REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Amortyzacja, CIT - koszty

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy ubezpieczenie samochodu osobowego nie jest kosztem podatkowym?

Częściowemu wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów podlegają składki na ubezpieczenie samochodu osobowego o wartości przekraczającej 20.000 EURO.

Kary i odszkodowania za odstąpienie od niekorzystnej umowy nie są kosztem

Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrywał kwestię podatkowej kwalifikacji odszkodowań i kar umownych z tytułu odstąpienia od niekorzystnej ekonomicznie umowy. Uznał, że takie wydatki nie są kosztem uzyskania przychodu.

Czy można wyłączyć kwotę udzielonej bonifikaty z tytuły sprzedaży leków, z kwoty uzyskanego przychodu?

Udzielenie bonifikaty przy zakupie poszczególnych leków, powoduje zmniejszenie należności otrzymanej przy ich sprzedaży, co w rezultacie skutkuje niższym dochodem. W związku z tym powstaje pytanie, czy istnieje możliwość wyłączenia kwot udzielonych bonifikat z kwoty przychodu?

Amortyzacja wartości firmy – porada

Dla celów podatkowych definicja wartości firmy została ujęta w art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „ustawa o CIT”) . Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, pojęcie to oznacza dodatnią różnicę między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustaloną zgodnie z ust. 3 i 5, albo nominalną wartością wydanych akcji lub udziałów w zamian za wkład niepieniężny a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład kupionego, przyjętego do odpłatnego korzystania albo wniesionego do spółki przedsiębiorstwa lub jego lub jego zorganizowanej części odpowiednio z dnia kupna, przyjęcia do odpłatnego korzystania albo wniesienia do spółki.

REKLAMA

Jak rozliczyć w CIT prowizje od wynajmu nieruchomości firmowych

Spółka z o.o. jest właścicielem magazynu. Zleca firmie zewnętrznej znalezienie najemcy. Jak rozliczyć w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, fakt wypłaty prowizji przez spółkę z o.o. dla firmy zewnętrznej?

Czy aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi zawierać zobowiązania?

Wierzyciel nie zgadza się na wniesienie przez dłużnika wierzytelności do nowej spółki. Czy w skład aportu - aby uznać go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa - muszą wchodzić wszystkie zobowiązania, jakie związane są z daną częścią przedsiębiorstwa? W wyroku z 12 maja 2011 r. NSA (sygn. akt II FSK 2222/09) nie zgodził się z organem podatkowym stawiającym taką tezę.

Ubezpieczenia w specjalnej strefie ekonomicznej - przychód z tytułu odszkodowania

Zwolnienie strefowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, dotyczyć może wyłącznie dochodów, które spełniają dwa warunki łącznie: pochodzą z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE i są wymienione w zezwoleniu strefowym.

Cała zapłata przed wykonania usługi – skutki w CIT

Zdarzają się czasami sytuacje, w których podatnik otrzymuje od kontrahenta pełną płatność jeszcze przed wykonaniem usługi, która ma być zrealizowana w następnym okresie sprawozdawczym. Kiedy wobec tego powinien on rozpoznać przychód?

REKLAMA

Czy korekta przychodów wymusza korektę kosztów?

Jeżeli w wypadku błędnego rozliczenia usługi wykonawca pobrał wyższe wynagrodzenie od należnego, a nabywca zgłosił żądanie skorygowania na minus faktur wystawionych za okres rozliczeniowy w którym doszło do zawyżenia sprzedaży - pojawia się również konieczność korekty kosztów uzyskania tych przychodów.

Jak rozliczyć w CIT wydatek na przejęcie bazy klienckiej?

Spółka zamierza kupić bazę klientów. Jednocześnie spółka nabędzie prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych wcześniej przez sprzedających bazę z klientami. Wynagrodzenie za bazę kliencką będzie zatem kosztem przejęcia klientów, relacji gospodarczych z nimi oraz informacji o klientach. Jak rozliczyć podatkowo taki wydatek? Czy tak jak know-how?

