatkowej na 1 lipca 2016 r.

Projekt, zakładający odłożenie do 1 lipca 2016 r. wejście w życie najważniejszych przepisów ustawy o administracji podatkowej, zdobył akceptację Komisji Finansów Publicznych. Według opozycji to przesunięcie może oznaczać pogrzebanie zmian.

Właściwość organów podatkowych w zakresie VAT od 2016 roku

Ministerstwo Finansów poinformowało, że z dniem 1 stycznia 2016 r. ulega zmianie podstawowa zasada określania właściwości organów podatkowych w zakresie podatku VAT. Właściwość organów podatkowych będzie co do zasady ustalana na ogólnych zasadach wynikających z Ordynacji podatkowej, tj. ze względu na siedzibę podatnika, jeżeli podatnik jest osoba prawną lub jednostką niemającą osobowości prawnej, oraz ze względu na miejsce zamieszkania, jeżeli podatnik jest osobą fizyczną.

IFK poleca: Zawiadomienie urzędu skarbowego o prowadzeniu ksiąg rachunkowych w 2016 roku

O zamiarze prowadzenia ksiąg rachunkowych od 1 stycznia 2016 r. muszą zawiadomić tylko te podmioty, które będą prowadziły księgi dobrowolnie. Zawiadomienie w tej sprawie należy złożyć w urzędzie skarbowym w terminie do 31 grudnia 2015 r.

IFK poleca: Właściwość urzędów skarbowych dla rozliczeń VAT

Od 1 stycznia 2016 r. miejsce prowadzenia działalności nie będzie decydować o ustaleniu właściwości urzędu do rozliczeń VAT. Podatnicy będą rozliczać VAT w urzędzie właściwym według miejsca zamieszkania lub siedziby. Oznacza to, że dla rozliczeń VAT i podatku dochodowego będzie to ten sam urząd.

Wykaz rachunków bankowych urzędów skarbowych

Ministerstwo Finansów poinformowało, że od dnia 7 grudnia 2015 r. w urzędach skarbowych obowiązuje nowy wykaz rachunków bankowych dla należności pieniężnych z tytułu podatku od: czynności cywilnoprawnych (PCC), spadków i darowizn (SD), zryczałtowanego podatku dochodowego opłacanego w formie karty podatkowej (KP).

Automatyczna wymiana informacji podatkowych w UE od 2017 roku - dyrektywa

Ministrowie finansów UE przyjęli we wtorek 8 grudnia 2015 r. dyrektywę, która przewiduje automatyczną wymianę informacji o orzeczeniach podatkowych między wszystkimi państwami unijnymi. Dzięki tym przepisom firmom ma być trudniej unikać opodatkowania.

Nowy termin wejścia w życie ustawy o administracji podatkowej - 1 lipca 2016 r.

Nie od 1 stycznia, ale od 1 lipca 2016 r. ma wejść w życie ustawa o administracji podatkowej - takie rozwiązanie zakłada projekt noweli tej ustawy, złożony w Sejmie przez posłów PiS. Przyczyną ten inicjatywy jest nieprzygotowanie administracji skarbowej do przejęcia nowych, zapisanych w ustawie zadań.

IFK poleca: Usprawnienie obsługi podatnika od 1 lipca 2016 r.

O pół roku opóźni się wejście w życie części zmian ustawy o administracji podatkowej. Początkowo zakładano, że wejdzie ona w życie 1 stycznia 2016 r. Do Sejmu trafił jednak projekt nowelizacji, który ustala termin obowiązywania większości nowych przepisów na 1 lipca 2016 r.

Centrum Analiz i Studiów Podatkowych SGH chce doradzać administracji publicznej

Centrum Analiz i Studiów Podatkowych, które powstało przy Szkole Głównej Handlowej, pomoże państwu w walce z unikaniem opodatkowania - mówi PAP dyrektor Centrum, prof. Dominik Gajewski z SGH. Trudno sobie wyobrazić, by np. MF prosiło o pomoc wielkie firmy konsultingowe - dodaje.

