Kategorie

Bankowość i finanse

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy MŚP uzyskają możliwość finansowania wprowadzania innowacji, dzięki środkom przeznaczonym na zabezpieczenia kredytów. Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) będzie oferował małym i średnim przedsiębiorstwom instrumenty, które umożliwią zabezpieczenie kredytów.
Od 1 lipca 2016 r. działa Centralna informacja o rachunkach bankowych, która pozwala osobom uprawnionym uzyskać informację o nieaktywnych kontach bankowych (np. rachunkach zmarłych osób i rachunkach zapomnianych przez samych właścicieli), w każdym banku i SKOK-u w Polsce. Co miesiąc do Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A. (KIR), która prowadzi tą usługę jest wnoszonych ok. 1000 tysiąca wniosków o odszukanie rachunków w systemie bankowym.
Możliwość zakładania darmowych rachunków płatniczych, łatwiejszego przenoszenia się z banku do banku oraz stworzenie katalogu najkorzystniejszych dla klientów bankomatów - zakłada m.in. nowela ustawy o usługach płatniczych, do której Senat wprowadził kilkadziesiąt poprawek.
Sejmowa komisja finansów zaakceptowała we wtorek (18 października) wraz z poprawkami rządowe projekty ustaw, które przewidują możliwość zakładania darmowego tzw. podstawowego rachunku płatniczego.
Korzystający z usług płatniczych konsumenci będą mogli łatwiej przenosić rachunek płatniczy, w przypadku gdy znajdą atrakcyjniejszą ofertę - powiedział wiceminister finansów Leszek Skiba prezentując 5 września 2016 r. rządową nowelizację ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw.
ZUS udostępnił nowy sposób zakładania i uwierzytelniania konta na swojej Platformie Usług Elektronicznych (PUE). Obecnie dokonanie rejestracji jest możliwe za pośrednictwem bankowego konta internetowego. Dzięki temu rozwiązaniu nowy użytkownik PUE nie będzie musiał udawać się osobiście do ZUS, aby potwierdzić swoją tożsamość i uzyskać dostęp do konta na PUE. Możliwość ta jest jednak udostępniana tylko przez te banki, które zawarły z ZUS porozumienie dotyczące dostępu do PUE.
Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 8 sierpnia 2016 r., że zgodnie ustawą z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 68) podatnikami tego podatku są nie tylko podmioty z sektora bankowego, ubezpieczeniowego oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-pożyczkowe, ale także instytucje pożyczkowe w rozumieniu ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 1497, z późn. zm.).
Zwiększenie ochrony inwestorów, wzmocnienie uprawnień organów nadzoru niezbędnych do przeprowadzania postępowań w zakresie nadużyć na rynku oraz wzmocnienie uprawnień organów nadzoru niezbędnych do przeprowadzania postępowań w zakresie nadużyć na rynku – to niektóre rozwiązania zawarte w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw.
19 lipca 2016 r. rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw, który wprowadzić ma tzw. podstawowy rachunek płatniczy (i podstawowe usługi z nim powiązane). Rachunek ten ma być dostępny dla osób niemających dotąd innego rachunku płatniczego w bankach krajowych (komercyjnych i spółdzielczych), oddziałach banków zagranicznych, spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz instytucjach kredytowych - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu.
Wprowadzenia podatku od niektórych instytucji finansowych (tzw. podatku bankowego) spowodowało, że lokaty dla małych przedsiębiorców w większości banków mocno potaniały.
Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych. Nowe regulacje zwiększą bezpieczeństwo płatności dokonywanych elektronicznie, co jest wygodną formą rozliczeń. Zmniejszą się także koszty prowadzenia działalności przez przedsiębiorców akceptujących płatności elektronicznie.
Rozwój każdej firmy zależy od sprawnego finansowania, także kredytowego. Przedsiębiorcy powinni więc wiedzieć, jak minimalizować koszty kredytu. Prezentujemy kilka sprawdzonych sposobów.
Od 2023 wsparcie unijne będzie zdecydowanie mniejsze niż obecnie. Aby wzrost gospodarczy osiągnięty dzięki środkom unijnym był impulsem do dalszego rozwoju, na większą skalę powinny być stosowane instrumenty zwrotne, czyli pożyczki, kredyty i poręczenia – przekonują eksperci BGK. Mogą być użyte wielokrotnie i wspierać większą liczbę przedsiębiorstw. Z kolei samorządy powinny już dziś starać się o partnerów, którzy będą wspierać utrzymanie infrastruktury wybudowanej z pieniędzy unijnych.