Szczególna dokumentacja podatkowa – co grozi za jej brak

Podatnicy obowiązani do sporządzania dokumentacji na podstawie art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinni ją sporządzać na bieżąco. Jej brak może prowadzić do opodatkowania części dochodów wg stawki 50%.

Kiedy trzeba sporządzić szczególną dokumentację podatkową?

Dla stwierdzenia, czy powstał obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej, konieczne jest prawidłowe wyodrębnienie transakcji. Dokumentowaniu podlegają tylko te, które przekroczyły określony limit kwotowy.

Koszty przypadające na różne źródła przychodów w CIT – wyjaśnienia KIP

W jaki sposób należy ustalić na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty przypadające na poszczególne źródła przychodów, jeśli źródło z którego dochód nie jest opodatkowany zostało utworzone w trakcie roku podatkowego?

Reklama w mediach jest kosztem uzyskania przychodu - porada

Wydatki na reklamę i promocję produktów lub usług w mediach (internet, gazety, czasopisma, telewizja, radio, gazetki reklamowe) są kosztem podatkowym. Brak jest możliwości bezpośredniego powiązania kosztu reklamy z uzyskanym przychodem stąd koszty te mają charakter pośredni. Zatem można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia (dacie zaksięgowania jako koszt).

Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wierzytelności odpisanych jako nieściągalne - porada

Przez nieściągalność wierzytelności rozumie się niemożność zaspokojenia wierzyciela z majątku dłużnika pomimo wyczerpania wszystkich przewidzianych prawem środków, w tym również przeprowadzenia postępowania egzekucyjnego. Ponadto nieściągalność wierzytelności zachodzi zawsze w przypadku niewypłacalności dłużnika, jeżeli jest oczywiste, że z wszczętej egzekucji nie uzyska się sumy wyższej od kosztów egzekucyjnych. Wierzytelności nieściągalne, bez względu na przyczynę ich nieściągalności oraz utworzone na ten cel rezerwy, a także odpisy aktualizujące wartość należności - co do zasady - nie są uznawane za koszty uzyskania przychodu. Jakie są zatem wyjątki od tej zasady?

Czy nabycie kabin dla palaczy zwiększa koszty uzyskania przychodów?

Restrykcyjność przepisów dotyczących ochrony przed skutkami palenia tytoniu wywołuje czasami konieczność wyposażenia firmy w kabiny dla palaczy. Służyć mogą zarówno pracownikom, czy kontrahentom (np. w biurze) albo klientom (np. w prowadzonej przez nas restauracji). Czy wydatki na ten cel są kosztami podatkowymi?

Kiedy zaliczać do kosztów składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez pracodawcę?

Aczkolwiek dodany od 1 stycznia 2010 r. przepis art. 15 ust. 4h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) obowiązują już pewien czas, to podatnicy nadal miewają problemy z prawidłowym rozpoznaniem momentu ujęcia wydatków na składki na ubezpieczenie społeczne w części pokrywanej przez siebie w kosztach uzyskania przychodów. Zbadajmy zatem co jest źródłem tych problemów.

Kiedy deweloper rozlicza koszty inwestycji przeznaczonej do sprzedaży?

Realizacja projektu deweloperskiego wiąże się z koniecznością ponoszenia znacznych wydatków, które dopiero w przyszłości zostają skompensowane przychodami osiąganymi ze sprzedaży bądź eksploatacji inwestycji.

Jakie są skutki podatkowe zwrotu pobranej nienależnie kary umownej?

Kary umowne stanowią niestety nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej i zapewne niewielu przedsiębiorców nie miało jeszcze z nimi do czynienia. Kary te zazwyczaj wywołują konflikty pomiędzy stronami danej umowy i czasami ich rozwiązanie następuje na drodze sądowej.

Czy po wniesieniu przedsiębiorstwa aportem do spółki umowy leasingowe będą kontynuowane przez nabywcę?