Działania wywiadu skarbowego

Wywiad skarbowy jest jednym a narządzi kontroli skarbowej, wykorzystywanym przez urzędy skarbowe do sprawdzania podatnika. Głównym zadaniem wywiadu skarbowego jest uzyskanie oraz wykorzystywanie informacji o dochodach, obrotach, prawach majątkowych podmiotów podlegających kontroli skarbowej lub co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie o popełnieniu przestępstwa skarbowego. W związku z czym uprawniony jest także do przetwarzania oraz wykorzystywania pozyskanych w toku swoich działań informacji. Na czym dokładnie polegają działania w ramach wywiadu skarbowego?

Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy od 1 stycznia 2016 roku

Kluczowi podatnicy, czyli firmy o przychodach przekraczających 50 milionów euro, od 1 stycznia 2016 roku będą obsługiwani w jednym miejscu. Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy w Warszawie ma usprawnić rozliczenia podatkowe najbardziej dochodowych polskich przedsiębiorstw.

Kontrola podatkowa w firmie

Organy podatkowe mają obowiązek zawiadomić kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli. Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie siedmiu dni i nie później niż po upływie 30 dni od doręczenia zawiadomienia. W czasie pomiędzy zawiadomieniem o kontroli a wszczęciem procedury możliwe jest skorygowanie ewentualnych błędów w dokumentacji podatkowej oraz zapłata zaległości.

Opłacanie miejsca parkingowego stanowi przychód pracownika podlegający opodatkowaniu

Zwrot wydatków przez pracodawcę poniesionych przez pracownika na opłatę za parkowanie zwiększa jego przychody, gdyż jest to działanie w interesie pracownika, a nie pracodawcy.

Podatek bankowy mógłby ściągać Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy

Od 1 stycznia 2016 r. Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy będzie obsługiwał największe firmy w Polsce. Zdaniem wiceministra finansów Jacek Kapica, mógłby on zająć się również ściąganiem planowanego przez PiS podatku od instytucji finansowych.

Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą przez internet?

Chcesz założyć jednoosobową działalność gospodarczą? Żeby to zrobić, wystarczy zarejestrować się online w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Zapoznaj się z instrukcją, jak otworzyć własną firmę przez internet.

Jak przygotować się do kontroli podatkowej w firmie?

Strach, a czasem nawet panika – takie emocje bardzo często towarzyszą przedsiębiorcom, którzy otrzymują zawiadomienia, że firma zostanie poddana kontroli podatkowej. Warto jednak mieć świadomość, że właściwa reakcja na fakt kontroli, rzutuje na cały jej przebieg. W związku z tym istotne jest, aby unikać błędów popełnianych podczas początkowych etapów kontroli podatkowej.

IFK poleca: Zmiany w obsłudze „dużych” podatników od 2016 roku

Od 1 stycznia 2016 r. podmioty o przychodach powyżej 50 mln euro będą obsługiwane w jednym wyspecjalizowanym urzędzie skarbowym. Rolę tę będzie pełnił Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy. Zastąpi on w tym zakresie dotychczas działające wyspecjalizowane urzędy skarbowe.

Kierunki kontroli administracji podatkowej w 2016 r.

Jak wynika z przygotowanych przez Ministerstwo Finansów głównych założeń Krajowego Planu Działań Administracji Podatkowej, w 2016 r. kilkanaście branż, w tym motoryzacyjna, doradcza, handlu paliwami i elektroniką, usług finansowych, trafi pod lupę fiskusa.

IFK poleca: MF ostrzega przed oszustami powołującymi się na KIP

Ministerstwo Finansów otrzymało sygnały od osób dzwoniących na infolinię Krajowej Informacji Podatkowej (KIP) o próbach wyłudzenia, w których jest wykorzystywany numer KIP. Osoby te poinformowały MF, że otrzymują pisma od „Centralnej Ewidencji powierzchni reklamowej". W pismach oszuści informują, że z powodu zmiany ustawy o wzmocnieniu ochrony krajobrazu należy wnieść na ich konto jednorazową opłatę w kwocie 52,20 zł.

Urzędy skarbowe czynne w poniedziałki do godz. 20 a także w soboty

15 października 2015 r. rozpoczyna się pilotaż wydłużonych godzin pracy w wybranych urzędach skarbowych na terenie woj. łódzkiego i mazowieckiego. Doświadczenia zgromadzone w trakcie pilotażu przyczynią się do zaprojektowania rozwiązań, dzięki którym Administracja Podatkowa zwiększy dostępność swoich usług zgodnie z potrzebami klientów.

Czy urzędy skarbowe mają prawo do opóźniania zwrotu VAT?