Kredyt kupiecki to jedna z najpowszechniejszych form finansowania przedsiębiorstw. Jego otrzymanie zależy od tego, czy dana firma ma opinię uczciwej i rzetelnej biznesowo. Warto więc budować i nieustannie podtrzymywać wizerunek partnera biznesowego godnego zaufania, ponieważ wyeliminowanie pośrednictwa banku – jak to ma miejsce w przypadku kredytu kupieckiego – pozwala na uproszczenie i przyspieszenie wymiany handlowej między kontrahentami.
Zasady opodatkowanie podatkiem aktywów niektórych instytucji finansowych reguluje ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych, która weszła w życie z dniem 1 lutego 2016 r. Podatek wynosi 0,0366% podstawy opodatkowania miesięcznie. Pobór tego podatku oparty jest na zasadzie samonaliczania podatku przez podatników. Podatek naliczany jest w okresach miesięcznych, termin jego wpłaty określono na 25 dzień miesiąca następującego po miesiącu, którego podatek dotyczy. Pierwszym okresem rozliczeniowym, za który podatnicy dokonują obliczenia i wpłaty podatku bankowego oraz składają deklarację podatkową (FIN-1) jest luty 2016 r. (wpłata w terminie do 25 dnia miesiąca marca 2016 r.).
Minister finansów wyjaśnił, że pracodawcy, którzy udzielają pożyczek swoim pracownikom, nie muszą płacić podatku od niektórych instytucji finansowych (tzw. podatku bankowego).
Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie stosowania przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej przepisów ustawy z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych.
Zdaniem profesora Jerzego Osiatyńskiego, członka Rady Polityki Pieniężnej na finansowanie działalności gospodarczej w najbliższych miesiącach będzie mieć wpływ nie tyle wprowadzenie podatku bankowego, co niechęć firm do zaciągania kredytów.
W połowie września 2016 r. wejdą w życie przepisy unijnej dyrektywy o rachunkach płatniczych (PAD - Payment Accounts Directive). Pozwolą one na łatwiejsze przenoszenie rachunków do innego banku, czy prostsze zakładanie kont bankowych za granicą. Każdy kraj UE będzie musiał też uruchomić oficjalną stronę internetową, która umożliwi porównanie opłat pobieranych przez poszczególne banki za prowadzenie rachunków.
Komisja Europejska sprawdza uchwalony w styczniu w Polsce podatek od niektórych instytucji finansowych (tzw. podatek bankowy) pod kątem ewentualnej sprzeczności zapisów ustawy, która go wprowadzała, z regulacjami Unii Europejskiej - poinformowały źródła unijne. Na razie nie ma jednak oficjalnego dochodzenia w tej sprawie.
Kwestia tzw. podatku bankowego wywołuje wiele pytań i wątpliwości. Od jakich instytucji finansowych jest on pobierany? Czy wpłynie to na równowagę rynku finansowego? Czy podniesie koszty kredytów i obniży depozytów? Czy nie doprowadzi do zwiększenia popularności usług tzw. pseudo-banków oraz kredytów udzielanych na nierynkowych zasadach?
Od 1 lutego 2016 r. niektóre instytucje finansowe w Polsce mają obowiązek płacić podatek bankowy. Banki już zapowiedziały podwyżkę opłat i prowizji dla klientów, aby zrekompensować sobie straty wynikające z obowiązku płacenia nowego podatku. Które instytucje finansowe zobowiązane są do uiszczania podatku i jak wyglądają zasady jego poboru?
Minister Finansów wydał rozporządzenie w sprawie określenia wzoru deklaracji w zakresie podatku od niektórych instytucji finansowych (FIN-1). Pierwszym okresem rozliczeniowym, za który podatnicy objęci tym podatkiem dokonają obliczenia i wpłaty podatku oraz złożą deklarację podatkową jest luty 2016 r.
Zmiany w zarządach spółek, podatek bankowy, ustawa "frankowa", nowe regulacje MAR/MAD II, ustawa o listach zastawnych - to pięć najważniejszych zmian dla polskiego rynku kapitałowego w 2016 r. zdaniem dr. Piotra Bobera, Prezesa WFY Group.
Wprowadzanie do umów handlowych zakazu przenoszenia na osoby trzecie praw i obowiązków wynikających z tychże umów staje się coraz powszechniejszą praktyką. Dla przedsiębiorców może to być przeszkoda w korzystaniu z narzędzi wspomagających zarządzanie płynnością finansową, takich jak np. faktoring.
Rząd przygotował projekt ustawy zwiększającej uprawnienia Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG) oraz Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), którym w najbliższych dniach zajmie się Sejm. Celem ustawy jest wdrożenie dwóch unijnych dyrektyw, które m.in. gwarantują ograniczenie ratowania banków ze środków podatników oraz wzmacniają stabilność systemu bankowego i zwiększają ochronę klientów banków. Nowe regulacje przewidują też m.in. przeprowadzenie przez BFG przymusowej restrukturyzacji banku.