Trwa spór podatników z organami podatkowymi odnośnie podatkowych skutków przenoszenia praw do umów leasingowych. Organy podatkowe twierdzą, że cesja umowy leasingu oznacza na gruncie przepisów podatkowych, że nabywca rozpoczyna nową umowę leasingu. Natomiast sądy coraz częściej przyznają rację podatnikom, że w takim przypadku umowa jest kontynuowana przez podmiot, który nabył do niej prawa.

Fiskus nie lubi niedochodowych przedsiębiorców

Nie każdy przedsiębiorca stale wykazuje dochody. Jednak te firmy, które ciągle generują straty lub przy wysokich przychodach wykazują niski dochód zwracają uwagę organów podatkowych. Urzędnicy sprawdzają chętnie takie podmioty, czy przypadkiem nie zaliczają one do kosztów niewłaściwych wydatków i czy prawidłowo rozliczają straty.

Czy ekspres do kawy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

Kwestia tytułowa jest jasna w przypadku podatników prowadzących kawiarnie i inne punkty gastronomiczne, w których serwowana jest kawa. Ci podatnicy bez żadnych wątpliwości muszą posiadać co najmniej jeden ekspres do kawy i mogą zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki poniesione na jego nabycie. A co w przypadku pozostałych przedsiębiorców, którzy chcieliby np. częstować kawą z ekspresu swoich klientów, czy kontrahentów?

Wartości niematerialne i prawne - amortyzacja

Wartości niematerialne i prawne, to ściśle określona przez przepisy podatkowe kategoria składników, która podlega amortyzacji. Ich amortyzacja różni się jednak znacznie od amortyzacji środków trwałych. Szczegóły tych różnic omawiamy w poradniku.

Jak można zmieniać stawki amortyzacyjne?

Organy podatkowe rygorystycznie interpretują przepisy o amortyzacji w zakresie możliwości zmiany pierwotnie przyjętych przez przedsiębiorcę warunków amortyzacji.

Jak amortyzować znaki towarowe?

Przepis art. 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT) obejmuje zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają amortyzacji. Składniki majątkowe, które nie zostały wymienione w tym katalogu, nie mogą być amortyzowane, chyba że są środkami trwałymi.

Jak ustalić koszt podatkowy przy sprzedaży wierzytelności własnych?

Aktualnie toczy się spór między organami podatkowymi i sądami czy przy sprzedaży wierzytelności własnych podatnik może uznać za koszty uzyskania przychodów kwotę brutto (z VAT), czy netto sprzedawanej wierzytelności.

Jak rozliczać usługi serwisowania wyrobów strefowych wykonywane poza SSE?

Usługi związane z serwisowaniem sprzedawanego wyrobu wykonywane poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej są ściśle związane z zakresem działalności strefowej polegającej na produkcji i sprzedaży wyrobów. A zatem koszty związane z wykonywaniem tych usług mogą być zaliczone na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) do kosztów uzyskania przychodów w ramach działalności zwolnionej z opodatkowania.

Jakie są skutki nieważnej umowy dla przychodów i kosztów?

Kwestia nieważności umów i jej wpływu na rozliczenia podatkowe jest od lat kontrowersyjna. Organy podatkowe uważają, że nieważne umowy nie mogą powodować powstania przychodów ani kosztów podatkowych. Inaczej argumentują sądy administracyjne i to z ich tezami warto się zapoznać na wypadek sporu z fiskusem.

Czy koszty kredytu na wypłatę dywidendy są kosztem podatkowym?

W dniu 17 marca 2011 r. zapadł wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie o sygn. akt II FSK 2004/09 - ważny dla spółek akcyjnych i z o.o. finansujących wypłatę dywidendy pożyczką albo kredytem. Sąd uznał, że poniesione wydatki (np. odsetki od kredytu) nie są kosztem.

Czy koszty napraw gwarancyjnych powinny być potrącane w dacie ich poniesienia?

Spółka produkuje i sprzedaje maszyny, które również serwisuje w tym w ramach udzielonej gwarancji jakości. Naprawy gwarancyjne Spółka realizuje m.in. za pośrednictwem innych podmiotów ale koszty tych napraw ponosi sama Spółka (podmioty zewnętrzne obciążają tymi kosztami Spółkę). Kiedy należy zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki na te naprawy?