Dla urzędów skarbowych podstawowym terminem na dokonanie weryfikacji zasadności zwrotu VAT jest okres 60. dni. W praktyce jednak przedsiębiorca nie dostaje zazwyczaj po tym terminie pieniędzy, ale termin ten jest przedłużany w drodze postanowienia wydanego przez organ podatkowy. Co do zasady urzędy skarbowe mają do tego prawo.

IFK poleca: US dla dużych podatników powinien powstać w etapach

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy od przyszłego roku będzie obsługiwał prawie 4 tys. największych przedsiębiorstw z całej Polski - zdecydowało Ministerstwo Finansów. Konfederacja Lewiatan uważa, że utworzenie tzw. krajowego wyspecjalizowanego urzędu skarbowego należałoby rozłożyć na dwa lata.

Przedłużanie terminu zwrotu VAT w wyniku kontroli krzyżowych

Urzędy skarbowe weryfikujące zasadność zwrotu VAT w toku czynności sprawdzających dość często stosują tzw. "kontrole krzyżowe". Z uwagi na to, że kontrole tego rodzaju trwają zazwyczaj o wiele dłużej niż wynosi termin przewidziany dla zwrotu VAT, organy podatkowe wydają postanowienie o przedłużeniu terminu zwrotu VAT z uwagi na prowadzoną weryfikację rozliczeń w toku kontroli krzyżowej. Jednakże zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych takie działanie organów podatkowych jest bezprawne, a postanowienie przedłużające termin zwrotu VAT na tej podstawie nie wywołuje skutków prawnych.

Jeden urząd skarbowy dla bardzo dużych podatników od 2016 roku

Od 1 stycznia 2016 r. podmioty o przychodach powyżej 50 mln euro będą obsługiwane w jednym wyspecjalizowanym urzędzie skarbowym. Nowa jednostka o zasięgu krajowym z siedzibą w Warszawie zastąpi dotychczas działające wyspecjalizowane urzędy skarbowe. Ta ważna zmiana o organizacji Administracji Podatkowej (AP) oraz jej kontakcie z podatnikami była jednym z tematów konferencji z udziałem wiceministra finansów Jacka Kapicy, która odbyła się 2 października 2015 r. w I Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w Warszawie.

Jaki jest termin zawiadomienia o wyborze ustalania daty powstania przychodu z tytułu zaliczek

Czy jest jakiś termin na złożenie urzędowi skarbowemu zawiadomienia, że chcę korzystać z ułatwienia w postaci możliwości ujmowania zaliczek rejestrowanych na kasie fiskalnej jako przychody w momen­cie ich pobrania? Czy mogę się wycofać z takiego sposobu ustalania daty powstania przychodu w do­wolnym momencie?

Identyfikacja podatników po głosie

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów system identyfikacja podatników po głosie, mimo że jest gotowy, na razie nie będzie aktywowany - poinformował wiceminister finansów Jacek Kapica. Na razie usługa jest testowana na pracownikach fiskusa.

IFK poleca: Rusza wspólna Infolinia Podatkowa i Celna

Nowy System Informacji Podatkowej uruchomiony w Krajowej Informacji Podatkowej (KIP) ułatwiający obsługę podatników umożliwi również uzyskanie informacji celnych. Jest to możliwe już od 14 września 2015 r.

50 centrów obsługi do dyspozycji podatnika

Od jednego do kilku na województwo – tyle zostało uruchomionych centrów obsługi, w których można załatwić sprawy związane z podatkami bez względu na to, skąd jest podatnik. Najwięcej, bo aż 9 takich miejsc, jest w woj. wielkopolskim.

Radcy prawni i adwokaci pełnomocnikami w postępowaniu podatkowym

Pełnomocnikami tymczasowymi w postępowaniu podatkowym oprócz doradców podatkowych będą mogli być też adwokaci i radcy prawni - takie rozwiązanie zakładają senackie poprawki do nowelizacji Ordynacji podatkowej, którą na najbliższym posiedzeniu zajmie się Sejm.