Podatek od instytucji finansowych ze stawką 0,44 proc. od wartości aktywów wchodzi w życie na początku lutego. Podatki tego rodzaju występują w wielu krajach Europy, lecz są dużo niższe niż w Polsce - np. w sąsiednich Niemczech tego rodzaju opodatkowanie jest dziesięć razy mniejsze.
Podatek od aktywów bankowych (tzw. podatek bankowy), analogiczny pod względem zasad funkcjonowania do nowego polskiego podatku od niektórych instytucji finansowych, obowiązuje już w wielu państwach europejskich. W Polsce od lutego 2016 r. m.in. banki, firmy ubezpieczeniowe, SKOK-i i firmy pożyczkowe będą obłożone podatkiem, wynoszącym rocznie 0,44 proc. wartości ich aktywów.
Budżet Węgier został istotnie zasilony wpływami z podatku bankowego. Jednak podatek ten doprowadził do zmniejszenia ilości udzielanych kredytów. Ponadto banki przerzuciły część kosztów na klientów - powiedział PAP ekonomista Zoltan Adam z instytutu Kopint-Tarki w Budapeszcie.
Ministerstwo Finansów oceniło 19 stycznia 2016 r. pozytywnie proponowane przez Kancelarię Prezydenta rozwiązanie dotyczące pomocy dla kredytobiorców mających kredyty mieszkaniowe we frankach szwajcarskich (CHF). Zdaniem MF koncepcja ta wydaje się być uczciwa z punktu widzenia relacji między kredytobiorcami złotowymi (PLN) a „frankowymi”.
Ministerstwo Finansów w wydanym 18 stycznia 2016 r. komunikacie ocenia, że decyzja agencji ratingowej Standard & Poor's o obniżeniu oceny ratingowej Polski jest niezrozumiała z punktu widzenia analizy ekonomicznej i finansowej. Decyzja ta jest sprzeczna z ocenami pozostałych agencji ratingowych, największych międzynarodowych instytucji finansowych oraz uczestników rynków finansowych. Jest tym bardziej niezrozumiała, że nie została poprzedzona zmianą perspektywy oceny ratingowej, która przed decyzją agencji S&P była pozytywna. W opinii MF rozczarowujące jest podejście agencji do kwestii dialogu ze stroną polską w celu wyjaśnienia wątpliwości zgłaszanych przez agencje do tzw. klimatu politycznego.
Podmioty, będące członkami Polskiego Związku Faktorów osiągną w 2016 roku obroty na poziomie nawet 140 mld zł. Będzie to wynik prawie 20 mld zł wyższy niż w 2015 roku. Faktoring, tj. skupowanie faktur przez wyspecjalizowane firmy, z roku na rok jest coraz bardziej popularny. Sprzedając fakturę faktorowi przedsiębiorca (coraz częściej są to małe i średnie firmy) przestaje się martwić o to, czy klient zapłaci, a jednocześnie dysponuje środami pieniężnymi.
Od 1 lutego 2016 r. instytucje finansowe (w szczególności banki i ubezpieczyciele) będą płacić podatek w wysokości 0,44 proc. wartości ich aktywów rocznie. Eksperci podkreślają, że bankom i innym instytucjom finansowym będzie trudno uniknąć zapłacenia tego podatku. Będą jednak próbować przenieść koszt podatku bankowego na swoich klientów.
W dniu 15 stycznia br. Sejm przyjął większość poprawek Senatu do ustawy o podatku bankowym. Nowe regulacje przewidują, że od lutego 2016 r. m.in. banki, firmy ubezpieczeniowe, SKOK-i i firmy pożyczkowe będą obłożone podatkiem, wynoszącym rocznie 0,44 proc. wartości ich aktywów.
Podatek bankowy może sprzyjać wypłacalności banków, nie zmniejszy akcji kredytowej - przekonuje Ministerstwo Finansów, odpowiadając na krytyczne opinie Europejskiego Banku Centralnego wobec propozycji wprowadzenia podatku bankowego. MF zwraca m.in. uwagę, że podatek bankowy funkcjonuje z powodzeniem w wielu unijnych państwach i wspiera rozwój gospodarczy tych państw.
Już w miesiącu lutym zacznie obowiązywać uchwalony pod koniec grudnia ubiegłego roku podatek bankowy. W wyniku wprowadzenia podatku banki podniosły marże kredytów.
Zgodnie z ustawą o podatku od niektórych instytucji finansowych, od lutego 2016 r. opodatkowaniem zostaną objęte banki (krajowe, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych), zakłady ubezpieczeń i reasekuracji, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe oraz firmy pożyczkowe. Jak ocenia mec. Piotr Czublun, zmiany, mimo że zasadniczo idą w dobrym kierunku, jednak nie rozwiązują większości problemów, jakie dla branży ubezpieczeniowej może przynieść nowy podatek.