Czy wydatek na zagubiony przez pracownika w delegacji bilet może być kosztem podatkowym?

Jeżeli podatnik zamierza zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów, musi wykazać związek pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu oraz posiadać dokumenty świadczące o poniesieniu wydatku. Zagubienie dokumentów potwierdzających wydatki jest zawsze kłopotliwe i może (ale nie musi) doprowadzić do wyłączenia danego wydatku z kosztów podatkowych.

Czy wydatki na poszukiwanie najemcy są kosztem uzyskania przychodów?

Z osiąganiem przychodów z najmu lokali wiąże się konieczność ponoszenia kosztów, w tym związanych z poszukiwaniem najemców. Deweloperzy realizujący duże projekty budowlane (budynki biurowe, galerie handlowe, centra magazynowe) powszechnie korzystają w tym zakresie z zewnętrznych doradców do spraw nieruchomości, którzy na ich zlecenie prowadzą poszukiwania potencjalnych najemców.

Czy wydatki na przystąpienie do przetargu są kosztem podatkowym?

Podmioty starające się o zamówienia publiczne mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, wydatki poniesione w związku z przygotowaniem się i uczestnictwem w procedurach przetargowych – i to niezależnie od wyniku tych przetargów.

Które wydatki związane z podwyższeniem kapitału nie są kosztem podatkowym?

24 stycznia 2011 r. została podjęta uchwała 7 sędziów NSA (sygn. akt II FPS 6/10) istotna dla oceny, które wydatki poniesione przez spółkę akcyjną w związku z podwyższaniem jej kapitału są kosztem uzyskania przychodu dla spółki. Zdaniem NSA wydatki związane z emisją nowych akcji, bez których nie jest możliwe podwyższenie przez spółkę akcyjną kapitału zakładowego, nie są kosztami uzyskania przychodów, stosownie do reguł wyrażonych w art. 12 ust. 4 pkt 4 i art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Rozliczenie rat leasingowych, gdy przedmiot leasingu jest wynajmowany

Czy wydatki poniesione na zapłatę rat leasingowych z tytułu zawartej umowy leasingu, jeśli przedmiot umowy leasingu jest odpłatnie odnajmowany na terytorium kraju trzeciego, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Jak zaliczać do kosztów niskocenne środki trwałe?

Składniki majątkowe, takie jak np. drobne wyposażenie kuchenne i gastronomiczne, należą do tzw. niskocennych środków trwałych, czyli środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3.500 zł. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT), koszty nabycia tego typu środków mogą być rozliczane wyłącznie w oparciu o przepisy dotyczące amortyzacji podatkowej (art. 16a-16m).

Czy kary za nieterminowe wykonanie usług są kosztami uzyskania przychodu?

Spółka świadczy usługi transportu i konwojowaniu pieniędzy, a także zasilania bankomatów w gotówkę. Umowa z kontrahentem przewiduje kary umowne z powodu nieterminowego wywiązania się z umowy. Czy takie kary można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

Czy alkohol i obiad w restauracji można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Wydatki na zakup żywności i napojów, w tym napojów alkoholowych podczas spotkań biznesowych w restauracji nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów bez względu na to czy mają charakter wystawny, czy nie. Bez znaczenia jest fakt ich potencjalnego związku z przychodami, ponieważ są objęte wyłączeniem z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT).

Czy pakiety medyczne dla pracowników są kosztami firmy?

Wydatki ponoszone przez spółkę na zapewnienie pracownikom opieki medycznej, mogą mieć wpływ na efektywność wykonywanej pracy. Zatem, wydatki te jako związane w sposób pośredni z uzyskiwanymi przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej mogą stanowić stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) – koszty uzyskania przychodów.

Jakie są skutki w CIT wypowiedzenia umowy najmu przed zamortyzowaniem inwestycji w obcym środku trwałym?


Sądy administracyjne prezentują stanowisko, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych (zamortyzowanych) środków trwałych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, by te środki trwałe zostały zlikwidowane z innych przyczyn niż zmiana przedmiotu działalności.