Mikroprzędsiębiorcy mogą już korzystać z pomocy asystenta podatnika

Z początkiem września Administracja Podatkowa uruchamia centra obsługi podatników, w których m.in. rozpoczynający działalność mikroprzędsiębiorcy mogą korzystać z pomocy asystenta podatnika. Centra to przede wszystkim nowe udogodnienie, dzięki któremu podatnicy mogą załatwić swoje sprawy nie tylko we własnym urzędzie, ale zrobią to także w wybranych miejscach na terenie całego kraju. Ponadto w centrach, oprócz spraw podatkowych, można złożyć wybrane dokumenty z obszaru ZUS i akcyzy.

Sprawy podatkowe i ZUS-owskie załatw w dowolnym urzędzie skarbowym

Fiskus od 1 września 2015 r. posługuje się nowym narzędziem administracji podatkowej, jakim jest Centralny Rejestr Danych Podatkowych. To duże ułatwienie dla podatnika, który może teraz załatwiać formalności w dowolnym urzędzie skarbowym na terenie całego kraju.

Rozliczenie w barterze – konieczna faktura!

Rozliczając się w barterze, nie można jedynie wymienić się towarem lub usługami. Taką transakcję również trzeba zaksięgować. Jak zrobić to prawidłowo?

Obowiązek poinformowania organów podatkowych o operacjach optymalizacyjnych

W naszym systemie podatkowym powinny pojawić się przepisy, które obligowałyby podatników w pewnych sytuacjach do zgłoszenia administracji podatkowej stosowania legalnych metod uzyskiwania oszczędności podatkowych (tzw. optymalizacji podatkowej). Tak twierdzi profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych, prezentując jednocześnie istotne elementy tych unormowań.

IFK poleca: Od dziś lepsza obsługa podatnika

1 września 2015 r. Administracja Podatkowa uruchamia centra obsługi. To nowe udogodnienie, dzięki któremu podatnicy będą mogli załatwić swoje sprawy nie tylko we własnym urzędzie, ale zrobią to także w wybranych miejscach na terenie całego kraju. Ponadto w centrach, oprócz spraw podatkowych, będzie można złożyć wybrane dokumenty z obszaru ZUS i akcyzy. Także od 1 września mikroprzędsiębiorca w centrach obsługi, będzie mógł skorzystać z pomocy asystenta podatnika.

IFK poleca: System Informacji Telefonicznej ułatwi obsługę podatników

Ułatwienie obsługi podatników i pracowników administracji podatkowej, krótszy czas oczekiwania na połączenie z pracownikiem Krajowej Informacji Podatkowej, lepsza jakość oferowanych usług infolinii, możliwość kontaktu za pośrednictwem telefonu, e-mail i czatu – to tylko niektóre, spośród wielu korzyści, jakie daje obywatelom nowo wdrożony System Informacji Telefonicznej w biurach KIP.

100 asystentów podatnika pomoże mikroprzedsiębiorcom

Od początku września br. w ramach programu pilotażowego około 100 asystentów podatnika będzie gotowych pomagać mikroprzedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą. Asystenci będą pracować w 50 centrach obsługi podatników w kraju.

IFK poleca: Jak załatwić sprawę urzędową

Jak wyrobić dziecku paszport? Jak zameldować się czasowo? Jak sprawdzić, ile mamy na koncie punktów karnych? Odpowiedzi na te i inne pytania można znaleźć na portalu www.obywatel.gov.pl. Na stronie znajdują się 82 karty opisujące prostym językiem najpopularniejsze usługi administracji publicznej dla obywatela.

IFK poleca: Lepsza obsługa podatnika od 1 września

Od 1 września 2015 r. zaczną funkcjonować centra obsługi wspomagające prawidłowe wypełnianie obowiązków podatkowych przez podatników m.in. w zakresie przyjmowania podań i deklaracji oraz wydawania zaświadczeń. Nowo powstałe mikroprzedsiębiorstwa będą mogły uzyskać takie wsparcie od wyznaczonego dla nich asystenta podatnika od 1 stycznia 2016 r. Docelowo w urzędzie skarbowym będzie możliwe złożenie również dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych ZUS.

Zmiany w Administracji Podatkowej 2015/2016

Wiele zmian czeka Administrację Podatkową w najbliższym czasie. Od 1 stycznia 2016 r. wchodzi w życie zupełnie nowa ustawa regulująca zasady funkcjonowania tej sfery administracji publicznej. Co więcej Ministerstwo Finansów konsultuje obecnie nową strategię rozwoju Administracji Podatkowej (ma wejść w życie również od początku 2016 roku), w której jednym z najistotniejszych elementów ma być nowy system obsługi podatników. Już od 1 września 2015 r. w 50 urzędach skarbowych utworzone zostaną pierwsze centra obsługi, które mają wspierać podatników w prawidłowym i dobrowolnym wypełnianiu obowiązków, a jednocześnie docelowo zapewnić jednolite standardy pracy i sposób obsługi we wszystkich tego typu placówkach na terenie kraju. O wyjaśnienia w tym zakresie poprosiliśmy Ministerstwo Finansów. Odpowiedzi na nasze pytania udzielił Janusz Janowski – dyrektor Departamentu Administracji Podatkowej MF.

Dowody zgłaszane przez podatnika w postępowaniu podatkowym

Kiedy fiskus wszczyna w naszej sprawie postępowanie podatkowe, nie musimy pozostawać bierni. Podatnik ma prawo przedstawić własne dowody. Organ podatkowy z kolei nie uwzględni tylko tych, które będą powielały wykazane już tezy.

Dwie wizje prawa podatkowego

Nie tylko teoretycy zadają sobie podstawowe pytanie: co jest obowiązującym w naszym kraju prawem podatkowym? Każdy podatnik wie, że pod tym pojęciem można rozumieć dwa dość odległe od siebie byty:

Spada liczba kontroli podatkowych ale rośnie ich efektywność

Ministerstwo Finansów przekazało 4 sierpnia 2015 r. statystyki kontroli podatkowych za lata 2007-2014. Jak wskazuje resort finansów, między 2007 a 2014 rokiem liczba kontroli nie wykazujących uszczupleń (zwanych potocznie „nękaniem uczciwych”) spadła o 72% (z niemal 130 tys. do nieco ponad 35 tys.), co więcej spadała systematycznie w tych latach.

Strategia rozwoju Administracji Podatkowej na lata 2016-2020

Administracja Podatkowa chce traktować podatników, jak dobra firma swoich klientów. Chce być dla tych podatników przyjazna, a także nowoczesna i profesjonalna. Każda szanująca się firma ma strategię rozwoju. Taką strategię przygotowuje również administracja podatkowa.

Ustawa o administracji podatkowej podpisana przez Prezydenta

Uruchomienie instytucji asystenta podatnika czy centrów obsługi podatników przewiduje podpisana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego ustawa o administracji podatkowej. Z wyjątkiem nielicznych przepisów ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Administracja podatkowa ma wspierać podatnika w dobrowolnym płaceniu podatków

Jednym z celów administracji podatkowej jest zwiększenie poziomu dobrowolności płacenia podatków – podkreślił w 31 lipca 2015 r. podczas uroczystości „Dnia Skarbowości” wiceminister finansów Jacek Kapica. Poinformował, że dokument pod nazwą Strategia Rozwoju Administracji Podatkowej zostanie zaprezentowany we wtorek 4 sierpnia 2014 r.

W Dzień Skarbowości MF przedstawi strategię administracji podatkowej

W najbliższy piątek (31 lipca 2015 r.), czyli w "Dzień Skarbowości", Ministerstwo Finansów ogłosi strategię administracji podatkowej - poinformowała we wtorek PAP rzeczniczka prasowa resortu Wiesława Dróżdż. Nie przekazała PAP szczegółów, które mają się znaleźć w dokumencie.

Polski system podatkowy 2015 - co trzeba zmienić by był bardziej efektywny

Polski system podatkowy tkwi w XIX-wiecznym modelu, gdzie panuje bezwzględne władztwo fiskusa. Bardziej efektywny jest system kooperacyjny, w którym fiskus współpracuje z podatnikami - ocenia w rozmowie z PAP wicedyrektor w dziale prawno-podatkowym PwC Jan Tokarski.

Łagodna, nieformalna korespondencja z podatnikiem jest skuteczna

7 lipca 2015 r. w Ministerstwie Finansów, zespół Banku Światowego zaprezentował wstępne wyniki badania pilotażowego pt. „Wpływ zachowań behawioralnych na poprawę dobrowolności wypełniania zobowiązań podatkowych w Polsce". Był to pierwszy w Polsce pilotaż opierający się na dokonaniach ekonomii behawioralnej przeprowadzony w sposób randomizowany (randomized controlled trial).

REKLAMA