Sejm uchwalił ustawę o podatku od niektórych instytucji finansowych, która zakłada, że już od miesiąca lutego 2016 r. banki, firmy ubezpieczeniowe oraz inne instytucje finansowe będą obłożone tzw. podatkiem bankowym, wynoszącym rocznie 0,44 proc. wartości ich aktywów.
Szef Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz uważa, że podatek bankowy od aktywów w proponowanej stawce uderzy w klientów banków; według niektórych wyliczeń kredyty mieszkaniowe udzielane po jego wejściu w życie staną się o kilkadziesiąt tysięcy złotych droższe.
Ministerstwo Finansów chce, by podmioty objęte programami naprawczym nie były objęte tzw. podatkiem bankowym. Resort widzi potrzebę prac nad niektórymi zapisami proponowanej ustawy - poinformował wiceminister finansów Konrad Raczkowski. Podatek ten ma wejść w życie od 1 lutego 2016 roku.
Podatek bankowy obowiązuje w wielu krajach, m.in. Wielkiej Brytanii czy Niemczech. W Polsce powinien jednak służyć nie tylko zwiększaniu wpływów do budżetu, ale także ograniczeniu ryzykownych zachowań banków - mówi PAP ekonomistka, doradca podatkowy Agnieszka Zasikowska.
Aktywa banków, firm ubezpieczeniowych i innych instytucji finansowych w przypadku, gdy przekraczają 4 mld zł, zostaną objęte podatkiem w wysokości 0,39 proc. rocznie (banki) lub 0,6 proc. rocznie (firmy ubezpieczeniowe) - zakłada projekty przygotowany przez posłów PiS.
Faktoring niepełny jest najpopularniejszą formą tej usługi. Ten rodzaj finansowania jest najbardziej odpowiedni dla podmiotów gospodarczych posiadających stałych i godnych zaufania odbiorców, ponieważ ryzyko niewypłacalności płatników faktoringowych pozostaje po stronie faktoranta.
Zamierzam w tym roku zawrzeć polisę ubezpieczeniową na życie i dożycie w jednym z towarzystw oferujących takie ubezpieczenia. Z warunków tej polisy, które mi przedstawiono, wynika że świadczenie, które w przyszłości otrzymam od zakładu ubezpieczeń będzie ustalane w zależności od wartości wskazanego w polisie indeksu (tzw. polisolokata). Agent uprzedził mnie, że od 2015 r. taki dochód został objęty opodatkowaniem PIT. Czy to oznacza, że otrzymane przeze mnie świadczenie z tej polisy od zakładu ubezpieczeń w tej części będzie opodatkowane?
Projekt ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych - tzw. podatku bankowego trafił 3 grudnia br. do marszałka - wynika z informacji zamieszczonych na stronie internetowej Sejmu. Zgodnie z założeniami do projektu, stawka podatku wyniesie 0,0325 proc. i będzie naliczana miesięcznie.
Bankowe tytuły egzekucyjne nie będą już wystawiane przez banki, to efekt wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który orzekł za sprzeczne z konstytucją przepisy, które dawały bankom taką możliwość.
Poselski projekt ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych - tzw. podatku bankowego trafi jeszcze w czwartek 3 grudnia 2015 r. do marszałka Sejmu - poinformował Wojciech Jasiński (PiS). Stawka podatku w przypadku banków i SKOK-ów wyniesie 0,0325 proc. i będzie naliczana miesięcznie. Stawka podatku w przypadku ubezpieczycieli wynieść ma za każdy miesiąc 0,05 proc. Jasiński był pytany na konferencji w Sejmie również o przewidywane przychody z tego podatku. Powinny one wynieść w granicach 5-6 mld zł - zaznaczył.
Prezydencki projekt ustawy względem „przywrócenia równości stron niektórych umów kredytu i zmianie niektórych innych ustaw” to swoista deska ratunku dla frankowiczów. Propozycja zakłada bowiem zdelegalizowanie spreadu walutowego stosowanego przez banki.
Podatek od transakcji finansowych może przynieść 1,7 mld zł budżetowi w pierwszym roku obowiązywania tego podatku - wyliczają jego autorzy. Dostępny na stronie internetowej PiS projekt zakłada, że zasadnicza stawka podatku od transakcji wynosiłaby 0,14 proc.
Prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz apeluje o rozwagę w sprawie podatku bankowego, tak by nie obrócił się on przeciwko bezpieczeństwu polskich instytucji finansowych. Podkreśla, że możliwości udzielania kredytów firmom przez sektor bankowy w Polsce są obecnie jednymi z najniższych w Unii Europejskiej.