Czy odpis na zfśs jest kosztem podatkowym?

Jesteśmy firmą zatrudniającą obecnie średnio ok. 18 pracowników. Wkrótce, z uwagi na pozyskanie nowych zleceń zamierzamy zatrudnić kolejne 10 osób. Nie prowadziliśmy do tej pory zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników. Czy w związku z podwyższeniem liczby zatrudnienia będziemy musieli taki fundusz utworzyć? Czy ewentualne odpisy na zfśs będziemy mogli zliczyć do kosztów uzyskania przychodów firmy?

Inwestycja w obcym środku trwałym w kosztach podatkowych

Ustawy o podatkach dochodowych od osób prawnych i fizycznych nie definiują wprost pojęcia inwestycji w obcym środku trwałym, jednak znaleźć możemy wyjaśnienie samego pojęcia inwestycji.

Jak rozliczyć inwestycję w obcym środku trwałym po rozwiązaniu umowy najmu

W przypadku rozwiązania umowy najmu lokalu, strata powstała w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonej inwestycji w obcym środku trwałym, może zostać uznana za koszt uzyskania przychodów w podatku CIT, jeżeli nie wiąże się ze zmianą charakteru prowadzonej działalności. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) nie ma bowiem wtedy zastosowania. Ponadto, pojęcie „likwidacji środka trwałego” należy rozumieć w sposób szeroki, czyli nie tylko jako jego zniszczenie, ale także jako wycofanie z użytkowania.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na organizację szkoleń

Wydatki na szkolenia bezpośrednio związane z trwającym lub mającym się rozpocząć projektem, w ramach którego podwykonawca świadczy zlecone usługi, spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Niestety do kosztów podatkowych nie powinno się zaliczać wydatków dotyczących szkoleń niezwiązanych w momencie ich odbywania z konkretnym projektem.

Czy spółka z o.o. może amortyzować program komputerowy stworzony przez swoich pracowników

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują możliwości amortyzacji wytworzonego przez podatnika we własnym zakresie programu komputerowego (ani żadnego innego utworu), jako wartości niematerialnej i prawnej.

Jak firma może rozliczyć wydatki na umowę dożywocia

Umowa dożywocia zawierana jest najczęściej między osobami fizycznymi. Zazwyczaj starsza osoba rezygnuje z prawa własności nieruchomości na rzecz osoby, która do końca życia byłego właściciela nieruchomości będzie zapewniać mu utrzymanie. Umowę dożywocia wykorzystują także firmy.

Czy wydatki na obsługę rady nadzorczej są kosztami uzyskania przychodu

Rada nadzorcza jest organem nadzorczym w spółkach kapitałowych. W spółce akcyjnej jest organem obligatoryjnym, natomiast w spółce z o.o. lub komandytowo-akcyjnej tego organu być nie musi. Jeżeli rada nadzorcza funkcjonuje w danej spółce generuje zawsze określone wydatki. Czy jednak można te wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych?

Jaką stawkę amortyzacji zastosować dla wybudowanego na cudzym gruncie pawilonu handlowego

Jeżeli pawilon handlowy wybudowany na cudzym gruncie stanowi odrębny budynek, to należy stosować takie same zasady, jak przy amortyzacji własnego środka trwałego. Czyli budynek niemieszkalny winien być amortyzowany według zasad ogólnych przy zastosowaniu stawki określonej w Wykazie stawek amortyzacyjnych – tj. przy zastosowaniu stawki 2,5 %.

Czy „mały podatnik” może skorzystać z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od zakupionego środka transportu

Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o PIT, są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a - 22o, z uwzględnieniem art. 23 ustawy o PIT.

Czy wydatki na ulepszenie budynku gospodarczego można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Wydatki poniesione na wykonanie prac budowlanych polegających na dostosowaniu obiektu do prowadzonej działalności gospodarczej należy zakwalifikować jako ulepszenie. Wydatki na ulepszenie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tylko poprzez odpisy amortyzacyjne pod warunkiem, że budynek będzie wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA